Herinner mij nog een conversatie van jaren geleden waarbij een verkoper (zal de keten hier maar niet vermelden) een meer dan €50 kostende 2 meter lange HDMI kabel aansmeerde aan klanten naast mij voor de verbinding tussen hun fonkelnieuwe 1080p TV en hun digicorder (die destijds een miserabele 1080i/720p was). Die verkoper zat dus effectief de bullshit marketing praat te verkondigen alsof die gold-plated kabel voor betere beeldkwaliteit zou zorgen, op die beperkte afstand, met een digitale signaalbron met beperkte resolutie.

Ik was als toenmalig student ing. elektronica ferm aant twijfelen om die verkoper te onderbreken en die mensen aan te raden om op een ander een even goed presterende HDMI kabel van nog geen 5€ te kopen.
Om dus maar te zeggen dat er destijds enorm veel (vaak foutieve) marketing klap rond HDMI kabels werd verteld aan onwetende klanten.
Om een ander voorbeeld te geven: cat5e Ethernet kabel is ook verouderd maar haalt bij beperkte afstand en interferentie ook gewoon ruim 1gbps (en meer). Is cat6 kabel beter? Absoluut. Is cat6 daarom noodzakelijk? Meestal niet.
Geen probleem dus om even te testen met een cheap-ass HDMI kabel om te zien tegen welke parameters de console linkt met de TV, en of er al dan niet artifacts zouden optreden.