Eerste keer Sabaton op GMM, was in de marquee als ik me niet vergis, was inderdaad wel frisser/vernieuwender dan nu, en de laatste plaat is inderdaad ook gewoon een kopie, maar ik blijf ze wel apprecieren/goed vinden. 10 platen inderdaad over oorlog, maar er zijn vele bands die één bepaald thema hebben in hun songs, stoort mij niet. Moet zelf toegeven dat ik af en toe zelfs iets meer opzoek over een bepaald thema/battle/...Ik heb ze nog weten beginnen en toen klonken ze heel fris. Ondertussen is cd 10 uit en die klinkt krak hetzelfde als de vorige 9. Ik denk zelfs dat je het refrein van Primo Victoria kan meezingen op 15 andere nummers. Het gaat ook al 10 platen lang over oorlog en niks anders dan oorlog.
Maar het geen me vooral ergert is dat ze geprofileerd worden als de nieuwe grote heavy metal band die ons Iron Maiden en Judas Priest gaat doen vergeten eens die ermee stoppen. Terwijl ze qua songstructuur etc gewoon een 13 in een dozijn powermetalband zijn die het geluk hebben dat ze een charismatische frontman hebben en dat ze zijn begonnen toen hun genre redelijk populair was maar de gevestigde waarden zoals Hammerfall net allemaal een plaat hadden uitgebracht die niet goed werd ontvangen.
En de helft van de reacties komen ook gewoon omdat het plezant is om te bashen op grote, commerciële bands
In elk geval vind ik bij elke nieuwe aankondiging van Graspop de affiche van Alcatraz aantrekkelijker worden. Had ik nog geen ticket van in 2020, khad gekeken waar Mercyful Fate nog stond en dit gewoon geskipped.
Laat het duidelijk zijn, een Iron Maiden/Judas Priest/... vervang je niet. Je spreekt dan ook over een "gouden" generatie en ik zou niet graag hun opvolger willen zijn. Ze worden inderdaad "geprofileerd" als opvolgers, maar de vraag is of zij dit zelf doen/willen, of dat de media dat "wil". Feit is gewoon dat er, naast Sabaton, m.i. geen band is die een mogelijke opvolger is. Vind ik ze zo goed als Iron Maiden/... nee. Is er momenteel een betere band die je unaniem als opvolger van Iron Maiden/... kan aanduiden? Als je kijkt naar de gezamenlijke fans, live ervaring, jou "charismatiche frontman", ... m.i. alleszins niet.
Enfin, veel kans dat je mij tijdens het concert toch (weer) crowdsurfend voorbij ziet komen en nadien , net zoals @Avondland met de fiets naar huis te rijden.

). Headliners moeten nu eenmaal een breed publiek aanspreken. Ghost en Gojira zitten wel op dat niveau én hebben ook muzikale merites en vooral eigenheid, maar dat is natuurlijk een kwestie van smaak.