Golden oldies

Eclectische nieuwjaarsshow van de Franse televisie anno 1968. 100% live.

The Who, Small Faces, Booker T. & The MG's, Pink Floyd, The Equals, ...

 
instant feel-good muziek
En da's dus een parodienummer op de nietszeggende klanken die doowop-zangers bezigden eind jaren '50. Let maar eens op de tekst.

Als ik me niet vergis komt het merendeel van die "phrases" effectief gewoon uit de nummers Rama Lama Ding Dong & Blue Moon van The Edsels / The Marcels respectievelijk.

Over responsnummers gesproken, dit moet waarschijnlijk de allereerste dis-track in de geschiedenis zijn, over James Brown die met het toenmalig lief van Tex ging lopen. Brown kon er niet echt mee lachen...

 
Nog even in de doowop blijven, maar dan wat gepimpt. De nonsense delen van twee liedjes van The Rivingtons aan elkaar geplakt = Surfin Bird van The Thrashmen. Lijkt mij redelijk revolutionair voor 1963. Leren kennen trouwens in de versie van The Ramones. Hier met een deel van het eerste tv-optreden van Andre Van Duin gemonteerd op het Papa Oom Mow Mow gedeelte:
 




Eigenlijk alles van de jaren 50, 60, 70 en 80 kan me wel bekoren. Daar zit veel betere muziek tussen dan wat er nu uitkomt. Maar dat is mijn mening :p.


Mijn all-time favoriet. The Four Tops :love:. Voor de rest ook zware fan van Frank Sinatra en Roy Orbison.
 
Dat is omdat enkel de goei liekes nu nog bekend zijn...
Wat de jaren '50 en begin jaren '60 betreft, geef ik je akkoord.
De decennia daarop is rockmuziek stevig beginnen te groeien en verwanten daarvan, met als gevolg steengoede artiesten met albums die revolutionair / legendarisch waren / zijn.
Bovenstaande + funk, disco, punk, metal en nog andere genres waar ik amper iets van ken, zoals country zullen ook wel populair geweest zijn in Noord-Amerika sinds half jaren '60 en gestaag gegroeid zijn, zoals een hiphop / rap.

Al denk ik wel, eenmaal je de bekendere artiesten te oor legt vanuit de jaren '50, dat er zeer veel pareltjes te vinden zijn in hun albums.
Zelf had ik dat met Elvis, een tiental jaar geleden. Kende hem alleen van 'Jailhouse Rock', 'Suspicious Minds' en nog een vijftal nummers.
Zijn albums uit 1956 zijn letterlijk: holy shit.
Buddy Holly, Ritchie Valens en the Big Bopper zijn ook om van te smullen.
 
Absolute oorworm van een nummer, van een groep die helemaal niet bestaan heeft.

"Edison Lighthouse" is de naam van de artiest, maar dat waren gewoon een groep studiomuzikanten die eens een nummer gingen coveren (ik hoor direct de typische frasering en klank van Russ Stableford (die van Je t'aime, moi non plus, en de nummers van The Love Affair²). Die cover werd een hit, en er moest snel-snel een groep muzikanten gezocht worden om het nummer te playbacken op TV, dus hebben ze een lokaal bandje opgetrommeld en omgevormd tot "Edison Lighthouse". De zanger (Tony Burrows) is wel de studiomuzikant die het origineel heeft ingezongen, en het hier ook live zingt.

(² Nog zo'n band die eigenlijk niet echt bestaan heeft. Dat waren muzikanten rond een (rijke) zanger, maar de platen werden ingespeeld door studiomusici).
 
Laatst bewerkt:
  • Leuk
Waarderingen: Lint
MUNGO JERRYYYYYYYY :love::love::love::love::love::love::love::love::love::love::love::love::love::love::love::love::love:

Serieus ik houd echt veel van die band. Ik heb een voorliefde voor bands met nen hoek af (Zappa, Beefheart, Captain Hook, Tull, Mungo Jerry, ...). Mungo is zo een rare mix van blues, jugband, rock, country, psychedelic, jazz, strijkers ... maar altijd een met een grote dosis fun 🥳.
Ze worden altijd HEEL onterecht weggeschoven als een 1-hit-wonder, wat absoluut fout is. Ze hebben redelijk veel hits gehad tijdens de hele 70s, en hebben dik 20 albums uitgebracht. Ray Dorset (de frontman en enige vaste lid) is ook best wel een goede muzikant.

Cfr. Summertime, er zijn 3 versies van de clip. De uwe is de originele denk ik. En die is al ... awkward.
Maar deze ramps up the awkwardness to 11:

Die grijns, die sideburns, die kleren, die fles, die verleidelijke blikken naar de camera, ik lig altijd plat met die clip :laugh:. Het is zowat In De Gloria avant la lettre.


Die mannen hadden best wel veel goede hits, en waren eigenlijk heel plezant live:
  • Baby Jump

  • Allright Allright Allright

  • You don't have to be in the army, to fight in the war

  • Dust Pneumonia Blues:

  • Mighty Man

  • It's a Secret

  • Wild Love
 
Zoveel wereldschijven, maar bijna niks Belgisch...

Ook maar gewoon ne ripoff van een bekend folk liedje eh ...

En :laugh: @ die disco samba.

En sinds wanneer hebt gij ne Zappa avatar (zappavatar?) (y)
 
Ook maar gewoon ne ripoff van een bekend folk liedje eh ...

En :laugh: @ die disco samba.

En sinds wanneer hebt gij ne Zappa avatar (zappavatar?) (y)
Zeg makker, Disco Samba was wel een hit in Peru!
Qua Elegasten heb je gewoon gelijk::headshake:

De zappavatar is zeer recent :unsure:
 
Laatst bewerkt:
  • Leuk
Waarderingen: Lint
Terug
Bovenaan