Golden oldies

Ik post in deze thread omdat ik van oldies hou en ook van @KO

Dit is Belgisch:

Eind jaren 60: 3 liedjes met daydream in de titel

Daydream Believer van The Monkees(niet Belgisch :unsure: )
Daydream van Lovin' Spoonful (ook niet)

En ik haal ze alledrie door elkaar.

Ook toffe Belgische liederen:

de liedjes vermeld in dit hln artikel


Scooter - You & Machiavel - Fly staan in het geheugen gegrift, maar dat van The Bet was ik compleet vergeten:

 
Vroeger-vroeger, nog voor ze 3-chord stadion rock maakten, maakte Status Quo best nog pruimbare psychedelische pop... En hadden ze een toetsenist. De Telecasters hadden ze al wel!

 
De Italianen hebben in de jaren '60 zo'n berg heerlijke muziek gemaakt, vaak van die ontzettend bombastische dramatische popmuziek met dik aangezette orkestrale begeleiding. Love it! En een paar van die nummers zijn dan een paar maanden later ontzettende hits geworden voor "de grote artiesten" uit de UK en de VS.

(later bekend geworden als "You don't have to say you love me" door Dusty Springfield)

(later bekend geworden als "If paradise is half as nice" door Amen Corner)



Grote fan van Mina (Mina Mazzini) hier trouwens.

 
De Italianen hebben in de jaren '60 zo'n berg heerlijke muziek gemaakt, vaak van die ontzettend bombastische dramatische popmuziek met dik aangezette orkestrale begeleiding. Love it! En een paar van die nummers zijn dan een paar maanden later ontzettende hits geworden voor "de grote artiesten" uit de UK en de VS.

(later bekend geworden als "You don't have to say you love me" door Dusty Springfield)

(later bekend geworden als "If paradise is half as nice" door Amen Corner)



Grote fan van Mina (Mina Mazzini) hier trouwens.

oeps, ik dacht even dat het een drag queen was :unsure:, maar ze kan wel zingen. Het liedje zelf zegt me niet direct iets, maar ga zeker nog wat muziek van haar opzoeken.

Ik hou ook wel van de Italiaanse muziek, alhoewel ik op zich weinig namen ken.
Enkel de grote namen, zoals zucchero, Ramazotti. En de enige waar ik echt cd`s van heb zijn Toto Cutugno en Laura Pausini (geen oldie natuurlijk). Toto zijn rauwe stem :love:


haha, net ontdekt dat de nederlandse hit suzanne ook (o.a.) door een bekende italiaan is gecovered:
-------------
on a side note: net ontdekt dat Lara Fabian eigenlijk een pseudoniem is van Lara Crockaert is en ze dus Belgisch is. (moeder is Siciliaans). En ik maar denken dat het ook een Italiaanse zangeres was. :rofl: (de eerste vijf jaar van haar leven heeft we wel doorgebracht in sicilie blijkbaar, maar daarna zijn ze naar Belgie verhuisd)
 

Iemand is alle optredens van de Ed Sullivan Show online aan het zetten, en daar zitten toch wel pareltjes tussen. "Mindere artiesten" werden vriendelijk verzocht te playbacken (of live te zingen op een op voorhand opgenomen backingtrack of de studioopname), maar artiesten waarvan geweten was dat ze het live konden bolwerken mochten gewoon met de billen bloot.

Dit is een van die groepen, loepzuiver gezongen en gespeeld, en het heeft werkelijk alles: pastiche, epische haarhelmen, een wall-of-sound,... Prachtig nummer ook van de hand van Jimmy Webb, toch een van de grootste songsmeden van de jaren '60 & '70.
 
Dankzij de film Manhunter dit nummer leren kennen:





Een van mijn favoriete jazz platen: Keith Jarrett - The Köln Concert (1975)
(vreemd genoeg vind ik alleen coverversies op YT .... copyrights ?)

 

Tevens de laatste keer dat het nummer ooit door de zanger gezongen werd. Helm was zo verbitterd dat Robertson (gitarist) de songwriter credits volledig op zijn naam had gezet, dat hij het vertikte om het ooit nog te zingen. Prachtig blazersarrangement door Allen Toussaint trouwens. En wat een performance!
 
Deze mag zeker niet ontbreken.
After laughter en nog vele anderen ook niet, maar dit is de parel imho.
 
Terug
Bovenaan