Giro d'Italia 2023

Roglic en de 3e week is ook niet altijd een perfect match gebleken denk maar aan die slottijdrit in de Tour tegen Pogacar. Of zijn 2e Vuelta waar Mas een handje moest toesteken om Carapaz onder controle te houden.
Roglic zet dit jaar zijn beste voorjaarsresultaten neer sinds 2019 en met de door jaren opgedane ervaring (met situaties) is ie nog beter gewapend dan vorige GT' (samen met het wonderspul van Jumbo dit jaar).
En, hij kan het niet steken op vermoeidheid alvast (tenzij Remco als een gek overal aanvalt :tongue:).
Het zal belangrijk zijn wie het eerst roze pakt en als het Roglic is, dan krijgen we zo'n dingen zoals in Catalonië, ten Belgen spijt.
Roglic afhouden in de eerste TT en het roze weggeven, is de beste keuze en dan volgen, volgen, volgen en afmaken in een sprint.

Ik las in ProCycling magazine (heb het nu niet bij me) dat er meer seconden worden gegeven aan de bonussprints?
In de aard van 6-4-2?
 
Ik zie die mannen niet zomaar seconden weggeven om het roze te ontwijken, als ze allebei zo redeneren waar zijn we dan eigenlijk met bezig. Ze gaan gewoon vlammen.

Trouwens rijdt er ook nog ene Ganna rond die een doel gemaakt heeft van deze ITT.
 
Laatst bewerkt:
Buiten Evenepoel en Roglic rijden er nog renners mee natuurljk.
Mannen die met alle plezier zullen profiteren als beide heren naar elkaar gaan kijken. Sivakov en Geoghegan Hart kunnen ook nog wel een degelijke tijdrit rijden en verliezen daar ook geen minuten.

Het tactisch spelen kan verstandig zijn. Maar het is makkelijk om u daar ook in te verliezen en dat de derde man ermee gaat lopen.
 
Roglic zet dit jaar zijn beste voorjaarsresultaten neer sinds 2019 en met de door jaren opgedane ervaring (met situaties) is ie nog beter gewapend dan vorige GT' (samen met het wonderspul van Jumbo dit jaar).
En, hij kan het niet steken op vermoeidheid alvast (tenzij Remco als een gek overal aanvalt :tongue:).
Het zal belangrijk zijn wie het eerst roze pakt en als het Roglic is, dan krijgen we zo'n dingen zoals in Catalonië, ten Belgen spijt.
Roglic afhouden in de eerste TT en het roze weggeven, is de beste keuze en dan volgen, volgen, volgen en afmaken in een sprint.

Ik las in ProCycling magazine (heb het nu niet bij me) dat er meer seconden worden gegeven aan de bonussprints?
In de aard van 6-4-2?

Of Roglic nu voor of achter Evenepoel staat als die 2 samen weg zijn zie ik Roglic sowieso niet of toch bijna niet overnemen. Roglic is niet echt het soort renner dat zich vol smijt in een avontuurtje.

Giro is een pak langer en lastiger natuurlijk dan Catalonie tijd en plaatsen genoeg om toe te slaan en eventueel een achterstand om te buigen in een voorsprong. Wachten op een sprint lijkt me ook niet meteen de beste keuze, is niet omdat Evenepoel een keer Roglic versloeg in een sprint dat die vanaf nu alle sprints zomaar gaat winnen, Roglic blijft een van de meeste explosieve renners van het peloton dat gekoppeld aan het feit dat hij weinig kracht verspeeld in zotte dingen vooraf maakt hem een te duchten klant om mee te nemen naar de finish.

Ik zie die mannen niet zomaar seconden weg geven om het roze te ontwijken, als ze allebei zo redeneren waar zijn we dan eigenlijk met bezig. Ze gaan gewoon vlammen.

Trouwens rijdt er ook nog ene Ganna rond die een doel gemaakt heeft van deze ITT.

Je kan Roglic en Evenepoel samen in Ganna steken dus voor een vlakke tijdrit zet ik ook gewoon Ganna op 1. Op dag 4 krijgen we wel al een hele lastig aankomst dus pakken ze geen roze op dag 1 zit de kans er dik in dat ze hem een paar dagen later toch gewoon pakken. Vorig jaar pakte Evenepoel rood op dag 6 en droeg dat ook gewoon tot in Madrid.
 
Zoals men verzint "als Roglic niet gevallen was...." dan zou Remco nooit gewonnen hebben.. dat is nog grotere zever en typisch minimaliseren van Remco zijn prestaties door sommigen.
Ik denk dat ik één van de weinigen hier ben op’t forum die meer dan het geloof er inhield na zijn "mindere" GC prestaties in Tirreno, Baskenland, Zwitserland dat hij nog tijd genoeg had om te groeien (du-uh 21 met amper koerservaring), en een grote ronde op zijn palmares te schrijven, en het was in zelfde jaar al vanda.

Maar ge moet kunnen toegeven dat roglic toen stelselmatig aan zijn achterstand lag te knabbelen 1:26, tot ie in rit 17 letterlijk uit koers valt. Ik zeg niet dat Primoz had gewonnen maar zijn curve was toch stijgend/minder dalend dan Remco toen.

Soit ik hoop vooral op een mooi duel deze keer tot Rome, als ie daar Primoz achter zich kan laten, dat zou uiteraard een geweldig bijkomende stap zijn als "ronderenner" om dan in 2024 de tour te rijden. Wat mij betreft zeker perfect hoe Quickstep het stelselmatig ligt op te bouwen, moest Remco nu toch niet winnen eind Mei, hoop ik dat ie de Vuelta er weer zal bijpakken.
 
Laatst bewerkt:
moest Remco nu toch niet winnen eind Mei, hoop ik dat ie de Vuelta er weer zal bijpakken.

Net niet. Alles op het WK en Lombardije. Tenzij hij nu in de eerste bocht onderuit gaat, gewoon houden aan de planning ongeacht het resultaat. Of hij nu wint of verliest gaat geen impact hebben op hoe hij uit de Giro komt hé. Of je nu 1e of 2e wordt je moet alle kilometers en alle uren afmaken.

Maar ge moet kunnen toegeven dat roglic toen stelselmatig aan zijn achterstand lag te knabbelen 1:26, tot ie in rit 17 letterlijk uit koers valt. Ik zeg niet dat Primoz had gewonnen maar zijn curve was toch stijgend/minder dalend dan Remco toen.

Evenepoel loopt minuten uit op Roglic en Mas.

Evenepoel valt.

De 2 bergritten na die val pakt Roglic 67" terug en Mas 62".

Roglic valt.

Evenepoel houdt Mas eenvoudig onder controle en klopt hem zelfs richting Pional waar hij 6" terugpakt (2" voorsprong + 4" boni)


Ik snap wel dat Mas negeren het makkelijker maakt om twijfel te zaaien over Evenepoel maar Mas reed wel degelijk mee. Als Mas buiten die 2 dagen na Evenepoels val er niet in slaagde om Evenepoel er af te rijden waarom zou Roglic het dan wel kunnen? Roglic pakte over die 2 ritten och arme 5" extra? Om dan te concluderen dat Roglic wel zou kunnen wat Mas niet kon lijkt me een beetje wish full thinking.

Het is zonde dat Roglic valt hé maar om nu zomaar te stellen dat zonder die val Evenepoel de Vuelta niet had gewonnen is toch wel overdreven. Evenepoel was gewoon de verdiende winnaar. En hopelijk krijgen we een leuke strijd deze Giro zonder grote ongevallen.
 
VTM gaat 6 Giro-ritten uitzenden waarvan 3 oninteressante.

De eerste 4 (een tijdrit, twee vlakke ritten en de eerste bergrit), de slotrit (criterium in Rome) en dan nog ofwel de koninginnenrit ofwel de klimtijdrit.

Commentaar van Wuyts en Bakelants.
 
Goed, welke Girogids moet ik bij de krantenboer gaan halen? Welke is de meest complete? ProCycling? WielerRevue? Zijn er nog alternatieven?
 
Etappe 19: 5700 Hoogtemeters

Etappe 20: Tijdrit met een klim van 7,3km a 12,1% waarvan de eerste 5km a 15% gemiddeld...

Ik vrees dat ze met die tijdrit wel wat kritiek gaan krijgen van de renners zelf. Het zijn profs weliswaar maar 5k a 15% is pure waanzin voor een tijdrit na een zware week.
 
Ballerini vind ik wel een verrassende naam. Heeft toch al een heel ander programma gereden dit jaar. Willen ze daarmee gaan sprinten in sommige etappes? Niet doen, zou ik zeggen. En dus geen Devenyns, Cavagna of Masnada. Hopelijk iedereen op topniveau, het zal nodig zijn.
 
Ik vrees dat ze met die tijdrit wel wat kritiek gaan krijgen van de renners zelf. Het zijn profs weliswaar maar 5k a 15% is pure waanzin voor een tijdrit na een zware week.
Eventjes opgezocht en wat een verschil met het tonen van de doorsnede per site. Moet toch een fout zijn?
Site van de Giro:
GiroSite.jpg


PCS:
ProCySite.jpg


Op de Giro-site schrijven ze dat de eerste 11km vlak zijn, maar dat weerspiegelt zich niet op bovenste afbeelding en het is dan nog eens een paar km langer.
 
Mooi parcours deze Giro, zit voldoende afwisseling in en enkele gekke ritten.
Ik kan niet wachten, zal mijn productiviteit op het werk weer niet veel goed doen.
 
Eventjes opgezocht en wat een verschil met het tonen van de doorsnede per site. Moet toch een fout zijn?
Site van de Giro:
Bekijk bijlage 19185

PCS:
Bekijk bijlage 19186

Op de Giro-site schrijven ze dat de eerste 11km vlak zijn, maar dat weerspiegelt zich niet op bovenste afbeelding en het is dan nog eens een paar km langer.
Klik eens op het pijltje op de site van de giro. Dan krijg je de correcte info. De foto is eigenlijk de aankomst van rit 19

Screenshot 2023-05-02 at 11.34.23.png
 
Terug
Bovenaan