Ik wil dit toch even nuanceren. Ze hebben hem in alle stilte proberen te brengen. San Juan, wat rondbollen in UAE, wat tweederangskoersen in Vlaanderen, dan Turkije en Romandië was zijn voorjaarsschema het eerste jaar iirc. Daar zat (volgens mij bewust) geen enkele ronde die hier op Één werd uitgezonden bij. Geen Parijs-Nice, geen Tirreno, maar wel UAE, Turkije en Romandië was op dat vlak dus een slimme zet. En die kleinere koersen over kasseien waren ook slim.
Hij reed dan ineens in de Ronde van België en die Hammer Series alles compleet op een hoopje en won San Sebastian, wat geen monument zoals LBL of Lombardije is. De bedoeling was daar in eerste instantie gewoon om zelfs te knechten, maar je kan hem moeilijk vlak voor de meet laten wachten omdat hij niet mag winnen he. Tsja, dan kan je moeilijk anders dan hem opstellen in grote koersen het seizoen erna. Dat hij en passant het EK tijdrijden won en tweede werd op het WK, wat 'gewoon' tijdritten zijn, waar je geen goed argument kan verzinnen om hem niet te laten starten, maakt het natuurlijk nog indrukwekkender.
En dan kwam vorig seizoen waarin hij in 4 rondjes (San Juan, Algarve, Burgos en Polen) even veel keer korte metten maakte met de tegenstand, onder anderen door die fabelachtige solo in de Ronde van Polen. Dat je zo iemand niet opstelt in Lombardije, krijg je aan niemand uitgelegd. Eendagskoersen zijn uiteindelijk nog relatief niet zo zwaar. Een slechte dag en je stapt gewoon af of finisht in de bus. Niet in de Giro starten voor een klassement, dat zou ik nog kunnen snappen (zeg ik nu). Alleen zit je nu toevallig met de generatie van Bernal en Pogacar die elk op hun 22 de Tour wonnen en op hun 21 ook al een heel sterke grote ronde reden.
Idealiter reed hij eerst zoals Bernal. Die reed in 2018 uitstekend in de Tour, maar dit compleet in de marge en met snipperdagen, terwijl die in Romandië ook maar enkel Roglic voor zich moest dulden.
Nu ingaand op je laatste paragraaf: er zijn renners die 5 keer de Tour hebben gewonnen. Contador heeft ondanks een tijd afwezigheid zelfs elke ronde 3 keer gewonnen. Dat is wat een echte kampioen onderscheidt van een beroepsrenner. Andy Schleck had die drive niet, Ullrich idem. (Of misschien beter verwoord: die hadden een andere drang die groter was dan de ultieme kampioen te worden.) Die twee waren op hun beste misschien niet slechter dan Contador, maar hun honger was gewoon minder, of toch figuurlijk.

Contador fietst nu nog absurd veel. Onlangs heb ik nog een ritje van 400 kilometer van hem zien passeren op Strava. Dat was en is gewoon die man zijn hobby en leven. Aan Ullrich en Schleck hun figuur te zien is dat niet het geval.