Aangezien ze steeds verwijzen naar Bernal zijn mtb verleden. Mountainbikers hechten minder belang aan aerodynamica en zetten steeds druk op hun stuur, hierbij nivelleren ze het terrein en vangen ze veel op met hun armen. Het druk zetten op het stuur zorgt er ook voor dat er grip genoeg is op het voorwiel om zo de bochten in te gaan. Remco zal als 'tijdrijder' instinctief eerder grijpen naar die aerodynamische houding, die eigenlijk juist het tegenovergestelde is. Verschil is dat Remco in die houding alle oneffenheden in de weg zeer slecht incasseert en dat dit gepaard gaat met het verliezen van de grip en de controle, met als gevolg totaal verlies van het vertrouwen op de fiets.
In mijn twintigerjaren heb ik nog een periode mountainbikewedstrijden gereden bij een nevenbond. Qua fysiek zat ik goed, maar mijn techniek was vooral in de bochtige afdalingen ondermaats, vooral door een gebrek aan zelfvertrouwen. Ik heb toen zo enkele lessen en workshops enduro mountainbike gedaan, uiteraard een pak extremer. Maar de technieken en ervaringen die ik daar opgedaan heb zorgden er wel voor dat ik geen problemen meer had tijdens xc wedstrijden en het dalende bochtenwerk met pakken meer zelfvertrouwen kon aanvatten.
Dus zoals hier reeds aangehaald denk ik dat een Remco misschien wel gebaat is om hier tijdens de wintermaanden echt wat specifieker te gaan op trainen.
Trouwens hoe is een Bernal op zijn fiets als het aerodynamica betreft, zal die als ex mountainbiker niet eerder instinctief naar een andere houding gaan?