Gevechtssporten voor kinderen

Ik doe sinds 2004 aan krachttraining en ik beaam dat volledig hoor. Ik wil zeker ook niet iedereen die aan al die sporten doet over dezelfde kam scheren, maar wanneer de discussie gaat richting "gevechtssporten zijn een noodzakelijke opvoeding" alsof iedereen in zijn leven wel in een paar gevechten gaat terecht komen, wil ik tegengas geven.
Noodzakelijk ga ik het absoluut niet noemen, en al helemaal niet voor op straten of fuiven te liggen vechten. Al valt niet te ontkennen dat je jezelf dan uiteraard vele malen beter kan verdedigen. In die setting is het laatste wat je wil op de grond liggen worstelen of voor één of andere houdgreep gaan.
Wat naar mijn mening niet valt te ontkennen is dat zo'n gevechtssporten een soort nederigheid en zelfvertrouwen kweken die je bij weinig andere sporten terug vindt, en dat het daarvoor wel heel nuttig kan zijn. Ik heb in ieder geval spijt dat ik pas in m'n begin jaren twintig begonnen ben. Ik heb daarvoor jaren gevoetbald en doe nu enkel nog krachttraining, maar dat valt toch echt niet te vergelijken op dat vlak.
 
Ik heb dit op jonge leeftijd paar jaar gedaan, en daar leer je discipline, redelijke zware trainingen op jonge leeftijd was maar 7j toen.
Mijn leraar was ex rijkswachter en heeft in Japan gewoond en les gevolgd, die was zo sterk en plakte u tegen de grond lol
Ne maat van mij is maar 1keer meegeweest hehe
Dat was echt ne straffe kerel die leraar, mijn Bompa kwam is filmen en al die kinderen daar, die meneer is aan het filmen voor wat is dat, de leraar dat is voor de VTM hehe leuke tijden.
 
Ik heb dit op jonge leeftijd paar jaar gedaan, en daar leer je discipline, redelijke zware trainingen op jonge leeftijd was maar 7j toen.
Mijn leraar was ex rijkswachter en heeft in Japan gewoond en les gevolgd, die was zo sterk en plakte u tegen de grond lol
Ne maat van mij is maar 1keer meegeweest hehe
Dat was echt ne straffe kerel die leraar, mijn Bompa kwam is filmen en al die kinderen daar, die meneer is aan het filmen voor wat is dat, de leraar dat is voor de VTM hehe leuke tijden.
Wat? :wtf:
 
Ik ben als vijfjarige met karate gestart. Er zat een foldertje in de bus en mijn moeder vond dat'k teveel energie had, dus eens geprobeerd. En uiteindelijk 15 jaar blijven doen.

Ik heb dit als meisje eigenlijk altijd wel een heel fijne sport gevonden. Je leert inderdaad wel discipline en is ook wel goed voor algemene coördinatie en wat kracht te trainen.

Intussen al jaren gestopt, maar ik denk toch dat er heel wat bewegingen nog wel ergens ingebouwd zitten in mijn systeem.

Ik ben dus verre van tegen gevechtsporten. Maar 'k zou mijn kinderen nu niet persé dwingen om gevechtsport te doen. Ze moeten een sport vooral graag doen. En als ze wel graag gevechtsport doen, dan is't natuurlijk wel handig meegenomen dat ze zich wat kunnen verdedigen indien het nodig zou zijn. Maar als je een atletieker als kind hebt kunnen ze ook snel gaan lopen als er iets is he 🤣.
 
Beetje opgekuist hier. Een grapje tot daaraan toe, maar dat hoeft niet op de man te gaan in een gewoon gesprek.
 
En 't is net voor dergelijke situaties dat ik vind dat iedereen op z'n minst een basis zelfverdediging o.i.d. zou moeten volgen.

Een hele tijd geleden kreeg ik op het toevluchtsoord voor mama's en papa's een hoop commentaar omdat ik mijn kinderen zal verplichten om een basis op te bouwen in gevechtssport. Omdat ik dat zie als deel van hun opvoeding/educatie. Discipline, zelfvertrouwen, zelfbeheersing, zelfkennis, sociale contacten, enz. Op de koop toe een hogere kans dat je zo'n situatie beter kan aanpakken. Ik zie het probleem niet.
Dergelijke verhalen zoals dat van u heb ik ook. Zowel met goede als met slechte afloop. Als er nu één ding is waar ik tegelijkertijd niet trots op ben, en tegelijkertijd veel ervaring in heb, is het wel een straatgevecht. Die zullen al snel de 20+ aantikken.
Ik zie het probleem wel.

Mijn kinderen zullen geen vechtsporten doen. Niet omdat ze het verboden worden, niet omdat ze andere sporten verplicht worden, wel omdat ik hen er niet zal in stimuleren én ze zelf er ook niet het nut van inzien. Als plots mijn zoon/dochter nog gevechtsporten wil doen, geen probleem. Maar ik zal het eerlijk gezegd wel met een bang hartje doen, omdat ik ze niet graag in die middens zie komen. Want mensen zoals Mr. Anderson (in zijn tiener-twintigerjaren dan toch zeker) wil ik niet als vriend van mijn kinderen zien.

En ivm de marginaliteit van bepaalde clubs: nooit vergeten dat in marginale buurten men zich niet geremd voelt om spuiten etc te tonen. In "deftige" buurten doet men dit vaker wél in't geniep. Of is het toeval dat dit gebeurt:
https://nos.nl/artikel/2359112-vech...turele-dopingcontroles-is-omvangrijk-probleem => Geen locatie in Nederland, dus:

Of hier:
Altijd lastig om op basis van de beperkte stalen iets te zeggen, maar Boksen staat bijna elk jaar bij de positieve gevallen en niet enkel omwille van cannabis.

Het meest tekenende is nog altijd dit:
 
Ik zie het probleem wel.

Mijn kinderen zullen geen vechtsporten doen. Niet omdat ze het verboden worden, niet omdat ze andere sporten verplicht worden, wel omdat ik hen er niet zal in stimuleren én ze zelf er ook niet het nut van inzien. Als plots mijn zoon/dochter nog gevechtsporten wil doen, geen probleem. Maar ik zal het eerlijk gezegd wel met een bang hartje doen, omdat ik ze niet graag in die middens zie komen. Want mensen zoals Mr. Anderson (in zijn tiener-twintigerjaren dan toch zeker) wil ik niet als vriend van mijn kinderen zien.

En ivm de marginaliteit van bepaalde clubs: nooit vergeten dat in marginale buurten men zich niet geremd voelt om spuiten etc te tonen. In "deftige" buurten doet men dit vaker wél in't geniep. Of is het toeval dat dit gebeurt:
https://nos.nl/artikel/2359112-vech...turele-dopingcontroles-is-omvangrijk-probleem => Geen locatie in Nederland, dus:

Of hier:
Altijd lastig om op basis van de beperkte stalen iets te zeggen, maar Boksen staat bijna elk jaar bij de positieve gevallen en niet enkel omwille van cannabis.

Het meest tekenende is nog altijd dit:
De Belgische kick/thaibox wereld is natuurlijk ook wel amper te vergelijken met de Nederlandse. Het is daar vele malen populairder en competitiever.
Qua "marginale" clubs, tja dat heb je wel in elke sport zeker. Na één gesprek met de trainer heb je vaak wel door in wat voor club je zit. En zoals eerder gezegd speelt locatie daar ook wel een grote rol.
Daarbij betwijfel ik de relevantie van het vergelijken tussen het recreatief beoefenen en de profs die er hun kost mee verdienen. Dat er in de professionele bodybuilding en powerlifting massaal hormonen worden genomen is ook wel ergens logisch. Ik denk dat er bij zowat geen enkele andere sport zoveel carry-over is tussen PED's en de sport zelf, dat is gewoon onvergelijkbaar. Maar dat betekent toch niet dat ik m'n kind met schrik naar de fitness zal laten gaan. Dan kan je wielrennen ook al meteen afschrijven.
 
Daarbij betwijfel ik de relevantie van het vergelijken tussen het recreatief beoefenen en de profs die er hun kost mee verdienen.
dopingcontrole is ook bij recreatief, hé. Zeldzaam, maar het gebeurt en zeker bij fitnesscentra (toch voor Covid). Is zelfs speciaal voor wetgeving aangepast in 2015.

elytrix zei:
Dat er in de professionele bodybuilding en powerlifting massaal hormonen worden genomen is ook wel ergens logisch. Ik denk dat er bij zowat geen enkele andere sport zoveel carry-over is tussen PED's en de sport zelf, dat is gewoon onvergelijkbaar. Maar dat betekent toch niet dat ik m'n kind met schrik naar de fitness zal laten gaan. Dan kan je wielrennen ook al meteen afschrijven.
Het feit dat iemand dit "logisch" vindt, ontgaat me? En wielrennen heeft een héél lage betrapt vs aantal controles.
 
Ik zie het probleem wel.

Mijn kinderen zullen geen vechtsporten doen. Niet omdat ze het verboden worden, niet omdat ze andere sporten verplicht worden, wel omdat ik hen er niet zal in stimuleren én ze zelf er ook niet het nut van inzien. Als plots mijn zoon/dochter nog gevechtsporten wil doen, geen probleem. Maar ik zal het eerlijk gezegd wel met een bang hartje doen, omdat ik ze niet graag in die middens zie komen. Want mensen zoals Mr. Anderson (in zijn tiener-twintigerjaren dan toch zeker) wil ik niet als vriend van mijn kinderen zien.

En ivm de marginaliteit van bepaalde clubs: nooit vergeten dat in marginale buurten men zich niet geremd voelt om spuiten etc te tonen. In "deftige" buurten doet men dit vaker wél in't geniep. Of is het toeval dat dit gebeurt:
https://nos.nl/artikel/2359112-vech...turele-dopingcontroles-is-omvangrijk-probleem => Geen locatie in Nederland, dus:
Dat heeft geen jota te maken met de lokale judo of karatevereninging he, daar gaan ze evenmin doping spuiten als in de schaakclub.

Persoonlijk denk ik niet dat het kwaad kan dat iemand zijn kinderen aanmoedigt om enkele verdedigingstechnieken te leren. Je zou het maar eens nodig hebben op een dag. Lijkt mij alleszins een betere bezigheid dan wat ze nu doen (youtube kijken, netflix streamen, gamen, ...).
 
Ik zie het probleem wel.

Mijn kinderen zullen geen vechtsporten doen. Niet omdat ze het verboden worden, niet omdat ze andere sporten verplicht worden, wel omdat ik hen er niet zal in stimuleren én ze zelf er ook niet het nut van inzien. Als plots mijn zoon/dochter nog gevechtsporten wil doen, geen probleem. Maar ik zal het eerlijk gezegd wel met een bang hartje doen, omdat ik ze niet graag in die middens zie komen. Want mensen zoals Mr. Anderson (in zijn tiener-twintigerjaren dan toch zeker) wil ik niet als vriend van mijn kinderen zien.

En ivm de marginaliteit van bepaalde clubs: nooit vergeten dat in marginale buurten men zich niet geremd voelt om spuiten etc te tonen. In "deftige" buurten doet men dit vaker wél in't geniep. Of is het toeval dat dit gebeurt:
https://nos.nl/artikel/2359112-vech...turele-dopingcontroles-is-omvangrijk-probleem => Geen locatie in Nederland, dus:

Of hier:
Altijd lastig om op basis van de beperkte stalen iets te zeggen, maar Boksen staat bijna elk jaar bij de positieve gevallen en niet enkel omwille van cannabis.

Het meest tekenende is nog altijd dit:

Toch een beetje in shock van zo een veralgemenende uitspraak van iemand als u, eerlijk gezegd.

Soit, ik kan weinig toevoegen aan wat al gezegd is.
Ik heb zelf nu al veel sporten gedaan en voor mij blijft gevechtsport er toch uitsteken als degene waar je een gevarieerd uithoudingsvermogen mee kunt opbouwen en ook veel discipline, zelfvertrouwen en andere waardes in het leven kunt meekrijgen.
 
Daarbij betwijfel ik de relevantie van het vergelijken tussen het recreatief beoefenen en de profs die er hun kost mee verdienen. Dat er in de professionele bodybuilding en powerlifting massaal hormonen worden genomen is ook wel ergens logisch. Ik denk dat er bij zowat geen enkele andere sport zoveel carry-over is tussen PED's en de sport zelf, dat is gewoon onvergelijkbaar. Maar dat betekent toch niet dat ik m'n kind met schrik naar de fitness zal laten gaan. Dan kan je wielrennen ook al meteen afschrijven.
Ik doe competitief powerliften, en je zit gewoon met een bepaald publiek in combinatie met duidelijke winst door doping. In bodybuilding zal dat nog net iets harder zijn, maar in beide gevallen is er ook recreatief gebruik hoor. Simpel gezegd hebben veel mensen niet echt de tegenwoordigheid van geest om de risico's af te zetten tegenover gespierder/sterker worden op dit moment. Als men dat zo eens bij een gym "met reputatie" binnenvalt zijn de resultaten er ook naar.

Maar dat dit logisch is vind ik eerder een verkeerde cultuur. Ik heb zo nog twee simpele zielen op fb zien ruziemaken over wie de sterkste was, waarna de ene de andere verweet gedopeerd te zijn, en er doodleuk volgde "ja als je niet alles voor je sport doet (doping dus), ben je geen echte atleet". Dat is nefast voor de reputatie van de sport, en ik zou dan ook wel eens nadenken om daar een kind tussen te laten trainen.

Ik heb zelf nu al veel sporten gedaan en voor mij blijft gevechtsport er toch uitsteken als degene waar je een gevarieerd uithoudingsvermogen mee kunt opbouwen en ook veel discipline, zelfvertrouwen en andere waardes in het leven kunt meekrijgen.
Ik zie iet echt in waarom je met andere sporten of activiteiten geen discipline en zelfvertrouwen opbouwt; je moet regelmatig een inspanning leveren en verbetert gaandeweg. Kan je eens zeggen welke andere levenswaarden je zoals in je hoofd hebt?
 
Toch een beetje in shock van zo een veralgemenende uitspraak van iemand als u, eerlijk gezegd.
kan je ook aanduiden waarom? Als er 6 bonden zijn en de 'properste' bond heeft 3/10 dopinggevallen, dan zit je met een gigantisch probleem in die middens. (zie: https://www.standaard.be/cnt/m83nm5...Kmuc3BwiKFEsCQJAcqR3ZK8u3pIbR7/Cn32l07KATSQ==). Los daarvan is de ganse lichaamscultuur die bij bodybuilden en deels bij kickboxen hoort, echt niet waar ik mijn kinderen in wil zien opgroeien. Net zoals ik ze in vele andere topsportmiddens niet wil zien opgroeien overigens, ook daar teveel mensen met gigantische fysieke klachten door hun sport. Zelfs zonder doping en ander poeder dat gesnoven/gegeten wordt.
kay-gell zei:
Ik heb zelf nu al veel sporten gedaan en voor mij blijft gevechtsport er toch uitsteken als degene waar je een gevarieerd uithoudingsvermogen mee kunt opbouwen en ook veel discipline, zelfvertrouwen en andere waardes in het leven kunt meekrijgen.
Ik zie echt niet in waarom je dat meer bij gevechtsport hebt dan bij andere sporten.
 
kan je ook aanduiden waarom? Als er 6 bonden zijn en de 'properste' bond heeft 3/10 dopinggevallen, dan zit je met een gigantisch probleem in die middens. (zie: https://www.standaard.be/cnt/m83nm5sq?adh_i=&imai=&articlehash=Qv7JMXQno1nfbFJTa4mZceIhEw6KOc1xiGGPDx/mRx2IuP+u7cKqOzcRp4LE6xK0Dv/XnhgdkDFBzQIJtWRYPfe3b3+z0/27OTzpC2lw/7531g7VlgjM48wcUZy7g/lOtVevnqCxK6tAPex/pbgjuZ8Kk3Rd7pLhL4qOel7cLapndOq1sytAA+/mls0tBRFLz3XbFe3MdgE9ei6GDIllF3h9E9c14lBXu8XePge5/y6KFzDv8mB67epNDIv9v6WBQeS34OfeiO8h+lzK9hmwBsiyxFOLYGDqrm8jpgNDBEcKmuc3BwiKFEsCQJAcqR3ZK8u3pIbR7/Cn32l07KATSQ==). Los daarvan is de ganse lichaamscultuur die bij bodybuilden en deels bij kickboxen hoort, echt niet waar ik mijn kinderen in wil zien opgroeien. Net zoals ik ze in vele andere topsportmiddens niet wil zien opgroeien overigens, ook daar teveel mensen met gigantische fysieke klachten door hun sport. Zelfs zonder doping en ander poeder dat gesnoven/gegeten wordt. Ik zie echt niet in waarom je dat meer bij gevechtsport hebt dan bij andere sporten.
Persoonlijk denk ik dat sport een mooi hobby is voor de algemene gezondheid, maar je er als ouder wat over moet waken dat het niet te competitief wordt op jonge leeftijd. Tenzij je natuurlijk volwaardig voor de topsporter gaat, al is daar de discussie vooral of zoiets echt aangenaam is voor een kind.

Met dat stuk in het vet ga ik wel akkoord uiteindelijk.
 
Ik doe competitief powerliften, en je zit gewoon met een bepaald publiek in combinatie met duidelijke winst door doping. In bodybuilding zal dat nog net iets harder zijn, maar in beide gevallen is er ook recreatief gebruik hoor. Simpel gezegd hebben veel mensen niet echt de tegenwoordigheid van geest om de risico's af te zetten tegenover gespierder/sterker worden op dit moment. Als men dat zo eens bij een gym "met reputatie" binnenvalt zijn de resultaten er ook naar.
Nergens ontken ik dat er geen recreatief gebruik is. Dat zie ik elke dag wel wanneer ik zelf ga trainen. Maar powerlifting is in België nog steeds een niche, dan is het ook te verwachten dat je sneller mensen aantreft die veel meer met de sport bezig zijn, en er voor over hebben. Bodybuilding net hetzelfde. Vooral in een competitieve omgeving. En die gym's zijn nu ook niet de standaard waar je je kind mee naartoe neemt als hij wilt beginnen fitnessen. Die neem je eerder mee naar een commerciële keten.
Maar dat dit logisch is vind ik eerder een verkeerde cultuur. Ik heb zo nog twee simpele zielen op fb zien ruziemaken over wie de sterkste was, waarna de ene de andere verweet gedopeerd te zijn, en er doodleuk volgde "ja als je niet alles voor je sport doet (doping dus), ben je geen echte atleet". Dat is nefast voor de reputatie van de sport, en ik zou dan ook wel eens nadenken om daar een kind tussen te laten trainen.
Dat bedoel uiteraard niet als ik zeg dat het logisch is. Dan doel ik eerder op de véél grotere winsten (als in, goed zijn in je sport) die er te halen zijn met PED's in powerlifting en bodybuilding (vnl genetica limiterende factor) tegenover tennis, voetbal,... waar het technische aspect van veel groter belang is. Idioten heb je in elke sport, dat is nooit een goed idee om je kinderen daarmee te laten omgaan.
Ik zie iet echt in waarom je met andere sporten of activiteiten geen discipline en zelfvertrouwen opbouwt; je moet regelmatig een inspanning leveren en verbetert gaandeweg. Kan je eens zeggen welke andere levenswaarden je zoals in je hoofd hebt?
Een verschrikkelijke dooddoener maar daarvoor moet je zelf een tijd een vechtsport beoefenend hebben, dan ervaar je dat. Ik doe nu ook enkel nog bodybuilding en wat powerlifting, maar op dat vlak is dat onvergelijkbaar. Vooral bodybuilding, daar krijg je zowat het tegenovergestelde effect.
 
Ik zie iet echt in waarom je met andere sporten of activiteiten geen discipline en zelfvertrouwen opbouwt; je moet regelmatig een inspanning leveren en verbetert gaandeweg. Kan je eens zeggen welke andere levenswaarden je zoals in je hoofd hebt?
Ik denk dat dat in andere sporten ook wel mogelijk is. Maar dat dat bij sommigen gewoon meer binnenkomt bij bepaalde insteken, en bij anderen dan weer anders. Ik ken er genoeg die onhandelbaar waren in de voetbalteams en meteen recht werden getrokken in de karateclub. Zelfde waarden en normen, maar daar kwam het opeens wel binnen. Andersom ook, totaal onhandelbaar in de karateclub en dan ook vriendelijk bedankt: die hoeven niet meer terug te komen.

Ik vind @JPV zijn uitspraak over doping (en agressie) ook heel veralgemenend. Ik snap wel wat hij bedoelt, sommige sporten trekken dat haantjesgedrag iets meer aan dan andere. En bij sommige zou ik m'n kind ook niet graag zetten. Maar sporten als judo, karate, thai boksen en taekwondo zijn absoluut niet over dezelfde kam te scheren als bodybuilding. In de hele karateclub is er niemand die er zo uitziet.

Ik heb geen ervaring met thaiboksen, maar heb daar wel het idee van dat dat nog iets 'losser' is en meer de haantjesmentaliteit voedt dan bijvoorbeeld karate. Maar ik besef ten volle dat dat volledig kan komen omdat ik er geen ervaring mee heb. Wat ik wel weet, is dat respect voor de sensei, de zaal, het materiaal, het publiek... een veel grotere rol speelt in de karatezaal dan op het voetbalveld. En dat die mentaliteit ook tot buiten de zaal wordt doorgetrokken. Bij ons moest de leraar van de club maar een gerucht ter ore komen dat je had gevochten op school, en dat was strike 1. Het was jou taak om te weten wanneer je weg moest gaan als het fout liep ergens. Strike 2 was stoppen bij die club.

Het kan best zijn dat dat nog uit 'een andere tijd' stamt, waar 'jeugd nog respect had' voor volwassenen. Maar dat was wel gewoon iets waar ik me in kon vinden, wat 'resoneerde' bij mij. Een ander haalt dat ongetwijfeld uit voetbal, uit tafeltennis... Maar bij twee kinderen die van muziek houden, kan het ene graag piano spelen en bij het andere komt gitaar gewoon net binnen.
 
Nergens ontken ik dat er geen recreatief gebruik is. Dat zie ik elke dag wel wanneer ik zelf ga trainen. Maar powerlifting is in België nog steeds een niche, dan is het ook te verwachten dat je sneller mensen aantreft die veel meer met de sport bezig zijn, en er voor over hebben. Bodybuilding net hetzelfde. Vooral in een competitieve omgeving. En die gym's zijn nu ook niet de standaard waar je je kind mee naartoe neemt als hij wilt beginnen fitnessen. Die neem je eerder mee naar een commerciële keten.
in het begin van de discussie moest je nog naar Basic Fit als je spuitjes wou zien zetten... Dus is het overal?

Als je in een sport élke dag als je gaat trainen recreatief gebruik ziet, dan is er een probleem bij die middens...
elytrix zei:
Een verschrikkelijke dooddoener maar daarvoor moet je zelf een tijd een vechtsport beoefenend hebben, dan ervaar je dat. Ik doe nu ook enkel nog bodybuilding en wat powerlifting, maar op dat vlak is dat onvergelijkbaar. Vooral bodybuilding, daar krijg je zowat het tegenovergestelde effect.
Met die laatste zin versta ik niet wat je bedoelt, maar het is idd een verschrikkelijke dooddoener dat je pas kan ervaren wat het betekent als je een tijd een vechtsport beoefend hebt.

Ik vind @JPV zijn uitspraak over doping (en agressie) ook heel veralgemenend. Ik snap wel wat hij bedoelt, sommige sporten trekken dat haantjesgedrag iets meer aan dan andere. En bij sommige zou ik m'n kind ook niet graag zetten. Maar sporten als judo, karate, thai boksen en taekwondo zijn absoluut niet over dezelfde kam te scheren als bodybuilding. In de hele karateclub is er niemand die er zo uitziet.
Voor alle duidelijkheid: ik denk idd niet dat je drugs etc bij judo en karate massaal ziet. Dat zijn geen sporten waar drugs zich er ook massaal toe lenen, omdat de techniek daar nog véél belangrijker is. Ik dacht dat het duidelijk was dat ik toen over de "echte" vechtsporten zoals boksen, kickboksen etc had.

En tuurlijk, élke sport kan een positief effect hebben. En waar er geen drugs is en goeie begeleiding is, zal dit zéker zo zijn dat er veel bereikt kan worden met boksen/.... Maar als het misbruik zo hoog is in bepaalde vechtsporten, dan mijd je die best.
 
Terug
Bovenaan