Gevechtssporten voor kinderen

kan je ook aanduiden waarom? Als er 6 bonden zijn en de 'properste' bond heeft 3/10 dopinggevallen, dan zit je met een gigantisch probleem in die middens. (zie: https://www.standaard.be/cnt/m83nm5sq?adh_i=&imai=&articlehash=Qv7JMXQno1nfbFJTa4mZceIhEw6KOc1xiGGPDx/mRx2IuP+u7cKqOzcRp4LE6xK0Dv/XnhgdkDFBzQIJtWRYPfe3b3+z0/27OTzpC2lw/7531g7VlgjM48wcUZy7g/lOtVevnqCxK6tAPex/pbgjuZ8Kk3Rd7pLhL4qOel7cLapndOq1sytAA+/mls0tBRFLz3XbFe3MdgE9ei6GDIllF3h9E9c14lBXu8XePge5/y6KFzDv8mB67epNDIv9v6WBQeS34OfeiO8h+lzK9hmwBsiyxFOLYGDqrm8jpgNDBEcKmuc3BwiKFEsCQJAcqR3ZK8u3pIbR7/Cn32l07KATSQ==). Los daarvan is de ganse lichaamscultuur die bij bodybuilden en deels bij kickboxen hoort, echt niet waar ik mijn kinderen in wil zien opgroeien.

Maar nu generaliseer je weer door bepaalde cijfers en conclusies daaruit te veralgemenen en daar dan het woordje 'cultuur' op te plakken....

Net zoals ik ze in vele andere topsportmiddens niet wil zien opgroeien overigens, ook daar teveel mensen met gigantische fysieke klachten door hun sport. Zelfs zonder doping en ander poeder dat gesnoven/gegeten wordt.

Dat hangt er maar ook net van af hoe je sport, hoor.

Ik zie echt niet in waarom je dat meer bij gevechtsport hebt dan bij andere sporten.

Ik veralgemeende daar ook niet in. Ik zeg gewoon dat ik veel sporten gedaan heb en die daar het beste in naar buiten komen.
 
Maar nu generaliseer je weer door bepaalde cijfers en conclusies daaruit te veralgemenen en daar dan het woordje 'cultuur' op te plakken....
ik zeg expliciet "los daarvan". Dat slaat meer op de sterke "verheerlijking" van het lichaam.
kay-gell zei:
Dat hangt er maar ook net van af hoe je sport, hoor.
nee. er is tenzij ik me vergist geen enkele (fysieke) topsport die gezond geacht wordt door medici, net omdat je altijd de grenzen van je lichaam opzoekt bij topsport. (zelfs bij denksporten is topsport ook bediscussieerbaar)
kay-gell zei:
Ik veralgemeende daar ook niet in. Ik zeg gewoon dat ik veel sporten gedaan heb en die daar het beste in naar buiten komen.
en opnieuw: waarom zou dat beter zijn dan andere sporten?
 
ik zeg expliciet "los daarvan". Dat slaat meer op de sterke "verheerlijking" van het lichaam. nee. er is tenzij ik me vergist geen enkele (fysieke) topsport die gezond geacht wordt door medici, net omdat je altijd de grenzen van je lichaam opzoekt bij topsport. (zelfs bij denksporten is topsport ook bediscussieerbaar)

Agreed, maar voor recreationele sport op een aangepast niveau met goede begeleiding is dat perfect doenbaar zonder (te) veel blessures.

en opnieuw: waarom zou dat beter zijn dan andere sporten?

Ik zie gewoon niet in waarom ik mijn hele persoonlijke ervaring daarom zou moeten uitleggen en welke meerwaarde dat heeft?
Allee, ieder kiest dat voor zichzelf hé, ik wil gerust mijn mening daarover toelichten maar die gaat niet voor iedereen toepasselijk zijn.
 
Laatst bewerkt:
Ik heb ook gevechtssport gedaan, Hapkido. Echt functioneel kan ik het niet noemen, dan ben je meer met een goeie 100m sprint.
Meer een demonstratiesport waar ik vooral leniger van werd.
Het werd ook gegeven in een witte buurt dus geen typisch vechtsportvolk wat je kickboxen en dergelijke ziet.
 
ik zeg expliciet "los daarvan". Dat slaat meer op de sterke "verheerlijking" van het lichaam. nee.
er is tenzij ik me vergist geen enkele (fysieke) topsport die gezond geacht wordt door medici, net omdat je altijd de grenzen van je lichaam opzoekt bij topsport. (zelfs bij denksporten is topsport ook bediscussieerbaar)
Amai ... van vechtsport voor kinderen naar thaibox, lichaamsverheerlijking, -schade en drugsgebruik. :unsure:
Je zit hier nu niet één maar meerdere dingen op eenzelfde kam te scheren.

Nu zijn mijn kindjes nog een beetje te jong, maar vanaf 10-12 jaar wil ik ze ook graag iets laten starten van vechtsporten zoals taekwondo, jiujitsu of judo. Je kan ze daar als ouder geen kwaad mee doen. Zelf heb ik uit eigen keuze ook altijd vechtsporten gedaan en sommige vechtsporten zijn voor kinderen veiliger, leuker en toegankelijker dan anderen. Mijn kinderen kunnen dat beiden goed gebruiken om verschillende redenen:

-Mijn dochter sport graag, houdt van sociale contacten, ze gaat dat nodig hebben om haar zelfvertrouwen op te krikken en als jong meisje is het altijd mooi meegenomen dat je je leert verdedigen tegen gespuis dat je op straat ongewenst probeert aan te raken en te intimideren.

-Mijn zoon heeft intussen zijn teelballen gevonden en heeft dat soort sport nu al nodig om zijn energie en woede op een gezonde manier te leren beheersen en kanaliseren. Hij moet die instincten net als zijn vader leren omplooien naar een manier dat ze hem niet hinderen maar baten in het leven.

en opnieuw: waarom zou dat beter zijn dan andere sporten?
Omdat vechtsporten, meer dan andere soorten sporten, terug gaan naar de ruwe essentie en oorsprong van sport.
Dat maakt dat de lat voor uithoudingsvermogen, discipline, zelfvertrouwen en respect voor je tegenstanders hoger ligt dan bij de meeste andere dumbed down, gamified vormen van competitiviteit en zelfontplooiing.
 
Niets mis met vechtsporten op zich maar mochten mijn kinderen dat doen zou ik wel bang zijn dat ze ook gaan denken dat ze daar 1 of ander mythisch gevoel voor Respect en Discipline gekregen hebben dat je nergens anders kan vinden. Precies een sekte. De vegans van de sport.
Niets mis met yoga en volleybal op zich maar respect en discipline zijn in full-contact vechtsporten nu eenmaal veel belangrijker omdat je op elkaar oefent. Als er dan geen respect en aandacht zijn voor de instructies, de regels of je sparringpartner krijg je ongecontroleerd geweld met risico op onnodig veel lichaamsschade of pijn als gevolg.
Vechtsport trainingen verlopen daarom noodzakelijk wat meer ‘militaristisch’ dan andere sporten in belang van de veiligheid van de beoefenaars .
Dus geen chit-chat of slabakken tijdens mijn les. Die konden op de bank.
 
Niets mis met vechtsporten op zich maar mochten mijn kinderen dat doen zou ik wel bang zijn dat ze ook gaan denken dat ze daar 1 of ander mythisch gevoel voor Respect en Discipline gekregen hebben dat je nergens anders kan vinden. Precies een sekte. De vegans van de sport.
Ik ken verschillende turnsters die op internationaal niveau zelfs meededen. NIET in topsportstatuut trouwens.
Ik weet wat zij zullen denken van "respect en discipline die je nergens anders kan vinden" :S
(Niet soloturnen maar in duo's of met 3, dus als diegene onderaan de piramide een mindere dag heeft, kan dat letterlijk een leven kosten... :/)
 
Omdat vechtsporten, meer dan andere soorten sporten, terug gaan naar de ruwe essentie en oorsprong van sport.
Dat maakt dat de lat voor uithoudingsvermogen, discipline, zelfvertrouwen en respect voor je tegenstanders hoger ligt dan bij de meeste andere dumbed down, gamified vormen van competitiviteit en zelfontplooiing.
Lijkt me dat gevechtssporten ook wel gewoon dumbed down en gamified zijn hoor: puntensystemen, regels waar wel en niet te slaan, hoe dat te doen, wat te dragen, enz.

En bij heel wat sporten kan je jezelf en/of anderen serieus kwetsen als je zaken verkeerd uitvoert. Ik kan iedereen "Cheer" aanraden op Netflix, een kijk op de absurde wereld van professioneel cheerleaden.
 
Laatst bewerkt:
Lijkt me dat gevechtssporten ook wel gewoon dumbed down en gamified zijn hoor: puntensystemen, regels waar wel en niet te slaan, hoe dat te doen, wat te dragen, enz.

En bij heel wat sporten kan je jezelf en/of anderen serieus kwetsen als je zaken verkeerd uitvoert. Ik kan iedereen "Cheer" aanraden op Netflix, een kijk op de absurde wereld van professioneel cheerleaden.

Ik denk dat dat inderdaad voor alle sporten wel wat geldt vanaf een bepaald niveau.
Mijn vriendin heeft jaren lang acro-dans gedaan (dat valt overigens wel best te vergelijken met cheerleaden). Ze is nu 25 jaar en is vorig jaar aan haar heup moeten geopereerd worden, heeft erna 3 maand in een rolstoel gezeten en gaat nu nog naar de kine omdat ze vaak last heeft.

Bij vechtsport is er natuurlijk een onvermijdelijk hoger gevaar als je gaat sparren, maar als je dat niet doet zal dat best vergelijkbaar zijn met een hoop andere sporten.
Intensief sparren blijft dan toch wel een unieke beleving. Ik denk dat weinig mensen beseffen wat dat is om op uw gezicht te krijgen, hoeveel energie dat van u vreet, hoe uitputtend dat is en hoe moeilijk dat is en hoe lang het duurt om daar kalm onder te blijven.
En dat in rondes van 2 minuten aan een stuk. Ik weet niet of er iets anders is wat daarmee in de buurt komt.
 
Lijkt me dat gevechtssporten ook wel gewoon dumbed down en gamified zijn hoor: puntensystemen, regels waar wel en niet te slaan, hoe dat te doen, wat te dragen, enz.

En bij heel wat sporten kan je jezelf en/of anderen serieus kwetsen als je zaken verkeerd uitvoert. Ik kan iedereen "Cheer" aanraden op Netflix, een kijk op de absurde wereld van professioneel cheerleaden.
Iedere sport is een spel. Zonder regels en punten zou het geen 'vechtsport' meer zijn maar gewoon 'vechten'.

Dat je ook in andere sporten jezelf of een ander kan kwetsen is niet hetzelfde. Daar is dat dan per ongeluk en niet een gevolg van een directe confrontatie die je aangaat.
Psychologisch is dat veel minder zwaar en ga je dat niet in je hoofd steken. Daarom dat veel, zelfs goed getrainde kampers in hun eerste gevecht volledig verstijven van angst. Want zodra de bel rinkelt wegen winnen en verliezen opeens even zwaar als leven en sterven.
Die drempel overwinnen en het vertrouwen krijgen om jezelf te verweren leert je kind niet in andere sporten. Is nogthans zeer nuttig want dat is dezelfde verlammingsreflex die de meeste slachtoffers van seksueel geweld ervaren.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Mijn 2 oudste kinderen doen aan karate. Ze hebben dit zelf gekozen nav een filmpje van de power rangers waarin ze vertelden dat ze karate deden.

Zelf heb ik verschillende vechtsporten gedaan. Begonnen omdat mijn vader dit deed. Eerst Kun Tao Shantung dan Hapkido en nu al meer dan 20 jaar capoeira.

Ik heb meer zelfvertrouwen gekregen door capoeira te doen, niet omdat ik er goed in ben, maar wel doordat ik mezelf beter heb leren kennen.

Zolang mijn kinderen het leuk vinden, blijven ze het doen.

Als het gaat om zelfverdediging zijn er in mijn ogen veel gevechtssporten die niet volledig bruikbaar zijn in een gevecht doordat er teveel aandacht wordt gelegd op het sport gedeelte maar onrechtstreeks wel doordat je een aantal zaken beheerst.

Als je echt wilt gaan voor u te kunnen verdedigen in een straatgevecht moet je al gaan kijken naar Krav Maga en andere vechtsystemen.
 
in het begin van de discussie moest je nog naar Basic Fit als je spuitjes wou zien zetten... Dus is het overal?

Als je in een sport élke dag als je gaat trainen recreatief gebruik ziet, dan is er een probleem bij die middens...
Tja probleem. Het probleem vind ik eerder het complete gebrek aan informatie er rond en het gigantische taboo waarin het verkeert. Wel illegaal, maar als je het niet gebruikt voor competitiewinst is er geen kat die er naar kraait. Ja het is veel voorkomend, maar meer dan alcoholmisbruik in het amateurvoetbal of doping in het wielrennen op laag niveau? Ik betwijfel het. En bij de profs zijn die uitgebreide controles er natuurlijk niet voor niks gekomen. Maar dat valt in het dagelijkse leven uiteraard minder op dan mensen die trainen puur om spiermassa aan te zetten.
Met die laatste zin versta ik niet wat je bedoelt, maar het is idd een verschrikkelijke dooddoener dat je pas kan ervaren wat het betekent als je een tijd een vechtsport beoefend hebt.
Bodybuilding is volledig gebaseerd op je looks, en gaat naar mijn gevoel hand in hand met body-dysmorphia en onzekerheden. En dat zeg ik als iemand die het zelf ondertussen al tien jaar doet.

Geen idee hoe ik het moet uitleggen om eerlijk te zijn, maar een zware sparring of wedstrijd valt gewoon met niks te vergelijken. En als ik dan zie dat het hier wordt vergeleken met turnen, wat zonder twijfel ook enorme discipline zal vergen om succes in te hebben, is mijn zin ook wat over. Maar eigen sport eerst natuurlijk. Ik kan enkel maar zeggen wat ik ervaren heb.
En tuurlijk, élke sport kan een positief effect hebben. En waar er geen drugs is en goeie begeleiding is, zal dit zéker zo zijn dat er veel bereikt kan worden met boksen/.... Maar als het misbruik zo hoog is in bepaalde vechtsporten, dan mijd je die best.
Maar is dat ook effectief zo? Die single digit nummers van NADO daarvoor als maatstaf nemen is toch een zwak argument vind ik. Ik durf in ieder geval met 100% zekerheid zeggen dat er in onze club niemand gebruikte, niet boven of onder de tafel. Dat waren dan ook 90% mensen die het puur als hobby beoefenden, en geen ambitie hadden om in de ring te stappen, hoogstens wat sparren hier en daar.
 
yep, in alle gyms in Ieper. Maar vooral toen ik nog aan sportjournalistiek deed vaak gebabbeld met vele trainers/artsen, waaronder Hans Cooman.
Ook nog overal geweest in Ieper, (wel nooit bij onze bekende inwoner van Vlamertinge) er zaten er daar natuurlijk die spuiten als je ze bekeek. Maar zien spuiten e.d heb ik in die 8 jaar toch nooit mee gemaakt.

Trouwens ook allemaal vriendelijke en sociale gasten die je met veel plezier helpen.
 
Niets mis met vechtsporten op zich maar mochten mijn kinderen dat doen zou ik wel bang zijn dat ze ook gaan denken dat ze daar 1 of ander mythisch gevoel voor Respect en Discipline gekregen hebben dat je nergens anders kan vinden. Precies een sekte. De vegans van de sport.
Door deze thread begin ik wel de indruk te krijgen dat dit echt een issue is onder de vechtsporters :D
 
Vraag me altijd af of Wing Chun echt werkt zoals de filmpkes beloven.
 
Terug
Bovenaan