Getouwtrek op Sociale Media: Woke - Cancel Culture

Fout. Opnieuw zonder enige onderbouwing. Geen enkele bron om te zeggen dat "jood" een negatieve lading heeft, tenzij je er andere dingen mee bedoelt dan een joodse man (door context duidelijk). Ik heb alle bronnen gegeven die aangeven dat "neger" een negatieve lading heeft. Je blijft feitelijke onjuistheden herhalen.
Correctie dat 'neger' een negatieve lading kan hebben. "Wordt door sommigen als beledigend ervaren" wil zeggen dat 1) een subset van mensen stoort zich eraan 2) het wordt niet noodzakelijk als scheldwoord ervaren of gebruikt.

Er mogen geen grenzen staan op humor. Behalve als het gebruikt wordt om tot geweld op te roepen. Dat was bij FCDK niet het geval.
Opnieuw: klopt, in een kleine subset van de bevolking is het een neutraal synoniem. Niet voor degene die het hoort en zeker niet algemeen. Daarom hebben we een Algemeen Nederlands, waarbij je kunt kijken wat de betekenis is voor het hele taalgebied. En dat is niet wat jij zegt.
Hier spreek je jezelf toch opnieuw tegen?

En je spint jezelf een rad voor de ogen als je zegt dat het woord 'neger' als neutraal woord alleen is uitgestorven in links-progressieve milieus, hoor. Denk je dat De Wever het heeft over negers als hij zwarte medewerkers tegenkomt? Denk je dat mijn baas (alles behalve) tegen mijn collega zal zeggen dat we twee bosnegers hebben, en dat die goed werken? Dit wordt echt hoe langer hoe ongeloofwaardiger.
We passen ons zelf aan aan onze omgeving. Het woord neger gebruiken veel mensen niet omdat er altijd een zeurtype over kan starten. Uiteindelijk zit je hier absurde woke argumenten aan te halen:

1) het is een geladen woord, dus je mag het niet gebruiken (woke maakt het woord zelf geladen en gaat dan de geladenheid aanhalen als argument dat het niet mag)
2) wij reageren compleet verzuurd en verontwaardigd wanneer we het woord neger horen. Mensen zijn het beu om met ons te discussiëren daarover en gebruiken het woord neger niet meer in een context waar ze mogelijks op onze tenen kunnen stappen. (woke staat altijd racisme etc. te roepen en die mensen met alle zonden van de wereld te overladen, waardoor mensen hun taal zelf gaan censureren. Vervolgens gaat woke dat als argument gaan gebruiken dat steeds meer mensen het niet meer gebruiken in een formele context)

Woke gebruikt dergelijk absurde redeneringen om steeds verder te pushen in zaken die zij gewoon introduceren in onze maatschappij.
 
Ik merk dat het gebruik van het woord neger in bepaalde milieus (links-progressief) uitgestorven is. Ik hoor het ook amper in steden zoals Gent of Antwerpen. Op het platteland en in kleinere steden is het gewoon een synoniem voor zwarte.
Oh, ook in grotere steden hoor ik dat woord vaak standaard zolang het in blanke milieus is, ook bij jong publiek. Pas als er iemand aanwezig is die daar aanstoot aan kan nemen wordt er op de politiek correcte woordjes overgeschakeld.
Een beetje zoals er ook op bepaalde woorden gelet wordt als er kinderen aanwezig zijn.
 
Waarom is het niet hetzelfde als zwarte Piet? Een blanke die een zwarte gaat spelen door zijn gezicht te schilderen, is tegenwoordig niet echt meer sociaal acceptabel.
Het is niet omdat enkele wokers telkens alweer iets nieuws gevonden hebben om ophef over te maken, dat het daarom opeens sociaal onacceptabel geworden is.
Niks van dat alles heb ik gezegd.
Je zegt letterlijk in je eerste post dat zwarte Piet sociaal niet meer acceptabel is, wat langs geen kanten klopt. Er is helemaal geen sociale consensus over het afschaffen van zwarte piet of dat het überhaupt sociaal onacceptabel is.
Ik zie in de media ook enkel negatieve, afwijzende reacties op keuze van de VRT om al die afleveringen in hun geheel te cancellen, de enige die ik er weer bij zie cheeren zijn 1 of 2 wokers op dit forum. Daarom is het sociaal niet acceptabel om hele afleveringen te gaan cancellen, omdat misschien er eens een keer aanstoot aan kan nemen.
 
What the actual fuck o_O Vinden dat neger als een perfect normale woord gebruikt kan worden en nog eens melden dat jij/jouw omgeving het een "synoniem" vindt/vinden voor zwarte is... speciaal to say the least. Héél speciaal.

En dan als enige weerwoord "woke" te hebben als mensen dit schandalig vinden is best zielig.
Het is niet omdat een deel van de bevolking aangeleerd is om zich beledigd te voelen door bepaalde normale (woord)gebruiken die al honderden jaren in een veelvoud van talen bestaan, dat de rest mee moet gaan in al die nieuwigheden. Heeft niets met zielig te maken en is gewoon hoe taal en expressie werken.

Taalgebruik schikt zich niet naar de eindeloze creativiteit waarmee mensen woorden proberen te verbieden met regeltjes die op basis van je huidskleur bepalen welke woordjes wel of niet gebruikt mogen worden. Misschien omdat we instinctief aanvoelen dat dergelijke regels indruizen tegen onze waarden en normen.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Correctie dat 'neger' een negatieve lading kan hebben. "Wordt door sommigen als beledigend ervaren" wil zeggen dat 1) een subset van mensen stoort zich eraan 2) het wordt niet noodzakelijk als scheldwoord ervaren of gebruikt.

Er mogen geen grenzen staan op humor. Behalve als het gebruikt wordt om tot geweld op te roepen. Dat was bij FCDK niet het geval.

Hier spreek je jezelf toch opnieuw tegen?

1) het is een geladen woord, dus je mag het niet gebruiken (woke maakt het woord zelf geladen en gaat dan de geladenheid aanhalen als argument dat het niet mag)
(...)

Je hebt mijn links niet gelezen, hè. Daar staat het in.
Het wordt door een subset van mensen beschouwd als beledigend. Waardoor het geen woord meer is dat acceptabel is "voor het hele taalgebied". Dat spreekt elkaar totaal niet tegen, dat is precies wat het is. Het is pas "voor het hele taalgebied" als het voor de meerderheid van het hele taalgebied geldt.

Zo werkt het Nederlands en zo werkt de Taalunie al jaren en jaren. Nu niet om onnozel te doen, maar al je posts laten gewoon zien dat je geen besef hebt van hoe dat in elkaar zit. En daarom dat je ook geen enkel bewijs vindt voor je uitspraken: het is onmogelijk.

Kleine beknopte uitleg: De Taalunie werkt beschrijvend, zoals ik al zei door een heel uitgebreide crawl van heel veel soorten gepubliceerde taal. En dan komt het in het Groene Boekje (of niet). De Van Dale baseert zich oa daarop, en op eigen onderzoek. Maar is ook beschrijvend, nooit voorschrijvend. Het Frans werkt bijvoorbeeld wél voorschrijvend. De Académie française bepaalt wat juist is en wat fout, en kijkt daarbij niet naar wat de mensen echt zeggen/gebruiken.

Het hele taalgebied is trouwens Vlaanderen+Nederland+Zuid-Afrika+Nederlandse Antillen (als ik me niet vergis). Een woord krijgt een bepaling afhankelijk van hoe de meerderheid van de taalgebruikers het ervaren. Jammer genoeg voor ons betekent dat dat een woord dat in Nederland standaardtaal is, automatisch ook in België standaardtaal is: er zijn meer Nederlanderes dan Vlamingen. Andersom niet. Een Vlaams woord is geen Algemeen Nederlands als het niet ook door minstens een deel van de Nederlanders frequent gebruikt wordt en als standaardtaal wordt beschouwd.

Nu komt ie. Jij komt af met je "een kleine groep mensen". Wetenschappelijk gezien onjuist. Als het woord 'neger' de bepaling krijgt dat het beledigend is, is dat omdat de meerderheid van de taalgebruikers het zo beschouwen. Net zoals "gralek" door de meerderheid beschouwd wordt als onverstaanbaar.

Jouw claim dat "woke het woord geladen maakt" is dus gewoon onmogelijk door hoe het werkt. Je kunt dat in je hoofd hebben zitten, maar het kan niet. Als die connotatie erbij staat, is dat omdat die connotatie heel wijdverspreid is en al gedurende lange tijd. Als aan één van die twee factoren niet voldaan wordt, komt dat er niet bij te staan als connotatie. Daarom is het ook zo absurd om te denken dat jij even een connotatie aan een ander woord gaat toevoegen. Zo werkt het niet.

Los daarvan, als Van Dale het woord bestempeld als "door sommigen als kwetsend ervaren", betekent dat inderdaad ook "door sommigen niet". En dan kun je kiezen als maker/uitgever wat je daarmee doet. Vind je het oké dat je sommigen daarmee kwetst? Wat kan, en mag, en ook gebeurt, binnen de juiste context (Taboe al een keer of 10 aangehaald). Of vind je het niet oké, en dan doe je daar iets mee.

Woke gebruikt dergelijk absurde redeneringen om steeds verder te pushen in zaken die zij gewoon introduceren in onze maatschappij.
Dit is toch keihard een complottheorie :D Waarom zou "woke" dat introduceren, omdat zij graag woorden verbieden of zo? Gewoon, zonder reden? En dan de Taalunie omkopen, alle kranten omkopen en dat wereldwijd, gewoon om lekker te kunnen verbieden :D

Het is niet omdat een deel van de bevolking aangeleerd is om zich beledigd te voelen door bepaalde normale (woord)gebruiken die al honderden jaren in een veelvoud van talen bestaan, dat de rest mee moet gaan in al die nieuwigheden. Heeft niets met zielig te maken en is gewoon hoe taal en expressie werken.
Aangetoond fout op de vorige pagina's. Het is niet omdat het geen bètawetenschap is dat er geen juist of fout bestaat. En dit is fout.
 
Het is niet omdat een deel van de bevolking aangeleerd is om zich beledigd te voelen door bepaalde normale (woord)gebruiken die al honderden jaren in een veelvoud van talen bestaan, dat de rest mee moet gaan in al die nieuwigheden. Heeft niets met zielig te maken en is gewoon hoe taal en expressie werken.

Taalgebruik schikt zich niet naar de eindeloze creativiteit waarmee mensen woorden proberen te verbieden met regeltjes die op basis van je huidskleur bepalen welke woordjes wel of niet gebruikt mogen worden. Misschien omdat we instinctief aanvoelen dat dergelijke regels indruizen tegen onze waarden en normen.
Je gaat voorbij aan het feit dat talen evolueren. Maar interessanter: hoeveel talen ken jij waar een woord gerelateerd aan neger ok is om zwarten mee te benoemen? En dan bedoel ik talen waar dit niet gewoon het woord is voor de kleur zwart.
 
What the actual fuck o_O Vinden dat neger als een perfect normale woord gebruikt kan worden en nog eens melden dat jij/jouw omgeving het een "synoniem" vindt/vinden voor zwarte is... speciaal to say the least. Héél speciaal.
Misschien werkt hij als moderator voor de HLN comment sectie?
 
Aangetoond fout op de vorige pagina's. Het is niet omdat het geen bètawetenschap is dat er geen juist of fout bestaat. En dit is fout.
Wat is juist fout? Want als het zelfs geen betawetenschap is, heb je al helemaal geen enkele poot om op te staan dat iets fout is.
Dat veranderingen in taal en connotatie steeds uitgaan van een draagvlak door een meerderheid is een grote assumptie.
In jouw argument maak je er dan ook nog eens een zéér kunstmatig geconstrueerde meerderheid van door Zuid-Afrika, de Antillen en Vlaanderen op 1 hoop te gooien. Taalunie: wat, hoe? Opnieuw zo'n kunstmatig beleidsorgaan dat compleet los staat van de maatschappij.
Er zijn genoeg andere woorden die zelfs tussen Nederland en Belgie een totaal andere betekenis hebben. Dat noemt men taalvarieteiten en dialecten aka streektalen.

Je gaat voorbij aan het feit dat talen evolueren. Maar interessanter: hoeveel talen ken jij waar een woord gerelateerd aan neger ok is om zwarten mee te benoemen? En dan bedoel ik talen waar dit niet gewoon het woord is voor de kleur zwart.
In veel romaanse talen of talen die latijnse invloeden ondergaan hebben aangezien niger in het latijns letterlijk zwart betekent. Negro, njeri, negre, noir, neru, ...
Ik zie ook zero nut in het germaniseren van woordgebruik voor het benoemen van mensen om aanstoot te vermijden. Het is niet omdat je iedereen dwingt om een vervangwoord te gebruiken dat uit een andere taal dan het latijns ontleend is, dat de aanstoot daar stopt. Want ach wee 'zwarte piet' en oh wee 'zwarte bladzijde omslaan'.
 
  • Leuk
Waarderingen: Patj
Wat is juist fout? Want als het zelfs geen betawetenschap is, heb je al helemaal geen enkele poot om op te staan dat iets fout is.
Dat veranderingen in taal en connotatie steeds uitgaan van een draagvlak door een meerderheid is een grote assumptie.

In jouw argument maak je er dan ook nog eens een zéér kunstmatig geconstrueerde meerderheid van door Zuid-Afrika, de Antillen en Vlaanderen op 1 hoop te gooien. Taalunie: wat, hoe? Opnieuw zo'n kunstmatig beleidsorgaan dat compleet los staat van de maatschappij.
Er zijn genoeg andere woorden die zelfs tussen Nederland en Belgie een totaal andere betekenis hebben. Dat noemt men taalvarieteiten en dialecten aka streektalen.

Nee, het is alleen maar een assumptie, omdat je er niet genoeg van kent. Dat is niet lullig bedoeld, want iedereen kan dat opzoeken en bekijken, hoor. En dat is geen schande. Maar maak dan niet zulke uitspraken. Taalunie is nu al een "kunstmatig beleidsorgaan" los van de maatschappij, terwijl ik laat zien dat het verankerd zit in de maatschappij. Het is niet mijn argument, het is de realiteit.

In veel romaanse talen of talen die latijnse invloeden ondergaan hebben aangezien niger in het latijns letterlijk zwart betekent. Negro, njeri, negre, noir, neru, ...
Ik zie ook zero nut in het germaniseren van woordgebruik voor het benoemen van mensen om aanstoot te vermijden. Het is niet omdat je iedereen dwingt om een vervangwoord te gebruiken dat uit een andere taal dan het latijns ontleend is, dat de aanstoot daar stopt. Want ach wee 'zwarte piet' en oh wee 'zwarte bladzijde omslaan'.
Oké, ga in Parijs eens "le nègre était devant moi" zeggen in de rij bij de bakker. Hoffelijke uitspraak, eens zien hoeveel applaus je krijgt 😂

Oh, ook in grotere steden hoor ik dat woord vaak standaard zolang het in blanke milieus is, ook bij jong publiek. Pas als er iemand aanwezig is die daar aanstoot aan kan nemen wordt er op de politiek correcte woordjes overgeschakeld.
Een beetje zoals er ook op bepaalde woorden gelet wordt als er kinderen aanwezig zijn.
Maar stél nog dat dit waar zou zijn, wat gewoon een andere versie is van wat ik hiervoor al zei:
"wij met een paar andere witten vinden "neger" geen probleem, en in gebieden waar geen of amper zwarten zijn, horen we nooit protest"

Stel dus dat dat echt zo zou zijn, dat is toch meer dan reden genoeg voor de VRT om te doen wat ze doen? "Een beetje zoals er ook op bepaalde woorden gelet wordt als er kinderen zijn". Er kijken kinderen. Er kijken zwarten. Er kijken mensen die dat ongepast vinden.
 
Het is van dat:


Een aflevering over een kinderfeest... Het moet niet gekker worden.
 
In veel romaanse talen of talen die latijnse invloeden ondergaan hebben aangezien niger in het latijns letterlijk zwart betekent. Negro, njeri, negre, noir, neru, ...
Ik zie ook zero nut in het germaniseren van woordgebruik voor het benoemen van mensen om aanstoot te vermijden. Het is niet omdat je iedereen dwingt om een vervangwoord te gebruiken dat uit een andere taal dan het latijns ontleend is, dat de aanstoot daar stopt. Want ach wee 'zwarte piet' en oh wee 'zwarte bladzijde omslaan'.
Ja, daarom ook dat ik talen vroeg waar het niet het gangbare woord voor zwart is hé.

El negro y el coche negro kan perfect in het Spaans. In het Nederlands is dat vertaald: de zwarte en de zwarte auto. Niet de neger en de neger auto hoor.

Dat jij zwarte in plaats van neger "germaniseren" noemt vind ik maar slap gelul. De rest is gewoon de discussie verleggen omdat beweren dat "neger" een neutraal woord is, een onhoudbare positie is. De enigen die ik weet die neger gebruiken zijn ofwel bejaard, en die zeggen en doen wel meer zaken waarbij we nu met onze ogen draaien, ofwel is het zeker niet de bedoeling om dat als neutrale term te gebruiken.
 
Ik zie ook zero nut in het germaniseren van woordgebruik voor het benoemen van mensen om aanstoot te vermijden.
Way to go! Minimaliseren met Moonblade deel #54879.

Het feit dat je zelfs probeert te justifyen dat iemand neger (= negatieve connotatie, en hoe je het ook draait of keert, daar draait het om) noemen dezelfde lading heeft als de vertaling van het woordje zwart (Negro, njeri, negre, noir, neru) zegt immens veel over hoe jij staat in onze samenleving en eingelijk 0.0% respect hebt voor anderen. Wtf zelfs 😂

Ben ik gewoon overly "Woke" of zijn jullie gewoon extreem delusional???
 
Nee, het is alleen maar een assumptie, omdat je er niet genoeg van kent. Dat is niet lullig bedoeld, want iedereen kan dat opzoeken en bekijken, hoor. En dat is geen schande. Maar maak dan niet zulke uitspraken. Taalunie is nu al een "kunstmatig beleidsorgaan" los van de maatschappij, terwijl ik laat zien dat het verankerd zit in de maatschappij. Het is niet mijn argument, het is de realiteit.
Als je zelf zegt dat 'ik er niet genoeg van ken' dan zit taalunie maw. niet verankerd in de maatschappij en is puur gestoeld op het bestaan van een kunstmatige gemeenschap waarbij ze uitgaan van een kunstmatige meerderheid om een eveneens kunstmatig taalbeleid te voeren.
Oké, ga in Parijs eens "le nègre était devant moi" zeggen in de rij bij de bakker. Hoffelijke uitspraak, eens zien hoeveel applaus je krijgt 😂
Noir komt net zo goed van nigrum en dat wordt wel gewoon gebruikt.
Maar stél nog dat dit waar zou zijn, wat gewoon een andere versie is van wat ik hiervoor al zei:
"wij met een paar andere witten vinden "neger" geen probleem, en in gebieden waar geen of amper zwarten zijn, horen we nooit protest"
Dit is nu eenmaal hoe taal werkt en dat heeft niets met huidskleur te maken.

Nederlanders gaan het gebruik van het woord 'poepen' ook niet laten vallen omdat een Vlaams meisje 100km verderop daar volgens de taalunie iets anders onder kan verstaan dat neigt naar seksuele intimidatie.

Stel dus dat dat echt zo zou zijn, dat is toch meer dan reden genoeg voor de VRT om te doen wat ze doen? "Een beetje zoals er ook op bepaalde woorden gelet wordt als er kinderen zijn". Er kijken kinderen. Er kijken zwarten. Er kijken mensen die dat ongepast vinden.
Als de VRT vindt dat ze op dergelijke grond willen censureren, dan moeten ze dat maar doen. Alleen moeten ze dan ook niet verbaasd zijn als mensen die keuze omschrijven als wat het is: kinderlijk gedrag.
 
Als je zelf zegt dat 'ik er niet genoeg van ken' dan zit taalunie maw. niet verankerd in de maatschappij en is puur gestoeld op het bestaan van een kunstmatige gemeenschap waarbij ze uitgaan van een kunstmatige meerderheid om een eveneens kunstmatig taalbeleid te voeren.

Wat een onzin is dit, zeg... ik ken niks van quantummechanica, dus het bestaat niet en is kunstmatig, verzonnen, en ik negeer het gewoon.
Ik ken niks van justitie of het wetboek, dus dat is een kunstmatig boek dat ik niet volg en niet in de werkelijkheid zit verankerd. Ik ken niks van wiskunde, dus 1+1 is 3, en als de rest is kunstmatig opgedrongen!

Nederlanders gaan het gebruik van het woord 'poepen' ook niet laten vallen omdat een Vlaams meisje 100km verderop daar volgens de taalunie iets anders onder kan verstaan dat neigt naar seksuele intimidatie.
Volgens de Taalunie is "poepen" alleen correct in het Nederlandse gebruik "naar het toilet gaan"... wel blijven opletten, hè :D
En ik merk hoe je stil blijft over de "nègre", wat nochtans de vraag van Sylver was.

Als de VRT vindt dat ze op dergelijke grond willen censureren, dan moeten ze dat maar doen. Alleen moeten ze dan ook niet verbaasd zijn als mensen die keuze omschrijven als wat het is: kinderlijk gedrag.
Je kunt je eigen gekronkel niet meer volgen... Dus je taalgebruik aanpassen als er een kind bij is, noem kinderlijk gedrag?
 
Je gaat voorbij aan het feit dat talen evolueren. Maar interessanter: hoeveel talen ken jij waar een woord gerelateerd aan neger ok is om zwarten mee te benoemen?
Dat is hier jaren de standaardpraktijk geweest, toen ik in de lagere school zat was dat ze in het onderwijs gebruikten voor wat ze nu zwarten noemden. Plots mocht het net meer en ik herinner me nog dat onze leerkracht zich ook vragen stelde bij het woord "zwarte", wat op zich discriminerender lijkt om je dan echt de nadruk op de huidskleur legt.
Ja talen evolueren, maar niet iedereen neemt elke vorm even snel mee over, daarom moet je er nog geen racistische motieven achter gaan zoeken. Veel oude mensen gebruiken ook nog het woord "neger", ook logisch als ze dat decennialang gedaan hebben zonder dat er iemand een probleem van maakte.
 
Dat is hier jaren de standaardpraktijk geweest, toen ik in de lagere school zat was dat ze in het onderwijs gebruikten voor wat ze nu zwarten noemden. Plots mocht het net meer en ik herinner me nog dat onze leerkracht zich ook vragen stelde bij het woord "zwarte", wat op zich discriminerender lijkt om je dan echt de nadruk op de huidskleur legt.
Ja talen evolueren, maar niet iedereen neemt elke vorm even snel mee over, daarom moet je er nog geen racistische motieven achter gaan zoeken. Veel oude mensen gebruiken ook nog het woord "neger", ook logisch als ze dat decennialang gedaan hebben zonder dat er iemand een probleem van maakte.
Dus vroeger was het ok en nu niet meer, evolutie zowaar. Oh no. @Loser heeft hier nog een heel betoog neergeschreven over hoe de Taalunie werkt, blijkt dat ze evoluties volgen, niet voorschrijven.

ik vind oude mensen die vastzitten in hun gewoontes geen racisten hoor, en daar gaat het hier ook niet over. Dit gaat over enkele relatief jonge mensen die blijven beweren dat neger een normale, neutrale term is, met een hoop van de pot gerukte argumenten.
 
Toch even melden dat het gebruik van neger buiten de steden, op het platteland, ook allesbehalve algemeen aanvaard is, itt wat hier werd beweerd.

Kan best zijn dat het nog vaak gebruikt wordt, maar dan idd ofwel door de oudere generatie die er geen graten inziet, onder vrienden maar dan niet kwaadwillig of effectief ostentatief kwaadwillig door een minderheid. Maar het is niet gewoon "nog algemeen aanvaard".

En ja, in bepaalde talen wordt het wel nog als normaal geacht. Ik herinner me die rel tijdens PSG - Basaksehir, waar een Roemeense ref naar Webo verwees als "negru". Wat in het frans compleet verkeerd overkomt, maar in het Roemeens wel nog gewoon het woord voor "zwarte" is. Los van het feit of die ref kwade bedoelingen had.

In Brussel zeggen ze overigens toch vaak "un black" om een zwarte aan te duiden.
 
Je gaat voorbij aan het feit dat talen evolueren. Maar interessanter: hoeveel talen ken jij waar een woord gerelateerd aan neger ok is om zwarten mee te benoemen? En dan bedoel ik talen waar dit niet gewoon het woord is voor de kleur zwart.
Nigger of het meer gebruikte nigga in het Engels. Beide woorden worden zelfs terug vaker gebruikt en al zeker door zwarten zelf.
Dan kom je dus beetje in de vreemde situatie dat je als blanke dat ongepast vindt, terwijl zwarten het zelf veelvuldig gebruiken.
 
Ik denk vooral dat de Engelse vorm nigger/'nigga' gevoelig ligt in de VS wegens hun geschiedenis omtrent slavernij. Het Nederlandse neger is toch niet meer dan een omschrijving voor een persoon met donkere huidskleur? Zwarte of neger zijn alleszins minder erg dan buitenlander, dat is een term waar je in principe zelfs een Nederlander mee kan beschrijven, nu is dat omgevormd tot een scheldwoord. En dat terwijl zwarten gewoon Belg kunnen zijn. Bij voorkeur zou ik opteren voor donkere maar goed. Aziaten vooral afkomstig van China, Japan, Zuid-Korea etc worden ook vaak gewoon omschreven als Chinees of spleetoog. Aziaten afkomstig van Sri Lanka of Bangladesh worden vaak gezien als Indiër. In de VS noemen Afro-Afrikanen blanken ook 'white boy' en dat moet je niet vertalen als 'witte jongen' maar als bleekscheet.

Heb toch de indruk dat racisme vooral eenrichtingsverkeer is naar de donkere gemeenschap wat flauwekul is.
 
Nigger of het meer gebruikte nigga in het Engels. Beide woorden worden zelfs terug vaker gebruikt en al zeker door zwarten zelf.
Dan kom je dus beetje in de vreemde situatie dat je als blanke dat ongepast vindt, terwijl zwarten het zelf veelvuldig gebruiken.
Dat is geen vreemde situatie, het gaat hier enkel en alleen om het gebruik door witten. Al de hele tijd. Context.

@bojo96 : welkom in deze discussie. Die begint hier ongeveer https://www.beyondgaming.be/threads/getouwtrek-op-sociale-media-woke-cancel-culture.3813/post-702588

En het wordt hier geen racisme genoemd, alleen door mensen die het geen racisme vinden :D
 
Terug
Bovenaan