Getouwtrek op Sociale Media: Woke - Cancel Culture

Lees nu mijn post eens in plaats van opniéuw je eigen preek weer af te steken zonder te lezen wat ik zeg. Ik zeg helemaal niet dat het maar iets stoms zal zijn wat je hebt meegemaakt. Ik zeg dat dat irrelevant is in dit geval. Want ik neem aan dat het niet was dat je vroeger een zwarte was en je hele leven zo bent opgegroeid en in die leefwereld. Dus wat heeft het te maken met de throwaway grapjes over "negers", "bosnegers" en "mensapen" wanneer er achteloos mee gegooid wordt, weg te halen uit een familieprogramma? Nul, niks, noppes
Maar waar verschilt racistisch pesten van mensen die in hun leven om andere zaken gepest zijn geweest? Zijn er zelfs geen zaken die erger zijn? Ik denk aan mensen die bijvoorbeeld jarenlang verkracht zijn geweest, of geslagen,... . Op zich zijn er erg veel zaken die mensen pijn kunnen doen, en dag en dag uit kunnen raken (hangt voor een deel ook af van de persoon hoe die ermee omgaat). Als je daar dan throwaway grapjes over maakt, waarom zou dat over zwarte mensen niet mogen? Want met elke vorm van humor, zelfs gewoon gesprekken kan je mensen staan kwetsen.

Uiteindelijk gaat het voor mij ook breder dan over zwarten, het gaat bij uitbreiding om humor. Want als we jouw gedachtegang doortrekken gaan we geen moppen meer mogen maken over geloof, seks(ualiteit), vrouwen, transgenders,... . Humor is zo belangrijk in zaken te relativeren, ik laat woke dat echt niet afpakken.
 
Maar waar verschilt racistisch pesten van mensen die in hun leven om andere zaken gepest zijn geweest? Zijn er zelfs geen zaken die erger zijn? Ik denk aan mensen die bijvoorbeeld jarenlang verkracht zijn geweest, of geslagen,... . Op zich zijn er erg veel zaken die mensen pijn kunnen doen, en dag en dag uit kunnen raken (hangt voor een deel ook af van de persoon hoe die ermee omgaat). Als je daar dan throwaway grapjes over maakt, waarom zou dat over zwarte mensen niet mogen? Want met elke vorm van humor, zelfs gewoon gesprekken kan je mensen staan kwetsen.

Uiteindelijk gaat het voor mij ook breder dan over zwarten, het gaat bij uitbreiding om humor. Want als we jouw gedachtegang doortrekken gaan we geen moppen meer mogen maken over geloof, seks(ualiteit), vrouwen, transgenders,... . Humor is zo belangrijk in zaken te relativeren, ik laat woke dat echt niet afpakken.
Ik dénk dat als Boma zegt "Pak ze nekeer goed tegen haar goesting tot ze jankt" dat die aflevering ook geschrapt wordt.
Dus opnieuw snap ik het punt totaal niet. Ja, er zijn zeker zaken die erger zijn. Maar die hebben niks te maken met het woord "bosneger" in FC De Kampioenen.

En voor de miljoenste keer: Nee, dat betekent niet dat er geen grappen meer gemaakt mogen worden. Dat betekent dat uitgevers/makers zelf kunnen beslissen wat ze erin stoppen en wat niet. En dat "neger" geen fatsoenlijk woord meer is, dat dat nog wel kan binnen de juiste context maar dat de makers hebben beslist dat die context hier niet aanwezig was. Je mag daar nog altijd mee lachen. Er zijn nog altijd comedians die lachen met huidskleur, geloof, seksualiteit, vrouwen, transgenders... Kijk naar Taboe op de VRT. Context. Context. Context.
 
En voor de miljoenste keer: Nee, dat betekent niet dat er geen grappen meer gemaakt mogen worden. Dat betekent dat uitgevers/makers zelf kunnen beslissen wat ze erin stoppen en wat niet. En dat "neger" geen fatsoenlijk woord meer is, dat dat nog wel kan binnen de juiste context maar dat de makers hebben beslist dat die context hier niet aanwezig was. Je mag daar nog altijd mee lachen. Er zijn nog altijd comedians die lachen met huidskleur, geloof, seksualiteit, vrouwen, transgenders... Kijk naar Taboe op de VRT. Context. Context. Context.
De makers hebben dat niet beslist, de VRT gedachtenpolitie heeft dat beslist.

Ik dénk dat als Boma zegt "Pak ze nekeer goed tegen haar goesting tot ze jankt" dat die aflevering ook geschrapt wordt.
Dus opnieuw snap ik het punt totaal niet. Ja, er zijn zeker zaken die erger zijn. Maar die hebben niks te maken met het woord "bosneger" in FC De Kampioenen.
Er is een aflevering waar Boma de serveerster blijft lastig vallen, ondanks een herhaaldelijke "neen".

En het woord bosneger, is een aanduiding voor een Surinaamse bevolkingsgroep, dat heb ik hier al duizend keer gezegd. Dat is hetzelfde als Wallonië en Wales door elkaar halen...
 
De makers hebben dat niet beslist, de VRT gedachtenpolitie heeft dat beslist.
Gedachtenpolitie :D Nee, er zijn geen gedachten aangepakt. Alleen uitspraken op tv. En ik heb het over makers/uitgevers, echt waar! Dat is hier verdikke precies tanden trekken.

"Dan mag je met niks meer lachen" klopt niet: Er zijn nog altijd comedians die lachen met huidskleur, geloof, seksualiteit, vrouwen, transgenders... Kijk naar Taboe op de VRT. Context. Context. Context.

Er is een aflevering waar Boma de serveerster blijft lastig vallen, ondanks een herhaaldelijke "neen".

En het woord bosneger, is een aanduiding voor een Surinaamse bevolkingsgroep, dat heb ik hier al duizend keer gezegd. Dat is hetzelfde als Wallonië en Wales door elkaar halen...
Zo simpel ligt het niet in het geval van bosneger, dat is geen neutrala aanduiding voor een Surinaamse bevolkingsgroep, want er zitten al 70 jaar negatieve connotaties aan. En tegenwoordig is het alléén maar negatief. Dus dat is onzin.
 
Zo simpel ligt het niet in het geval van bosneger, dat is geen neutrala aanduiding voor een Surinaamse bevolkingsgroep, want er zitten al 70 jaar negatieve connotaties aan. En tegenwoordig is het alléén maar negatief. Dus dat is onzin.
Goh zoek het woord bosneger eens op op Google scholar vanaf pakweg de jaren '90 (dus de laatste 30 jaar). Daar zit een deel oude bronpublicaties bij, maar ook vrij recent gebruik in wetenschappelijke context. In een wetenschappelijke context gaan ze nu ook weer niet racistische termen gaan gebruiken (tenzij ze racisme bestuderen). Stichting Surinaams museum gebruikt dat woord zelfs: https://www.surinaamsmuseum.net/collectie-marrons/

Dus neen, het is niet racistisch. Het is een stelletje blanke politiek correcten die hier staat te bepalen wat Surinamers racistisch moeten vinden blijkbaar ;-) .

Gedachtenpolitie :D Nee, er zijn geen gedachten aangepakt. Alleen uitspraken op tv. En ik heb het over makers/uitgevers, echt waar! Dat is hier verdikke precies tanden trekken.
https://www.standaard.be/cnt/dmf202...rY6TgP2SHcbJtnigFexXrOjpJDbHgDS01r4vrlIAbQw==

Hier staat uitgelegd wie er over beslist. De makers (scenarioschrijvers) alvast niet. Tenzij je de VRT als maker ziet. Maar de mensen die er nu over beslissen hebben helemaal niets te maken met de productie van FCDK
 
De aflevering met Markske die (geloof ik) op amateurische wijze zijn gezicht zwart verft om te gaan zingen voor Driekoningen, die aflevering zal er ook wel niet meer op staan. Wat een zere scheentjes zeg.
Heb die aflevering net eens snel proberen bekijken...wat doorspoelen...nog niet gevonden. Zal 3 milliseconden zijn dat dat duurde. Wat ik dan wel weer vond was dat Carmen met een groen gezichtsmasker in bed lag, ook in die aflevering. Misschien dan maar op basis van dat schrappen?

:unsure:
 
Ik zie dat er hier weer ten onrechte geïnsinueerd wordt dat de Vlaming geen vertrouwen meer heeft in de VRT.
Ik zie dat je hier weer komt quoten hoe geweldig iedereen de VRT vindt volgens de VRT haar eigen bevraging.
Zoals in de vorige thread reeds uitgelegd, erg neutraal is die peiling niet.
Er is een reden waarom de VRT aan het defunden zijn, de populairste partijen op kop.
 
  • Leuk
Waarderingen: Patj
Gewoon belachelijk wat ze aan het doen zijn. Het begon natuurlijk een jaar (of twee?) toen letterlijk uit het niets de aflevering 'Kamer te huur' werd verbannen. Toegegeven, ja er komen veel stereotypen in voor maar zoals eerder vermeld zit er een moraal in het verhaal namelijk dat men niet mag vooroordelen op basis van huidskleur in dit geval. Komt er nog eens bij dat de acteur zelf begint te klagen... Na al die jaren terwijl je die niet hoorde toen de aflevering succesvol was en hij betaald werd als acteur. Zijn personage werd overigens gewoon deftig afgeschilderd hoor; een eerlijke en harde werker die ook nog eens supergoed kon voetballen.

En zoals ik al eerder aankaartte betreft Amazon's LOTR serie; opnieuw ligt de nadruk op mensen met een donkere huidskleur. In dit geval ook nog eens op de Lgbt gemeenschap. Van de Aziatische kant is er geen sprake van kritiek of iets dergelijks. Nochtans is er aflevering 'De gokchinees' waar ze ook (heel even) de spot drijven met een Belg met Aziatische roots.
 
Ik zie dat je hier weer komt quoten hoe geweldig iedereen de VRT vindt volgens de VRT haar eigen bevraging.
Zoals in de vorige thread reeds uitgelegd, erg neutraal is die peiling niet.
Er is een reden waarom de VRT aan het defunden zijn, de populairste partijen op kop.
Omdat "de MSM" als vijand goed scoort, het dus makkelijk als besparingspost is, en men liefst van al iedereen via facebook zijn eigen propaganda voorschotelt?

Redelijk naïef om te geloven dat wanneer politieke partijen een openbare omroep willen "defunden" ze dit in belang van het volk doen.
 
Ik zie dat je hier weer komt quoten hoe geweldig iedereen de VRT vindt volgens de VRT haar eigen bevraging.
Zoals in de vorige thread reeds uitgelegd, erg neutraal is die peiling niet.
Er is een reden waarom de VRT aan het defunden zijn, de populairste partijen op kop.
En we zullen maar doen alsof er geen tweede link in mijn post staat, een onafhankelijk onderzoek uitgevoerd in opdracht van de Vlaamse Regering, waaruit hetzelfde blijkt.

Waarom doe ik zelfs nog moeite om hierop te reageren.
 
En we zullen maar doen alsof er geen tweede link in mijn post staat, een onafhankelijk onderzoek uitgevoerd in opdracht van de Vlaamse Regering, waaruit hetzelfde blijkt.
Het blijft moeilijk ivm uw antwoordbias. Als je online die vraag aan Ninovieters gaat stellen en 9 op de 10 wil niet antwoorden omdat "de VRT vuile leugenaars zijn", terwijl in Dansaert 9 op de 10 dat wel doet krijg je een vertekend beeld. Dat is iets dat je met praktisch alle studies hebt. Maar om nu zo maar te stellen, alles is in orde, gaat ook wat ver.

Voor veel mensen is er ook één programma waar ze fan van zijn. Stel nu Thuis. Grote fanbasis, dus dan kan je hebben dat die mensen positief zijn over de VRT omdat ze zo een graag enkel Thuis kijken en de rest eigenlijk bagger vinden. Ik vind bepaalde zaken op de VRT ook wel goed, maar dat wil niet zeggen dat ik vind dat zij bestaansrecht hebben als gesubsidieerd kanaal.



Kleine vraag: moest de populariteit van de VRT dalen omwille van deze actie, zou je dat dan terug willen draaien?
 
Omdat "de MSM" als vijand goed scoort, het dus makkelijk als besparingspost is, en men liefst van al iedereen via facebook zijn eigen propaganda voorschotelt?

Redelijk naïef om te geloven dat wanneer politieke partijen een openbare omroep willen "defunden" ze dit in belang van het volk doen.
Redelijk naïef om te geloven dat politieke partijen een openbare omroep willen defunden als dit zou resulteren in een electoraal risico (wat je toch zou verwachten als iedereen de VRT zo geweldig vindt). Blijkbaar is dat toch niet het geval en kan de defunding probleemloos doorgaan.
 
Goh zoek het woord bosneger eens op op Google scholar vanaf pakweg de jaren '90 (dus de laatste 30 jaar). Daar zit een deel oude bronpublicaties bij, maar ook vrij recent gebruik in wetenschappelijke context. In een wetenschappelijke context gaan ze nu ook weer niet racistische termen gaan gebruiken (tenzij ze racisme bestuderen). Stichting Surinaams museum gebruikt dat woord zelfs: https://www.surinaamsmuseum.net/collectie-marrons/

Dus neen, het is niet racistisch. Het is een stelletje blanke politiek correcten die hier staat te bepalen wat Surinamers racistisch moeten vinden blijkbaar ;-) .


https://www.standaard.be/cnt/dmf20220725_97610979?&articlehash=AAiL0kgK/mD/mig8uUhjruTm9yhqWUkN3hwgtDN+WF0gOYf65eGtSQcDwQsH5nHAkpVqAsGydrK5GA4EoVXo/DlPGtmCwKi481UOyTJfDA7zniNM1PU5JGC351Q2ZEH7TCGI2WPsDY2+dc42NKGIc6/gbyA/uaMfeZyuw1ITZzJGTDcco6wRagR8fiVjnRYsbQJgLm2Uig57tv740eZ36/bMaq2ipFQC23Wz3xHaRSES9oAkbQ5hvGId084+p+ex/uaBdvynbdWCzyVSOX++m1lunlKI2j2ccf15PEH1kvzrY6TgP2SHcbJtnigFexXrOjpJDbHgDS01r4vrlIAbQw==

Hier staat uitgelegd wie er over beslist. De makers (scenarioschrijvers) alvast niet. Tenzij je de VRT als maker ziet. Maar de mensen die er nu over beslissen hebben helemaal niets te maken met de productie van FCDK
Er staat dan ook maker of uitgever, en dat moet ik nu al drie keer herhalen... Nee, ik zie de VRT niet als maker.
Maar je negeert totaal de inhoud, je blijft bezig over die "maker" :D Wat kan dat nu schelen? Het punt blijft voor de miljoenste keer dat je wel degelijk nog met dingen mag lachen, in tegenstelling tot wat jij zei. Maar dat de maker of de uitgever beslist of het er nog in komt of niet. En dat context dat voor een groot stuk zal bepalen. Kijk maar naar Taboe met Goebbels. Ja, die lacht met die dingen. En daar is dat geen probleem. Dus je klacht dat je dan met niks meer mag lachen, klopt toch niet?

En over het woord neger. Dat is gewoon fout hoe jij het voorstelt.
Ik heb daar al posts over gemaakt:

https://www.beyondgaming.be/archive.../feedback-topic.1042675?page=14#post-22441135
https://www.beyondgaming.be/archive.../feedback-topic.1042675?page=15#post-22443833

Het woord 'neger' is een uiterst beladen woord. Dat is niet mijn mening, dat is een feit:
Taalunie: https://onzetaal.nl/nieuws-en-dossi...d-neger-reduceert-iemand-tot-zijn-huidskleur/
VRT-taal: https://vrttaal.net/taaladvies-taalkwestie/neger
Taaltelefoon: https://www.taaltelefoon.be/zwarte-neger-negerin

‘Neger’ en ‘negerin’ worden als minachtend, beledigend en kwetsend ervaren.

77PJ5Xe.jpeg


Kijk eens hoeveel daar gaat over "negroïden" en hoeveel over "slaven" of met negatieve connotatie? Het is gewoon een problematisch woord in het Nederlands, en het is een beetje als met de Nieuwe Spelling. Er zijn nog altijd mensen die claimen dat "ze dat allemaal niet meer kunnen bijhouden hoe het nu precies zit, met al die veranderingen", maar ondertussen is het al 30 jaar zo. Wel, dit is al 80 jaar zo.

Je kunt dan flauw doen dat het Surinaams museum dat ook gebruikt, maar dat bewijst net het punt: CONTEXT. We gebruiken hier al 5 pagina's het woord 'neger' en dat is geen probleem. Maak je iemand anders uit voor neger, dan is het natuurlijk weer wél een probleem. Zo moeilijk is dat niet, toch? Dat is gewoon dagelijkse omgang, iedereen snapt dat.
 
Noem me wat je wil maar als ik de lijst van de afleveringen overloop dan keert mijn maag bijna om, omwille van het feit dat dat niet meer wordt uitgezonden door de VRT.

En dat geldt voor alle afleveringen, of het dan één is waarin het woord bosneger valt of één waarin Guy Van Sande meedoet (die laatste zijn jammer genoeg al langer weg natuurlijk).

Als groot kampioenen fan ben ik oprecht aangedaan van t feit dat de reeks nu ineens beschouwd wordt als een reeks die regelmatig de grenzen van het fatsoen overschrijdt. Er is verdorie niet 1 serie waar wij zolang met het ganse gezin op zaterdagavond naar gekeken hebben, en met mij half de gezinnen in Vlaanderen. Wat mij betreft zeg je tegen hen dat ze jaren gelachen hebben met foute dingen. Oftewel dat ze racistisch van aard zijn.

En dan de redenen : Bevat de stereotiepe typering dat men in Afrika naakt rondloopt in een strorokje.

Ik zal ook beginnen met Xavier typeert mensen die op café gaan als dronkaards.
Billie typeert tieners als personen die enkel aan meisjes denken en nul verantwoordelijkheid hebben.

Enfin zowat alle personages zijn stereotypes daar wordt net mee gelachen... .

:cry:
 
Sorry jongens, ik ga hier geen discussie aangaan over het nut en de validiteit van peilingen en statistische analyse.

Verder ben ik ook niet degene die claimt dat de VRT weinig vrienden heeft in Vlaanderen of dat de Vlaming de VRT wil zien verdwijnen zonder dat met cijfermateriaal te staven.

Kom eens af met bronnen in plaats van hersenkronkels te maken zoals een stem voor N-VA/Vlaams Belang is een stem voor de afschaffing van de VRT.
 
Ik heb zonet de DVD box van de volledige serie besteld, want aan dit tempo komt de reeks binnen een jaar op dezelfde verboden lijst als 'Mein Kampf' te staan.

EDIT:

In de aflevering 'De Controleur' worden Vlamingen afgeschilderd als zwartwerkers, dit is toch ook een stereotype dat kan tellen?
 
Noem me wat je wil maar als ik de lijst van de afleveringen overloop dan keert mijn maag bijna om, omwille van het feit dat dat niet meer wordt uitgezonden door de VRT.

En dat geldt voor alle afleveringen, of het dan één is waarin het woord bosneger valt of één waarin Guy Van Sande meedoet (die laatste zijn jammer genoeg al langer weg natuurlijk).

Als groot kampioenen fan ben ik oprecht aangedaan van t feit dat de reeks nu ineens beschouwd wordt als een reeks die regelmatig de grenzen van het fatsoen overschrijdt. Er is verdorie niet 1 serie waar wij zolang met het ganse gezin op zaterdagavond naar gekeken hebben, en met mij half de gezinnen in Vlaanderen. Wat mij betreft zeg je tegen hen dat ze jaren gelachen hebben met foute dingen. Oftewel dat ze racistisch van aard zijn.

En dan de redenen : Bevat de stereotiepe typering dat men in Afrika naakt rondloopt in een strorokje.
16 van de hoeveel afleveringen? Waarom zou het beschouwd worden als een reeks die regelmatig de grenzen van het fastoen overschrijdt :D Omdat er een paar afleveringen in geschrapt worden wegens verouderd woordgebruik en verouderde manier van kijken? Dat maakt niemand iets uit. Hier wordt nu veel gedoe rond gemaakt, maar er zijn zo veel afleveringen en zelfs ganse jaargangen van andere reeksen die niet worden uitgezonden.

Waarom altijd die calimero, waarom altijd de slachtofferrol van het racisme? Niemand heeft het over racisme, behalve Patj die probeert te verdedigen waarom het geen racisme is.

Ik heb zonet de DVD box van de volledige serie besteld, want aan dit tempo komt de reeks binnen een jaar op dezelfde verboden lijst als 'Mein Kampf' te staan.
En yipla, nog eentje... Kwestie van overdrijven, zeg. Hier is niet eens iemand die het racistisch noemt, dus waarom kom je dan met Hitler af als zwaktebod?

Maar jij vindt dat het achteloos gebruik van het woord "neger" zonder context en duiding erbij geen enkel probleem is in deze tijd voor een familieprogramma?
 
En yipla, nog eentje... Kwestie van overdrijven, zeg. Hier is niet eens iemand die het racistisch noemt, dus waarom kom je dan met Hitler af als zwaktebod?

Maar jij vindt dat het achteloos gebruik van het woord "neger" zonder context en duiding erbij geen enkel probleem is in deze tijd voor een familieprogramma?
Omdat 'Mein Kampf' het eerste (en natuurlijk ook direct zeer extreme) voorbeeld was dat in me op kwam van iets dat niet meer mocht verkocht en gedrukt worden. Het gaat mij hier trouwens niet enkel over het gebruik van het woordje 'neger', maar dat mogen ze er wat mij betreft gewoon uitbiepen zoals in Amerikaanse series wel vaker gebeurt in plaats van de volledige afleveringen direct te cancelen.

Maar het feit dat men beslist van afleveringen niet meer uit te zenden omdat bijvoorbeeld een Guy Van Sande er een gasttrol in speelt vind ik persoonlijk veel erger, vooral omdat je niet weet waar zoiets eindigt. Eender welke acteur of actrice kan op een bepaald moment een fout maken, maar moet je daarom alle producties waar die in voorkomt gaan cancelen? Ik ben een hevige fan van De Bossen Van Vlaanderen, prachtige serie, maar ik moet er niet op hopen dat die ooit nog eens heruitgezonden wordt want Guy Van Sande speelt daar ook een rol in. Wat gaan we doen als Mathias Vergels iemand verkracht, stoppen met de heruitzendingen van Thuis vanaf het moment waar hij opduikt? Of wat als een Wim Opbrouck iets mispeutert, alles van In De Gloria de vuilbak in?
 
Heb die aflevering net eens snel proberen bekijken...wat doorspoelen...nog niet gevonden. Zal 3 milliseconden zijn dat dat duurde. Wat ik dan wel weer vond was dat Carmen met een groen gezichtsmasker in bed lag, ook in die aflevering. Misschien dan maar op basis van dat schrappen?

:unsure:
Waarom mag Markske zich ook niet verkleden als de koning zoals die beschreven staat volgens de religie?

Als een lokale toneelvereniging een live kerststal wil naspelen met Kerstmis, wat mogen ze nog doen? Moet elke mannelijke speler dan ook eerst besneden zijn zoals de joden? Moet je een maagd vinden voor Maria? Er zou maar eens een diepchristelijk persoon of jood aanstoot nemen aan de voorstelling van de toneelgroep.

PS. Dit is mijn inziens niet hetzelfde als zwarte Piet die voor mij terecht roetpiet geworden is.
 
Terug
Bovenaan