Getouwtrek op Sociale Media: Woke - Cancel Culture

Ben je hier nu series nog altijd aant proberen te bewijzen dat bosneger geen geladen woord is? Spreek eens iemand zo aan. Je zal snel weten hoe "neutraal" die persoon dat inschat.
Dat is niet echt een argument als ik iemand een kaasboer noem gaat dat ook niet geapprecieerd worden als hij geen camembert maakt. Dat maakt het woord niet geladen:) gewoon het gebruik in een bepaalde context.
 
In welke context spreek je iemand aan als bosneger waardoor het niet geladen is? Je geeft zelf al aan dat het door eender wie als scheldwoord geinterpreteerd kan worden. Een woord met positieve connotatie gaat niet voor zulke aanstoot zorgen.
 
Laatst bewerkt:
Het zal niet blijven met 16 afleveringen IMO, net zoals het niet bleef met 'Kamer te huur'. Uit m'n hoofd denk ik aan die aflevering van de kapotte grasmaaier waar de zwarte ploegmaat zogezegd zwart is geworden door de ontploffing van de grasmaaier. De aflevering waar Pol z'n collega lesbisch is, Carmen walgt er bijna van dat de lesbische al grappend zegt dat het niet besmettelijk is. De aflevering waar DDT begint te investeren in exotisch vlees, waarbij z'n oude klasgenoot zegt dat je vrouwen kunt kopen in een catalogus. De aflevering waar Xavier zwarte piet speelt. Enzoverder. Allemaal not done in een tijdspanne van luttele jaren.

Betreft steretypen, zo goed als alle personages zijn stereotype om te beginnen. Doortje is een brave katholieke vrouw, het 'nonneke'. Carmen is schaars gekleed en wulps. Pascale is de roddeltante wat gepaard gaat met koffie en taart. DDT is de hardwerkende zelfstandige, die gierig is. Het Belgische leger wordt meer dan eens voor schut gezet enzoverder.

Enfin, de VRT zal er niet van wakker liggen. De Kampioenen zijn weer eens trending en deze afleveringen zullen gewoon extra bekeken worden waar dit nog kan. Enerzijds uit frustratie, anderzijds uit curiositeit.
Stel je voor dat dit een marketingtruc is om de dvd-verkoop de hoogte in te jagen...
 
Een tentoonstelling over Marrons of een verspreking van een idiote die niet weer wat Bosniakken zijn?
Ik vermoed dat bezoekers van die tentoonstelling alsook Marrons of hun nakomelingen daar wel degelijk aanstoot aan nemen net zoals we nu onze wenkbrouw fronsen bij zulke verspreking en ze afkeuren als ze voor humor moet doorgaan.
 
In welke context spreek je iemand aan als bosneger waardoor het niet geladen is? Je geeft zelf al aan dat het door eender wie als scheldwoord geinterpreteerd kan worden. Een woord met positieve connotatie gaat niet voor zulke aanstoot zorgen.
Als je het effectief tegen een bosneger of marron hebt.

Is hetzelfde als jood staan roepen in een stadion of een echte jood een jood noemen. Als ik hier sommige Vlamingen een Waal/Brusselaar noemt schiet dat ook al in het verkeerde keelgat.

Los ervan moet elke term, zelfs zeer grove, kunnen in de context van humor.
 
Nee want een jood is voor de meeste mensen geen scheldwoord. Bosneger is dat wel voor iedereen.
 
Ik vermoed dat bezoekers van die tentoonstelling alsook Marrons of hun nakomelingen daar wel degelijk aanstoot aan nemen net zoals we nu onze wenkbrouw fronsen bij zulke verspreking en ze afkeuren als ze voor humor moet doorgaan.
Dus het criterium is weer wie er genoeg aanstoot aan neemt is genoeg om een woord te cancellen? Arme Wereld.

Daarnaast werd ook niemand aangesproken als bosneger he. Tenzij iemand letterlijk een gesprek aan het voeren was met Carmen…
 
Dat is toch altijd al zo geweest? De wereld beslist wat een scheldwoord is en wat niet. Welke woorden aanstootgevend zijn en welke niet.

Je kan onschuldig aan iemand vragen, ben jij een jood?
Je kan toch nooit aan iemand vragen ben jij een bosneger?

Sorry maar als je niet ziet dat bosneger zware negatieve connotaties heeft en zelfs eerder een scheldwoord is dan ben je daar doelbewust blind voor.
 
Nee want een jood is voor de meeste mensen geen scheldwoord. Bosneger is dat wel voor iedereen.
Behalve voor de marrons, die trouwens steeds minder voor marron kiezen omdat dat historisch ook gebruikt werd voor loslopend vee. Het is niet omdat dat raar klinkt dat dat beledigend is. Ik durf te wedden dat voor we het hier bespraken, 99% van de mensen nog nooit van de marrons of bosnegers gehoord hadden.
 
  • Leuk
Waarderingen: math
De meeste mensen hebben het woord bosneger waarschijnlijk al wel eens gehoord, gewoon nog nooit in de context van marrons.

Ik denk trouwens niet dat marrons bosneger minder beledigend vinden. "De term bosneger wordt sinds de jaren zestig minder gebruikt. Boslandcreool wordt meer gebruikt, maar geleidelijk vervangen door de neutraler geachte benaming 'marron'."
 
Laatst bewerkt:
Waarom is het niet hetzelfde als zwarte Piet? Een blanke die een zwarte gaat spelen door zijn gezicht te schilderen, is tegenwoordig niet echt meer sociaal acceptabel.
Het is niet omdat enkele wokers telkens alweer iets nieuws gevonden hebben om ophef over te maken, dat het daarom opeens sociaal onacceptabel geworden is.

In zowel mijn werk als naaste omgeving wordt nog steeds het woord neger gebruikt, net zoals het ook nog steeds perfect gangbaar is dat blanken zich verkleden als zwarte piet, indianen of arabieren.

Dan is het niet correct om te doen alsof die (taal)gebruiken al 30 jaar of langer niet meer sociaal onaanvaardbaar zou zijn.

Die strijd tot censuur heeft niets met antieke, negatieve connotaties van onze Nederlandse taal te maken die je in woordenboeken terug vindt en alles met de import van Amerikaanse woke ophef de laatste 2 decennia. Meeste recente voorbeeld van die import is 'zeg niet gekleurde mensen maar mensen van kleur'. Puur taalkundige projectie van Amerikaanse geschiedenis op een taal die daar niets mee te maken heeft.

Het is daarnaast ook compleet zinloos om woordjes te verbieden en te vervangen door andere woordjes.
Zwarten hebben een historische link naar slavernij wat nu eenmaal iets negatiefs is of de kolonisatie, ongeacht hoe je ze wil noemen. Idem voor andere negatief geladen woorden zoals 'zigeuner' of 'allochtoon'. Het is eigenlijk vrij simpel. Nieuwe woordjes lossen geen problemen op. En dan is het slechts een kwestie van tijd alvorens ook de nieuwe woordjes moeten sneuvelen want die erven de negatieve lading mee over.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
In welke context gebruiken jullie hier in godsnaam het woord neger?

Ik heb dat al jaren niet meer gebruikt of gehoord zelfs.
Ik merk dat het gebruik van het woord neger in bepaalde milieus (links-progressief) uitgestorven is. Ik hoor het ook amper in steden zoals Gent of Antwerpen. Op het platteland en in kleinere steden is het gewoon een synoniem voor zwarte.
 
Het is niet omdat enkele wokers telkens alweer iets nieuws gevonden hebben om ophef over te maken, dat het daarom opeens sociaal onacceptabel geworden is.

In zowel mijn werk als naaste omgeving wordt nog steeds het woord neger gebruikt, net zoals het ook nog steeds perfect gangbaar is dat blanken zich verkleden als zwarte piet, indianen of arabieren.

Dan is het niet correct om te doen alsof die (taal)gebruiken al 30 jaar of langer niet meer sociaal onaanvaardbaar zou zijn.

Die strijd tot censuur heeft niets met antieke, negatieve connotaties van onze Nederlandse taal te maken die je in woordenboeken terug vindt en alles met de import van Amerikaanse woke ophef de laatste 2 decennia. Meeste recente voorbeeld van die import is 'zeg niet gekleurde mensen maar mensen van kleur'. Puur taalkundige projectie van Amerikaanse geschiedenis op een taal die daar niets mee te maken heeft.

Het is daarnaast ook compleet zinloos om woordjes te verbieden en te vervangen door andere woordjes.
Zwarten hebben een historische link naar slavernij wat nu eenmaal iets negatiefs is of de kolonisatie, ongeacht hoe je ze wil noemen. Idem voor andere negatief geladen woorden zoals 'zigeuner' of 'allochtoon'. Het is eigenlijk vrij simpel. Nieuwe woordjes lossen geen problemen op. En dan is het slechts een kwestie van tijd alvorens ook de nieuwe woordjes moeten sneuvelen want die erven de negatieve lading mee over.
Niks van dat alles heb ik gezegd.
 
Ik merk dat het gebruik van het woord neger in bepaalde milieus (links-progressief) uitgestorven is. Ik hoor het ook amper in steden zoals Gent of Antwerpen. Op het platteland en in kleinere steden is het gewoon een synoniem voor zwarte.
Elk woordenboek zegt al jaaaren dat dat als minachtend, discriminerend of beledigend wordt ervaren. Het lijkt mij dat je al behoorlijk extreem rechts moet zijn om daar perse aan te willen blijven vasthouden. Dat is niet enkel in grootstedelijk Gent of Antwerpen. Ook in de rand rond Antwerpen inclusief kleine gemeentes en boerenbuiten hoor je dat enkel nog als belediging.

Jullie vallen precies uit de lucht alsof dat iets van de laatste jaren is. Ik ben 36 en heb het nooit anders geweten.
 
Laatst bewerkt:
Het zal niet blijven met 16 afleveringen IMO, net zoals het niet bleef met 'Kamer te huur'. Uit m'n hoofd denk ik aan die aflevering van de kapotte grasmaaier waar de zwarte ploegmaat zogezegd zwart is geworden door de ontploffing van de grasmaaier. De aflevering waar Pol z'n collega lesbisch is, Carmen walgt er bijna van dat de lesbische al grappend zegt dat het niet besmettelijk is. De aflevering waar DDT begint te investeren in exotisch vlees, waarbij z'n oude klasgenoot zegt dat je vrouwen kunt kopen in een catalogus. De aflevering waar Xavier zwarte piet speelt. Enzoverder. Allemaal not done in een tijdspanne van luttele jaren.

Betreft steretypen, zo goed als alle personages zijn stereotype om te beginnen. Doortje is een brave katholieke vrouw, het 'nonneke'. Carmen is schaars gekleed en wulps. Pascale is de roddeltante wat gepaard gaat met koffie en taart. DDT is de hardwerkende zelfstandige, die gierig is. Het Belgische leger wordt meer dan eens voor schut gezet enzoverder.

Enfin, de VRT zal er niet van wakker liggen. De Kampioenen zijn weer eens trending en deze afleveringen zullen gewoon extra bekeken worden waar dit nog kan. Enerzijds uit frustratie, anderzijds uit curiositeit.
Het is van dat:

 
Als je het effectief tegen een bosneger of marron hebt.

Is hetzelfde als jood staan roepen in een stadion of een echte jood een jood noemen. Als ik hier sommige Vlamingen een Waal/Brusselaar noemt schiet dat ook al in het verkeerde keelgat.

Los ervan moet elke term, zelfs zeer grove, kunnen in de context van humor.
Fout. Opnieuw zonder enige onderbouwing. Geen enkele bron om te zeggen dat "jood" een negatieve lading heeft, tenzij je er andere dingen mee bedoelt dan een joodse man (door context duidelijk). Ik heb alle bronnen gegeven die aangeven dat "neger" een negatieve lading heeft. Je blijft feitelijke onjuistheden herhalen.

En ja, elke term moet kùnnen in de juiste context. Dat betekent niet dat elke term ook moét zitten in humor, en zeker niet ongeacht de context.

Ik merk dat het gebruik van het woord neger in bepaalde milieus (links-progressief) uitgestorven is. Ik hoor het ook amper in steden zoals Gent of Antwerpen. Op het platteland en in kleinere steden is het gewoon een synoniem voor zwarte.
Opnieuw: klopt, in een kleine subset van de bevolking is het een neutraal synoniem. Niet voor degene die het hoort en zeker niet algemeen. Daarom hebben we een Algemeen Nederlands, waarbij je kunt kijken wat de betekenis is voor het hele taalgebied. En dat is niet wat jij zegt.

Voor een kleine subset betekent "gralek" ook "heel". Daarom gaan de Kampioenen het nog niet gebruiken :D

En je spint jezelf een rad voor de ogen als je zegt dat het woord 'neger' als neutraal woord alleen is uitgestorven in links-progressieve milieus, hoor. Denk je dat De Wever het heeft over negers als hij zwarte medewerkers tegenkomt? Denk je dat mijn baas (alles behalve) tegen mijn collega zal zeggen dat we twee bosnegers hebben, en dat die goed werken? Dit wordt echt hoe langer hoe ongeloofwaardiger.

Edit: ik blijf er maar aan denken, ik kan er echt met mijn hoofd niet bij. Eigenlijk bedoel je "wij witten vinden "neger" geen probleem, en in gebieden waar geen of amper zwarten zijn, horen we nooit protest" :D
 
Laatst bewerkt:
In zowel mijn werk als naaste omgeving wordt nog steeds het woord neger gebruikt, net zoals het ook nog steeds perfect gangbaar is dat blanken zich verkleden als zwarte piet, indianen of arabieren.
In exact dezelfde context dat jij een synoniem daarvan zoals 'zwarte' gebruikt.
What the actual fuck o_O Vinden dat neger als een perfect normale woord gebruikt kan worden en nog eens melden dat jij/jouw omgeving het een "synoniem" vindt/vinden voor zwarte is... speciaal to say the least. Héél speciaal.

En dan als enige weerwoord "woke" te hebben als mensen dit schandalig vinden is best zielig.

Man man man 😂 De dingen die je hier dagelijks leest worden grappiger / zieliger (kies maar)
 
Terug
Bovenaan