Getouwtrek op Sociale Media: Woke - Cancel Culture

Nee, al de rest is tralala, omdat het gaat over of het een neutraal woord is of niet. Jij wilt uitleggen dat het neutraal is en tegelijk dat de reden waarom het niet neutraal is ‘hun eigen schuld’ is… het is niet neutraal, zoals je eerst beweerde. Punt. Daarmee kun je dan doen als bedrijf wat je wilt.

Waarom is het dan niet neutraal? Want jij poneert dat ook zomaar. Vergeef me dat ik de term nog even gebruik (of modereer hem weg) maar "negerinnentet" of "negerzoen", daar snap ik nog enigszins het beledigende, maar zoals ik al eerder aanhaalde denk ik dat geen kat (ik ook niet) weet dat zigeuner z'n roots heeft in een woord voor "ongenaakbaar". Leg mij maar eerst eens uit waarom zigeuner volgens jouw beledigend is?

Zou de Zigeuner zich nog mogen hernoemen naar de Bohemien? Of moet alles van dat absurd Engels worden à la Z-coach?

Bedrijven doen inderdaad wat zij willen, maar jij gaat voorbij aan dat je door dit soort woke hetze niet meer kan spreken van vrije keuze.
De vraag is dan of die druk enigszins terecht valt te noemen, ik vind in dit geval van niet. Jouw mening is duidelijk anders.
 
Natuurlijk mag een roma zichzelf eender wat noemen. Taal evolueert, misschien lanceert hij wel de volgende nieuwe populaire benaming.


En dan over die bedrijfseigenaar... Die wil zelf van naam veranderen omdat hij vreest klanten te verliezen als ze denken dat hij turks is en hij denkt beter zaken te doen met de nieuwe naam... Hoe is dat in hemelsnaam woke? Is dat niet juist een teken dat het anti-woke (mag ik hier racistisch zeggen?) sentiment onder zijn cliënteel de drijvende kracht is achter die naamsverandering?
 
Natuurlijk mag een roma zichzelf eender wat noemen. Taal evolueert, misschien lanceert hij wel de volgende nieuwe populaire benaming.


En dan over die bedrijfseigenaar... Die wil zelf van naam veranderen omdat hij vreest klanten te verliezen als ze denken dat hij turks is en hij denkt beter zaken te doen met de nieuwe naam... Hoe is dat in hemelsnaam woke? Is dat niet juist een teken dat het anti-woke (mag ik hier racistisch zeggen?) sentiment onder zijn cliënteel de drijvende kracht is achter die naamsverandering?
Lol, kan me al zo voorstellen als die bus arriveert bij een turks trouwfeest

"eyyy.. maar gij zijt helemaal geen Turk! tfoooooo "
 
Ja, je mag daar racisme bij betrekken... ik ken zelf ook een voorbeeld van iemand die zelfs zijn eigen naam veranderd heeft van een Marokkaanse naam naar een Vlaamse (gelijkaardige) naam, en eerlijk gezegd ik vind dat ook triest, het één sluit het andere niet uit.

Jij moet je naam niet veranderen omdat andere Marokkanen die naam een slechte reputatie bezorgen of omdat, ja, er nog écht racisme is bij bepaalde Vlamingen/Belgen.
Anderzijds, een busbedrijf dat De Zigeuner heet, is dat werkelijk het grootste probleem dat de Roma ervaren? Van zodra ze niet een veelvoud aan strafbladen hebben ten opzichte van anderen, zullen we eens babbelen over dat busbedrijf denk ik dan... of is dat laatste écht mee oorzaak van het eerste? Ik betwijfel het énorm.
 
Waarom is het dan niet neutraal? Want jij poneert dat ook zomaar. Vergeef me dat ik de term nog even gebruik (of modereer hem weg) maar "negerinnentet" of "negerzoen", daar snap ik nog enigszins het beledigende, maar zoals ik al eerder aanhaalde denk ik dat geen kat (ik ook niet) weet dat zigeuner z'n roots heeft in een woord voor "ongenaakbaar". Leg mij maar eerst eens uit waarom zigeuner volgens jouw beledigend is?

Zou de Zigeuner zich nog mogen hernoemen naar de Bohemien? Of moet alles van dat absurd Engels worden à la Z-coach?

Bedrijven doen inderdaad wat zij willen, maar jij gaat voorbij aan dat je door dit soort woke hetze niet meer kan spreken van vrije keuze.
De vraag is dan of die druk enigszins terecht valt te noemen, ik vind in dit geval van niet. Jouw mening is duidelijk anders.
Het taaladvies voor schrijvers voor de vrt: https://vrttaal.net/taaladvies-taalkwestie/zigeuner-woonwagenbewoner#:~:text=Woonwagenbewoners%20ervaren%20de%20term%20'zigeuner,Gebruik%20hem%20daarom%20niet.

Op de Taalunie zie ik het niet meteen, maar ik kan nog wel eens zoeken als je wilt.

Verander je, omdat de druk te groot is? Dan is dat niet anders dan elke commerciële keuze. Ik zie geen verschil.

Edit: en dat ‘Roma’ pas mogen klagen als ‘ze’ geen strafbladen meer hebben, is racisme.
 
Het taaladvies voor schrijvers voor de vrt: https://vrttaal.net/taaladvies-taalkwestie/zigeuner-woonwagenbewoner#:~:text=Woonwagenbewoners%20ervaren%20de%20term%20'zigeuner,Gebruik%20hem%20daarom%20niet.

Op de Taalunie zie ik het niet meteen, maar ik kan nog wel eens zoeken als je wilt.

Verander je, omdat de druk te groot is? Dan is dat niet anders dan elke commerciële keuze. Ik zie geen verschil.

Edit: en dat ‘Roma’ pas mogen klagen als ‘ze’ geen strafbladen meer hebben, is racisme.

De mening van taaladvies voor vrt-schrijvers citeren heeft wat mij betreft een hoog cirkelredenering gehalte, en is geen verklaring waarom het beledigend zou zijn.

Ik zeg niet dat 'ze'/Roma pas mogen klagen als 'ze' géén strafbladen meer hebben, ik zeg dat het feit dat ze buitenproportioneel meer strafbladen hebben dan anderen (ze moeten ook niet heiliger worden dan de rest van de populatie), een veel groter probleem is dan de naam van een busmaatschappij, en dat dit laatste geen onderliggende oorzaak is van het eerste.

Dat ze meer strafbladen hebben is géén racisme, dat zijn feiten. Uiteraard is niet elke Roma of zigeuner verantwoordelijk voor de daden van anderen, maar wanneer het gaat om de reputatie gekoppeld aan een bepaalde term, is dat nu éénmaal relevant.
 
Het taaladvies voor schrijvers voor de vrt: https://vrttaal.net/taaladvies-taalkwestie/zigeuner-woonwagenbewoner#:~:text=Woonwagenbewoners%20ervaren%20de%20term%20'zigeuner,Gebruik%20hem%20daarom%20niet.

Op de Taalunie zie ik het niet meteen, maar ik kan nog wel eens zoeken als je wilt.

Verander je, omdat de druk te groot is? Dan is dat niet anders dan elke commerciële keuze. Ik zie geen verschil.
Dat is inderdaad het taaladvies voor de bevolkingsgroep. Maar hier gaat het toch om een eigennaam van een busbedrijf?

Als een Inuït geen eskimo genoemd wil worden, ok, dan probeer je daar rekening mee te houden. Maar Eskimo Pyjama's moet volgens jou dan ook van naam veranderen?
 
Ik neem aan dat je het hierover hebt? Maar daar staat helemaal niet dat dat geen scheldwoord is, behalve als je het gebruikt tegen mensen die zichzelf zo zouden omschrijven.


Als je de daarop volgende posts leest zie je dat Patj en Moonblade het geen scheldwoord vinden maar een perfect neutraal woord zonder negatieve connotaties. Het is zelfs de ander zijn schuld als die zich beledigd voelt als je hem bosneger noemt.
 
Als je de daarop volgende posts leest zie je dat Patj en Moonblade het geen scheldwoord vinden maar een perfect neutraal woord zonder negatieve connotaties. Het is zelfs de ander zijn schuld als die zich beledigd voelt als je hem bosneger noemt.
Ik heb drie pagina’s verdergelezen en geen van beide zegt dat bosneger een acceptabel woord is voor iemand behalve voor een marron.
 
Dan lees jij toch andere dingen dan ik.

Eén van vele voorbeelden;

of;
Die realiteit werkt in 2 richtingen.
Van zodra mensen doorhebben dat bepaalde woorden ook in een niet-beledigende context gebruikt worden, stoppen ze ook van telkens achterover te vallen en passen de taalboeken zich op den duur ook wel aan.
Laten we samen op de dag wachten dat Bosneger in het dagdagelijkse gebruik zijn beledigende context verliest

213ss9.jpg

Ik ben nog altijd aan het wachten tot het zijn negatieve connotatie verliest ;p
 
Dan lees jij toch andere dingen dan ik.

Eén van vele voorbeelden;

of;



Ik ben nog altijd aan het wachten tot het zijn negatieve connotatie verliest ;p
Wie gebruikt dat woord dan ook
 
Dat is inderdaad het taaladvies voor de bevolkingsgroep. Maar hier gaat het toch om een eigennaam van een busbedrijf?

Als een Inuït geen eskimo genoemd wil worden, ok, dan probeer je daar rekening mee te houden. Maar Eskimo Pyjama's moet volgens jou dan ook van naam veranderen?
Niemand moet van naam veranderen. Iedereen mag van naam veranderen. Mijn citaat had niks met de naam te maken maar met de claim van KOC dat het een neutrale term zou zijn. Wat niet is.
 
Niemand moet van naam veranderen. Iedereen mag van naam veranderen. Mijn citaat had niks met de naam te maken maar met de claim van KOC dat het een neutrale term zou zijn. Wat niet is.
Ik denk dat je hier toch de bal wat mis slaat. In tegenstelling tot 'Neger' waar we ondertussen het allemaal (of zo goed als...) over eens zijn dat die term niets meer positief of neutraal te betekenen heeft, is dit bij zigeuner toch veel minder het geval? Ik denk dat ik, net als ze goed als iedereen hier, amper of geen roma/andere zigeuners ken ik de directe omgeving, maar voor mij en iedereen waar ik al mee omgegaan ben de afgelopen 30 jaar (als de het ooit over dat onderwerp zou gaan), heeft dat woord alles behalve een negatieve bijklank, dat was gewoon hoe je de groep aansprak. Het is pas enkel jaren terug dat ik er attent op gemaakt werd door mijn vrouw dat Roma's die term niet graag hore en zelf enkel over 'Roma' spreken en zo willen aangesproken worden (Wat dan ook weer niet geldt voor sommigen andere stammen, het is heel wat complexer dan gewoon beweren 'Het is negatief'). Ze werkt heel nauw samen met Roma-kinderen en geloof me, ondertussen ken ik meer dan genoeg verhalen en context, maar het woord 'Zigeuner' heb ik zelf nooit gebruikt of gekend als zijnde een belediging naar die groep.
Daar zitten we absoluut nog niet op het niveau van 'Neger', zelfs naar die mensen toe, ze zullen het je wel zeggen om Roma te gebruiken. Voor mij valt dat woord qua gevoel/gebruik in hetzelfde vak zoals wij 'Eskimo' gebruiken. Het is foutief gebruik en die mensen zelf gaan liever 'Inuït' genoemd worden, maar om dat ook 'actief' als scheldwoord te zien, dat zeker niet.
Sindsdien let ik er wel op dat ik meer het woord 'Roma' gebruik, zeker voor de mensen waar ze mee samenwerkt, dat zijn ook echt Roma, maar je moet evenmin niet elke woonwagenbewooner aanspreken als Roma en velen hebben ondertussen die bewuste woonwagen ook al achter hen gelaten, dus dan sta je daar met je term, die ik dan nog veel harder stigmatiserender vind dan zigeuner...
 
Zeker, maar ik beweer ook niet dat het hetzelfde zou zijn als bij het woord neger. Alleen is het geen neutraal woord.
 
Zeker, maar ik beweer ook niet dat het hetzelfde zou zijn als bij het woord neger. Alleen is het geen neutraal woord.
Mja, maar er zijn zoveel woorden doorheen de geschiedenis die wel naar één of andere kant uitgaan. "Gehandicapte" of zo. Omdat op één of ander moment daar een vocale groep een probleem mee begint te hebben
 
Ik denk dat je hier toch de bal wat mis slaat. In tegenstelling tot 'Neger' waar we ondertussen het allemaal (of zo goed als...) over eens zijn dat die term niets meer positief of neutraal te betekenen heeft, is dit bij zigeuner toch veel minder het geval? Ik denk dat ik, net als ze goed als iedereen hier, amper of geen roma/andere zigeuners ken ik de directe omgeving, maar voor mij en iedereen waar ik al mee omgegaan ben de afgelopen 30 jaar (als de het ooit over dat onderwerp zou gaan), heeft dat woord alles behalve een negatieve bijklank, dat was gewoon hoe je de groep aansprak. Het is pas enkel jaren terug dat ik er attent op gemaakt werd door mijn vrouw dat Roma's die term niet graag hore en zelf enkel over 'Roma' spreken en zo willen aangesproken worden (Wat dan ook weer niet geldt voor sommigen andere stammen, het is heel wat complexer dan gewoon beweren 'Het is negatief'). Ze werkt heel nauw samen met Roma-kinderen en geloof me, ondertussen ken ik meer dan genoeg verhalen en context, maar het woord 'Zigeuner' heb ik zelf nooit gebruikt of gekend als zijnde een belediging naar die groep.
Daar zitten we absoluut nog niet op het niveau van 'Neger', zelfs naar die mensen toe, ze zullen het je wel zeggen om Roma te gebruiken. Voor mij valt dat woord qua gevoel/gebruik in hetzelfde vak zoals wij 'Eskimo' gebruiken. Het is foutief gebruik en die mensen zelf gaan liever 'Inuït' genoemd worden, maar om dat ook 'actief' als scheldwoord te zien, dat zeker niet.
Sindsdien let ik er wel op dat ik meer het woord 'Roma' gebruik, zeker voor de mensen waar ze mee samenwerkt, dat zijn ook echt Roma, maar je moet evenmin niet elke woonwagenbewooner aanspreken als Roma en velen hebben ondertussen die bewuste woonwagen ook al achter hen gelaten, dus dan sta je daar met je term, die ik dan nog veel harder stigmatiserender vind dan zigeuner...
Zowel de Roma als de Inuït zijn dan ook veel minder zichtbare groepen in onze maatschappij, dan is het ook logisch dat de wetenschap dat bepaalde termen voor hen als beledigend worden ervaren bij ons minder binnensijpelt. Buiten dat is er geen verschil met het woord neger, dat ook niet noodzakelijk gebruikt wordt als scheldwoord. Maar wel voor velen als beledigend wordt ervaren.

Maar om te illustreren, het Internationaal Romani Congres roept al van in de jaren 70 op om niet meer te spreken van zigeuners en andere termen, omwille van de negatieve, stereotype en beledigende connotaties bij die termen. Nieuw is dit dus helemaal niet. Alleen beginnen we nu steeds meer te luisteren naar de bezorgdheden van minderheidsgroepen.
 
Zo kunnen er nog een aantal beginnen nadenken:

- Eskimo: merk van ondergoed
- Café in den Congo
- ...

Bedrijven volgen gewoon de maatschappelijke evolutie... Reclame uit de voorbije decennia is nu niet meer denkbaar. Da's gewoon evolutie, niet meer niet minder.

Wat dacht je van volgende slogan van Kenwood?

"The chef does everything but cook. That's what wives are for!" Advertentie voor een Kenwood Chef (de keukenrobot). Compleet fout vandaag maar Kenwood bestaat nog steeds. Ze hebben zich gewoon aangepast.

https://www.hln.be/het-leukste-van-het-web/13-retro-reclames-die-nu-verboden-zouden-zijn~a6c8cc43/
 
Terug
Bovenaan