Getouwtrek op Sociale Media: Woke - Cancel Culture

Of hoe ver het woke taalgebruik extremisme verder doordringt tot zelfs regionale iconen. Die bussen en hun naam zijn voor mijn part eigenlijk iconisch voor de regio:

"Reizen ‘De Zigeuner’ krijgt na 74 jaar plots opmerkingen over naam: “We denken na over aanpassing, maar niets staat vast”"

 
  • Leuk
Waarderingen: math
Bedrijven mogen niet meer kiezen wat ze zelf doen, er moet opgelegd worden dat alle namen vanaf nu onveranderd blijven!

Keuze onder druk is geen vrije keuze meer te noemen.

Denk dat er andere zaken veel erger zijn voor het imago van de Roma, dan dat er in Zuid-Oost Limburg rode autocars vertrekken met Zigeuner als naam.
 
Bedrijven mogen niet meer kiezen wat ze zelf doen, er moet opgelegd worden dat alle namen vanaf nu onveranderd blijven!

Nu ga je toch wel kort door de bocht hoor. Het is niet zo dat ze zelf beslissen dat ze hun naam gaan wijzigen, ze krijgen er nu opmerkingen over en overwegen een naamsverandering. Als die opmerkingen er niet zouden komen, zouden ze een wijziging nooit overwegen.

Uiteraard verandert de tijdsgeest en wie weet, zouden ze ooit de beslissing zelf nemen, maar om nu te zeggen dat het bedrijf het zelf kiest, vind ik veel te eenvoudig.
 
Nu ga je toch wel kort door de bocht hoor. Het is niet zo dat ze zelf beslissen dat ze hun naam gaan wijzigen, ze krijgen er nu opmerkingen over en overwegen een naamsverandering. Als die opmerkingen er niet zouden komen, zouden ze een wijziging nooit overwegen.

Uiteraard verandert de tijdsgeest en wie weet, zouden ze ooit de beslissing zelf nemen, maar om nu te zeggen dat het bedrijf het zelf kiest, vind ik veel te eenvoudig.
De Toyota MR2 is in Frankrijk uitgekomen als MR omdat dat klinkt als ‘merde’. De Hyundai Kona heet in Portugal de Kauai, nadat bleek dat Kona ‘kut’ betekende in het Portugees.

Het feit dat ze van naam veranderen, is omdat het niet zo goed zou vallen bij hun beoogde klanten, niet meer, niet minder. Het is al-tijd zelf kiezen.
 
De Toyota MR2 is in Frankrijk uitgekomen als MR omdat dat klinkt als ‘merde’. De Hyundai Kona heet in Portugal de Kauai, nadat bleek dat Kona ‘kut’ betekende in het Portugees.

Het feit dat ze van naam veranderen, is omdat het niet zo goed zou vallen bij hun beoogde klanten, niet meer, niet minder. Het is al-tijd zelf kiezen.

Ze bestaan al 75 jaren en het is pas nu dat ze er opmerkingen over krijgen, de zaakvoerder geeft zelf aan dat de naam deel uitmaakt van hun DNA en dat ze het zeker niet sowieso willen wijzigen. Je kan echt niet gaan ontkennen dat het hier om een oprechte keuze zal gaan.

Je gaat nu toch ook niet ontkennen dat er een aanzienlijk verschil is tussen automerken die de naam van 1 model wijzigen ten opzichte van een bedrijf dat zijn volledige naam op de vuilnisbelt moet smijten omdat er opmerkingen komen.

De Zigeuner is bekend, mensen weten waarover het gaat wanneer ze die naam horen. De voorbeelden die jij aanhaalt maken nog steeds gebruik van de naamsbekendheid van een merk, dat zou hier niet mogelijk zijn.

Uiteraard overleven ze een naamsverandering wel e, hun business blijft staan, dat is mijn punt niet. Ik vind het gewoon opvallend dat zoiets op de schop zou gaan.

Ik vraag mij trouwens wel af van wie die opmerkingen komen, want ze zeggen dat ze het vooral in Duitsland en Hongarije aan de grenzen horen.
 
Maar als ze de verandering niet overleven omdat te veel mensen het wel nog willen, dan veranderen ze toch niet en is er geen probleem? Drie mensen die het roepen, maken niks uit. Wie komt hen achteraan als ze het niet doen?
 
Maar als ze de verandering niet overleven omdat te veel mensen het wel nog willen, dan veranderen ze toch niet en is er geen probleem? Drie mensen die het roepen, maken niks uit. Wie komt hen achteraan als ze het niet doen?

Daarom ook dat ze melden dat er niets vaststaat neem ik aan, zo dramatisch veel klachten zullen er dus niet zijn.
 
Woorden met een vuile betekenis daar wil ik Loser 100% gelijk in geven. Ook zaken die racistisch zouden kunnen zijn, zoals de bijnamen voor Melo Cakes en gelijkaardige producten... Tot daar toe. Zwarte piet ben ik het dan weer mee oneens, maar goed... die miserie komt straks ook weer jaarlijks terug vrees ik.

Maar begrippen als zigeuner of allochtoon zijn eigenlijk an sich redelijk neutraal, als er al een negatieve bijklank is, lijkt het mij eerder omdat die verworven is, door o.a. rondtrekkende Roma die kiezen voor criminaliteit. In Roemenië zelf daarentegen heeft men liever niet dat je die mensen dan weer wél Roma noemt...

Wanneer het op zo'n begrippen aankomt zit je vaak met het probleem dat als je consequent het hippe, meest inclusieve eufemisme hanteert, je over X aantal jaar gewoon toch weer een nieuw nodig hebben, want de échte problemen worden niet of toch onvoldoende aangepakt, of er is (helaas) weinig aan te doen (ik denk dan aan gehandicapte > mindervalide > andersvalide > mensen met een beperking). Het voelt aan als een drogargument van het hellend vlak, maar de realiteit lijkt mij dit toch eerder te bevestigen.

Zo'n beetje als banken die van naam veranderen na een bankencrisis: dezelfde shitty practices, maar liever een nieuwe naam dan echt fundamentele veranderingen.
 
‘Zigeuner’ is niet neutraal, en dat gaat niet over vinden, maar zijn. Wat een paar individuen (die er ook nog eens niet mee te maken krijgen) daarvan vinden, maakt daarbij niet uit. Net zoals in de discussie over het woord neger.
 
Maar begrippen als zigeuner of allochtoon zijn eigenlijk an sich redelijk neutraal, als er al een negatieve bijklank is, lijkt het mij eerder omdat die verworven is, door o.a. rondtrekkende Roma die kiezen voor criminaliteit. In Roemenië zelf daarentegen heeft men liever niet dat je die mensen dan weer wél Roma noemt...
Met zulke uitspraken verwerf jij ook gewoon de naam racist hoor.

Er wordt al meer dan 50 jaar door de Roma gevraagd om de term zigeuner niet meer te gebruiken als je het over hen hebt, omdat velen onder hen die als heel beledigend en racistisch ervaren. Dat is geen woke modeverschijnsel. We weten al decennia dat het beledigend is. Alleen leven we nu in een tijd dat minderheden niet meer geduldig wachten op die arme meerderheid die het zo moeilijk heeft om respectvol te zijn in de omgang met iedereen die anders is. En gelukkig maar, denk ik dan.

In Roemenië willen veel Roemenen inderdaad dat de term zigeuner toch blijft gebruik worden, maar hoe je dat als argument denkt te gebruiken? Dat is zuiver racistisch ingegeven, omdat ze geen enkele associatie willen met de Roma.
 
De Van Dale heeft het anders over een term die "door sommigen onwenselijk ervaren" wordt, terwijl er bij neger veel duidelijker staat "voor velen als beledigend ervaren".

Niet elke zigeuner is Roma trouwens. Hoe noem je niet-Roma zigeuners als je het woord zigeuner niet zou mogen gebruiken? Woonwagenbewoners volgens vrt taaladvies, maar ze leven niet allemaal in woonwagens. Ook een term die de lading niet dekt. Nomaden dan maar?
 
Dit vind ik al even idioot:


De Turck Cars uit Geraardsbergen heet voortaan Bus4You. Het was in de streek een naam als een klok, maar de familie De Turck - rasechte Vlamingen - zat wat verveeld met die achternaam. 'Ik ga me voorzichtig uitdrukken: als de link werd gelegd, leverde het ons weinig voordelen op', zegt zaakvoerder Hans De Turck.
 
‘Zigeuner’ is niet neutraal, en dat gaat niet over vinden, maar zijn. Wat een paar individuen (die er ook nog eens niet mee te maken krijgen) daarvan vinden, maakt daarbij niet uit. Net zoals in de discussie over het woord neger.

En wat is de voornaamste reden dat dat woord niet neutraal is? Juist ja, dat stukje negeer je. Denk je dat veel mensen de obscure etymologie van dat woord gaan kennen? Ik betwijfel het. De reden dat de politie alerter is als er 'zigeuners' neerstrijken in de buurt daarentegen... en dan hebben we het niet over de rode autocars uit Diepenbeek.

Is er discriminatie tegen de Roma? Uiteraard. Dat valt ook niet goed te praten. Maar laat mij hier dan maar de 'racistische' conservatieve/'rechtse' zak zijn die stelt dat bij sommige culturen men het zelf in de hand werkt natuurlijk: geen respect voor onderwijs, geen ouderlijke verantwoordelijkheid, een keuze voor criminaliteit en illegaliteit in plaats van "brave" burgers trachten te zijn.

Dergelijke artikels komen om de zoveel tijd terug:

Stukje van Wikipedia dat het eigenlijk mooi samenvat:
In een brief[28] van de minister van Wonen, Wijken en Integratie uit 2009 schetst Eberhard van der Laan de problematiek: "De drie belangrijkste probleemvelden zijn disproportioneel hoge criminaliteit, extreem hoog schoolverzuim, en overlast. Vooral sociaal-culturele factoren spelen een belangrijke rol bij de oorzaak van deze problemen. Roma-gemeenten signaleren dat Roma oververtegenwoordigd zijn in de criminaliteitscijfers. Zo laten cijfers van de gemeente Nieuwegein zien dat een groot aantal Roma valt onder de categorie veelplegers. Onder die groep zijn relatief veel Roma jongeren. Van de Roma jongeren onder de 18 jaar heeft naar schatting een kwart een strafblad. Bij de overige bevolking uit die leeftijdscategorie is dat 2%. Boven de 18 jaar heeft naar schatting ruim driekwart van de Roma een strafblad vergeleken met 15% van de overige Nieuwegeinse bevolkingsgroep uit die categorie".

En neen, ik ben geen racist, ik zette dat woord bewust tussen aanhalingstekens eerder, volgens mij word je niet geboren met een dermate grote extra aanleg tot criminaliteit, dat is een geschiedenis van foute culturele keuzes.
 
Dit vind ik al even idioot:


Doet me aan mijn oom(s) denken, die kan qua uiterlijk ondanks dat die een rasechte Belg is, met een iets donkerdere huidskleur, gitzwart haar en baard voor die grijs werd, ook eigenlijk perfect doorgaan voor een Turks of Mediterraans iemand (om jaloers op te zijn, door een mix van blond-zwarte genen, heb ik nu van dat inspiratieloos bruin haar), dus ik kan me eigenlijk nog gerust inbeelden dat je op die manier in de 19e eeuw bij zo'n achternaam uitkwam, of misschien heeft die familie van rasechte Vlamingen voldoende ver terug in de tijd toch één mannelijke Turkse/Ottomaanse voorouder, niets mis mee (toen nam migratie ook nog "gezonde" aantallen aan waarbij mensen wel gedwongen waren te assimileren).

Wel jammer, want dat is nog één van die storende zaken aan dat woke taalgebruik: al die nieuwe inclusieve termen zijn al te vaak zo tenenkrullend. Ik hoop echt dat mocht de Zigeneur van naam veranderen, dat ze toch iets beters dan Z-coach vinden... Bus4You, klinkt toch ook niet echt geïnspireerd.
 
En wat is de voornaamste reden dat dat woord niet neutraal is? Juist ja, dat stukje negeer je. Denk je dat veel mensen de obscure etymologie van dat woord gaan kennen? Ik betwijfel het. De reden dat de politie alerter is als er 'zigeuners' neerstrijken in de buurt daarentegen... en dan hebben we het niet over de rode autocars uit Diepenbeek.

Is er discriminatie tegen de Roma? Uiteraard. Dat valt ook niet goed te praten. Maar laat mij hier dan maar de 'racistische' conservatieve/'rechtse' zak zijn die stelt dat bij sommige culturen men het zelf in de hand werkt natuurlijk: geen respect voor onderwijs, geen ouderlijke verantwoordelijkheid, een keuze voor criminaliteit en illegaliteit in plaats van "brave" burgers trachten te zijn.

Dergelijke artikels komen om de zoveel tijd terug:

Stukje van Wikipedia dat het eigenlijk mooi samenvat:


En neen, ik ben geen racist, ik zette dat woord bewust tussen aanhalingstekens eerder, volgens mij word je niet geboren met een dermate grote extra aanleg tot criminaliteit, dat is een geschiedenis van foute culturele keuzes.
Daar gaat het toch niet om… het gaat erom dat mensen ‘zigeuners’ worden genoemd en daarmee ineens een stempel krijgen door iets waar zij mogelijk niks mee te maken hebben. Al de rest is tralala.
 
Daar gaat het toch niet om… het gaat erom dat mensen ‘zigeuners’ worden genoemd en daarmee ineens een stempel krijgen door iets waar zij mogelijk niks mee te maken hebben. Al de rest is tralala.

Dat geldt toch evenzeer voor "Roma"? Jij vindt de rest uiteraard tralala, omdat het je zeer slecht uitkomt. Romazigeuners die oververtegenwoordigd zijn in de misdaad- en overlastcijfers is de prima facie reden waarom het woord zigeuner een negatieve reputatie heeft. De naam van een busbedrijf verandert daar niets aan, integendeel: if anything heb je dan tenminste nog een positieve associatie voor dat woord.

Zoals ik zei: "inclusieve" eufemismen eroderen doorheen de tijd. Net zoals oh ironie als we deze discussie in het verleden gevoerd zouden hebben, dan zouden we het hebben over politiek correct in plaats van inclusief. Eerlijk gezegd vind ik zelfs het woordje inclusief iets te woke naar m'n goesting, maar soit.
 
Dat geldt toch evenzeer voor "Roma"? Jij vindt de rest uiteraard tralala, omdat het je zeer slecht uitkomt. Romazigeuners die oververtegenwoordigd zijn in de misdaad- en overlastcijfers is de prima facie reden waarom het woord zigeuner een negatieve reputatie heeft. De naam van een busbedrijf verandert daar niets aan, integendeel: if anything heb je dan tenminste nog een positieve associatie voor dat woord.

Zoals ik zei: "inclusieve" eufemismen eroderen doorheen de tijd. Net zoals oh ironie als we deze discussie in het verleden gevoerd zouden hebben, dan zouden we het hebben over politiek correct in plaats van inclusief. Eerlijk gezegd vind ik zelfs het woordje inclusief iets te woke naar m'n goesting, maar soit.
Nee, al de rest is tralala, omdat het gaat over of het een neutraal woord is of niet. Jij wilt uitleggen dat het neutraal is en tegelijk dat de reden waarom het niet neutraal is ‘hun eigen schuld’ is… het is niet neutraal, zoals je eerst beweerde. Punt. Daarmee kun je dan doen als bedrijf wat je wilt.
 
Terug
Bovenaan