Getouwtrek op Sociale Media: Woke - Cancel Culture


Het is waarschijnlijk ook al woke om het hof van de mensenrechten niét activistisch te vinden. Ik snap wel dat Theo Francken in de partij mag blijven om kiezers van het VB af te snoepen, maar dit heeft ook zijn grenzen, hé.
Wat een hopeloos figuur. De Britse Home Office is al jarenlang een dysfunctioneel instituut en daar heeft de Human Rights Court niets mee te maken. Al is dit wel het niveau dat ik verwacht van een populistische roeptoeter als Francken.
 
Zowel de Roma als de Inuït zijn dan ook veel minder zichtbare groepen in onze maatschappij, dan is het ook logisch dat de wetenschap dat bepaalde termen voor hen als beledigend worden ervaren bij ons minder binnensijpelt. Buiten dat is er geen verschil met het woord neger, dat ook niet noodzakelijk gebruikt wordt als scheldwoord. Maar wel voor velen als beledigend wordt ervaren.

Maar om te illustreren, het Internationaal Romani Congres roept al van in de jaren 70 op om niet meer te spreken van zigeuners en andere termen, omwille van de negatieve, stereotype en beledigende connotaties bij die termen. Nieuw is dit dus helemaal niet. Alleen beginnen we nu steeds meer te luisteren naar de bezorgdheden van minderheidsgroepen.
Klopt, maar je mag er bij die woorden niet gratuit van uitgaan dat dat voor iedereen zo duidelijk is. Laat de huidige discussie ook zien. Veel mensen die dat woord gebruiken zonder ook maar iets te weten van de negatieve ondertoon of discriminerend idee erachter. Dus ik snap zeker dat er velen dat een neutraal woord vinden, omdat het ook weidverspreid als negatief beschouwd/gebuikt wordt. We kunnen daarnaast inderdaad de mensen alleen maar informeren en hopen dat het wordt.
 
Klopt, maar je mag er bij die woorden niet gratuit van uitgaan dat dat voor iedereen zo duidelijk is. Laat de huidige discussie ook zien. Veel mensen die dat woord gebruiken zonder ook maar iets te weten van de negatieve ondertoon of discriminerend idee erachter. Dus ik snap zeker dat er velen dat een neutraal woord vinden, omdat het ook weidverspreid als negatief beschouwd/gebuikt wordt. We kunnen daarnaast inderdaad de mensen alleen maar informeren en hopen dat het wordt.
Mee eens hoor. Maar ik stoor me er aan dat wanneer mensen daarop gewezen worden, ze in een ongelofelijke kramp schieten.
 
Mee eens hoor. Maar ik stoor me er aan dat wanneer mensen daarop gewezen worden, ze in een ongelofelijke kramp schieten.
Het is iets wat ik ook vaak heb hoor, niet alleen bij zo'n dingen, maar dat is meestal gewoon in het defensief schieten omdat je zelf ook niet bewust bent dat je iets 'verkeerd' deed/zei, waardoor je (ik toch) dan vaak misschien die iets te harde tegenreactie geeft, enkel en alleen om jezelf te verdedigen omdat je wil duidelijk maken dat het niet slecht bedoeld was. Daarom ben ik het net per se niet eens met die opmerking, maar voel ik mezelf eerder gepakt/aangevallen op iets wat voor mij als normaal/vanzelfsprekend was.
 
Dan lees jij toch andere dingen dan ik.

Eén van vele voorbeelden;

Ik ben nog altijd aan het wachten tot het zijn negatieve connotatie verliest ;p
Mijn stelling was algemeen en ging niet specifiek over het woord bosneger.

Dus hoort eerder thuis in de 'Het grote BG uit-de-context-getrokken-quotes' topic dan P&A.
 
Niemand moet van naam veranderen. Iedereen mag van naam veranderen. Mijn citaat had niks met de naam te maken maar met de claim van KOC dat het een neutrale term zou zijn. Wat niet is.
Waarom is het geen neutrale term als een bekend vrt-programma wel spreekt over bv. zigeunersaus, en het taaladvies dat je aanhaalt enkel spreekt over een advies om de bevolkingsgroep te benoemen?

Dan is het toch gewoon jouw subjectieve, persoonlijke voorkeur dat zigeuner ongepast is als busbedrijf?
Edit: wat natuurlijk ok is als mening. Maar het is voor mij geen argument om te stellen dat woorden als zigeuner, Eskimo of roodheid best doodgezwegen worden.
 
Laatst bewerkt:
Waarom is het geen neutrale term als een bekend vrt-programma wel spreekt over bv. zigeunersaus, en het taaladvies dat je aanhaalt enkel spreekt over een advies om de bevolkingsgroep te benoemen?

Dan is het toch gewoon jouw subjectieve, persoonlijke voorkeur dat zigeuner ongepast is als busbedrijf?
Edit: wat natuurlijk ok is als mening. Maar het is voor mij geen argument om te stellen dat woorden als zigeuner, Eskimo of roodheid best doodgezwegen worden.
Ik zeg niet dat ze best doodgezwegen worden en het is daar geen argument voor! KOC: Zigeuner is een neutraal woord. Loser: Nee + aanwijzing waarom niet.

Voor de derde keer nu al: het is geen neutraal woord, en dan mag je kiezen wat je daarmee doet. Of je het over zigeunersaus wil hebben of niet. Geen argument om te veranderen.
 
Ik zeg niet dat ze best doodgezwegen worden en het is daar geen argument voor! KOC: Zigeuner is een neutraal woord. Loser: Nee + aanwijzing waarom niet.

Voor de derde keer nu al: het is geen neutraal woord, en dan mag je kiezen wat je daarmee doet. Of je het over zigeunersaus wil hebben of niet. Geen argument om te veranderen.
Het is voor jou geen neutraal woord. Voor sommige anderen misschien ook niet. Maar daarom is het algemeen gezien niet zo. Belangrijk nuanceverschil.

Om in te pikken op wat hiervoor ook al aangehaald is (i.v.m. het andere busbedrijf): voor mij is zigeuner even neutraal als turk. Turk is een benaming voor mensen uit Turkije zoals wij Belg zijn. Zigeuners zijn een rondtrekkend volk (en nee, dus niet enkel de Roma).
 
Ik zeg niet dat ze best doodgezwegen worden en het is daar geen argument voor! KOC: Zigeuner is een neutraal woord. Loser: Nee + aanwijzing waarom niet.

Voor de derde keer nu al: het is geen neutraal woord, en dan mag je kiezen wat je daarmee doet. Of je het over zigeunersaus wil hebben of niet. Geen argument om te veranderen.
Ok dan zullen we besluiten dat we het oneens zijn.
 
Het is voor jou geen neutraal woord. Voor sommige anderen misschien ook niet. Maar daarom is het algemeen gezien niet zo. Belangrijk nuanceverschil.

Om in te pikken op wat hiervoor ook al aangehaald is (i.v.m. het andere busbedrijf): voor mij is zigeuner even neutraal als turk. Turk is een benaming voor mensen uit Turkije zoals wij Belg zijn. Zigeuners zijn een rondtrekkend volk (en nee, dus niet enkel de Roma).
Met diezelfde redenering kunt ge toch ook gewoon elke kale mens op kantoor begroeten met 'enne vleesklak, cava'?
Zolang het voor u maar niet beledigend is he.
 
Met diezelfde redenering kunt ge toch ook gewoon elke kale mens op kantoor begroeten met 'enne vleesklak, cava'?
Zolang het voor u maar niet beledigend is he.
Maar daar gaat de discussie toch niet over? Het ging hem over het woord zigeuner in het algemeen.
Dik is ook een neutraal woord, daarom ga ik mensen op kantoor ook niet begroeten met "hey dikken"...

[edit] En het is belachelijk dat je verspringt van de benaming van een bevolkingsgroep naar een uiterlijk kenmerk en er dan nog eens een andere term bij betrekt die vrij pejoratief is. Daarom dat ik het over zigeuner, Turk & Belg had...
 
Laatst bewerkt:
Maar daar gaat de discussie toch niet over? Het ging hem over het woord zigeuner in het algemeen.
Dik is ook een neutraal woord, daarom ga ik mensen op kantoor ook niet begroeten met "hey dikken"...

[edit] En het is belachelijk dat je verspringt van de benaming van een bevolkingsgroep naar een uiterlijk kenmerk. Daarom dat ik het over zigeuner, Turk & Belg had...
Een zigeuner is geen nationaliteit. Het is een parapluterm, gebruikt door de rest van de samenleving, voor een nog steeds gemarginaliseerde groep van de bevolking, vrijwel altijd met negatieve connotaties. Het is een label dat tegen wil en dank opgelegd is geweest, en waarvan vertegenwoordigers van de gemeenschap al decennia aangeven dat ze het beledigend vinden.

Dat zijn allemaal al dingen die ge waarschijnlijk al wist, of die hier zijn uitgelegd geweest. Moedwillig er voor kiezen om al die zaken te negeren en te volharden dat het voor u geen derogatoire term is, is volledig irrelevante mentale gymnastiek van de onderste schuif.
 
Met diezelfde redenering kunt ge toch ook gewoon elke kale mens op kantoor begroeten met 'enne vleesklak, cava'?
Zolang het voor u maar niet beledigend is he.
Een juistere metafoor zou zijn volgens mij, komende van het busbedrijf de zigeuner: zou jij als kale man beledigd zijn als je ergens een kapperszaak tegenkomt die "de vleesklak-kapper" heet?

En pas op, ik kan me voorstellen dat sommigen beledigend zullen zijn. Maar zouden ook mensen naar binnen gaan om puur over die naam een opmerking te geven?

Misschien, wie weet. Maar moeten we die mensen serieus nemen? Het is maar een naam op een muur, of een bus.
 
Dat gaat niet gebeuren, en weet ge waarom? Omdat het een vrij ellendige marketing strategie zou zijn. Dezelfde belangen die nu dus spelen bij die busmaatschappij. Niemand verplicht ze daar om van naam te veranderen, maar in de geest van de tijd beginnen we allemaal een beetje meer en meer te beseffen dat sommige dingen niet meer van deze tijd zijn.

FYI:

Discriminatie tegen Roma is een van de laatste vormen van racisme die tot op heden de dans nog heeft kunnen ontspringen. De meeste Belgen weten niet wat een Roma is, waar hij/zij vandaan komt, wat de achterliggende cultuur is, waar ze in geloven, maar ze weten wel dat ze liever niet naast een Roma-familie willen wonen. We zien geen Roma op TV, we zien geen Roma op het nieuws (of het is omdat er ergens een of ander kamp ontruimd is geweest), sommigen kunnen nog wel 'Django Reinhardt' fluisteren en voor de rest zullen de meeste mensen volledig blanco gaan. Dus ja, nogal wiedes dat het de meeste mensen niet kan bommen dat daar 'Zigeuner' op de bus staat, voor ons is dat gewoon leuk, en dat doet denken aan een verkleedpartij, aan Esmeralda en een waarzegger en we zien het probleem niet, omdat we nooit aan de ontvangende zijde van het probleem zitten.

Het zou dus inderdaad een klein teken van goede wil zijn naar de Roma toe om te zeggen 'hey weet ge wat, we zijn jullie eigenlijk al 1000 jaar buiten de maatschappij aan het plaatsen, wij zouden het eigenlijk wel tof vinden als jullie er wat meer bij zouden horen'. Biser Alekov, die genoemd wordt in het artikel hier https://www.standaard.be/cnt/dmf20221006_94122928 is een Roma die al jaren aan de kar trekt om bewustzijn aan beide kanten van het 'front' te creëren.
 
Dat gaat niet gebeuren, en weet ge waarom? Omdat het een vrij ellendige marketing strategie zou zijn. Dezelfde belangen die nu dus spelen bij die busmaatschappij. Niemand verplicht ze daar om van naam te veranderen, maar in de geest van de tijd beginnen we allemaal een beetje meer en meer te beseffen dat sommige dingen niet meer van deze tijd zijn.

FYI:

Discriminatie tegen Roma is een van de laatste vormen van racisme die tot op heden de dans nog heeft kunnen ontspringen. De meeste Belgen weten niet wat een Roma is, waar hij/zij vandaan komt, wat de achterliggende cultuur is, waar ze in geloven, maar ze weten wel dat ze liever niet naast een Roma-familie willen wonen. We zien geen Roma op TV, we zien geen Roma op het nieuws (of het is omdat er ergens een of ander kamp ontruimd is geweest), sommigen kunnen nog wel 'Django Reinhardt' fluisteren en voor de rest zullen de meeste mensen volledig blanco gaan. Dus ja, nogal wiedes dat het de meeste mensen niet kan bommen dat daar 'Zigeuner' op de bus staat, voor ons is dat gewoon leuk, en dat doet denken aan een verkleedpartij, aan Esmeralda en een waarzegger en we zien het probleem niet, omdat we nooit aan de ontvangende zijde van het probleem zitten.

Het zou dus inderdaad een klein teken van goede wil zijn naar de Roma toe om te zeggen 'hey weet ge wat, we zijn jullie eigenlijk al 1000 jaar buiten de maatschappij aan het plaatsen, wij zouden het eigenlijk wel tof vinden als jullie er wat meer bij zouden horen'. Biser Alekov, die genoemd wordt in het artikel hier https://www.standaard.be/cnt/dmf20221006_94122928 is een Roma die al jaren aan de kar trekt om bewustzijn aan beide kanten van het 'front' te creëren.
Zijn wij het.. of houden zij zichzelf buiten de maatschappij ?
 
Met diezelfde redenering kunt ge toch ook gewoon elke kale mens op kantoor begroeten met 'enne vleesklak, cava'?
Zolang het voor u maar niet beledigend is he.
Dat is een foute vergelijking.

De juiste zou zijn dat we haarloos moeten gaan gebruiken als een groep mensen zonder haar vanaf nu het woord "kale" als beledigend gaan ervaren.
 
Zijn wij het.. of houden zij zichzelf buiten de maatschappij ?
Ik vind dat geen onterechte vraag maar er is maar ik kan niks veranderen aan de Roma-cultuur. Ik kan wel proberen om mee te discussiëren aan de 'witte' kant van de muur proberen zodat de muren waarlangs dialoog kan ontstaan minder hoog zijn. Woordenschat is er daar 1 van. Ik zeg nergens dat het de belangrijkste component is, maar het is wel een hele gemakkelijke.
 

Nu nog de hollywood stem erover

"in een wereld...


waar je nooit goed kan doen...."
 
Dat gaat niet gebeuren, en weet ge waarom? Omdat het een vrij ellendige marketing strategie zou zijn. Dezelfde belangen die nu dus spelen bij die busmaatschappij. Niemand verplicht ze daar om van naam te veranderen, maar in de geest van de tijd beginnen we allemaal een beetje meer en meer te beseffen dat sommige dingen niet meer van deze tijd zijn.

FYI:

Discriminatie tegen Roma is een van de laatste vormen van racisme die tot op heden de dans nog heeft kunnen ontspringen. De meeste Belgen weten niet wat een Roma is, waar hij/zij vandaan komt, wat de achterliggende cultuur is, waar ze in geloven, maar ze weten wel dat ze liever niet naast een Roma-familie willen wonen. We zien geen Roma op TV, we zien geen Roma op het nieuws (of het is omdat er ergens een of ander kamp ontruimd is geweest), sommigen kunnen nog wel 'Django Reinhardt' fluisteren en voor de rest zullen de meeste mensen volledig blanco gaan. Dus ja, nogal wiedes dat het de meeste mensen niet kan bommen dat daar 'Zigeuner' op de bus staat, voor ons is dat gewoon leuk, en dat doet denken aan een verkleedpartij, aan Esmeralda en een waarzegger en we zien het probleem niet, omdat we nooit aan de ontvangende zijde van het probleem zitten.

Het zou dus inderdaad een klein teken van goede wil zijn naar de Roma toe om te zeggen 'hey weet ge wat, we zijn jullie eigenlijk al 1000 jaar buiten de maatschappij aan het plaatsen, wij zouden het eigenlijk wel tof vinden als jullie er wat meer bij zouden horen'. Biser Alekov, die genoemd wordt in het artikel hier https://www.standaard.be/cnt/dmf20221006_94122928 is een Roma die al jaren aan de kar trekt om bewustzijn aan beide kanten van het 'front' te creëren.
Sorry maar als het woord zigeuner al zo een probleem is, in de context van een commercieel busbedrijf, dan ben je gewoon bezig met onzin.

If anything is de term zigeuner of gypsy positiever dan ooit momenteel. Als je wilt kan je in alles een probleem vinden.

Nu, die mens doet het uit commerciële overwegingen en misschien zelfs een beetje om aandacht te krijgen. Maar ik zou nu ook niet overdrijven met de tralala rond die term. Ik denk dat racisme tegenover Roma's echt heel laag op de prioriteitenlijst staat en vooral nog onderaan de criminaliteit die ze met zich meeslepen. Laatste ervaring van mij met Roma's toen die neerstreken in een buurt die ik frequenteer: al snel waren een paar bommatjes op brutale wijze beroofd van hun juwelen en vervolgens vertrokken ze met de noorderzon, een terrein vol afval achterlatend. Nu hebben buurtbewoners vanalle termen gebruikt, behalve 'zigeuners'. :unsure:
 
Deze vond ik toch ook weer vreemd.
https://fortune.com/2022/10/10/paypal-users-fine-misinformation-aup-error-confusion/

A new policy in PayPal’s fine print triggered a storm of outrage over apparent plans to impose, starting on Nov. 3, a hefty fine of $2,500 any time one of its 429 million consumers and merchants expressed what the corporate brass deems to be misinformation.
Na online protest hebben ze hun woorden teruggenomen
“PayPal is not fining people for misinformation and this language was never intended to be inserted in our policy,” a spokesperson later told media outlets over the weekend. “We’re sorry for the confusion this has caused.”
Maar kan een privebedrijf zulke stappen ondernemen? Hebben ze hiervoor een wettelijke basis? Laten ze een tactisch ballonnetje op om de feedback eens te polsen?

Of hoe een twitter user het mooi plastisch kon omschrijven.
"We tripped, fell, banged our heads on the keyboard, typing perfectly spelled words into the user agreement. Then as we were trying to get up, we put our hands on the desk, accidentally pressing the "Enter" button, which sent the new version to every user."
 
Terug
Bovenaan