Studie Geneeskunde en tandheelkunde vergelijken met andere (STEM) richtingen

Status
Niet open voor verdere reacties.
Ik heb die cursussen bekeken, dus ik heb een heel goed idee over de moeilijkheidsgraad. Trust me.
Ik wil hier nu wel aan toevoegen dat je je niet enkel op de cursussen kan baseren. Ik kom in contact met veel studenten uit niet-EU landen die hier een masterstudie aanvatten en wat vaak voorkomt, pak nu bv. in wat Latijns-Amerikaanse universiteiten, is dat er weldegelijk een uitgebreide cursus wordt gegeven op bachelorniveau.

Maar dan krijgen ze te horen dat ze voor de evaluatie enkel bepaalde zaken moeten kennen, of dat een groot deel wegvalt, weinig details nodig zijn, enz. Dan volgt een schriftelijk examen, soms meerkeuze.

Als die studenten dan hier terechtkomen krijgen ze opnieuw zo'n cursussen, maar dan met de boodschap "de stof bestaat uit wat gezien is in het hoorcollege". Daarna volgt dan een mondeling examen waar gepeild wordt naar inzicht, en dat loop dan vaak verkeerd af.
 
Laatst bewerkt:
Ik wil hier nu wel aan toevoegen dat je je niet enkel op de cursussen kan baseren. Ik kom in contact met veel studenten uit niet-EU landen die hier een masterstudie aanvatten en wat vaak voorkomt, pak nu bv. in wat Latijns-Amerikaanse universiteiten, is dat er weldegelijk een uitgebreide cursus wordt gegeven op bachelorniveau.

Maar dan krijgen ze te horen dat ze voor de evaluatie enkel bepaalde zaken moeten kennen, of dat een groot deel wegvalt, weinig details nodig zijn, enz. Dan volgt een schriftelijk examen, soms meerkeuze.

Als die studenten dan hier terechtkomen krijgen ze opnieuw zo'n cursussen, maar dan met de boodschap "de stof bestaat uit wat gezien is in het hoorcollege". Daarna volgt dan een mondeling examen waar gepeilt wordt naar inzicht, en dat loop dan vaak verkeerd af.
Zelfs hier heb je dat. Er zijn redelijk wat economische richtingen die qua algemene inhoud hetzelfde behandelen met soms cursussen die gedeeld worden, maar hier en daar de moeilijke stukken al dan niet laten wegvallen en moeilijker of makkelijker examens maken dat er nog steeds een merkbaar niveauverschil kan bestaan.
 
Ik wil hier nu wel aan toevoegen dat je je niet enkel op de cursussen kan baseren. Ik kom in contact met veel studenten uit niet-EU landen die hier een masterstudie aanvatten en wat vaak voorkomt, pak nu bv. in wat Latijns-Amerikaanse universiteiten, is dat er weldegelijk een uitgebreide cursus wordt gegeven op bachelorniveau.

Maar dan krijgen ze te horen dat ze voor de evaluatie enkel bepaalde zaken moeten kennen, of dat een groot deel wegvalt, weinig details nodig zijn, enz. Dan volgt een schriftelijk examen, soms meerkeuze.

Als die studenten dan hier terechtkomen krijgen ze opnieuw zo'n cursussen, maar dan met de boodschap "de stof bestaat uit wat gezien is in het hoorcollege". Daarna volgt dan een mondeling examen waar gepeild wordt naar inzicht, en dat loop dan vaak verkeerd af.
Dat klopt, maar is ook geldig voor andere richtingen.
 
Jup. Ik had bv mondelinge examens net liever. Zeker achteraf bekeken. Prof weet meestal snel of je je cursus beheerst of niet. Terwijl bij schriftelijke examens je één kans krijgt, is dat bij mondelinge zeker niet altijd zo. Meer dan één examen gehad waarbij mondelinge ondervraging mijn vel redde.
 
Jup. Ik had bv mondelinge examens net liever. Zeker achteraf bekeken. Prof weet meestal snel of je je cursus beheerst of niet. Terwijl bij schriftelijke examens je één kans krijgt, is dat bij mondelinge zeker niet altijd zo. Meer dan één examen gehad waarbij mondelinge ondervraging mijn vel redde.
Ik vind een mondeling examen veel beter om in te schatten of de student zijn stof ook begrijpt, je kan wel inzichtsvragen stellen op een schriftelijk examen maar het is niet hetzelfde natuurlijk omdat je geen bijvragen kan stellen in functie van het antwoord.

Het grote nadeel voor de docenten is tijd natuurlijk. Een mondeling examen dat je op max 3 uur laat afleggen door alle studenten tegelijk en dan daarna kan verbeteren of laten verbeteren vs een mondeling examen van elke student apart. Ik heb nog een mondeling examen gehad als student dat 1u ondervraging was over de stof aan het bord. Iedereen had daar schrik van, maar als je daar een goed cijfer op had kende je gewoon de stof goed. Maar 1u per student, dat krijg je gewoon niet gebolwerkt met een grotere groep studenten.
 
Ik heb die cursussen bekeken, dus ik heb een heel goed idee over de moeilijkheidsgraad. Trust me.
"trust me" zegt die dan :laugh:

Door gewoon eens door een aantal random cursussen te bladeren heb je echt geen idee over de moeilijkheidsgraad. Laat staan welke cursussen je juist hebt bekeken. Een cursus anatomie uit 1e bachelor of een cursus immunologie/microbiologie uit 3e bachelor verschilt een serieus aantal niveaus in moeilijkheidsgraad.

Als je het zelf niet gestudeerd hebt, kan je er bitter weinig over zeggen imo. Laat die toogpraat dus maar achterwege :)
 
"trust me" zegt die dan :laugh:

Door gewoon eens door een aantal random cursussen te bladeren heb je echt geen idee over de moeilijkheidsgraad. Laat staan welke cursussen je juist hebt bekeken. Een cursus anatomie uit 1e bachelor of een cursus immunologie/microbiologie uit 3e bachelor verschilt een serieus aantal niveaus in moeilijkheidsgraad.

Als je het zelf niet gestudeerd hebt, kan je er bitter weinig over zeggen imo. Laat die toogpraat dus maar achterwege :)
OPO Microbiologie van de 3de bachelor heb ik toch al gehad. Kan u verzekeren dat die cursus 3x gemakkelijker was dan pakweg een cursus calculus in de eerste bachelor. 🤣
 
OPO Microbiologie van de 3de bachelor heb ik toch al gehad. Kan u verzekeren dat die cursus 3x gemakkelijker was dan pakweg een cursus calculus in de eerste bachelor. 🤣
En ik vond de vakken analyse, lineaire algebra, discrete wiskunde en logica niet moeilijker dan de doorsnee geneeskundevakken die ik gevolgd heb. Wat is uw punt? Uw mening is geen algemene waarheid.

Ziet ge nu nog altijd niet in hoe zinloos uw discours is.
 
Laatst bewerkt:
En ik vond de vakken analyse, lineaire algebra, discrete wiskunde en logica niet moeilijker dan de doorsnee geneeskundevakken die ik gevolgd heb. Wat is uw punt? Uw mening is geen algemene waarheid.

Ziet ge nu nog altijd niet in hoe zinloos uw discours is.
Had ge me niet genegeerd? Toch nog de moeite doen om te antwoorden? :smurf:
 
"trust me" zegt die dan :laugh:

Door gewoon eens door een aantal random cursussen te bladeren heb je echt geen idee over de moeilijkheidsgraad. Laat staan welke cursussen je juist hebt bekeken. Een cursus anatomie uit 1e bachelor of een cursus immunologie/microbiologie uit 3e bachelor verschilt een serieus aantal niveaus in moeilijkheidsgraad.

Als je het zelf niet gestudeerd hebt, kan je er bitter weinig over zeggen imo. Laat die toogpraat dus maar achterwege :)
Als het lesmateriaal de moeilijkheidsgraad niet bepaalt, waar ligt de moeilijkheid dan juist?

En over die cursus microbiologie/immunologie, welke themas zijn dan juist moeilijk?
->bacterial growth curve
->Ziehl-Neelsen staining
->KIA test
->F and R factors
->northern, southern and western blot
->schematic diagrams of immunoglobulin A and E
->principle of coagglutination
 
Laatst bewerkt:
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan