Gemeentelijke fusies

Fusies van gemeenten?

  • Enkel nog "supergemeentes"

    Stemmen: 17 21,8%
  • Fusies per 2-5-tal gemeentes

    Stemmen: 27 34,6%
  • Hooguit de kleintjes laten fusioneren

    Stemmen: 20 25,6%
  • Geen fusies!

    Stemmen: 12 15,4%
  • Andere optie (zie topic)

    Stemmen: 2 2,6%

  • Totaal aantal stemmers
    78
Fusies zijn bullshit natuurlijk.

Niet elke fusie is een efficiëntieverhogend middel. Als iets efficiënter is op een super-gemeentelijke niveau, dan hevel je het toch gewoon over naar de provincies, gewesten, federale staat of Europa. Beleidsniveaus genoeg om te kiezen. Daarvoor moet je niet per se gaan fusioneren.

Daarnaast moeten sommige zaken ook voldoende dicht bij de burger blijven staan. Als je zelfs het laagste beleidsniveau gaat fusioneren tot mastodonten die een halve provincie innemen, dan verlies je dat compleet.

En dan heb ik het nog niet eens gehad over gemeentes die gaan fusioneren over de provinciegrenzen heen. Neen hoor, dat zal absoluut geen kafkaïaanse toestanden opleveren vroeg of laat! :woohoo: :woohoo::woohoo: Man toch. Debielen. Zolang we maar niet aan de kern van onze inefficiëntie moeten raken zeker?
 
Al dat 'dicht bij de burger staan'. Hebben jullie ginder geen internet ofzo? Ik heb hier nu al gehuurd, 2 huizen gekocht, auto's gekocht en verkocht, bouwaanvraag gedaan, kinderen ingeschreven in allerhande zaken ( en uitgeschreven bij verhuis), het is niet alsof ik behalve de aller eerste keer in de eerste week ook maar 1 keer met iemand heb moeten spreken of moeten ontmoeten heb.
 
Al dat 'dicht bij de burger staan'. Hebben jullie ginder geen internet ofzo? Ik heb hier nu al gehuurd, 2 huizen gekocht, auto's gekocht en verkocht, bouwaanvraag gedaan, kinderen ingeschreven in allerhande zaken ( en uitgeschreven bij verhuis), het is niet alsof ik behalve de aller eerste keer in de eerste week ook maar 1 keer met iemand heb moeten spreken of moeten ontmoeten heb.
Ik vind dat ook een nogal abstract gegeven, kan iemand daarvoor eens een praktisch voorbeeld geven dat niet neerkomt op een vorm van vriendjespolitiek?

Zaken waarvoor ik de gemeente heb nodig gehad:
- Allerhande attesten: toen dat nog fysiek gaan halen was een tijdsrovende bezigheid waar menselijke interactie 0 meerwaarde had, nu online aanvragen.
- Gezinsherenigingsprocedure: zie de verschillende klaagposts over hoe efficiënt dat ging door de menselijke interactie.
- Identiteitskaart/rijbewijs aanvragen of vernieuwen: menselijke interactie ook 0 meerwaarde.
En ik denk dat dit het tot nu toe is eigenlijk.
 
Die 5 boerengemeenten samen en Halle in slechtste geval laten samengaan met Beersel. Maar het zou nogal schoon zijn moest ge van uit Bever is even naar Halle moeten om een papier te tekenen 😅
ikn eem aan dat de lokale gemeentehuizen blijven bestaan :D
 
Al dat 'dicht bij de burger staan'. Hebben jullie ginder geen internet ofzo? Ik heb hier nu al gehuurd, 2 huizen gekocht, auto's gekocht en verkocht, bouwaanvraag gedaan, kinderen ingeschreven in allerhande zaken ( en uitgeschreven bij verhuis), het is niet alsof ik behalve de aller eerste keer in de eerste week ook maar 1 keer met iemand heb moeten spreken of moeten ontmoeten heb.
Ik vermoed dat het eerder om de politiek gaat, dan om de administratie. Dat kan je perfect oplossen met buurtkantoren, en uiteraard online.

Maar als het gaat om directere lijnen te hebben naar de politiek, dan zijn er op het lokaal niveau misschien toch andere systemen te vinden dan (districts)burgemeesters en (districts)schepenen met alle incompetentie en corruptie dat nu vaak daarbij komt. Rechtstreekse burgerparticipatie, burgerbevragingen, ...
 
Onze burgemeester heeft vorige week ook het idee gelanceerd om Oostkamp te laten fusioneren met Beernem en Zedelgem.

Mij niet gelaten. Als dit alles voor een efficiëntie oefening kan zorgen en er met het vrijgekomen geld geïnvesteerd kan worden in groene infrastructuur voor mij prima.

Nieuwe naam voor de fusiegemeente: Bedelkamp
 
Mijn gemeente (Bierbeek) gaat wellicht op termijn worden binnengehaald worden door Leuven, tot mijn grote spijt overigens.

Ik ben groot voorstander van een fusie met Boutersem en eventueel Lubbeek en Oud-Heverlee om dat te voorkomen. Maar idealiter Boutersem in de eerste plaats.
 
Fusies zijn bullshit natuurlijk.

Niet elke fusie is een efficiëntieverhogend middel. Als iets efficiënter is op een super-gemeentelijke niveau, dan hevel je het toch gewoon over naar de provincies, gewesten, federale staat of Europa. Beleidsniveaus genoeg om te kiezen. Daarvoor moet je niet per se gaan fusioneren.

Je vergeet de arrondissementen nog, ook al hebben die een beperktere functie.

Ze zouden beter 1 van de tussenniveau's uitschakelen dan blijven fusioneren als het om efficiëntie gaat. Of tenminste grondig herstructureren — al die niveau's zitten elkaar meer in de weg dan wat anders.
 
Je vergeet de arrondissementen nog, ook al hebben die een beperktere functie.

Ze zouden beter 1 van de tussenniveau's uitschakelen dan blijven fusioneren als het om efficiëntie gaat. Of tenminste grondig herstructureren — al die niveau's zitten elkaar meer in de weg dan wat anders.

niet te vergeten, miljoenen vergaderingen
 
Fusies zijn bullshit natuurlijk.

En dan heb ik het nog niet eens gehad over gemeentes die gaan fusioneren over de provinciegrenzen heen. Neen hoor, dat zal absoluut geen kafkaïaanse toestanden opleveren vroeg of laat! :woohoo: :woohoo::woohoo: Man toch. Debielen. Zolang we maar niet aan de kern van onze inefficiëntie moeten raken zeker?
Ja, nog meer bestuursniveaus, dat is echt wat we nodig hebben in België ...
Des te meer bestuurniveaus, provincies, gemeentes, gemeenschappen, ... ze kunnen afschaffen/combineren/fuseren des te beter.
 
Al dat 'dicht bij de burger staan'. Hebben jullie ginder geen internet ofzo? Ik heb hier nu al gehuurd, 2 huizen gekocht, auto's gekocht en verkocht, bouwaanvraag gedaan, kinderen ingeschreven in allerhande zaken ( en uitgeschreven bij verhuis), het is niet alsof ik behalve de aller eerste keer in de eerste week ook maar 1 keer met iemand heb moeten spreken of moeten ontmoeten heb.

Ik vind dat ook een nogal abstract gegeven, kan iemand daarvoor eens een praktisch voorbeeld geven dat niet neerkomt op een vorm van vriendjespolitiek?

Zaken waarvoor ik de gemeente heb nodig gehad:
- Allerhande attesten: toen dat nog fysiek gaan halen was een tijdsrovende bezigheid waar menselijke interactie 0 meerwaarde had, nu online aanvragen.
- Gezinsherenigingsprocedure: zie de verschillende klaagposts over hoe efficiënt dat ging door de menselijke interactie.
- Identiteitskaart/rijbewijs aanvragen of vernieuwen: menselijke interactie ook 0 meerwaarde.
En ik denk dat dit het tot nu toe is eigenlijk.

Goh ja, ik geef je in principe gelijk hoor. Maar als je op die redenering doorgaat zou je alle bevoegdheden op 1 niveau kunnen plaatsen, die dan het Europese zou moeten zijn. Dus ik veronderstel dat dat ook niet ideaal is en dat je ergens wel een onderscheid moet hebben tussen lokale en supranationale overheidsinstanties. In welke mate dat die lokaal of supranationaal moeten zijn, daar kun je inderdaad over discussiëren.
 
Ja, nog meer bestuursniveaus, dat is echt wat we nodig hebben in België ...
Des te meer bestuurniveaus, provincies, gemeentes, gemeenschappen, ... ze kunnen afschaffen/combineren/fuseren des te beter.

Het probleem is dat je met die fusies geen enkel bestuursniveau uitschakelt natuurlijk.

Het enige wat je doet is het verschil tussen de bestuursniveaus nog kleiner maken. In casu: het verschil tussen het gemeentelijke en provinciale niveau is quasi onbestaande wanneer je gemeenten krijgt die dezelfde grootteordes beginnen hebben als provincies.

Dus als we er vanuit gaan dat het enig nut heeft om te differentiëren in zeer lokale bevoegdheden en ruimere bevoegdheden, dan nemen we met die fusies alleen maar voordelen weg (lokale aspect verdwijnt) terwijl de nadelen (aantal bestuursniveau's) gewoon blijven bestaan.

M.a.w. ofwel schaf je direct een volledig bestuursniveau af, ofwel behoud je de bestuursniveaus maar dan ook de differentiatie tussen het zeer lokale niveau en het provinciale niveau. Met deze tussenoplossing bereik je alleen maar het slechtste van 2 werelden imo.
 
Het probleem is dat je met die fusies geen enkel bestuursniveau uitschakelt natuurlijk.

Het enige wat je doet is het verschil tussen de bestuursniveaus nog kleiner maken. In casu: het verschil tussen het gemeentelijke en provinciale niveau is quasi onbestaande wanneer je gemeenten krijgt die dezelfde grootteordes beginnen hebben als provincies.

Dus als we er vanuit gaan dat het enig nut heeft om te differentiëren in zeer lokale bevoegdheden en ruimere bevoegdheden, dan nemen we met die fusies alleen maar voordelen weg (lokale aspect verdwijnt) terwijl de nadelen (aantal bestuursniveau's) gewoon blijven bestaan.

M.a.w. ofwel schaf je direct een volledig bestuursniveau af, ofwel behoud je de bestuursniveaus maar dan ook de differentiatie tussen het zeer lokale niveau en het provinciale niveau. Met deze tussenoplossing bereik je alleen maar het slechtste van 2 werelden imo.

Inderdaad, die 2 niveaus groeien precies naar elkaar toe op deze manier.

Zou er dan niet beter ofwel de provincies afschaffen als we supergemeentes (of supersteden)maken?
Ofwel, de (huidige) gemeentes behouden (kleintjes mss wel logisch groeperen, er zijn al veel fusies) en meer macht overhevelen naar de provincies als overkoepelend orgaan dan? lijkt me logisch dat een provincie meer bestuurlijk zou worden dan nu, je kiest trouwens ook enkel in je provincie, toch?

Tja, wie vindt dit eigenlijk uit.

Edit: dit was het niveau dat ik vorige keer zocht: Regio's.
 

 

Wat een uitspraken ook weer:
Zodat de kiezer weet welke partij al dan niet uw dorp wil gaan afschaffen
Kan men eens beginnen met iedereen die aan politiek doet een cursus "de zaken eerlijk weergeven" verplicht te laten volgen. Imo doe die man alsof men dorpen wil doen verdwijnen terwijl een fusie in mijn ogen gewoon een vraag is om efficienter te gaan besturen, niet om te doen alsof de bewoners van dorp x niks meer te zeggen zullen hebben. Maar ja, bang zijn van machtsverlies is van elke niveau's zeker.
 

Wat een uitspraken ook weer:

Kan men eens beginnen met iedereen die aan politiek doet een cursus "de zaken eerlijk weergeven" verplicht te laten volgen. Imo doe die man alsof men dorpen wil doen verdwijnen terwijl een fusie in mijn ogen gewoon een vraag is om efficienter te gaan besturen, niet om te doen alsof de bewoners van dorp x niks meer te zeggen zullen hebben. Maar ja, bang zijn van machtsverlies is van elke niveau's zeker.
Heel tof om een heel bestuursniveau te hebben (en te onderhouden) voor een gemeente met 5300 inwoners. Dat is gewoon een groot woongebied hé.
Met alle respect voor lokale folklore, maar dat is dus een toonbeeld van wat er misloopt in onze ganse structuur in België. Ieder wil vasthouden aan zijn eigen stekje om zo beslissingen, verdeelsleutels en gewoon het ganse plaatje onoverzichtelijk en complex te houden.

België kan gerust een grote update gebruiken om de staatsstructuur te optimaliseren, maar ik denk dat men best bottom-up werkt en op lokaal niveau het eerst wat op orde gaat zetten.
 

Wat een uitspraken ook weer:

Kan men eens beginnen met iedereen die aan politiek doet een cursus "de zaken eerlijk weergeven" verplicht te laten volgen. Imo doe die man alsof men dorpen wil doen verdwijnen terwijl een fusie in mijn ogen gewoon een vraag is om efficienter te gaan besturen, niet om te doen alsof de bewoners van dorp x niks meer te zeggen zullen hebben. Maar ja, bang zijn van machtsverlies is van elke niveau's zeker.
Je mag ok niet uit het oog verliezen dat, zeker als je de junior partner bent in zo'n fusie, je wel ook heel wat dienstverlening en lokale macht verliest, niet alleen de politici, ook de burger. Dat wil niet zeggen dat het daarom niet moet gebeuren maar het is zeker een discussie waard, dit kunnen belangrijke, definitieve, beslissingen zijn met zowel positieve als negatieve gevolgen voor de betrokkenen, het is dus wel een fair punt dat partijen er transparant over moeten zijn voor de verkiezingen, zodat mensen het kunnen meepakken in hun stem.
 
Laatst bewerkt:
Je mag ok niet uit het oog verliezen dat, zeker als je de junior partner bent in zo'n fusie, je wel ook heel wat dienstverlening en lokale macht verliest, niet alleen de politici, ook de burger. Dat wil niet zeggen dat het daarom niet moet gebeuren maar het is zeker een discussie waard, dit kunnen belangrijke, definitieve, beslissingen zijn met zowel positieve als negatieve gevolgen voor de betrokkenen, het is dus wel een fair punt dat partijen er transparant over moeten zijn voor de verkiezingen, zodat mensen het kunnen meepakken in hun stem.

Welke macht verliest een burger concreet in dergelijk situatie?
Dat zelfde argument kan men stellen over Brussel. Negentien gemeenten met elks hun eigen bestuursniveau, vaak met een inwonersaantal dat x3/x4 dat van Glabbeek is bijvoorbeeld. Als we gaan toestaan dat dergelijke dorpen zoals Glabbeek zich kunnen kanten tegen fusies met als doel te optimaliseren, dan kunnen we direct ook de droom opbergen om de structuur van Brussel efficiënter te maken.
 
Je mag ok niet uit het oog verliezen dat, zeker als je de junior partner bent in zo'n fusie, je wel ook heel wat dienstverlening en lokale macht verliest, niet alleen de politici, ook de burger. Dat wil niet zeggen dat het daarom niet moet gebeuren maar het is zeker een discussie waard, dit kunnen belangrijke, definitieve, beslissingen zijn met zowel positieve als negatieve gevolgen voor de betrokkenen, het is dus wel een fair punt dat partijen er transparant over moeten zijn voor de verkiezingen, zodat mensen het kunnen meepakken in hun stem.
Het is natuurlijk een fair punt dat partijen daar open moeten over zijn, net zoals ze over andere zaken ook veel opener zouden moeten zijn, bvb welke coalitiepartners ze prefereren enz. Ik klaag gewoon de man zijn voorstelling van de feiten aan.
 
Heel tof om een heel bestuursniveau te hebben (en te onderhouden) voor een gemeente met 5300 inwoners. Dat is gewoon een groot woongebied hé.
Met alle respect voor lokale folklore, maar dat is dus een toonbeeld van wat er misloopt in onze ganse structuur in België. Ieder wil vasthouden aan zijn eigen stekje om zo beslissingen, verdeelsleutels en gewoon het ganse plaatje onoverzichtelijk en complex te houden.

België kan gerust een grote update gebruiken om de staatsstructuur te optimaliseren, maar ik denk dat men best bottom-up werkt en op lokaal niveau het eerst wat op orde gaat zetten.
We zitten met bijna 600 gemeenten in België, je maakt me niet wijs dat er daar een hoop geld gewoon wordt verloren omdat die allemaal apart nog eens het warm water moeten uitvinden, om gewoon al van het extra aantal politici en ondersteunend personeel te zwijgen.

Daar komt dan nog eens bij hoe "dicht bij de burger staan" vaak een perfecte aanleiding is tot vriendjespolitiek en machtsmisbruik. De Pano-reportage waar gemeenteraadsleden verklaarden ook in de immo-sector te zitten maar dit gescheiden te kunnen houden is denk ik 3 maand oud.
 
Terug
Bovenaan