Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Opmerking: This feature may not be available in some browsers.
Neen, je haalt er één niveau uit, de provincie, die eigenlijk iets te ver van de burger staat. En politie, afvalbeheer, milieu, groendienst,... doe je op een niveau waar je dus meer efficiëntie mag verwachten.Zit je dan niet weer met een extra niveau'tje dat (al dan niet op termijn) opnieuw "inefficënt" wordt? Want die districten zouden allicht sterk lijken op de oude (pre jaren 70) gemeenten. Ik vraag me af of je het nut van de fusies dan niet (deels) teniet doet?
...en je voegt er de districtsraad bij...Neen, je haalt er één niveau uit, de provincie
Dat vind ik bijzonder naïef. Zelfs al zou men akkoord gaan om hiermee te beginnen, zal men op termijn meer beslissingsvermogen of bevoegdheden eisen. Dat is een rol die na verloop van tijd sowieso politiek geïnspireerd geraakt. Of ik moet te cynisch zijn.Zo'n districtraad kan wat mij betreft perfect uit vrijwilligers bestaan.
Idealistisch schoon. Zou ik voor West-Vlaanderen ook niet erg vinden om eerlijk te zijn. Maar met het anti-provincie sentiment ga je het schoon moeten verpakkenIn Limburg is het simpel, alles op 1 Limburgs niveau..
...en je voegt er de districtsraad bij...
Dat vind ik bijzonder naïef. Zelfs al zou men akkoord gaan om hiermee te beginnen, zal men op termijn meer beslissingsvermogen of bevoegdheden eisen. Dat is een rol die na verloop van tijd sowieso politiek geïnspireerd geraakt. Of ik moet te cynisch zijn.
Idealistisch schoon. Zou ik voor West-Vlaanderen ook niet erg vinden om eerlijk te zijn. Maar met het anti-provincie sentiment ga je het schoon moeten verpakken
Maar die districtsraden evenals distritcsburgemeester- en schepenen moeten toch allemaal verkozen en betaald worden?Neen, je haalt er één niveau uit, de provincie, die eigenlijk iets te ver van de burger staat. En politie, afvalbeheer, milieu, groendienst,... doe je op een niveau waar je dus meer efficiëntie mag verwachten.
Die lokale districtsraad is absoluut niet vergelijkbaar met de vroegere gemeentes. Ik zie eerder een soort lokale adviesraad (zoals je nu een milieadviesraad of een cultuurraad hebt) die lokale problemen/verzuchtingen groepeert en daar (niet bindende) adviezen over formuleert naar de gemeente. De gemeente is de beslissende macht. Zo'n districtraad kan wat mij betreft perfect uit vrijwilligers bestaan.
Het sentiment van bepaalde partijen tegen het bestuursniveau van de provincie.het anti-provincie sentiment?
Als in tegen provinciaal niveau van bestuur?
of als in tegen de provincie?
Ik vermoed het eerste? Op zich mag de provincie van mij meer macht hebben dan pakweg het gewest.
Doe gewoon 10 deelstaten wat mij betreft.
Die 5 boerengemeenten samen en Halle in slechtste geval laten samengaan met Beersel. Maar het zou nogal schoon zijn moest ge van uit Bever is even naar Halle moeten om een papier te tekenenIk zie dat ze mijn gemeente met 5 andere willen fusioneren. 5 gemeenten waarmee we letterlijk niets gemeenschappelijk hebben. Met Pepingen, tot daar aan toe. Dat is toch maar een letterlijke boerengemeente waar niets te doen is. Maar Gooik? Herne? Bever begot. Nee, dat niet.
To be fair: voor veel van dat soort zaken is het anno 2022 eigenlijk al gek dat je daarvoor fysiek moet langsgaan. Gewoon een gehandtekende pdf genereren en doormailen zou zoveel efficiënter zijn.Die 5 boerengemeenten samen en Halle in slechtste geval laten samengaan met Beersel. Maar het zou nogal schoon zijn moest ge van uit Bever is even naar Halle moeten om een papier te tekenen
To be fair: voor veel van dat soort zaken is het anno 2022 eigenlijk al gek dat je daarvoor fysiek moet langsgaan. Gewoon een gehandtekende pdf genereren en doormailen zou zoveel efficiënter zijn.
Maar iemand heeft hier al eens uit de doeken gedaan hoe bijna elke gemeente een eigen informaticasysteem gebruikt, nog iets waar schaalvoordelen misschien voor een besparing zorgen.
De meeste gemeenten gebruiken gewoon softwarepakketten van een handvol softwareleveranciers hoor. Deze zijn vaak ook gelinkt met elkaar (en met Vlaamse en Federale overheid) voor het uitwisselen van gegevens.To be fair: voor veel van dat soort zaken is het anno 2022 eigenlijk al gek dat je daarvoor fysiek moet langsgaan. Gewoon een gehandtekende pdf genereren en doormailen zou zoveel efficiënter zijn.
Maar iemand heeft hier al eens uit de doeken gedaan hoe bijna elke gemeente een eigen informaticasysteem gebruikt, nog iets waar schaalvoordelen misschien voor een besparing zorgen.
Zoals @StevenP ook zei, het sentiment dat lijkt te versterken tegen de provincie als bestuursniveau. Niet tegen een specifieke provincie. Ik deel je mening rond de 10 deelstaten, maar ik vrees dat België al te ver heen is.het anti-provincie sentiment?
Als in tegen provinciaal niveau van bestuur?
of als in tegen de provincie?
Ik vermoed het eerste? Op zich mag de provincie van mij meer macht hebben dan pakweg het gewest.
Doe gewoon 10 deelstaten wat mij betreft.
Aah, Oostkamp. Rustoord van het Brugse Ommeland. Met z'n schuldenberg hoger dan Beernem en Zedelgem samen. Een groene infrastructuur zal niet het eerste op de agenda zijn, vermoed ik.Onze burgemeester heeft vorige week ook het idee gelanceerd om Oostkamp te laten fusioneren met Beernem en Zedelgem.
Blij dat je er "misschien" bij zet. Een grote stad in de buurt heeft er een handje van om iedere legislatuur bepaalde zaken "aan te pakken". Ganse diensten samensmijten of uiteen trekken. Lukraak informaticapakketten buiten wippen en binnenhalen. Gebouwen aankopen, verkopen, verbouwen en weer laten verloederen. De kleine gemeente waar ik woon heeft dat veel minder omdat er effectief moet nagedacht worden over waar de centen naartoe gaan. De uitgaven zijn (lijken?) daarbij ook een stuk zichtbaarder waardoor verkwanseling minder gemakkelijk is en harder wordt "afgestraft". Dus efficiëntie en besparing... tot op zeker niveau en voor een beperkt aantal domeinen akkoord. Maar van een informaticapakket lig ik toch wel het minste wakker om eerlijk te zijn. Temeer omdat die veelal van dezelfde handvol leveranciers komt (er zijn bijvoorbeeld weinig bedrijven die -terecht- persoonsgegevens mogen verwerken op zo'n grote schaal en zo'n detail).Maar iemand heeft hier al eens uit de doeken gedaan hoe bijna elke gemeente een eigen informaticasysteem gebruikt, nog iets waar schaalvoordelen misschien voor een besparing zorgen.
Ben door de bouw van ons huis het laatste jaar in aanraking gekomen met de gemeentes, Pepingen, Halle en Beersel. Soms is het gewoon een sketch van de collega's...To be fair: voor veel van dat soort zaken is het anno 2022 eigenlijk al gek dat je daarvoor fysiek moet langsgaan. Gewoon een gehandtekende pdf genereren en doormailen zou zoveel efficiënter zijn.
Dat sentiment is gestoeld op de idee dat de deputaties vnl praatbarakken zijn en een vehikel voor interne politiek/politique policienne.Het sentiment van bepaalde partijen tegen het bestuursniveau van de provincie.
Aah, Oostkamp. Rustoord van het Brugse Ommeland. Met z'n schuldenberg hoger dan Beernem en Zedelgem samen. Een groene infrastructuur zal niet het eerste op de agenda zijn, vermoed ik.
Mja, goed bestuur is natuurlijk wel noodzakelijk. Van die aanpassingen omdat het budget op moet of omdat een politicus de vernieuwer wil spelen, dat is natuurlijk nefast.Blij dat je er "misschien" bij zet. Een grote stad in de buurt heeft er een handje van om iedere legislatuur bepaalde zaken "aan te pakken". Ganse diensten samensmijten of uiteen trekken. Lukraak informaticapakketten buiten wippen en binnenhalen. Gebouwen aankopen, verkopen, verbouwen en weer laten verloederen. De kleine gemeente waar ik woon heeft dat veel minder omdat er effectief moet nagedacht worden over waar de centen naartoe gaan. De uitgaven zijn (lijken?) daarbij ook een stuk zichtbaarder waardoor verkwanseling minder gemakkelijk is en harder wordt "afgestraft". Dus efficiëntie en besparing... tot op zeker niveau en voor een beperkt aantal domeinen akkoord. Maar van een informaticapakket lig ik toch wel het minste wakker om eerlijk te zijn. Temeer omdat die veelal van dezelfde handvol leveranciers komt (er zijn bijvoorbeeld weinig bedrijven die -terecht- persoonsgegevens mogen verwerken op zo'n grote schaal en zo'n detail).
Ik heb hier al een paar keer verteld over mijn gezinsherenigingshistorie. Kort geschetst: eerste keer gaan informeren om hier te trouwen en de (door iedereen als zuur gekende) dame raadde mij dat af. Maar dus op de manier van "oei pfff, nee ik zou dat niet doen ze, dat gaat veel papierwerk kosten en dan gaan ze u controleren enzo". Dat kon ik van iemand aan de toog in het café ernaast ook horen.Ben door de bouw van ons huis het laatste jaar in aanraking gekomen met de gemeentes, Pepingen, Halle en Beersel. Soms is het gewoon een sketch van de collega's...
Denk dat het beste is dat er veel gemeenten samen gaan. Halle heeft de meeste inwoners en dus bijgevolg meeste geld ter beschikking. Dat is dan ook de best draaiende administratie.
Zo'n dingen zijn toch een beetje wraakroepend. Waarom zo'n (standaard) zaken soms zo moeilijk gemaakt worden is te gek voor woorden. Er zou in principe perfect een standaard systeem voor ALLE gemeenten in België kunnen/moeten zijn voor alle burgerzaken. Het zou niet alleen logischer zijn, maar ook makkelijker en goedkoper.
Ik werk op een universiteit, en daar heb je ook zo de cultuur van de onderzoeksgroepen die elk opnieuw het warm water uitvinden voor dagelijkse zaken, dus ik snap wel dat zo'n zaken bestaan. Maar voor zo'n basisfuncties die de burger moeten vooruit helpen is dat natuurlijk extra lastig, en voelt het gewoon aan als willekeur.Zo'n dingen zijn toch een beetje wraakroepend. Waarom zo'n (standaard) zaken soms zo moeilijk gemaakt worden is te gek voor woorden. Er zou in principe perfect een standaard systeem voor ALLE gemeenten in België kunnen/moeten zijn voor alle burgerzaken. Het zou niet alleen logischer zijn, maar ook makkelijker en goedkoper.
Zonder een grondwetswijziging waarvoor er een 2/3e meerderheid nodig is + een meerderheid in elk taalgebied, is een fusie met een faciliteitengemeente niet mogelijk.sowieso is het moeilijk om die kantons 100% zo te gebruiken omdat bvb Mesen dan samen met Heuvelland 1 kanton vormt. En Mesen is een faciliteitengemeente, iets wat Heuvelland zeker niet wil worden.
Volgens mij ligt dat bij de "kleine" gemeentes vooral aan het feit dat ze daar vaak nog iemand aannemen met "een kruiwagen" ipv door diens competenties.Dusja, het is natuurlijk niet gezegd dat dit soort amateurisme zou verbeteren, maar misschien dat er dan al iets meer homegeniteit zou zijn.