Gemeentelijke fusies

Fusies van gemeenten?

  • Enkel nog "supergemeentes"

    Stemmen: 17 21,8%
  • Fusies per 2-5-tal gemeentes

    Stemmen: 27 34,6%
  • Hooguit de kleintjes laten fusioneren

    Stemmen: 20 25,6%
  • Geen fusies!

    Stemmen: 12 15,4%
  • Andere optie (zie topic)

    Stemmen: 2 2,6%

  • Totaal aantal stemmers
    78
In Limburg is het simpel, alles op 1 Limburgs niveau.

Ze gaan het nu doen met de vorming van 1 Limburgse Woonmaatschappij en dat kan een aanzet zijn tot 1 wording van Limburg.
 
Zit je dan niet weer met een extra niveau'tje dat (al dan niet op termijn) opnieuw "inefficënt" wordt? Want die districten zouden allicht sterk lijken op de oude (pre jaren 70) gemeenten. Ik vraag me af of je het nut van de fusies dan niet (deels) teniet doet?
Neen, je haalt er één niveau uit, de provincie, die eigenlijk iets te ver van de burger staat. En politie, afvalbeheer, milieu, groendienst,... doe je op een niveau waar je dus meer efficiëntie mag verwachten.
Die lokale districtsraad is absoluut niet vergelijkbaar met de vroegere gemeentes. Ik zie eerder een soort lokale adviesraad (zoals je nu een milieadviesraad of een cultuurraad hebt) die lokale problemen/verzuchtingen groepeert en daar (niet bindende) adviezen over formuleert naar de gemeente. De gemeente is de beslissende macht. Zo'n districtraad kan wat mij betreft perfect uit vrijwilligers bestaan.
 
Neen, je haalt er één niveau uit, de provincie
...en je voegt er de districtsraad bij...
Zo'n districtraad kan wat mij betreft perfect uit vrijwilligers bestaan.
Dat vind ik bijzonder naïef. Zelfs al zou men akkoord gaan om hiermee te beginnen, zal men op termijn meer beslissingsvermogen of bevoegdheden eisen. Dat is een rol die na verloop van tijd sowieso politiek geïnspireerd geraakt. Of ik moet te cynisch zijn.
In Limburg is het simpel, alles op 1 Limburgs niveau..
Idealistisch schoon. Zou ik voor West-Vlaanderen ook niet erg vinden om eerlijk te zijn. Maar met het anti-provincie sentiment ga je het schoon moeten verpakken :)
 
...en je voegt er de districtsraad bij...

Dat vind ik bijzonder naïef. Zelfs al zou men akkoord gaan om hiermee te beginnen, zal men op termijn meer beslissingsvermogen of bevoegdheden eisen. Dat is een rol die na verloop van tijd sowieso politiek geïnspireerd geraakt. Of ik moet te cynisch zijn.

Idealistisch schoon. Zou ik voor West-Vlaanderen ook niet erg vinden om eerlijk te zijn. Maar met het anti-provincie sentiment ga je het schoon moeten verpakken :)

het anti-provincie sentiment?

Als in tegen provinciaal niveau van bestuur?
of als in tegen de provincie?

Ik vermoed het eerste? Op zich mag de provincie van mij meer macht hebben dan pakweg het gewest.
Doe gewoon 10 deelstaten wat mij betreft.
 
Neen, je haalt er één niveau uit, de provincie, die eigenlijk iets te ver van de burger staat. En politie, afvalbeheer, milieu, groendienst,... doe je op een niveau waar je dus meer efficiëntie mag verwachten.
Die lokale districtsraad is absoluut niet vergelijkbaar met de vroegere gemeentes. Ik zie eerder een soort lokale adviesraad (zoals je nu een milieadviesraad of een cultuurraad hebt) die lokale problemen/verzuchtingen groepeert en daar (niet bindende) adviezen over formuleert naar de gemeente. De gemeente is de beslissende macht. Zo'n districtraad kan wat mij betreft perfect uit vrijwilligers bestaan.
Maar die districtsraden evenals distritcsburgemeester- en schepenen moeten toch allemaal verkozen en betaald worden?

Bevoegdheden zoals burgerlijke stand, lokaal onderhoud van het openbaar domein, ondersteunen van het verenigingsleven, sport, cultuur, senioren, lokale economie, de lokale gemeenteschool, inspraak, communicatie, participatie, ... (link). Dus die raden hebben wel beslissende macht.
 
Laatst bewerkt:
het anti-provincie sentiment?

Als in tegen provinciaal niveau van bestuur?
of als in tegen de provincie?

Ik vermoed het eerste? Op zich mag de provincie van mij meer macht hebben dan pakweg het gewest.
Doe gewoon 10 deelstaten wat mij betreft.
Het sentiment van bepaalde partijen tegen het bestuursniveau van de provincie.
 
Ik zie dat ze mijn gemeente met 5 andere willen fusioneren. 5 gemeenten waarmee we letterlijk niets gemeenschappelijk hebben. Met Pepingen, tot daar aan toe. Dat is toch maar een letterlijke boerengemeente waar niets te doen is. Maar Gooik? Herne? Bever begot. Nee, dat niet.
Die 5 boerengemeenten samen en Halle in slechtste geval laten samengaan met Beersel. Maar het zou nogal schoon zijn moest ge van uit Bever is even naar Halle moeten om een papier te tekenen 😅
 
Onze burgemeester heeft vorige week ook het idee gelanceerd om Oostkamp te laten fusioneren met Beernem en Zedelgem.

Mij niet gelaten. Als dit alles voor een efficiëntie oefening kan zorgen en er met het vrijgekomen geld geïnvesteerd kan worden in groene infrastructuur voor mij prima.
 
Die 5 boerengemeenten samen en Halle in slechtste geval laten samengaan met Beersel. Maar het zou nogal schoon zijn moest ge van uit Bever is even naar Halle moeten om een papier te tekenen 😅
To be fair: voor veel van dat soort zaken is het anno 2022 eigenlijk al gek dat je daarvoor fysiek moet langsgaan. Gewoon een gehandtekende pdf genereren en doormailen zou zoveel efficiënter zijn.

Maar iemand heeft hier al eens uit de doeken gedaan hoe bijna elke gemeente een eigen informaticasysteem gebruikt, nog iets waar schaalvoordelen misschien voor een besparing zorgen.
 
To be fair: voor veel van dat soort zaken is het anno 2022 eigenlijk al gek dat je daarvoor fysiek moet langsgaan. Gewoon een gehandtekende pdf genereren en doormailen zou zoveel efficiënter zijn.

Maar iemand heeft hier al eens uit de doeken gedaan hoe bijna elke gemeente een eigen informaticasysteem gebruikt, nog iets waar schaalvoordelen misschien voor een besparing zorgen.

Wat op zich gek is toch? alles zou toch digitaal vanuit federaal of gewest kunnen geregeld worden ook?
Hoezo moet dat via de gemeente? Gewoon digitaal en dan wekelijks een ambtenaar voor de moeilijke gevallen op een lokaal kantoortje plaatsen.

Imho is er altijd die lijn, waar groter worden het minder efficiënt maakt ook. Groeien om te groeien ben ik tegen.
Zoals reeds aangehaald, is het nu wel leuk om eventjes wat schulden kwijt te schelden... grootste drijfveer?

Hoe meer ik er over nadenk, dat ze maar groeperingen maken rond de steden,.. bvb voor west vlaanderen is dat toch goed te doen?
Maar alles heeft zijn voor en nadelen, bvb. dat maakt dan net de macht van grote partijen groter? als klein buurtcomité kan je dan niet echt op tegen grote wensen uit de stad?

Laat die steden vervolgens rapporteren aan hun provincies. Laat gemeenten een eigen verkozen basic adviesraad, die terecht kan in de stad. En dan de rest van de macht naar de overkoepelende provincies. schakel de gewesten/gemeensch. tussenin uit en laat de 10 provincies rapporteren naar Federaal niveau? Te enthousiast?
 
To be fair: voor veel van dat soort zaken is het anno 2022 eigenlijk al gek dat je daarvoor fysiek moet langsgaan. Gewoon een gehandtekende pdf genereren en doormailen zou zoveel efficiënter zijn.

Maar iemand heeft hier al eens uit de doeken gedaan hoe bijna elke gemeente een eigen informaticasysteem gebruikt, nog iets waar schaalvoordelen misschien voor een besparing zorgen.
De meeste gemeenten gebruiken gewoon softwarepakketten van een handvol softwareleveranciers hoor. Deze zijn vaak ook gelinkt met elkaar (en met Vlaamse en Federale overheid) voor het uitwisselen van gegevens.

Digitale loketten voor de burger (zodat er niet meer fysiek naar het gemeentehuis moet gegaan worden) zijn ook in volle groei, maar dat is ook niet allemaal op 1,2,3 gemaakt natuurlijk.
 
het anti-provincie sentiment?

Als in tegen provinciaal niveau van bestuur?
of als in tegen de provincie?

Ik vermoed het eerste? Op zich mag de provincie van mij meer macht hebben dan pakweg het gewest.
Doe gewoon 10 deelstaten wat mij betreft.
Zoals @StevenP ook zei, het sentiment dat lijkt te versterken tegen de provincie als bestuursniveau. Niet tegen een specifieke provincie. Ik deel je mening rond de 10 deelstaten, maar ik vrees dat België al te ver heen is.
Onze burgemeester heeft vorige week ook het idee gelanceerd om Oostkamp te laten fusioneren met Beernem en Zedelgem.
Aah, Oostkamp. Rustoord van het Brugse Ommeland. Met z'n schuldenberg hoger dan Beernem en Zedelgem samen. Een groene infrastructuur zal niet het eerste op de agenda zijn, vermoed ik.
Maar iemand heeft hier al eens uit de doeken gedaan hoe bijna elke gemeente een eigen informaticasysteem gebruikt, nog iets waar schaalvoordelen misschien voor een besparing zorgen.
Blij dat je er "misschien" bij zet. Een grote stad in de buurt heeft er een handje van om iedere legislatuur bepaalde zaken "aan te pakken". Ganse diensten samensmijten of uiteen trekken. Lukraak informaticapakketten buiten wippen en binnenhalen. Gebouwen aankopen, verkopen, verbouwen en weer laten verloederen. De kleine gemeente waar ik woon heeft dat veel minder omdat er effectief moet nagedacht worden over waar de centen naartoe gaan. De uitgaven zijn (lijken?) daarbij ook een stuk zichtbaarder waardoor verkwanseling minder gemakkelijk is en harder wordt "afgestraft". Dus efficiëntie en besparing... tot op zeker niveau en voor een beperkt aantal domeinen akkoord. Maar van een informaticapakket lig ik toch wel het minste wakker om eerlijk te zijn. Temeer omdat die veelal van dezelfde handvol leveranciers komt (er zijn bijvoorbeeld weinig bedrijven die -terecht- persoonsgegevens mogen verwerken op zo'n grote schaal en zo'n detail).
 
To be fair: voor veel van dat soort zaken is het anno 2022 eigenlijk al gek dat je daarvoor fysiek moet langsgaan. Gewoon een gehandtekende pdf genereren en doormailen zou zoveel efficiënter zijn.
Ben door de bouw van ons huis het laatste jaar in aanraking gekomen met de gemeentes, Pepingen, Halle en Beersel. Soms is het gewoon een sketch van de collega's...

Denk dat het beste is dat er veel gemeenten samen gaan. Halle heeft de meeste inwoners en dus bijgevolg meeste geld ter beschikking. Dat is dan ook de best draaiende administratie.
 
Het sentiment van bepaalde partijen tegen het bestuursniveau van de provincie.
Dat sentiment is gestoeld op de idee dat de deputaties vnl praatbarakken zijn en een vehikel voor interne politiek/politique policienne.
Ik denk dat in se weinig partijen gekant zijn tegen betekenis geven aan de provincies en die een concreet doel te geven. Ze zijn mogelijk wel gekant tegen het feit dat dat gepaard gaat met het uitkleden van lokale besturen.
 
Aah, Oostkamp. Rustoord van het Brugse Ommeland. Met z'n schuldenberg hoger dan Beernem en Zedelgem samen. Een groene infrastructuur zal niet het eerste op de agenda zijn, vermoed ik.

Ben je zelf van Oostkamp? Veel jonge gezinnen hier en leuk om te wonen als dertiger (Oostkamp zelf, over Ruddervoorde enzo spreek ik me niet uit). Schuldenberg? Cijfers van? Ik zie alvast heel wat investeringen en een goeie werking in de gemeente.
 
Blij dat je er "misschien" bij zet. Een grote stad in de buurt heeft er een handje van om iedere legislatuur bepaalde zaken "aan te pakken". Ganse diensten samensmijten of uiteen trekken. Lukraak informaticapakketten buiten wippen en binnenhalen. Gebouwen aankopen, verkopen, verbouwen en weer laten verloederen. De kleine gemeente waar ik woon heeft dat veel minder omdat er effectief moet nagedacht worden over waar de centen naartoe gaan. De uitgaven zijn (lijken?) daarbij ook een stuk zichtbaarder waardoor verkwanseling minder gemakkelijk is en harder wordt "afgestraft". Dus efficiëntie en besparing... tot op zeker niveau en voor een beperkt aantal domeinen akkoord. Maar van een informaticapakket lig ik toch wel het minste wakker om eerlijk te zijn. Temeer omdat die veelal van dezelfde handvol leveranciers komt (er zijn bijvoorbeeld weinig bedrijven die -terecht- persoonsgegevens mogen verwerken op zo'n grote schaal en zo'n detail).
Mja, goed bestuur is natuurlijk wel noodzakelijk. Van die aanpassingen omdat het budget op moet of omdat een politicus de vernieuwer wil spelen, dat is natuurlijk nefast.
Ben door de bouw van ons huis het laatste jaar in aanraking gekomen met de gemeentes, Pepingen, Halle en Beersel. Soms is het gewoon een sketch van de collega's...

Denk dat het beste is dat er veel gemeenten samen gaan. Halle heeft de meeste inwoners en dus bijgevolg meeste geld ter beschikking. Dat is dan ook de best draaiende administratie.
Ik heb hier al een paar keer verteld over mijn gezinsherenigingshistorie. Kort geschetst: eerste keer gaan informeren om hier te trouwen en de (door iedereen als zuur gekende) dame raadde mij dat af. Maar dus op de manier van "oei pfff, nee ik zou dat niet doen ze, dat gaat veel papierwerk kosten en dan gaan ze u controleren enzo". Dat kon ik van iemand aan de toog in het café ernaast ook horen.

Bon, ik ben dan maar in het land van mijn vrouw getrouwd. Wat heb je nodig: zaken zoals uitreksel van burgerlijke stand en geboortecertificaat met handtekening, om daar een apostille voor echtheid op te krijgen. Geboortecertificaat in een naburige stad, meteen ok. Uitreksel burgerlijke stand was toen nog fysiek aan te vragen, in de gemeente waar ik woon, ok. Moest ik dus naar Brussel gaan volgens de dame aan het loket voor die apostille (dat is elektronisch in een pdf trouwens).

Eenmaal in Brussel: "ja het geboortecertificaat is goed, maar uitreksel burgerlijke stand moet getekend zijn door de burgemeester, en hier staat 1ste schepen op..." Dus ik nogal teleurgesteld: "dan moet ik daarmee terugkomen?"
Antwoord: "Nee hoor ze kunnen dat zelf elektronisch aanvragen op de gemeente, maar vaak hebben ze daar geen zin in en sturen ze de mensen maar naar hier".
Bon, ik dat opnieuw gezegd in mijn gemeente en mevrouw viel uit de lucht, maar ze ging een collega bellen want "zij doet dat meestal". Die collega wist aan de telefoon te zeggen (stond op speaker) dat ze daar ooit wel eens een cursus over had gevolgd, dacht ze, en ze dat eens ging bekijken!
Later die dag werd ik door de collega opgebeld met de vraag: "hier in het keuzemenu vragen ze voor de taal, wat wil je?" Dus ik vroeg of Spaans een optie was, maar het waren enkel de landstalen...ja vermits ik een Vlaming ben dan best Nederlands hé :sarcastic:

Je moet weten, dit is een gemeente dicht bij Brussel met bijna 20000 inwoners. We kennen hier hopen buitenlanders. Dus die procedure is sowieso al tientallen keren herhaald, maar toch krijg je dan vage antwoorden, die verschillen als je het aan iemand anders vraagt. Ik vind dat wraakroepend. Ik werk ook met hopen buitenlanders, en het is hallucinant wat voor een verkeerde info die soms van de gemeente krijgen.

Dusja, het is natuurlijk niet gezegd dat dit soort amateurisme zou verbeteren, maar misschien dat er dan al iets meer homegeniteit zou zijn.
 
Laatst bewerkt:
Zo'n dingen zijn toch een beetje wraakroepend. Waarom zo'n (standaard) zaken soms zo moeilijk gemaakt worden is te gek voor woorden. Er zou in principe perfect een standaard systeem voor ALLE gemeenten in België kunnen/moeten zijn voor alle burgerzaken. Het zou niet alleen logischer zijn, maar ook makkelijker en goedkoper.
Ik werk op een universiteit, en daar heb je ook zo de cultuur van de onderzoeksgroepen die elk opnieuw het warm water uitvinden voor dagelijkse zaken, dus ik snap wel dat zo'n zaken bestaan. Maar voor zo'n basisfuncties die de burger moeten vooruit helpen is dat natuurlijk extra lastig, en voelt het gewoon aan als willekeur.

Een collega van mij heeft in de jaren '90 zijn Japanse vrouw hier legaal proberen te laten verblijven. Hij was verhuisd van een Vlaamse centrumstad naar een Brusselse gemeente. In Brussel stuurden ze hem terug naar die stad, want zij moesten dat doen. In die stad kreeg hij te horen dat het de huidige woonplaats moest zijn. Dat raakte niet meteen opgelost, tot hij in die Brusselse gemeente eens bij een andere persoon terecht kwam, die bij wijze van spreken gewoon de juiste farde van de kast pakte, naar de papieren rond "Japan" keek, en gewoon droog opsomde welke documenten hij moest indienen.
 
Ik vind het positief, maar je zal maar de pech hebben om in een faciliteitengemeente te wonen.
Deze zijn uitgesloten van fusionering en missen hierdoor de gigantische zak geld waarmee gezwaaid wordt.

sowieso is het moeilijk om die kantons 100% zo te gebruiken omdat bvb Mesen dan samen met Heuvelland 1 kanton vormt. En Mesen is een faciliteitengemeente, iets wat Heuvelland zeker niet wil worden.
Zonder een grondwetswijziging waarvoor er een 2/3e meerderheid nodig is + een meerderheid in elk taalgebied, is een fusie met een faciliteitengemeente niet mogelijk.
 
Laatst bewerkt:
Dusja, het is natuurlijk niet gezegd dat dit soort amateurisme zou verbeteren, maar misschien dat er dan al iets meer homegeniteit zou zijn.
Volgens mij ligt dat bij de "kleine" gemeentes vooral aan het feit dat ze daar vaak nog iemand aannemen met "een kruiwagen" ipv door diens competenties.
Voor de fusie in 1983 had je vaak van die kerels die een job kregen op basis van hun partijkaart of familieband. Die wisten van geen hout pijlen maken, maar toch hadden die een jobke bij de gemeente. Ik ken zo iemand die ze bij de plantsoendienst hadden gestalt. Brave mens, maar niet echt bijster snugger. Kon niet eens zijn naam op het examenblad schrijven. Maar hij was de neef van een belangrijk partijlid van de partij die de stad jarenlang heeft geregeerd.
Nuja, zoiets kan ook enkel verbeteren als men het hele aanweevingssysteem aanpakt, en dat is geen garantie bij een fusie. Alleen zal je minder lokale mandatarissen hebben die u kunnen helpen.
 
Terug
Bovenaan