Gemeentelijke fusies

Fusies van gemeenten?

  • Enkel nog "supergemeentes"

    Stemmen: 17 21,8%
  • Fusies per 2-5-tal gemeentes

    Stemmen: 27 34,6%
  • Hooguit de kleintjes laten fusioneren

    Stemmen: 20 25,6%
  • Geen fusies!

    Stemmen: 12 15,4%
  • Andere optie (zie topic)

    Stemmen: 2 2,6%

  • Totaal aantal stemmers
    78
Zijn de mensen die pleiten voor een niveau dat dichter bij de burger staat, zelf eigenlijk al van dichtbij in contact gekomen met die (kleine) gemeentebesturen en gemeentepolitiek? Want dat klinkt allemaal mooi in theorie, maar als je dan ziet wie er in de praktijk in de besturen zit ... schepenen die geen enkele interesse hebben in hun bevoegdheden, die gewoon te dom en te incompetent zijn om te besturen, vriendjespolitiek, kinderachtige vetes tot regelrechte corruptie, ik heb het allemaal al veel te vaak gezien. Ja, hoe kleiner uw gemeente hoe aanspreekbaarder de lokale politici, maar of dat tot goed bestuur of zelfs naar directere democratie leidt? Ik betwijfel het echt ten zeerste. Niet dat al die zaken ook niet op de hogere niveaus (kunnen) voorkomen, maar da's toch al wat moeilijker.
 
Zijn de mensen die pleiten voor een niveau dat dichter bij de burger staat, zelf eigenlijk al van dichtbij in contact gekomen met die (kleine) gemeentebesturen en gemeentepolitiek? Want dat klinkt allemaal mooi in theorie, maar als je dan ziet wie er in de praktijk in de besturen zit ... schepenen die geen enkele interesse hebben in hun bevoegdheden, die gewoon te dom en te incompetent zijn om te besturen, vriendjespolitiek, kinderachtige vetes tot regelrechte corruptie, ik heb het allemaal al veel te vaak gezien. Ja, hoe kleiner uw gemeente hoe aanspreekbaarder de lokale politici, maar of dat tot goed bestuur of zelfs naar directere democratie leidt? Ik betwijfel het echt ten zeerste. Niet dat al die zaken ook niet op de hogere niveaus (kunnen) voorkomen, maar da's toch al wat moeilijker.
Hier is net een schepenwissel doorgevoerd, en mijn vrouw werkt bij de gemeente. De vorige schepen heeft ze enkel op officiële aangelegenheden gezien of gehoord, de huidige komt elke week langs om te horen hoe het loopt. De meeste beslissingen rond het beleid worden ook helemaal niet afgetoetst met de verkozen politici he, dat zijn allemaal ambtenaren onderling die dingen beslissen. Ik denk dat best weinig mensen beseffen dat gemeentepolitiek op die manier verloopt.
 
Zijn de mensen die pleiten voor een niveau dat dichter bij de burger staat, zelf eigenlijk al van dichtbij in contact gekomen met die (kleine) gemeentebesturen en gemeentepolitiek? Want dat klinkt allemaal mooi in theorie, maar als je dan ziet wie er in de praktijk in de besturen zit ... schepenen die geen enkele interesse hebben in hun bevoegdheden, die gewoon te dom en te incompetent zijn om te besturen, vriendjespolitiek, kinderachtige vetes tot regelrechte corruptie, ik heb het allemaal al veel te vaak gezien. Ja, hoe kleiner uw gemeente hoe aanspreekbaarder de lokale politici, maar of dat tot goed bestuur of zelfs naar directere democratie leidt? Ik betwijfel het echt ten zeerste. Niet dat al die zaken ook niet op de hogere niveaus (kunnen) voorkomen, maar da's toch al wat moeilijker.
Er zijn toch wel een hoop burgemeesters of lokale mandatarissen die lijken te denken dat ze nog hun eigen kleine rijk hebben. Zie mijn vorige post over die gemeenteschool en connecties met aannemers. Ouders van een vriend zijn ook eens in aanvaring gekomen met de burgemeester omdat die het opnam voor hun huurders, die ze liever kwijt waren. Die heeft daar ook staan dreigen alsof hij een soort lokale autocraat was.
 
Laatst bewerkt:
Volledig tegen, t'is alleen maar nadelig voor de kleinere gemeenten. De belastingen gaan naar de hoofdgemeente, evenementen en belangerijke werken worden enkel maar daar uitgevoerd en projecten worden ook daar maar enkel gesteund. Ik heb het al genoeg gezien met Kortrijk en den achterbakse Quickie
Het kan ook verkeren. Hier, in de 'hoofd'gemeente, ligt heel de markt open voor een totaalproject: 2 ondergrondse parkingen, appartementen, nieuwe academie, nieuw gemeentegebouw...met als gevolg dat alles 'toe' gebouwd is. Ook 'in' momenteel: een circulatieplan voor het verkeer met schrappen van parkeerplaatsen en instellen van autoluwe zones. Dat werkt wellicht in een grootstad, maar één of ander genie wil dat ook in kleine gemeenten zien werken (waar ook al gefaalde projecten zijn uit voort gekomen). De plaatselijke zelfstandigen klagen nu al steen en been, zien geen kat meer want de klanten gaan nog meer dan vroeger naar het koopcentrum in de naburige stad: gratis parking met hopen en je kan de winkels bijna binnen rijden. Enkele weken geleden een 'herlevings'weekend bezocht in 'de' winkelstraat hier: er was bijna geen kat...

Maar bon. Wat wou ik nu zeggen...Ja: het gros van de mensen uit het centrum wil dit niet, maar het wordt door hun strot geduwd door politici die ironisch genoeg uit de deelgemeenten komen. Dankzij 'hun' deelgemeenten worden die ook steeds opnieuw verkozen. Ze stappen 's avonds in hun auto en horen het geklaag niet. Er is zo goed als geen stem op de gemeenteraad voor mensen vanuit het centrum, wat dan ook weer een andere kant van het verhaal is.
 
Hier is net een schepenwissel doorgevoerd, en mijn vrouw werkt bij de gemeente. De vorige schepen heeft ze enkel op officiële aangelegenheden gezien of gehoord, de huidige komt elke week langs om te horen hoe het loopt. De meeste beslissingen rond het beleid worden ook helemaal niet afgetoetst met de verkozen politici he, dat zijn allemaal ambtenaren onderling die dingen beslissen. Ik denk dat best weinig mensen beseffen dat gemeentepolitiek op die manier verloopt.
De ambtenaren voeren uit wat de politiek beslist heeft. In de dagelijkse werking hebben zij natuurlijk bewegingsvrijheid, maar zij kunnen niet zomaar dingen beslissen zonder dat dat politiek gedekt is. Voor goed bestuur is een schepen die zijn ambtenaren (op voorwaarde dat het goeie zijn, natuurlijk) gewoon laat doen het beste. Als je een schepen hebt die zich in alles moeit zonder dat die kennis van zaken heeft, veel plezier.
 
De ambtenaren voeren uit wat de politiek beslist heeft. In de dagelijkse werking hebben zij natuurlijk bewegingsvrijheid, maar zij kunnen niet zomaar dingen beslissen zonder dat dat politiek gedekt is. Voor goed bestuur is een schepen die zijn ambtenaren (op voorwaarde dat het goeie zijn, natuurlijk) gewoon laat doen het beste. Als je een schepen hebt die zich in alles moeit zonder dat die kennis van zaken heeft, veel plezier.
Om een voorbeeld te geven. Er was een initiatief waarbij ze met anderstaligen 1 keer per week (of maand, kan ook) afspraken in de bib om over dingen te babbelen en ze zo laagdrempelig Nederlands te leren. Best succesvol initiatief.
Echter, 1 van de ambtenaren moest hiervoor dus 's avonds gaan helpen... Het initiatief is stopgezet omdat zij daar geen zin meer in had. Niks afgestemd met schepen ofzo. Mijn vrouw haar dienst heeft zelfs geen beleidsplan, hoe zouden ze dan moeten doen wat er politiek beslist is?
 
Om een voorbeeld te geven. Er was een initiatief waarbij ze met anderstaligen 1 keer per week (of maand, kan ook) afspraken in de bib om over dingen te babbelen en ze zo laagdrempelig Nederlands te leren. Best succesvol initiatief.
Echter, 1 van de ambtenaren moest hiervoor dus 's avonds gaan helpen... Het initiatief is stopgezet omdat zij daar geen zin meer in had. Niks afgestemd met schepen ofzo. Mijn vrouw haar dienst heeft zelfs geen beleidsplan, hoe zouden ze dan moeten doen wat er politiek beslist is?
Maar is dat ook niet gewoon omdat er daar 5 man en een paardenkop werken? Bij een fusie kan er misschien een backup worden voorzien. In theorie hé, ik denk dat dit soort inefficiënte zaken bij veel lokale besturen is ingeburgerd.
Destijds voor de gezinshereniging met mijn vrouw ook 2 mensen voor mij gehad die gewoon verkeerd advies gaven, of zeiden dat ik naar Brussel moest omdat ze te leeg waren om zelf iets aan te vragen. Persoon 3 was dan zeer capabel en behulpzaam gelukkig, maar wanneer zij er niet was waren het die andere twee die daar wat zonder kennis van zaken zaten te orakelen.

Ik heb de naïeve hoop dat bij een grotere gemeente er door een fusie misschien meer kans is om de juiste persoon op de juiste plaats te vinden.
 
Laatst bewerkt:
Om een voorbeeld te geven. Er was een initiatief waarbij ze met anderstaligen 1 keer per week (of maand, kan ook) afspraken in de bib om over dingen te babbelen en ze zo laagdrempelig Nederlands te leren. Best succesvol initiatief.
Echter, 1 van de ambtenaren moest hiervoor dus 's avonds gaan helpen... Het initiatief is stopgezet omdat zij daar geen zin meer in had. Niks afgestemd met schepen ofzo. Mijn vrouw haar dienst heeft zelfs geen beleidsplan, hoe zouden ze dan moeten doen wat er politiek beslist is?
Dat zou eigenlijk niet meer mogen, en dat is ook de verantwoordelijkheid van het politieke bestuur in uw gemeente. Ik vermoed (hoop) dat uw vriendin in een kleine gemeente werkt?
 
Dat zou eigenlijk niet meer mogen, en dat is ook de verantwoordelijkheid van het politieke bestuur in uw gemeente. Ik vermoed (hoop) dat uw vriendin in een kleine gemeente werkt?
Bwa, een gemeente met 40000 inwoners zou ik nu niet klein noemen :p
Natuurlijk zou dat niet mogen, maar lokale politici zijn helemaal niet bezig met het uitvoeren van hun ambt, enkel met ervoor te zorgen dat ze volgende keer nog eens hun centen kunnen binnen rijven. Dat is ook de reden dat quasi al die gemeentepolitici nog een job er bij hebben ook he...
 
Bwa, een gemeente met 40000 inwoners zou ik nu niet klein noemen :p
Natuurlijk zou dat niet mogen, maar lokale politici zijn helemaal niet bezig met het uitvoeren van hun ambt, enkel met ervoor te zorgen dat ze volgende keer nog eens hun centen kunnen binnen rijven. Dat is ook de reden dat quasi al die gemeentepolitici nog een job er bij hebben ook he...
Jezus. Maar dat is dus voor mij de voornaamste reden waarom ik pro fusies ben hé. Hoe kleiner de gemeente, hoe groter de kans op dit soort toestanden. Maar opnieuw, ik ben er me van bewust dat het in grotere gemeenten en in hogere niveaus niet noodzakelijk beter aan toe gaat. Wat betreft je laatste zin, zelfs de burgemeester van Brugge (120k inwoners) werkt nog steeds voort in zijn advocatenbureau. Nog een reden waarom ik die claim dat het gemeenteniveau dichter bij de burger staat onzin vind.
 
Jezus. Maar dat is dus voor mij de voornaamste reden waarom ik pro fusies ben hé. Hoe kleiner de gemeente, hoe groter de kans op dit soort toestanden. Maar opnieuw, ik ben er me van bewust dat het in grotere gemeenten en in hogere niveaus niet noodzakelijk beter aan toe gaat. Wat betreft je laatste zin, zelfs de burgemeester van Brugge (120k inwoners) werkt nog steeds voort in zijn advocatenbureau. Nog een reden waarom ik die claim dat het gemeenteniveau dichter bij de burger staat onzin vind.

Eigenlijk moet ik toegeven dat dat inderdaad wel klopt. ik moet mij hier bij aansluiten.

En vaak kan je ook wel iets gedaan krijgen, of vorm aan iets geven als je ... iemand kent? Ons kent ons. Of het tegengestelde.
Nu gebeuren toch ook vaak dingen waar buurtbewoners totaal niet om gevraagd hebben maar die voortvloeit uit visie van een of andere gekke burgemeester?

Maar tegelijk, indien grotere gemeentes, of pakweg zelf geen gemeentes.... zou er toch nog steeds een (even) goed bestuur kunnen gevoerd worden? Indien goed opgezet/georganiseerd/betrokken zou zelfs vanuit Brussels iets goed kunnen worden georganiseerd. (qua aanleg bvb)

Ik vind toch dat er altijd ergens lokale participatie geregeld zou moeten worden.
Enkel nog een lokaal uitvoerend schepen college dan? die het beleid verder sturen vanuit .... ?
Of een of andere lokaal mandaat, mini gouverneur? :p (dat loopt alvast zeker niet fout af!)

Wat indien (eerder al aangehaald hierboven) er gewoon enkele grote stadsbesturen waren, waar gemeentes dan in een kring onder vallen... tja
 
Voor mij hoeven enkel nog de kleintjes te fuseren.

Om het over het actuele te hebben vind ik het spijtig van Boortmeerbeek. Ik zie weinig andere motivatie dan het financiële en omdat alle andere en logischere kandidaten (SKW, Bonheiden en Willebroek) njet hebben gezegd. Voor de rest hebben ze niks gemeen. De PZ MeWi gaat binnenkort fusioneren met PZ Klein-Brabant. Beiden liggen in een andere regio: Rivierenland en Oost-Brabant. Boortmeerbeek lijkt me toch veel meer op Leuven gericht te zijn dan op Mechelen? Ik zie eerlijk gezegd ook de logica niet.

Mechelen al enkele jaren de hoogste schuldgraad van de centrumsteden. Een deel wordt mee verder verdeeld over de andere belastingbetalers in Vlaanderen. Dat is allesbehalve motivatie om in eigen stad financieel de boel op orde te brengen. Ik zou als inwoner van Boortmeerbeek niet blij zijn. Zulke fusies zijn geen reclame voor verdere fusies.

Om het even lekker populistisch te zeggen: de prestigeprojecten van Somers in Mechelen moeten afbetaald worden.
 
Die gemeente fusies komen mij de laatste tijd vooral over als het afkopen van schulden van rijkbedeelde steden (Antwerpen en Mechelen) door het gewest. Dat fusies aangemoedigd worden tussen kleintjes geen probleem mee, maar als er 12.000 mensen extra bij Antwerpen komen, dan hoeven de schulden van die 500.000 Antwerpenaren toch niet overgenomen worden?
 
"Mijn" gemeente heeft een redelijk intense samenwerking op verschillende vlakken met een aantal van z'n buurgemeentes (politie, brandweer, natuur, mobiliteit,...), en is samen goed voor zo'n 100.000 inwoners. Fuseren met die groep zou (voor mij althans) eerder natuurlijk aanvoelen, omdat er (opnieuw naar mijn aanvoelen) grote kruisbestuiving is. Temeer omdat al die gemeenten troeven hebben waarmee ze elkaar kunnen aanvullen, zonder dat er één veel groter is dan de ander (ook qua schuldenberg). Zou ook een mooie middelvinger zijn naar die grote, aangrenzende stad.
 
De nonkel van mijn ex was schepen van ontwikkelingen of zoiets. Die was er trots op dat hij percelen kocht voor de gemeente ze wou kopen om er iets van de gemeente op te zetten.

Als ik dan als 18 jarige een raar gezicht trok, was het "Je zal dat later wel snappen". 20y later, snap het nog altijd niet.

Open en bloot corruption en er trots op zijn. Voor de rest te dom om hooi te fretten. En hij was dan nog niet eens full time schepen. Voor de rest leraar.

Denk dat het geen kwaad kan om wat 10k of 20k gemeentes te fusioneren en van dergelijke sjarels verlost te zijn.
 
Wat mij betreft:
  • grote gemeentes maken zodat gemeentebestuur kan opschalen en waarmee je de provincies kan afschaffen. In Oost-Brabant dus bvb Tienen, Leuven, Aarschot, Diest, Scherpenheuvel. In Limburg Sint-Truiden, Genk, Hasselt, Borgloon, Lommel, ...
  • Verder districtsraden per gehucht wijk voor lokale thema's
 
Verder districtsraden per gehucht wijk voor lokale thema's
Zit je dan niet weer met een extra niveau'tje dat (al dan niet op termijn) opnieuw "inefficënt" wordt? Want die districten zouden allicht sterk lijken op de oude (pre jaren 70) gemeenten. Ik vraag me af of je het nut van de fusies dan niet (deels) teniet doet?
 
Terug
Bovenaan