Gemeentelijke fusies

Fusies van gemeenten?

  • Enkel nog "supergemeentes"

    Stemmen: 17 21,8%
  • Fusies per 2-5-tal gemeentes

    Stemmen: 27 34,6%
  • Hooguit de kleintjes laten fusioneren

    Stemmen: 20 25,6%
  • Geen fusies!

    Stemmen: 12 15,4%
  • Andere optie (zie topic)

    Stemmen: 2 2,6%

  • Totaal aantal stemmers
    78
Daar dacht ik ook aan, maar als ik dan bv zie naar waar ik woon (Schoten) dan zit je daar nog in één kieskring met Brasschaat, Kapellen en Stabroek.
Stabroek zie ik nu nog wel als deel van Kapellen. Maar de overige 3 zijn toch van een kaliber dat je moeilijk bij elkaar kan steken.

Het kieskanton Zandhoven heeft dan weer te maken met Wijnegem en Wommelgem die je eigenlijk al echt als voorstad kan beschrijven, en Zandhoven, Ranst, Schilde en Zoersel. Die zijn dan meer landelijker. Ik denk dat dat op politiek vlak toch ook moeilijk te combineren valt.
sowieso is het moeilijk om die kantons 100% zo te gebruiken omdat bvb Mesen dan samen met Heuvelland 1 kanton vormt. En Mesen is een faciliteitengemeente, iets wat Heuvelland zeker niet wil worden.
 
Volledig tegen, t'is alleen maar nadelig voor de kleinere gemeenten. De belastingen gaan naar de hoofdgemeente, evenementen en belangerijke werken worden enkel maar daar uitgevoerd en projecten worden ook daar maar enkel gesteund. Ik heb het al genoeg gezien met Kortrijk en den achterbakse Quickie
 
We wonen hier al in zo'n gemeente met heel veel deelgemeenten. Het heeft zijn voor en nadelen.
1) Optimalisatie
2) De "hoofdgemeente" krijgt veel meer resources dan de deelgemeenten
3) Als er een scholentekort komt, kom je in de situatie waarbij uw school plots wel eens 20km verderop kan zijn
4) Ik heb de indruk dat de waarde van woningen in deelgemeenten lager is omdat ze niet in de hoofdgemeente liggen

Hier merk je dat enorm aan wegenwerken. Er zijn hier straten in het centrum die om de paar jaar heraangelegd worden zonder dat het echt nodig is. Terwijl er in de "uithoeken" straten zijn met gigantische putten in de weg, maar daar wordt nooit iets aan gedaan.
Dit stuk is bvb net voor de eerste keer in mijn leven heraangelegd, terwijl ik in de 6 jaar dat ik in het centrum woon al 3x werken aan dezelfde straat heb geweten.

Maar het kan nog erger, zelfde steenweg: let op het asfaltstrookje aan het fietspad bij de overgang van gemeente
https://goo.gl/maps/JD3Y8qPRtrydoS1h7
In Heist vind ik dat nu sowieso wel triestig gesteld inderdaad. Daar heb ik altijd al het gevoel gehad dat er te veel budget naar Heist Centrum gaat en veel te weinig naar de deelgemeenten.
Bijkomend zou je denken dat door samen te horen er goeie verbindingen zijn met openbaar vervoer, maar die zijn vaak ook onbestaand.

Ik zit er zelf niet echt op te wachten, de gemeente waar mijn gemeente mee zou moeten fuseren zou sowieso het meeste budget krijgen.
 
Heist heeft inderdaad al superveel deelgemeenten. Als Hulshout (waar ik woon) daar nog eens bij gaat hebben ze er nog eens 3 deelgemeenten bij.
 
Hoeveel onderverdelingen/groeperingen moeten er nog zijn. Waar trek je uiteindelijk de lijn?

Kan iemand me even helpen wat er nu de-facto bestaat qua bestuur? (daarom dus niet per se democratisch verkozen)

- Gemeentes, reeds vroeger gefusioneerde gemeentes, nu dus ook supergemeentes in wording,..
- Daarnaast over de gemeenten heen heb je dus kieskantons, intergemeentelijke samenwerkingen, sub provincies,... ( intercommunales? )
- Dan heb je nog de provincies op zich en de gewesten, gemeenschappen, en het federale.


pro: optimalisatie, natuurlijk... volledig voor! alhoewel...
contra : eigenheid? lokale voeling? Relevantie?

Persoonlijk, zou ik liever alle non-optimale tussenstappen er uitknippen.

Dan kan een gemeente toch gewoon bestaan op zijn eigen? Zonder onlogische groeperingen.
Misschien tegelijk wel sommige diensten inperken. Een rijbewijs kan bvb toch perfect digitaal op vandaag.

Qua bevoegdheden willen sommigen meer stroomlijning heb ik de indruk? ok akkoord. antwoord = schaalvergroting.
Maar ze moeten in Genk ook weer niet beslissen over een speelpleintje in een wijk in zonhoven... imho.

Dus qua gemeentes, vind ik op vandaag niet slecht. Maar ik zit nu al in een oude fusie gemeente. daterend uit jaren 80.
En er is eigenlijk al veel wrevel. Deze krijgt wel een sporthal, deze niet... etc.
Tegelijk qua brandweer, politie en nuts, heb ik de indruk dat de intergemeentelijke samenwerking blijkbaar wel goed werkt hier. (midwest)

Dus, concreet, zouden we dan niet beter de gemeentes voor een stuk behouden.
En dan de provincies terug nuttiger inschakelen? qua bevoegdheden etc?
En knippen in hetgeen tussenin?
 
Waarom? Het is niet dat je het merkt als je opeens een provinciegrens oversteekt.
Neen maar als je bv. beslissingen krijgt zoals die van de gouverneur van Antwerpen tijdens het hoogtepunt van de pandemie, gaat dat voor verwarring zorgen. Allez, tenzij dan gewoon de provinciegrenzen worden hertekend, wat ook zal gebeuren (cfr. @JPV ).
 
Er zijn afgelopen jaren al enkele gemeenten gefusioneerd, maar de komende jaren staan er nog enkele op stapel.

Hoe staan jullie er tegenover? Moet er massaal gefusioneerd blijven, of moet je gemeente zijn eigenheid 100% behouden?

Dit is een theoretische oefening die gemaakt werd:
Zou o.a. leiden tot fusies tussen de gemeente De Panne/Koksijde/Veurne/Alveringem, Gent/De Pinte/SM-Latem/Nevele/Lovendegem/Melle, Mechelen/Boortmeerbeek/Haacht/Bonheiden, Leuven/Bierbeek/Boutersem/Lubbeek/Holsbeek/Oud-Heverlee en Sint-Truiden/Gingelom/Heers/Nieuwerkerken .

Dit is natuurlijk enkel de theorie, maar lijkt jullie dit iets?

Wat mij betreft mogen we naar een zes-tal gemeentes per provincie. (in WVL) Steden zoals Brugge, Oostende, Roeselare, Kortrijk, Ieper, Diksmuide en Veurne/Koksijde zouden overblijven, de rest fusioneert met een van deze steden.
Ik zie dat ze mijn gemeente met 5 andere willen fusioneren. 5 gemeenten waarmee we letterlijk niets gemeenschappelijk hebben. Met Pepingen, tot daar aan toe. Dat is toch maar een letterlijke boerengemeente waar niets te doen is. Maar Gooik? Herne? Bever begot. Nee, dat niet.
 
Neen maar als je bv. beslissingen krijgt zoals die van de gouverneur van Antwerpen tijdens het hoogtepunt van de pandemie, gaat dat voor verwarring zorgen. Allez, tenzij dan gewoon de provinciegrenzen worden hertekend, wat ook zal gebeuren (cfr. @JPV ).
In het geval van Vlaams-Brabant verdwijnen er hele grote stukken terwijl al de rest groeit.
 
Dit is een theoretische oefening die gemaakt werd:
Zou o.a. leiden tot fusies tussen de gemeente De Panne/Koksijde/Veurne/Alveringem, Gent/De Pinte/SM-Latem/Nevele/Lovendegem/Melle, Mechelen/Boortmeerbeek/Haacht/Bonheiden, Leuven/Bierbeek/Boutersem/Lubbeek/Holsbeek/Oud-Heverlee en Sint-Truiden/Gingelom/Heers/Nieuwerkerken .
Weet je eigenlijk waarop die voorstellen gebaseerd zijn? Want ik zie bijvoorbeeld in Vlaams-Brabant dan zo'n wit eiland van Meise, Grimbergen, Wemmel, Merchtem. Mijn "heimat" kan kennelijk verder zonder fusies. Vreemd, als je dat dan vergelijkt met wat @Preske aanhaalt.

Ik zie niet meteen waarom Merchtem bijvoorbeeld niet bij Opwijk zou kunnen, die kernen zijn praktisch op wandelafstand. Ook Wemmel zou bij Merchtem of Meise kunnen. Of Meise en Grimbergen.
 
Heist heeft inderdaad al superveel deelgemeenten. Als Hulshout (waar ik woon) daar nog eens bij gaat hebben ze er nog eens 3 deelgemeenten bij.
Ik vind in het geval van Heist eerder een opsplitsing logischer trouwens. Doe Hulshout, Wiekevorst en Herenthout bij elkaar... simpel gezegd "de gemeenten ten oosten van de Grote Nete" Dat is een veel logischere splitsing omdat die veel harder op elkaar aansluiten (wegens geen overstromingsgebied int midden ertussen).
Maar ik vrees dat eventuele afsplitsing niet op de agenda gaat staan als ze het hebben over samen voegen, ook al is het soms logischer. En ik vrees dat er wel veel gevallen zo zijn ...
 
Heist heeft inderdaad al superveel deelgemeenten. Als Hulshout (waar ik woon) daar nog eens bij gaat hebben ze er nog eens 3 deelgemeenten bij.

Ik vind in het geval van Heist eerder een opsplitsing logischer trouwens. Doe Hulshout, Wiekevorst en Herenthout bij elkaar... simpel gezegd "de gemeenten ten oosten van de Grote Nete" Dat is een veel logischere splitsing omdat die veel harder op elkaar aansluiten (wegens geen overstromingsgebied int midden ertussen).
Maar ik vrees dat eventuele afsplitsing niet op de agenda gaat staan als ze het hebben over samen voegen, ook al is het soms logischer. En ik vrees dat er wel veel gevallen zo zijn ...
Volledig akkoord. Ik ben oorspronkelijk van Wiekevorst en er is ook niet echt een "band" tussen Heist en Wiekevorst en de afstand tussen de kernen is ook nog eens relatief groot. Hulshout, Wiekevorst en Herenthout zou inderdaad een veel logischere groepering zijn.
 
Ik vind in het geval van Heist eerder een opsplitsing logischer trouwens. Doe Hulshout, Wiekevorst en Herenthout bij elkaar... simpel gezegd "de gemeenten ten oosten van de Grote Nete" Dat is een veel logischere splitsing omdat die veel harder op elkaar aansluiten (wegens geen overstromingsgebied int midden ertussen).
Maar ik vrees dat eventuele afsplitsing niet op de agenda gaat staan als ze het hebben over samen voegen, ook al is het soms logischer. En ik vrees dat er wel veel gevallen zo zijn ...
Volledig akkoord. Ik ben oorspronkelijk van Wiekevorst en er is ook niet echt een "band" tussen Heist en Wiekevorst en de afstand tussen de kernen is ook nog eens relatief groot. Hulshout, Wiekevorst en Herenthout zou inderdaad een veel logischere groepering zijn.
Ik woon hier nog maar een paar jaar dus ik ben niet echt mee met de (historische) banden onderling maar dit klinkt inderdaad wel een pak logischer.
 
Weet je eigenlijk waarop die voorstellen gebaseerd zijn? Want ik zie bijvoorbeeld in Vlaams-Brabant dan zo'n wit eiland van Meise, Grimbergen, Wemmel, Merchtem. Mijn "heimat" kan kennelijk verder zonder fusies. Vreemd, als je dat dan vergelijkt met wat @Preske aanhaalt.

Ik zie niet meteen waarom Merchtem bijvoorbeeld niet bij Opwijk zou kunnen, die kernen zijn praktisch op wandelafstand. Ook Wemmel zou bij Merchtem of Meise kunnen. Of Meise en Grimbergen.
"Hij baseerde zich op dagelijkse pendelbewegingen tussen gemeenten en een minimumaantal van 15.000 inwoners per gemeente."

Ik denk dat die gemeenten allemaal quasi exclusief gericht zijn op Brussel (en niet elkaar), een gemeente waar niet mee gefusioneerd kan worden.

Een Kortenberg of Herent zullen daarentegen beide zowel Leuven als Brussel hebben, maar niet elkaar als pendelbeweging waardoor ze alleen blijven.

Naast pendelbewegingen zijn er ook nog andere redenen waarom je gemeenten kan fusioneren, dus lijkt me terecht dat je wat kritiek op dit voorstel kan hebben.
 
Ik zie dat ze mijn gemeente met 5 andere willen fusioneren. 5 gemeenten waarmee we letterlijk niets gemeenschappelijk hebben. Met Pepingen, tot daar aan toe. Dat is toch maar een letterlijke boerengemeente waar niets te doen is. Maar Gooik? Herne? Bever begot. Nee, dat niet.
Met Bever kan Halle sowieso niet fuseren, gezien Bever een faciliteitengemeente is. Tenzij ze politieke truken van de foor uithalen.
 
Daar dacht ik ook aan, maar als ik dan bv zie naar waar ik woon (Schoten) dan zit je daar nog in één kieskantonmet Brasschaat, Kapellen en Stabroek.
Stabroek zie ik nu nog wel als deel van Kapellen. Maar de overige 3 zijn toch van een kaliber dat je moeilijk bij elkaar kan steken.

Het kieskanton Zandhoven heeft dan weer te maken met Wijnegem en Wommelgem die je eigenlijk al echt als voorstad kan beschrijven, en Zandhoven, Ranst, Schilde en Zoersel. Die zijn dan meer landelijker. Ik denk dat dat op politiek vlak toch ook moeilijk te combineren valt.
Medeschotenaar hier. :unsure:
Kantongemeentes slagen idd nergens op. Wat hebben wij nu te maken met Kappellen en godbetert Stabroek (niets tegen die gemeentes, maar daar heb je geen binding mee). Enige wat ik nog vanuit een zeker, puur rationeel standpunt zou kunnen begrijpen is een fusie met Brasschaat, maar ook daar ben ik vierkant tegen. We zijn al genoeg gesjareld geweest met het gemeentelijk zwembad. Weggehaald uit het dorpscentrum om dan verplaatst te worden naar de grens met Brasschaat, uitermate slecht bereikbaar voor beide gemeentes.

Al ben ik wel bang dat we vroeg of laat opgeslokt gaan worden door Antwerpen. Die loeren al jaren naar de Deuzeldwijk. :sop:
Laat de gemeentes maar zo. Toch één niveau dat min of meer dichtbij de burger staat en schaf de provincies af.
 
Ik zie vooral de provinciegrenzen als spelbreker hier. Liedekerke zou bijvoorbeeld perfect kunnen fusioneren met Denderleeuw, maar Liedekerke is Vlaams-Brabant en Denderleeuw is Oost-Vlaanderen.

Weet je eigenlijk waarop die voorstellen gebaseerd zijn? Want ik zie bijvoorbeeld in Vlaams-Brabant dan zo'n wit eiland van Meise, Grimbergen, Wemmel, Merchtem. Mijn "heimat" kan kennelijk verder zonder fusies. Vreemd, als je dat dan vergelijkt met wat @Preske aanhaalt.

Ik zie niet meteen waarom Merchtem bijvoorbeeld niet bij Opwijk zou kunnen, die kernen zijn praktisch op wandelafstand. Ook Wemmel zou bij Merchtem of Meise kunnen. Of Meise en Grimbergen.

Van die pseudo Brusselse gemeenten zoals Wemmel zou ik als inwoner van bijvoorbeeld Merchtem toch niet graag zien fuseren met mijn gemeente. Wanneer Wemmel beslist om ergens een sociale wijk neer te poten kan het plots ergens in woonuitbreidingsgebied van een Merchtemse deelgemeente terecht komen.
 
Laatst bewerkt:
Van die pseudo Brusselse gemeenten zoals Wemmel zou ik als inwoner van bijvoorbeeld Merchtem toch niet graag zien fuseren met mijn gemeente. Wanneer Wemmel beslist om ergens een sociale wijk neer te poten kan het plots ergens in woonuitbreidingsgebied van een Merchtemse deelgemeente terecht komen.
Ik denk dat Wemmel een veel rijkere bevolking heeft hoor. Maar het is een faciliteitengemeente, wat het onmogelijk zou maken.
 
Terug
Bovenaan