ÉÉN Geld gezocht

Veroordelend? Zijn ook gewoon mijn zuurverdiende centjes die mee weggepist worden. Gigantische belastingsdruk in ons land, en er wordt aan de lopende band geld uitgedeeld aan mensen die het niet nodig hebben. Misschien moeten we ons gewoon eens beperken tot de mensen die het écht nodig hebben zodat we wat minder belast kunnen worden.
En jij bepaalt of die mensen het echt nodig hebben? Op basis van een half uur gemonteerde beelden?

Wie de pech heeft om te moeten zorgen voor een prematuur geboren tweeling of iets dergelijks kan snel tegen een extra financiële last opkijken. Een tegemoetkoming zal wellicht niet voor elk geval strikt noodzakelijk zijn maar allicht is de toelage wenselijk, al is het maar dat je niet aan je spaarcenten hoeft te zitten om de nodige medische zorgen te betalen. Of vind je dat wie pech heeft dan maar meteen moet besparen op leven? Wat sociale zekerheid betreft vind ik ons Belgisch systeem aan de basis lang zo slecht nog niet.

Er zijn genoeg andere pistes die overheden kunnen aanpakken om jouw zuurverdiende centjes niet langer weg te pissen.
 
Laatst bewerkt:
Ah natuurlijk, want iemand die medische zorgen nodig heeft mag zich vooral niet vermaken?
Dat zeg ik niet maar zij gaven meer dan €800 per maand uit aan dergelijke uitjes en hebben dan tijdens t programma dat budget omlaag gehaald naar €300. Lijkt me dan niet ok om het extra kindergeld te gebruiken om dat budget terug op te trekken.
 
Ah natuurlijk, want iemand die medische zorgen nodig heeft mag zich vooral niet vermaken?
Ja uiteraard, 800 EURO zoals normaal gezin maandelijks uitgeeft.
Misschien kunnen ze nog één van de vele extra toelagen die het kindergeld ter beschikking stelt uit de brand slepen. :S
 
Er zijn genoeg andere pistes die overheden kunnen aanpakken om jouw zuurverdiende centjes niet langer weg te pissen.
Inderdaad vele andere pistes waar er verbetering mogelijk. Maar het toekennen van verhoogd kindergeld aan een gezin dat zich qua loon in de hogere middenklasse bevindt, mag best wel 1 van die pistes zijn me dunkt.
 
Inderdaad vele andere pistes waar er verbetering mogelijk. Maar het toekennen van verhoogd kindergeld aan een gezin dat zich qua loon in de hogere middenklasse bevindt, mag best wel 1 van die pistes zijn me dunkt.
Yep, zoek het bij de middenklasse. De werkenden waar belastingen al een groot deel van de inkomsten afroomt... Snij dan ook in hun toelagen en als ze klagen repliceer je maar dat ze maar wat minder uitstapjes moeten maken.
 
Dat zeg ik niet maar zij gaven meer dan €800 per maand uit aan dergelijke uitjes en hebben dan tijdens t programma dat budget omlaag gehaald naar €300. Lijkt me dan niet ok om het extra kindergeld te gebruiken om dat budget terug op te trekken.
En waarom vind je dat niet ok?
 
Denk dat sommigen onderschatten hoe snel 1 uitstap voor een gezin van 5 aantikt :/. Moet al niet te zot doen om 100€ voor 1 uitstapje kwijt te zijn.
 
10.000 euro per jaar voor uitstapjes naar Plopsa etc:rofl:

Eigenlijk is het maar een flauw programma zonder inhoud. Elk week een koppel met een deftig loon die niet rondkomen omdat ze elke maand letterlijk honderden euro's uitgeven aan prul zoals fastfood, sigaretten, uitstapjes, dure kledij etc.
 
Laatst bewerkt:
Knap, dat veroordelend vingertje... Het gaat er niet om of iemand een tegemoetkoming nodig heeft maar wel of dat je recht is. Ik zal geen boterham minder eten als morgen het kindergeld wordt afgeschaft. Echter, als ik recht heb op die centen dan wil ik dat de overheid me die ook automatisch en makkelijk bezorgt. Niet meer, niet minder.
Ik werk toevallig bij de ziekenkas en 't is degoutant om zien welke mensen er effectief recht op hebben (denk bv. aan mensen met een kasteel in hun bezit, hoge huurinkomsten hebben,...maar die geen inkomen hebben uit arbeid oid). Er wordt enorm met geld gesmeten hier.
En een verhoogde tegemoetkoming krijg je niet automatisch. Je moet een inkomensonderzoek laten doen. Dan krijg je nog een hoop gezaag en geklaag ook want veel mensen - en dan vooral degene die het niet nodig hebben maar die wel te weten zijn gekomen dat ze er recht op hebben - vinden dat teveel moeite.
 
Wat is eigenlijk de boodschap dat ze hiermee naar de mensen willen brengen? Als het niet lukt ga dan maar aankloppen bij de ziekenkas, kinderbijslagfonds, of zoek u een beter betaalde job, hoop op een erfenis...

Het doet mij denken aan de gasprijs die vorig jaar explodeerde. Toen riep iedereen moord en brand. De overheid moest maar met een oplossing komen voor iedereen met een variabel contract. Alsof niemand meer verantwoordelijkheid dient te nemen over eigen keuzes in het leven. We leven echt in een pampermaatschappij.
 
Laatst bewerkt:
Dit, en.... negatieve carry door opportuniteitskost 🤓

Bv. een auto kopen van 20k en 5 jaar later verkopen voor 16k
of: een auto van 5k kopen en 5 jaar later verkopen voor 1k ...
... is beiden 4k nominale "kost", maar toch niet hetzelfde.

Want die 15k verschil zou je kunnen investeren hebben aan bv. 7%, waardoor je 5 jaar later 22k hebt en in het geval van de dure auto slechts 16k.
Hier een auto gekocht vorig jaar voor circa 20k aan 0,59% ... eigen geld gewoon in ETF gelaten. Aan 7% is dat een derde van mijn afbetaling... Die 20k is na 5 jaar aan 7% in het beste geval 28k geworden, dat is meer winst dan uw hypothetische afschrijving. Zelfs al zou ik 5Y mijn afbetaling beleggen kom ik maar op 4k opportuniteitskost. Die nieuwe auto kost mij dus minder als die auto van 5K én ik heb 7Y garantie + geen last van LEZ.

Vorige week een nieuwe gasketel met zoneverwarming laten installeren voor 4,8K met een afbetaling aan 0%. Subsidie van de overheid 1.8K = nettokost 3K. Besparing per maand zal ongeveer 50 euro zijn (~1.8K/3Y). Mijn eigen geld aan 7% op 3Y (~1.1K). Die ketel kost mij dus quasi niks.

Er waren / zijn effectief wel wat loopholes om met een lage rente interessante dingen te doen, zonder per se een negatieve carry.
 
Hier een auto gekocht vorig jaar voor circa 20k aan 0,59% ... eigen geld gewoon in ETF gelaten. Aan 7% is dat een derde van mijn afbetaling... Die 20k is na 5 jaar aan 7% in het beste geval 28k geworden, dat is meer winst dan uw hypothetische afschrijving. Zelfs al zou ik 5Y mijn afbetaling beleggen kom ik maar op 4k opportuniteitskost. Die nieuwe auto kost mij dus minder als die auto van 5k én ik heb 7Y garantie + geen last van LEZ.
Ik snap uw berekening niet.

- Waar is uw afschrijving? Een auto van 5 jaar oud is doorgaans < 50% van de nieuwwaarde.
(tijdens normale tijden en dus niet tijdens de afgelopen 3 jaar corona wegens supply chain tekorten en enorme stijging van de waarde van tweedehandswagens. Maar dat normaliseert, zoals in de US).

- En hoe kom je aan 28k als je gedurende 5 jaar die 20k kapitaal + interest volledig terug moet betalen terwijl uw opportuniteitsbelegging vol blijft doorlopen?
 
Ik snap uw berekening niet.

Waar is uw afschrijving? Een auto van 5 jaar oud is doorgaans < 50% van de nieuwwaarde.
(tijdens normale tijden en dus niet tijdens de afgelopen 3 jaar corona wegens supply chain tekorten en enorme stijging van tweedehandswagens. Maar dat gaat er uit, zoals in de US).
De afschrijving komt uit uw eigen voorbeeld (20k en 5 jaar later verkopen voor 16k) maar dat is inderdaad fictief en in realiteit een stuk hoger.

Een degelijke tweedehands met weinig risico op dure mankementen buiten garantie kost ook geen 5K hé, en daar kan je niet voor lenen.

En hoe kom je aan 28k als je gedurende 5 jaar die 20k kapitaal + interest volledig terug moet betalen terwijl uw opportuniteitsbelegging vol blijft doorlopen?
Omdat die 20k er reeds is en niet hoeven af te leggen terwijl we de lening betalen met nieuwe inkomsten?

Er bestaan ook aflossingsvrije leningen in het buitenland waarbij je enkel interesten betaald en de afschrijving van de auto.
 
Omdat die 20k er reeds is en niet hoeven af te leggen terwijl we de lening betalen met nieuwe inkomsten?
Die nieuwe inkomsten moet je dan ook rekenen in het tweedehands voorbeeld hé.
Gemakkelijker is om alles te berekenen all-else-equal.

Dus geen rekening houden met nieuwe inkomsten, want die zijn in beide gevallen hetzelfde.

LEZ is een valabel contra argument.
Met dank aan de elite om gewone mensen, doorgaans zonder de gesubsidieerde bedrijfswagens, buiten de stad te houden maar wel houtkachels niet durven verbieden ;-)
 
Hier een auto gekocht vorig jaar voor circa 20k aan 0,59% ... eigen geld gewoon in ETF gelaten. Aan 7% is dat een derde van mijn afbetaling... Die 20k is na 5 jaar aan 7% in het beste geval 28k geworden, dat is meer winst dan uw hypothetische afschrijving.
ETF… alsof dat 7% gegarandeerd is… dan zou iedere Belg wel in ETF beleggen


Eerste link op Google: “ETF zonder risico? Helaas, dat bestaat niet. Zelfs de meest veilige ETF kent risico tot geld verlies”
 
Laten we het hier wel bij de bespreking van het programma houden. Bovenstaande posts gaan te ver off topic leiden.
 
Maar op Vinted/tweedehands krijg je (bijna) nooit de helft van de prijs voor iets dat gedragen is, eerder een derde, als het dat al is.
Ik vind ook dat dit altijd tegenvalt. Zeker de helft wat ik te koop heb geplaatst in het verleden was zelfs onverkoopbaar (niks interesse). Of men wil het kopen aan een 10de van de prijs of zo.

Toen ik mijn "Polar Titan Grit Pro" tweedehands van iemand overgekocht heb voor 275€ viel die mens uit de lucht want hij kreeg dat aan die prijs nergens verkocht. Dat stond al een maand of 2 te kakken als 'te koop'.

En dat is nog niet aan de helft van de nieuwprijs he.
 

Vergelijkbare onderwerpen

Terug
Bovenaan