ÉÉN Geld gezocht

1800 euro lening met een loon van 5000 euro is toch 'zwaar'. (Als ge kinderen hebt)

Het waren leerkrachten dus die hebben geen auto met tankkaart, geen maaltijdcheques etc.
Houdt er dan ook wel rekening mee dat die leerkrachten naar alle waarschijnlijkheid vlak achter de hoek werken en geen wagen nodig hebben om te gaan werken. Ok, je moet het wel zelf financieren, maar zij hebben als ze het een beetje goed bekijken geen 2 auto's nodig en zelfs de auto die ze wel nodig hebben zal geen 30k op een jaar doen... dat is toch ook een belangrijke side note.

In percentage lijkt dat een zware lening maar als je eerlijk bent weet je zelf ook dat je met €2500+ ná je vaste kosten normaal wel comfortabel gaat kunnen leven. Je gaat alleen u kind van 2,5jaar misschien niet in Boss hemdjes moeten steken, en geen iPhone kopen van €1200 terwijl er ook goeie smartphones zijn van €300 die eigenlijk meer dan voldoende kunnen en doen voor 98% van alle mensen.
 
Die groothandels, wie zijn dat dan?

Je bent van regio Aalst dacht ik hé:
  • VAM (Van Marcke) / Faq - online is 9/10 goedkoper maar bij hen wel makkelijk en je kan ook advies vragen - soms handig
  • DB Elektro - vroeger veel gekocht voor verbouwing, alles voor elektriciteit etc., ook Rexel heeft veel
  • De Doncker bouwmaterialen (Ninove / Affligem) / De Smet bouwmaterialen (Asse wel) / Bosmans in Moorsel / De Witte in Wetteren heeft ook sterke prijzen
  • Voor alles wat daken, aflopen etc. Van Biezen Everaert in Opwijk
  • Voor alles wat beton / chape / tuin aangaat: Van De Velde Beton in Mazenzele
  • Online uiteraard
 
  • Leuk
Waarderingen: 515
Houdt er dan ook wel rekening mee dat die leerkrachten naar alle waarschijnlijkheid vlak achter de hoek werken en geen wagen nodig hebben om te gaan werken. Ok, je moet het wel zelf financieren, maar zij hebben als ze het een beetje goed bekijken geen 2 auto's nodig en zelfs de auto die ze wel nodig hebben zal geen 30k op een jaar doen... dat is toch ook een belangrijke side note.

In percentage lijkt dat een zware lening maar als je eerlijk bent weet je zelf ook dat je met €2500+ ná je vaste kosten normaal wel comfortabel gaat kunnen leven. Je gaat alleen u kind van 2,5jaar misschien niet in Boss hemdjes moeten steken, en geen iPhone kopen van €1200 terwijl er ook goeie smartphones zijn van €300 die eigenlijk meer dan voldoende kunnen en doen voor 98% van alle mensen.
Leerkrachten hebben trouwens ook op veel vrijetijdszaken korting, zoals bioscoop- of museumbezoekjes. En (dure) opvang hebben ze in principe ook niet nodig. Als het niet zo een ongelooflijk pispaal-beroep was (in de huidige maatschappij), ik zou het nog serieus overwegen. :unsure:
 
Je bent van regio Aalst dacht ik hé:
  • VAM (Van Marcke) / Faq - online is 9/10 goedkoper maar bij hen wel makkelijk en je kan ook advies vragen - soms handig
  • DB Elektro - vroeger veel gekocht voor verbouwing, alles voor elektriciteit etc., ook Rexel heeft veel
  • De Doncker bouwmaterialen (Ninove / Affligem) / De Smet bouwmaterialen (Asse wel) / Bosmans in Moorsel / De Witte in Wetteren heeft ook sterke prijzen
  • Voor alles wat daken, aflopen etc. Van Biezen Everaert in Opwijk
  • Voor alles wat beton / chape / tuin aangaat: Van De Velde Beton in Mazenzele
  • Online uiteraard

Kan je dat ook eens voor regio Gent/Lovendegem doen? 😅
 
Hoe meer je werkt, hoe minder geld je kan uitgeven uiteraard. Het is de vrije tijd die altijd een hap uit uw budget neemt.
 
Houdt er dan ook wel rekening mee dat die leerkrachten naar alle waarschijnlijkheid vlak achter de hoek werken en geen wagen nodig hebben om te gaan werken. Ok, je moet het wel zelf financieren, maar zij hebben als ze het een beetje goed bekijken geen 2 auto's nodig en zelfs de auto die ze wel nodig hebben zal geen 30k op een jaar doen... dat is toch ook een belangrijke side note.
ter info: mijn vriendin heeft elke dag, toen ze nog voor de klas stond, deze box mee (bijna volledig gevuld), omdat ze veel te veel materiaal mee heeft:
Box natuurlijk zelf betaald :)

met fiets/openbaar vervoer gaan lukt totaal niet. En net zoals bijna al haar collega's komt ze dus gewoon met de auto. Geen 30k op een jaar, maar wel zo'n 7k in ons geval. En dat niet enkel zonder bedrijfswagen, maar ook zonder enige vergoeding woon-werk.

Leerkrachten hebben trouwens ook op veel vrijetijdszaken korting, zoals bioscoop- of museumbezoekjes. En (dure) opvang hebben ze in principe ook niet nodig. Als het niet zo een ongelooflijk pispaal-beroep was (in de huidige maatschappij), ik zou het nog serieus overwegen. :unsure:
het voordeel om een cinemabezoek in Kortrijk (kinepolis) tegenover de normale prijs is 0,5 euro. Als klant bij Engie krijg ik op een ticket voor Kinepolis 2,85 euro korting. Dus denk dat je dat voordeel niet moet overdrijven.

En de rekeningen voor opvang (die echt wel nodig is) mag ik doorsturen naar jou? :p.
 
het voordeel om een cinemabezoek in Kortrijk (kinepolis) tegenover de normale prijs is 0,5 euro. Als klant bij Engie krijg ik op een ticket voor Kinepolis 2,85 euro korting. Dus denk dat je dat voordeel niet moet overdrijven.

En de rekeningen voor opvang (die echt wel nodig is) mag ik doorsturen naar jou? :p.
Het was niet 100% serieus bedoeld hé :wink:. Maar toch vind ik al die voordelen van een lerarenkaart niet irrelevant, als je dat allemaal optelt...
 
Het was niet 100% serieus bedoeld hé :wink:. Maar toch vind ik al die voordelen van een lerarenkaart niet irrelevant, als je dat allemaal optelt...
Dan kom je aan niet veel hoor. Enkel de pretparken en sommige musea kan interessant zijn, maar bvb bij de pretparken is het dan voor die 2 keer dat we dat gedaan hebben héél druk (en betaal je als partner en kind meestal nog het vol tarief, dus da's vaak gewoon de 2+1 acties die je bijna altijd hebt). Het zou me verbazen als we al meer dan 200 euro voordeel gedaan hebben aan die kaart sinds ik haar leerde kennen.
 
Houdt er dan ook wel rekening mee dat die leerkrachten naar alle waarschijnlijkheid vlak achter de hoek werken en geen wagen nodig hebben om te gaan werken. Ok, je moet het wel zelf financieren, maar zij hebben als ze het een beetje goed bekijken geen 2 auto's nodig en zelfs de auto die ze wel nodig hebben zal geen 30k op een jaar doen... dat is toch ook een belangrijke side note.

In percentage lijkt dat een zware lening maar als je eerlijk bent weet je zelf ook dat je met €2500+ ná je vaste kosten normaal wel comfortabel gaat kunnen leven. Je gaat alleen u kind van 2,5jaar misschien niet in Boss hemdjes moeten steken, en geen iPhone kopen van €1200 terwijl er ook goeie smartphones zijn van €300 die eigenlijk meer dan voldoende kunnen en doen voor 98% van alle mensen.
Wat een veronderstelling.

Van alle leerkrachten die ik ken werken er net zoveel op behoorlijke afstand van hun woning als er zijn bij wie de werkplek om de hoek ligt. Bovendien liggen die scholen niet allemaal vlot op wandelafstand van het openbaar vervoer.

Concreet: wonen in Zemst en werken in Haacht. Dat betekent een half uur met de wagen of een uur met het openbare vervoer. Dus die gaat ook gewoon met de wagen werken.
 
Dit klopt gewoon niet. Beide gezinnen (zoals die van de all-in reis als die van het katteneten) hadden €5k netto per maand. Die van Zwijndrecht betaalden €1800 voor hun hypotheek, dan is er nóg €3200 over. Wat hebben ze naast die €1800nog aan vaste kosten? Quasi niks kwa energieverbruik door die nieuwbouw: gas+elektriciteit, telecom wat verzekeringen (niet van €400/maand voor een iPhone van €1200). €500 bijkomende kosten per maand is echt héél ruim gerekend denk ik. Dan hebben ze dus nog €2700 over om van te leven (kleren, eten, reizen, sparen...), daar moet je comfortabel van kunnen leven met 4 als je enigszins de waarde van geld begrijpt.
Ik heb nu nog maar enkel die met die all-in reis gezien maar volgens mij zat in die 5000€ netto ook all-in (dus kindergeld, teruggave belastingen, vakantiegeld en eindejaarspremie)

Er is op geen enkel moment gesproken over al die zaken als buffer of op met uw vakantiegeld op vakantie te gaan dus volgens mij rekenen ze dat gewoon bij het inkomen voor dat programma.
Dus hun echt maandelijks netto inkomen gaat enkele 100en € lager liggen dan die 5000€

Jij rekent dan precies ook dat er geen autoverzekering is, geen wegentaks, geen benzine, geen onderhoud, geen bandenwissel.
Als ze geen maaltijdcheques hebben en geen firma wagen dan zakt die 2700€ al heel snel naar een veel lager bedrag

Nu ik geef je gelijk dat je met dat inkomen wel moet kunnen sparen en goed moet kunnen leven, maar die mensen gaan ook geen 2000€ per maand kunnen sparen.

Als we uitgaan van een gezin met twee kostverdieners, bedraagt het gezamenlijke inkomen dan iets meer dan 4.656 euro netto. Het spaarquote van dat gemiddelde gezin – 12,5 procent dus – bedraagt zo maandelijks 582 euro
 
Dan kom je aan niet veel hoor. Enkel de pretparken en sommige musea kan interessant zijn, maar bvb bij de pretparken is het dan voor die 2 keer dat we dat gedaan hebben héél druk (en betaal je als partner en kind meestal nog het vol tarief, dus da's vaak gewoon de 2+1 acties die je bijna altijd hebt). Het zou me verbazen als we al meer dan 200 euro voordeel gedaan hebben aan die kaart sinds ik haar leerde kennen.
Ok, jij wint. Ik concludeer dat ze die lerarenkaart eigenlijk beter zouden afschaffen, want het brengt toch nauwelijks iets op. :unsure:
(Nee maar serieus, ik geloof je, discussie gesloten, terug on topic!)
 
Ik vind het eigenlijk opvallend dat de 'wagenkosten' nog nooit ter sprake zijn gekomen in het programma. Tot nu toe lijken het me toch personen zonder bedrijfswagen, waardoor dit toch vermoedelijk ook een groot deel van het budget inneemt (en vaak een besparing kan zijn?).

Het is een beetje oppervlakkig, vooral de lonen. Vakantiegeld, eindejaarspremie en zelfs belastingzaken zijn natuurlijk afhankelijk van je statuut, dus alles in maandloon omzetten maakt het wel eenvoudiger om te vergelijken.

Ik hoop dat die 650 euro voor de triatlon gerelateerd is aan de drie fietsen die ze heeft, waar ze waarschijnlijk nog jarenlang plezier van zal hebben of een mooie restwaarde aan overhoudt. Van het meeste sportkledij zal ze toch ook nog jaren plezier hebben.
Die kortingen als leerkracht lijken me wel mooi meegenomen. Als student heb ik zelf ook vaak van kortingen kunnen profiteren, vooral bij de aankoop van elektronica is dat toch interessant. Niet dat ik jaloers ben op het beroep, het lijkt me een keuze uit passie in plaats van puur voor het financiële.

Ik had eigenlijk verwacht dat de boodschap van het 3de huis van Kamal was "dit is je budget wanneer je partner even veel kan inbrengen" (ipv dit is een cohousing project).
Het is nu eenmaal de harde realiteit dat je er als vrijgezel alleen voor staat, terwijl je met tweeverdieners al snel het dubbele budget als inleg en aflossing ter beschikking hebt. Daardoor lijkt het me belangrijk als vrijgezel lagere verwachtingen te hebben, bv. minder kamers en een gesloten bebouwing of appartement unit, maar het is wel van jou alleen.
 
Leerkrachten hebben trouwens ook op veel vrijetijdszaken korting, zoals bioscoop- of museumbezoekjes. En (dure) opvang hebben ze in principe ook niet nodig. Als het niet zo een ongelooflijk pispaal-beroep was (in de huidige maatschappij), ik zou het nog serieus overwegen. :unsure:
Ik weet niet hoe dat globaal genomen zit maar in de privé zijn er waarschijnlijk ook wel een heel aantal mensen die toegang hebben tot Benefits at Work, of alternatieven van binnen het bedrijf zelf, alleszins in grotere bedrijven. Leerkrachten zijn hier dus niet alleen in. Als wij dat hier vergelijken zijn de kortingen via Benefits at Work vaak hoger dan die via de lerarenkaart van mijn vriendin.
Ik heb nu nog maar enkel die met die all-in reis gezien maar volgens mij zat in die 5000€ netto ook all-in (dus kindergeld, teruggave belastingen, vakantiegeld en eindejaarspremie)

Er is op geen enkel moment gesproken over al die zaken als buffer of op met uw vakantiegeld op vakantie te gaan dus volgens mij rekenen ze dat gewoon bij het inkomen voor dat programma.
Dus hun echt maandelijks netto inkomen gaat enkele 100en € lager liggen dan die 5000€

Jij rekent dan precies ook dat er geen autoverzekering is, geen wegentaks, geen benzine, geen onderhoud, geen bandenwissel.
Als ze geen maaltijdcheques hebben en geen firma wagen dan zakt die 2700€ al heel snel naar een veel lager bedrag

Nu ik geef je gelijk dat je met dat inkomen wel moet kunnen sparen en goed moet kunnen leven, maar die mensen gaan ook geen 2000€ per maand kunnen sparen.

Als we uitgaan van een gezin met twee kostverdieners, bedraagt het gezamenlijke inkomen dan iets meer dan 4.656 euro netto. Het spaarquote van dat gemiddelde gezin – 12,5 procent dus – bedraagt zo maandelijks 582 euro
Ik zeg nergens dat ze €2000/maand kunnen sparen hé. Wie kan dat wel (mensen uit het brutoloon topic uitgesloten)? Maar er is een giga verschil tussen ~€4-500/maand kunnen sparen en "Wat gebeurd er met ons geld??? We moeten elke maand €300 van onze spaarrekening halen!"...

Die percentages waar Kamal in het programma mee af komt vind ik trouwens ook wel wat van de pot gerukt. Een gemiddeld gezin geeft xx% uit dus bij jullie is dat €xxx... das wel een zware oversimplification natuurlijk. Iemand die €6000 netto heeft gaat niet 3x zoveel uitgeven in de supermarkt dan iemand die €2000 verdient... waarschijnlijk werken die percentages wel voor gemiddelde gezinnen met 2 verdieners maar iemand die €6k/maand heeft gaat hopelijk toch wel véél meer dan 12,5% van zijn inkomen sparen terwijl iemand met €2k waarschijnlijk wel moet krabben om rond te komen aan het eind van de maand (toch als dat 2k is zonder extrelegale voordelen).

Ik denk trouwens wel dat die €5k netto min of meer klopt. Kindergeld zal daar inderdaad wel inzitten, dat krijg je uiteindelijk maandelijks dus hoort ook gewoon bij in je maandbudget te zitten imo. Ik weet wel wat mijn vriendin (zelfde leeftijd) heeft, loon+kindergeld zal voor hen dus wel rond de €5k/maand hangen zonder vakantiegeld. Het zou imo trouwens van zeer slecht budgetbeheer getuigen om vakantiegeld (en de habbekrats die de eindejaarspremie in het onderwijs is) te verdelen in 12 en mee in het maandbudget te steken, zeker voor mensen die al een problematische relatie met geld hebben. Zou Kamal zich daaraan durven bezondigen? Wat je de programmamakers wel kan aanwrijven is dat er over al die zaken geen duidelijkheid is en dat de kijker vooral mag gissen. Maar dat iemand die een beetje op een verantwoorde manier met geld kan omgaan niks ging opsteken van die programma was na 2 afleveringen wel al duidelijk...
 
Leerkrachten hebben trouwens ook op veel vrijetijdszaken korting, zoals bioscoop- of museumbezoekjes. En (dure) opvang hebben ze in principe ook niet nodig. Als het niet zo een ongelooflijk pispaal-beroep was (in de huidige maatschappij), ik zou het nog serieus overwegen. :unsure:
Collega’s altijd welkom!
 
Ok, jij wint. Ik concludeer dat ze die lerarenkaart eigenlijk beter zouden afschaffen, want het brengt toch nauwelijks iets op. :unsure:
(Nee maar serieus, ik geloof je, discussie gesloten, terug on topic!)
Sorry, discussie is voor mij pas beslecht als ik er cijfers bij kan sleuren :).


30% komt zijn kaart niet afhalen, van de rest maakt nog iets minder dan de helft er niet of maar 1 keer gebruik van... Dus weinig voordeel in de praktijk.
 

Vergelijkbare onderwerpen

Terug
Bovenaan