ÉÉN Geld gezocht

Horse

Well-known member
Leuk programma op tv1 met uiteraard Kamal. Soms ben ik het eens, soms niet. Maar meestal is het gewoon logisch :p de meeste mensen snappen echt niet waarom er op het einde van de maand niets meer overblijft.

En dit programma maakt dit duidelijk. Ik heb vandaag €2 opgedaan, ik heb vrienden die makkelijk €20 per dag uitgeven. En zo zijn er nog tientallen zaken die op het einde van een jaar een serieus verschil maken.

Geef een koppel €5500 netto per maand en bij het ene koppel is alles op 31 december en bij het andere koppel staat er een paar duizend euro op de spaarrekening op 31 december.
 
Vind het programma te veel een poging tot combi van andere Engelstalige programma’s:
Eat better for less of zoiets?

Ook durven ze niet tot de essentie te gaan:
- Elke dat 5 blikken cola drinken: zeer slecht voor tanden. Water moet je drinken…
- Zoon kan perfect studeren in Antwerpen, maar is ws niet leuk genoeg…
- Veel mensen die luxe een standaard vinden (take away, elke dag broodje bestellen,…)
 
Waarop baseren ze zich eigenlijk dat een studerend kind € 10.156 per jaar kost?

Een jaar studeren aan de UAntwerpen (60 studiepunten) komt op € 1092,1. Als bijna-beursstudent kost het € 576,1 en als beursstudent € 128,8. Hij komt sowieso in aanmerking voor bijna-beursstudent of beursstudent. Ik weet niet wat boeken en cursusmateriaal tegenwoordig kosten, maar dat zal toch geen duizenden Euro's zijn voor een normale richting? Afhankelijk van de richting zal hij wel een goedkope of dure laptop nodig hebben, maar die gaat wel enkele jaren mee. Een deftige laptop voor normaal cursuswerk heb je voor minder dan € 1.000, als zoonlief uiteraard liever een Mac wil om hip te zijn.

Of rekenen ze in die prijs het geld dat het kost om een kind tout court een jaar lang in levensonderhoud te voorzien? Maar dan is die € 10.156 nog enorm veel.

Die gast woont in Berchem, van daar is het een kwartiertje met de fiets naar de UA en fietsen is gratis. Als hij toch het openbaar vervoer wil nemen rij je als student zéér voordelig, en dan zijn er nog allerhande alternatieven zoals deelsteps. Warm eten kan hij voordelig in het studentenrestaurant.

Als je er de prijs van het kot bijtelt en je zoon of dochter iedere week € 250 aan zakgeld meegeeft zal je wel richting de € 10.000 gaan, maar is dat nodig als je in een universiteitsstad woont met goed openbaar vervoer? Ik ben ook jaren dagelijks met de trein van Aalst naar Gent gegaan om te studeren.
 
10.000€. Heb 2 kinderen. Da is dan voor 3 jaar studeren. 60000. Zal al maar sparen dan. En 200 €zakgeld was ook wel overdreven veel
 
het vorig programma van Khamal Kharmach was interessanter, dit is gelijkaardig maar in essentie veel eenvoudiger. Laat die mensen eens één uur naar hun eigen rekeningen kijken en je kan zelf je conclusies trekken. Ik vind het ook jammer dat men nergens een globaal financieel beeld geeft, die alleensteende moeder moest precis ofwel niet veel betalen voor haar hypotheek/huur en had ook geen hoge elektriciteit en gasrekening, maar ze spendeerden het vooral aan te veel takeaway en andere eetfoliekes. En in plaats van 5 blikjes te drinken per dag, kan hij ook 1 fles van 1,5 liter kopen, dan begint ook al te schelen..
 
Ook durven ze niet tot de essentie te gaan:
- Elke dat 5 blikken cola drinken: zeer slecht voor tanden. Water moet je drinken…
- Zoon kan perfect studeren in Antwerpen, maar is ws niet leuk genoeg…
- Veel mensen die luxe een standaard vinden (take away, elke dag broodje bestellen,…)
Ook raar dat de zoon geen merkproducten mocht kopen maar de moeder mag wel elke dag haar lekkere koffie verder blijven drinken :D De zoon moet inderdaad niet op kot. Toen deze zei dat je voor €600 al een paar mooie schoenen mee kon kopen wist ik het al.

Is het gewoon soms niet simpel? Ah meneer wil op kot gaan? Dat mag, op voorwaarde dat je iedere zaterdag 8u werkt.
 
Waarop baseren ze zich eigenlijk dat een studerend kind € 10.156 per jaar kost?

Zo te zien hierop, maar aangepast aan de levensduurte van nu; de totaalbedragen komen toch redelijk overeen met wat in de uitzending gezegd werd:

Vind wel dat ze er een hoop kosten bijsleuren die je ook moet maken als je kind niet naar de universiteit gaat.
Anderzijds, als je kind niet verder studeert, gaat het waarschijnlijk werken. Misschien het huis verlaten of bijdragen aan de kosten van het huishouden.
 
Vind het programma te veel een poging tot combi van andere Engelstalige programma’s:
Eat better for less of zoiets?

Ook durven ze niet tot de essentie te gaan:
- Elke dat 5 blikken cola drinken: zeer slecht voor tanden. Water moet je drinken…
- Zoon kan perfect studeren in Antwerpen, maar is ws niet leuk genoeg…
- Veel mensen die luxe een standaard vinden (take away, elke dag broodje bestellen,…)
Je denkt aan "Eat Well for Less?". Ik heb daar ook aan zitten denken. En eerlijk: ik vind dát een véél beter programma dan wat ze nu gisteren proberen doen. Nu proberen ze alles op nen hoop te smijten maar zoals @Zubrowka al aangeeft falen ze dan om een globaal beeld te geven van de financiën...
Ze heeft €3.4k inkomsten per maand, €1.2k naar eten, paar honderden euro's aan vasten kosten. Ok, waar gaat de resterende €1.5-2k naartoe? Waarschijnlijk huisvesting en energie etc maar toch... als je als programma het volledige budget wil aanpakken, geef dan aan de kijker ook het totaalbeeld ipv de helft.
Ik heb een flauw vermoeden dat ze gisteren speciaal niet op bv energiefactuur zijn ingegaan omdat ze daar in andere afleveringen nog op door zullen gaan om zo niet elke aflevering hetzelfde te doen maar als je een alles omvattend budgetprogramma wil maken is 45 minuten gewoon te kort voor een aflevering, zeker als je dan ook nog 5 minuten gaan spenderen aan een smaaktest voor Cola.

Ook raar dat de zoon geen merkproducten mocht kopen maar de moeder mag wel elke dag haar lekkere koffie verder blijven drinken :D De zoon moet inderdaad niet op kot. Toen deze zei dat je voor €600 al een paar mooie schoenen mee kon kopen wist ik het al.

Is het gewoon soms niet simpel? Ah meneer wil op kot gaan? Dat mag, op voorwaarde dat je iedere zaterdag 8u werkt.
Uiteraard is het simpel... meneer wil studeren? We wonen in een stad waar dat perfect kan: studeer in Antwerpen: tada! Probleem opgelost.
Meneer wil toch op kot? Werk er zelf maar voor ipv sneakers te kopen van €600...

Het grappigste moment was inderdaad wel dat die ma in de AH heel haar kar vol merkproducten propt van mayonaise over koffie tot zelfs tomatenblokjes... Die koffie en mayo to daaraan toe (Boni mayo vind ik zelf ook echt ranzig) maar voor die tomatenblokjes??? :help: Precies of je proeft het verschil tussen Heinz en een huismerk als je daar kruiden aan toevoegd voor een pastasaus :sarcastic:

En dan zo kurkdroog: "Ja, onze Malik voelt zich een beetje geviseerd". Ja... hoe zou het komen? :sarcastic: Madam moet koffie van DE maar zoonlief mag geen Coca Cola meer drinken. Ok, die Cola weegt vééél harder op het budget maar toch... wat is dat toch met mensen en merkproducten? Mijn vriendin is ondertussen ook wel wat geconditineerd maar dat heeft ook bloed/zweet/tranen gekost om die standaard "merken zijn beter" bias er uit te krijgen. Soms zijn merken zeker wel beter/lekkerder... maar soms(vaak) echt niet het prijsverschil waard.
 
En dan zo kurkdroog: "Ja, onze Malik voelt zich een beetje geviseerd". Ja... hoe zou het komen? :sarcastic: Madam moet koffie van DE maar zoonlief mag geen Coca Cola meer drinken.
Hij zou wel zot zijn nog Coca Cola te blijven drinken. Die van het huismerk Colruyt vindt hij lekkerder en kost véél minder.
 
Ik heb tot nu toe enkel de eerste aflevering gezien en vond het toch ook wel wat tenenkrullend...

De man "komt tot rust in de keuken" en "vindt dat echt ontspannend" en heeft daarom een keukenmessenset van 700 euro. Maar als de vrouw lang moet werken, dan eten hij en zijn zoontje altijd McDonalds. En om dan te leren hoe ze goedkoper hamburgers kunnen maken, maken ze hamburgers met steak als vleesje. Amper 4 euro voor een hamburger als je deze zelf maakt!

Dé financiële oplossing was dan: van werk veranderen waar de vrouw meteen een leidinggevende functie krijgt over 5 personen en zomaar even van 1700 euro netto naar 3100 euro netto gaat.

En cru gezegd: ik enerveerde me nog het meeste toen ze wraps maakten als avondeten en zoonlief eet aan een tafeltje in de living en zet eigenhandig een showtje op op zijn iPad. Dat vind ik toch een zeer raar en spijtig avondritueel. Eten doe je als gezin toch samen?
Ze gaven me toch ook niet de indruk dat dit een uitzondering was op hoe ze het andere avonden doen.

Je ziet het: ik heb me volledig ontspannen bij dit programma.
 
Dé financiële oplossing was dan: van werk veranderen waar de vrouw meteen een leidinggevende functie krijgt over 5 personen en zomaar even van 1700 euro netto naar 3100 euro netto gaat.
Haar netto bedrag was haar eigen fout als zelfstandige (geen transportkosten aanrekenen) - maar hoe zo iemand een leidinggevende functie krijgt is me ook een raadsel. Het is nu niet dat ze daar veel ervaring mee heeft. In dat team van 5 personen zit er misschien iemand die daar al jaren werkt, alles al van binnen & van buiten kent... die persoon hadden ze beter gepromoveerd eerlijk gezegd

Moeilijk om zeggen natuurlijk, maar inderdaad raar dat ze deze job kreeg zonder ervaring.
 
Je denkt aan "Eat Well for Less?". Ik heb daar ook aan zitten denken. En eerlijk: ik vind dát een véél beter programma dan wat ze nu gisteren proberen doen. Nu proberen ze alles op nen hoop te smijten maar zoals @Zubrowka al aangeeft falen ze dan om een globaal beeld te geven van de financiën...
Ze heeft €3.4k inkomsten per maand, €1.2k naar eten, paar honderden euro's aan vasten kosten. Ok, waar gaat de resterende €1.5-2k naartoe? Waarschijnlijk huisvesting en energie etc maar toch... als je als programma het volledige budget wil aanpakken, geef dan aan de kijker ook het totaalbeeld ipv de helft.
Ik heb een flauw vermoeden dat ze gisteren speciaal niet op bv energiefactuur zijn ingegaan omdat ze daar in andere afleveringen nog op door zullen gaan om zo niet elke aflevering hetzelfde te doen maar als je een alles omvattend budgetprogramma wil maken is 45 minuten gewoon te kort voor een aflevering, zeker als je dan ook nog 5 minuten gaan spenderen aan een smaaktest voor Cola.


Uiteraard is het simpel... meneer wil studeren? We wonen in een stad waar dat perfect kan: studeer in Antwerpen: tada! Probleem opgelost.
Meneer wil toch op kot? Werk er zelf maar voor ipv sneakers te kopen van €600...

Het grappigste moment was inderdaad wel dat die ma in de AH heel haar kar vol merkproducten propt van mayonaise over koffie tot zelfs tomatenblokjes... Die koffie en mayo to daaraan toe (Boni mayo vind ik zelf ook echt ranzig) maar voor die tomatenblokjes??? :help: Precies of je proeft het verschil tussen Heinz en een huismerk als je daar kruiden aan toevoegd voor een pastasaus :sarcastic:

En dan zo kurkdroog: "Ja, onze Malik voelt zich een beetje geviseerd". Ja... hoe zou het komen? :sarcastic: Madam moet koffie van DE maar zoonlief mag geen Coca Cola meer drinken. Ok, die Cola weegt vééél harder op het budget maar toch... wat is dat toch met mensen en merkproducten? Mijn vriendin is ondertussen ook wel wat geconditineerd maar dat heeft ook bloed/zweet/tranen gekost om die standaard "merken zijn beter" bias er uit te krijgen. Soms zijn merken zeker wel beter/lekkerder... maar soms(vaak) echt niet het prijsverschil waard.
sorry maar als jij het verschil niet merkt tussen Boni tomatenblokjes en mutti bv, dan moet je een covid test doen..
Ge kunt idd voor 4 euro kruiden erbij doen en uw boni tomatenblokjes zullen mischien ok zijn.
dat gaat niet enkel over smaak, maar textuur ook.
Zelfs in een saus (of je bent een barbaar die zijn saus mixt)

(maar ik ben het wel met je eens dat als je wilt besparen, dat dit een logisch begin is)

Ook die take away...hoe duur is dat geworden. Voor die prijs ga je op restaurant in Antwerpen bijna.
In Antwerpen zijn er trouwens keiveel zaken die een menu hebben aan +5 euro per gerecht voor Justeat.be enzo.
In de frituren ook.
 
- Elke dat 5 blikken cola drinken: zeer slecht voor tanden. Water moet je drinken…
Essentie zou ik dit nu niet noemen voor dit programma. Al is 5 blikken drinken gewoon dom. Koop een fles en dat kost u nog de helft.
10.000€. Heb 2 kinderen. Da is dan voor 3 jaar studeren. 60000. Zal al maar sparen dan. En 200 €zakgeld was ook wel overdreven veel
Ik snap sowieso al niet dat je een kind dat studeert zakgeld zou geven. In onderhoud voorzien ok, maar als hij fratsen wilt dat hij er voor gaat werken he.
 
sorry maar als jij het verschil niet merkt tussen Boni tomatenblokjes en mutti bv, dan moet je een covid test doen..
Ge kunt idd voor 4 euro kruiden erbij doen en uw boni tomatenblokjes zullen mischien ok zijn.
€4 kruiden... overdrijf anders al eens :laugh: ik zeg niet dat er geen verschil is maar het is meestal gewoon het verschil in prijs gewoon niet waard, tenzij geld geen issue is. En als het over producten gaat die je puur eet tot daaraan toe nog maar als je producten ergens in kletst ga je verschil meestal zelfs gewoon helemaal niet proeven. Als je met die tomatenblokjes bv bolognaisesaus maakt met gehakt in, gaat deftig gehakt VS supermarkt gehakt een véél sterker smaakverschil geven dan het soort tomatenblokjes die je gebruikt.

Die smaaktest van die Cola gisteren is zo nen typische... mensen zijn altijd zogezegd overtuigd dat ze "hun merk" er kunnen uithalen. In een groot deel van de gevallen kunnen ze dat niet.
 
Ben de aflevering nu aan't kijken. De zoon voelt zich wat "geviseerd". Vind persoonlijk dat hij wel wat als een verwend nest overkomt.

In het geniep takeaway bestellen. In mijn puber periode bestond dat allemaal zo niet, maar ik moest nu toch niet zelf spontaan beslissen om frieten te gaan halen ofzo. Ik moest gewoon eten wat de pot schaft. (Mocht uiteraard met vriendinnen wel eens uit eten enzo he, maar dan was dat thuis in overleg).

Thuis was het ook gewoon vanzelfsprekend dat ik een vakantiejob deed. Het was vooral voor mijn eigen onkosten, maar op die manier moest ons mama me minder geld geven natuurlijk.

Ben precies toch blij met de opvoeding die ik had.
 
het vorig programma van Khamal Kharmach was interessanter, dit is gelijkaardig maar in essentie veel eenvoudiger.
Inderdaad, daar zag je gewoon dat er veel energie was ingestoken om een goed programma te maken. Goede opbouw, goede omkadering, sterk geregisseerd.

Dit lijkt een zeer flauw afkooksel te zijn en je ziet dat Kamal daar tegen zijn goesting zit. De drive zit er precies niet meer in (ofwel wordt hij in toom gehouden door de makers).

Lowbudget programma en dat voel je aan alles.
 
Dé financiële oplossing was dan: van werk veranderen waar de vrouw meteen een leidinggevende functie krijgt over 5 personen en zomaar even van 1700 euro netto naar 3100 euro netto gaat.
Net gekeken.
1400€ meer loon, stoppen met roken 190€ besparen, take away besparen 120€

Dus 1700€ per maand extra budget en kunt er nog maar 900€ van sparen. Eigenlijk jaagt ge er dus vergeleken met er voor 800€ extra door, maar sigaretten en broodjes vallen al weg.

Hoe.doet.ge.dat??

Trouwens 1700€ zichzelf uitkeren, maar ik mag toch hopen dat het praktijk gedeelte van die woning ook in de kosten is ingebracht en die auto ook op de zaak betaald werd als beroepskost.
Viel meer uit die aflevering te halen dan ze nu gedaan hebben.
 
Dus 1700€ per maand extra budget en kunt er nog maar 900€ van sparen. Eigenlijk jaagt ge er dus vergeleken met er voor 800€ extra door, maar sigaretten en broodjes vallen al weg.
Ze hadden voorheen een tekort van +/- 800 euro per maand meen ik me te herinneren. Daarvoor waren ze ook een persoonlijke lening van 20.000 euro aangegaan.
 
Ze hadden voorheen een tekort van +/- 800 euro per maand meen ik me te herinneren. Daarvoor waren ze ook een persoonlijke lening van 20.000 euro aangegaan.
Juist!

Dus zonder die job van 1400€ per maand netto extra (5100€ per maand in totaal dan) zouden ze dus maandelijks nog gewoon tekort komen.
 

Vergelijkbare onderwerpen

Terug
Bovenaan