ÉÉN Geld gezocht

Mooie quote:
Als je iets koopt voor 100 euro en later verkoopt voor 50 euro, heb je eigenlijk maar 50 euro betaald he. 😅
Is ook gewoon zo lijkt me. € 100 uit, € 50 in. Maar je moet het wel aan 50 kunnen verkopen. Best niet het vel van de beer verkopen voor hij geschoten is. Daarbovenop moet je ook eerst die 100 hebben, en je hebt dan een periode tussen de 100 euro dat je uitgeeft en de 50 euro dat binnenkomt dat je moet overbruggen. Aller, simpel gezegd hé. Als je iedere maand 5K er door jaagt zonder iets van buffer, tjah ...

Wij zitten in die situatie. Renovatie bezig, klein monster dat hier rondloopt en moet gevoed worden, maar dan vrouwlief uit Zuid-Amerika dat haar moeder moet(/wilt) financieel steunen (gezondheidskosten betalen, vliegtuigticket voor bezoek, etc.) maar daarnaast ook nog zelf graag op reis wilt. We verdienen goed, maar er moeten keuzes gemaakt worden, want we kunnen niet alles altijd zomaar betalen. Keuzes die mijn wederhelft tot op heden niet altijd wou maken. Haar kar is aan het keren, maar het heeft af en toe tot stevig discussies geleid.
Uiteindelijk ga ik bv. (voorlopig) niet meer gaan snowboarden, ik ga lopen en heb geen fitness abo. Ze was zich echter altijd wel bewust van geen nutteloze dingen kopen zoals nieuwe kledij voor een baby dat dat na een paar maand niet meer koopt. Ook tweedehands kledij of meubels kopen of verkopen.
 
Laatst bewerkt:
Ik zie die redenering vaak bij het kopen van iPhone: "ja het kost zo duur maar behoudt ook zijn waarde, dus ik betaal eigenlijk maar 400 euro ipv 1.400".

Dus erg verbaasd ben ik niet dat sommige mensen zo redeneren (ook bij het kopen van een Miele bvb hoewel bij witgoed de kans klein is dat je dat makkelijk kunt slijten).
Dat zijn gewoon leugens die mensen zichzelf wijsmaken om onverantwoorde aankopen te rechtvaardigen? :tongue:

Ergens hebben ze wel gelijk van zo te denken bij kinderkledij maar in veel gevallen gebruiken mensen die redenering ook voor dingen die ze uiteindelijk gewoon gebruiken tot versleten en nooit verder verkopen. Als je een Iphone koopt van €1400 en je verkoopt die terug voor €1000 dan heeft hij u effectief maar €400 gekost. Het probleem met dat soort redeneringen is dat mensen vaak de restwaarde van hun items drastisch overschatten en dat die zogezegde doorverkoop waarde geen €1000 is maar slechts €600-700... Zie ook gisteren: kledij kopen voor €100, draden, doorverkopen voor €50? Only in your dreams...
 
Natuurlijk is het een feit dat je dan uiteindelijk maar 50 euro hebt betaald.
Maar het kwam voor mij zo over alsof hij het warm water had uitgevonden en waarom hij er nog nooit eerder had aan gedacht :p
 
Laatst bewerkt:
Het is geen rocket science hier.

Als je iets voor 100 EUR koopt sta je dat bedrag in min tot het moment dat je het verkoopt en een restwaarde recupereert.

Het doet er niet toe wat de restwaarde is na de aankoop - je hebt geld uitgeven en hebt nog geen theoretische restwaarde terug in geld omgezet
 
Gisteren voor de eerste keer gekeken. Direct de 3de aflevering. Heb mij er niet in opgejaagd, maar wel goed gelachen dat die financieel zo ongeletterd waren.

- Jarenlang 200eur/mnd betalen en u er geen vragen bij stellen
- Dure (merk)kledij voor kinderen kopen...wtf zelfs. Doet dat eens ge uitgegroeid zijt..oké dan snap ik het nog enigszins. Maar toch niet met kinderen tussen 0-16jr. Tuurlijk, voor een communie of zo, mag dat..maar toch niet permanent..en zeker niet als ge het financieel moeilijk hebt.

En wat hier al gezegd werd. Mevrouw heeft het voor het zeggen en meneer volgt blindelings mee. Gewoon totaal verkeerde prioriteiten op financieel vlak. En ik zeg niet dat dure merkkledij ed niet mag. Het mag zeker, maar niet als ge maandelijks 200-300eur spaargeld moet gebruiken om rond te komen.
En dan besparen ze inderdaad enkel nog om op verlof te gaan...en dat budget gaan ze dan nog volledig gebruiken..waardoor ze in theorie jaarlijks gewoon break-even zullen draaien en 0,0 sparen.
Ik zou mij wel opjagen in een partner met dergelijk financieel inzicht
 
Pfff zou ik niet willen, minste dat er verkeerd gaat hang je
Denk dat dit van koppel tot koppel afhangt. Wij hebben een lening van +2000 Euro en sparen dan nog veel.Het is volgens mij gewoon super belangrijk een goeie financieel buffer op te bouwen zodat gein geval van ontslag probleemloos 3-6-12 maand verder kunt.

Een lening met dergelijke afbetaling is inderdaad wel geen goed plan als ge een gat in uw hand hebt :)
 
Gisteren voor de eerste keer gekeken. Direct de 3de aflevering. Heb mij er niet in opgejaagd, maar wel goed gelachen dat die financieel zo ongeletterd waren.

- Jarenlang 200eur/mnd betalen en u er geen vragen bij stellen
- Dure (merk)kledij voor kinderen kopen...wtf zelfs. Doet dat eens ge uitgegroeid zijt..oké dan snap ik het nog enigszins. Maar toch niet met kinderen tussen 0-16jr. Tuurlijk, voor een communie of zo, mag dat..maar toch niet permanent..en zeker niet als ge het financieel moeilijk hebt.

En wat hier al gezegd werd. Mevrouw heeft het voor het zeggen en meneer volgt blindelings mee. Gewoon totaal verkeerde prioriteiten op financieel vlak. En ik zeg niet dat dure merkkledij ed niet mag. Het mag zeker, maar niet als ge maandelijks 200-300eur spaargeld moet gebruiken om rond te komen.
En dan besparen ze inderdaad enkel nog om op verlof te gaan...en dat budget gaan ze dan nog volledig gebruiken..waardoor ze in theorie jaarlijks gewoon break-even zullen draaien en 0,0 sparen.
Ik zou mij wel opjagen in een partner met dergelijk financieel inzicht

Tja die dure kleding. Eens ze in het middelbaar zitten vragen ze daar ook wel achter. Maar bij ons moet onze 15 jarige er dan wel de helft van betalen als hij per se een broek van 100€ wil kopen.
 
Ik heb tot nu toe enkel de eerste aflevering gezien en vond het toch ook wel wat tenenkrullend...
Ik heb de 2de aflevering gezien en dat is het woord ja, tenenkrullend.

Zo beetje huilen dat ze hun kinderen geen vakantie van 5.000€ per jaar kunnen geven, zoals zoveel kansarme mensen, arme kindjes, help ons! Kom maar af lieve TV makers! Zie hoe goed ik eruit zie ben vanmorgen nog voor 250€ naar de coiffeur geweest en zie hoe shiek mijne vent is!

Maar wel een keukenmixer staan hebben van 1.500€, een kinderkamer laten schilderen int wit voor 1.500€, 600€ kledij per maand kopen, en als klap op de vuurpijl nog 3000€ weggooien gewoon aan iPhone verzekeringen, waarvan ze gewoon weten "aja datte, ja dat is iets dat we ooit afgesloten hebben beetje onduidelijk". Dat is toch gewoon om van te kotsen om zoiets dan met een big smile op TV te komen zeggen "aja als die schilder 2.500€ gevraagd had achteraf dan had ik dat ook gewoon gegeven, whatever, maar ons kinderen kunnen niet op reis!!". En dan een paar cut scenes over Vintet en hoppa "wij sparen nu 700€ per maand! nu gaan wij ons een goed amuseren merciiii! Victory is ours!! 😍🌟".

Waarom verdient deze onzin zendtijd? Een beetje laten zien aan kansarme mensen met het programma "geld gezocht" dat heel veel mensen geld wegsmijten als confetti en dat die mensen slachtoffer zijn en hulp verdienen.
 
Nooit begrepen waarom mensen zoveel geld geven aan kinderkleding.
De kids moeten er niet verslonst bij lopen, maar er is toch voldoende mooie kinderkledij te vinden aan een schappelijke prijs. 'k Zou er op die leeftijd zelfs van profiteren dat je ze nog goedkoop kan kleden. Eens ze tiener zijn is't meer gezaag om merkkledij.

Afgelopen zomer zat'k op een terrasje aan een speeltuin. Hoor ik zo'n moeder naar dochtertje roepen dat ze zich niet vuil mag maken, want ze heeft haar mooie kleren aan.
Mijn moeder stak mij indertijd (jaren 80) al uit voorzorg in een sponsen broekske en tshirtje. Ik mocht mij vuilmaken zoveel ik wou.
 
Afgelopen zomer zat'k op een terrasje aan een speeltuin. Hoor ik zo'n moeder naar dochtertje roepen dat ze zich niet vuil mag maken, want ze heeft haar mooie kleren aan.
Mijn moeder stak mij indertijd (jaren 80) al uit voorzorg in een sponsen broekske en tshirtje. Ik mocht mij vuilmaken zoveel ik wou.
Op de crèche werd ik ook eens aangesproken of ik "speelkleren" wou voorzien toen ze peuter was "want ze maken zich soms echt wel vuil...."

Eens goed gelachen en uitgelegd dat haar Esprit/sergeant major/whatever kleertjes allemaal van vinted komen en ze niets duurder dan 3-4 euro draagt dus dat deze mama alvast niet zal klagen over vuile of kapotte kleren!

Zeker op die leeftijd zijn ze er op 3 maand uitgegroeid, waarom zou je daar zoveel geld in steken...
Nu ze wat groter is (kledingmaat 7j) is het aanbod 2dehands kleiner omdat ze die meer verslijten door langer te dragen maar ik loop in de solden de hema, c&a en h&m binnen, aangevuld met 2dehands kleren en klaar.
 
Zo beetje huilen dat ze hun kinderen geen vakantie van 5.000€ per jaar kunnen geven, zoals zoveel kansarme mensen, arme kindjes, help ons! Kom maar af lieve TV makers! Zie hoe goed ik eruit zie ben vanmorgen nog voor 250€ naar de coiffeur geweest en zie hoe shiek mijne vent is!
Mijn grootste kritiek is dat ze gegoede mensen nemen die een groot deel van hun inkomen onbewust besteden aan frivoliteiten maar weinig harde keuzes moeten maken. Takeaway, Deliveroo of mooie kleertjes wat afbouwen is nog het makkelijke.

Er zitten geen gezinnen bij die moeten kiezen tussen eten voor hun kind, zelf minder eten of de chauffage zetten. Dat zijn de onmogelijke keuzes die nochtans bij vele OCMW's welbekend zijn.
 
Mijn grootste kritiek is dat ze gegoede mensen nemen die een groot deel van hun inkomen onbewust besteden aan frivoliteiten maar weinig harde keuzes moeten maken. Takeaway, Deliveroo of mooie kleertjes wat afbouwen is nog het makkelijke.

Er zitten geen gezinnen bij die moeten kiezen tussen eten voor hun kind, zelf minder eten of de chauffage zetten. Dat zijn de onmogelijke keuzes die nochtans bij vele OCMW's welbekend zijn.
Terecht hoor! Maar voor dat soort mensen zijn er al instanties zoals OCMW, caw,... Waar mensen begeleid kunnen worden. (Over de kwaliteit van die begeleiding gaan we het niet hebben, die kan barslecht zijn maar ook heel constructief.)

Ik denk dat er heel veel middenklassemensen zijn die voelen dat het leven duurder wordt en hiermee ook een beetje inzicht kunnen krijgen in hun eigen uitgavenpatroon. Een deel zal ernaar kijken en er absoluut niets uit leren. Maar sommige anderen zullen wel eens nadenken en hun uitgavenpatroon eens bekijken om rationelere keuzes te maken.
 
Naar mijn gevoel gaat het minder over "lessen trekken" dan mensen een goed, warm gevoel te geven dat ze hun zaakjes op orde hebben. Als je de teneur van deze thread en online commentaren leest gaat het vooral dat mensen blij zijn dat ze niet zo verspillen. Minder dat ze er zelf een besparingsidee uit halen.

Het past wel bij de VRT1 sfeer die wollige gezellige programma's uitbrengen die weinig polariserend zijn.
 
Is gewoon een programma met een heel matige redactie. Niet meer of niet minder. Op zich geen slecht concept, maar heel slecht uitgewerkt.
 
Ik blijf me altijd verbazen hoe ze er toch altijd in slagen om zo'n domme mensen te vinden en die mensen dan ook nog eens op nationale TV te krijgen met hun domheid.
 
Ik blijf me altijd verbazen hoe ze er toch altijd in slagen om zo'n domme mensen te vinden en die mensen dan ook nog eens op nationale TV te krijgen met hun domheid.
Ik denk dat je onderschat hoe fier mensen zijn als ze op TV kunnen komen, de context maakt al maar minder uit.
 
Volgende week lijkt het toch al over minder bevoorrechte mensen te gaan, maar mensen die geconfronteerd zijn met tegenslagen (frequente ziekenhuisbezoeken van de kinderen).
 

Vergelijkbare onderwerpen

Terug
Bovenaan