Geld gezocht

Man, net de hele aflevering aant kijken. Waar die allemaal geld aan geven...
Die geven op 2 maand meer aan kleren uit dan wij op een heel jaar.
 
Is gewoon een programma met een heel matige redactie. Niet meer of niet minder. Op zich geen slecht concept, maar heel slecht uitgewerkt.
Kvind dat niet. Vrt maakt programma's voor het brede publiek. Gelijk dat wij hier aan het dagobert-ducken aan het zijn, zijn er ook gewoon veel mensen die gewoon maar doen. Kvind het amusant (geen rocket science) programma, ge krijgt nen inkijk (altijd leuk) en de de deelnemers zijn zoals wij.
 
Wel erg dat ze op het einde met trots vertellen dat ze nu wel kunnen sparen voor hun kinderen... Dus daarvoor hielden ze niets aan de kant als eventuele buffer. Maar de vakantie, das wel belangrijk voor de kindjes. Voor de herinneringen. Die voor de moment daar niets van gaan onthouden later, want ze zijn nog zo jong...

En heel dat Cyrana-gedoe. My god, waar is de kritische houding van 2 leerkrachten? "We geloven in het goede van de mens". Al goed en wel, maar efkes nadenken of in vraag durven stellen, mag toch ook?
 
Denk dat dit van koppel tot koppel afhangt. Wij hebben een lening van +2000 Euro en sparen dan nog veel.Het is volgens mij gewoon super belangrijk een goeie financieel buffer op te bouwen zodat gein geval van ontslag probleemloos 3-6-12 maand verder kunt.

Een lening met dergelijke afbetaling is inderdaad wel geen goed plan als ge een gat in uw hand hebt :)
Terug samen met de vriendin?
 
En heel dat Cyrana-gedoe. My god, waar is de kritische houding van 2 leerkrachten? "We geloven in het goede van de mens". Al goed en wel, maar efkes nadenken of in vraag durven stellen, mag toch ook?
En dan zijn we verbaasd waarom het onderwijsniveau zo veel gezakt is.
Lang geleden dat er nog eens een nieuwsartikel was rond de triestige kennis van nieuwe leerkrachten.
 
Denk dat dit van koppel tot koppel afhangt. Wij hebben een lening van +2000 Euro en sparen dan nog veel.Het is volgens mij gewoon super belangrijk een goeie financieel buffer op te bouwen zodat gein geval van ontslag probleemloos 3-6-12 maand verder kunt.

Een lening met dergelijke afbetaling is inderdaad wel geen goed plan als ge een gat in uw hand hebt :)
Hangt ook af van wat jullie verdienen natuurlijk. Als wij 2k aan lening zouden hebben zou hier niet veel gespaard kunnen worden vrees ik.
 
Denk dat dit van koppel tot koppel afhangt. Wij hebben een lening van +2000 Euro en sparen dan nog veel.Het is volgens mij gewoon super belangrijk een goeie financieel buffer op te bouwen zodat gein geval van ontslag probleemloos 3-6-12 maand verder kunt.

Een lening met dergelijke afbetaling is inderdaad wel geen goed plan als ge een gat in uw hand hebt :)
Eigenlijk kan je lening maar best zo zwaar mogelijk zijn als je een gat in u hand hebt, op voorwaarde dat de knip erop gaat als het geld op is en je jezelf niet in de schulden werkt. Of die 2 nu €1k of €2k/maand betaalden... aan het eind van de maand is hun €5k er toch wel door hoor. Madam koopt zich wat sneller de nieuwste Apple laptop, alletwee in het nieuw voor da trouwfeest, extra Boss hemdje voor hun zoontjes...

€1750 is een zware hypotheek maar niet dramatisch als je met 2 in het onderwijs staat... je gaat eigenlijk letterlijk nooit ontslagen worden dus het enige wat kan gebeuren is een zware ziekte/ongeval eigenlijk :unsure: . Die €1750/maand zorgt er ook voor dat je in een recente woning zit waar de energiekost laag zal liggen wat ook wel scheelt voor je maandelijks budget. Je kan beter €1750/maand afbetalen met een energiekost van €100/maand dan €1400/maand afbetalen met een energiekost van €250/maand die dan naar de toekomst toe nog kan exploderen + u geld zit in vastgoed ipv dat ge meer geld verbrand aan energie.
 
Eigenlijk kan je lening maar best zo zwaar mogelijk zijn als je een gat in u hand hebt, op voorwaarde dat de knip erop gaat als het geld op is en je jezelf niet in de schulden werkt. Of die 2 nu €1k of €2k/maand betaalden... aan het eind van de maand is hun €5k er toch wel door hoor. Madam koopt zich wat sneller de nieuwste Apple laptop, alletwee in het nieuw voor da trouwfeest, extra Boss hemdje voor hun zoontjes...

€1750 is een zware hypotheek maar niet dramatisch als je met 2 in het onderwijs staat... je gaat eigenlijk letterlijk nooit ontslagen worden dus het enige wat kan gebeuren is een zware ziekte/ongeval eigenlijk :unsure: . Die €1750/maand zorgt er ook voor dat je in een recente woning zit waar de energiekost laag zal liggen wat ook wel scheelt voor je maandelijks budget. Je kan beter €1750/maand afbetalen met een energiekost van €100/maand dan €1400/maand afbetalen met een energiekost van €250/maand die dan naar de toekomst toe nog kan exploderen + u geld zit in vastgoed ipv dat ge meer geld verbrand aan energie.
Overal wel airco’s hangen, als ze daar niet bewust met omgaan zal die energierekening ook snel oplopen.
 
Eigenlijk vind ik tweedehands merkkleding kopen nog belachelijker. Als je geen nieuwe merkkleding kan betalen, koop dan nieuwe budgetvriendelijkere kleding.
 
Eigenlijk vind ik tweedehands merkkleding kopen nog belachelijker. Als je geen nieuwe merkkleding kan betalen, koop dan nieuwe budgetvriendelijkere kleding.
1) het gaat niet noodzakelijk over kunnen, maar ook ovr willen. Je kan bvb vinden dat die nieuwe merkkledij dat geld niet waard is, maar tweedehands dat wel een goeie koop is
2) waarom zou je nieuw moeten kopen als je goedkoper tweedehands kan kopen? Maakt het dan wat uit als het merkkledij is of niet?

Wij kochten vroeger veel tweedehands Alba baby, omdat dat mooi (én degelijk) was, maar we het te duur vonden om nieuw te kopen. Ik zie niet wat daar vreemd aan is.

Ik vind het programma overigens goed om er met de kinderen naar te kijken, ze zien zo duidelijk welke beginnersfouten je écht niet mag maken en waar mensen zot veel geld aan geven (terwijl ze het nauwelijks hebben).
 
Mooie quote:
Als je iets koopt voor 100 euro en later verkoopt voor 50 euro, heb je eigenlijk maar 50 euro betaald he. 😅
Is ook gewoon zo lijkt me. € 100 uit, € 50 in. Maar je moet het wel aan 50 kunnen verkopen. Best niet het vel van de beer verkopen voor hij geschoten is. Daarbovenop moet je ook eerst die 100 hebben, en je hebt dan een periode tussen de 100 euro dat je uitgeeft en de 50 euro dat binnenkomt dat je moet overbruggen. Aller, simpel gezegd hé. Als je iedere maand 5K er door jaagt zonder iets van buffer, tjah ...
Dit, en.... negatieve carry door opportuniteitskost 🤓

Bv. een auto kopen van 20k en 5 jaar later verkopen voor 16k
of: een auto van 5k kopen en 5 jaar later verkopen voor 1k ...
... is beiden 4k nominale "kost", maar toch niet hetzelfde.

Want die 15k verschil zou je kunnen investeren hebben aan bv. 7%, waardoor je 5 jaar later 22k hebt en in het geval van de dure auto slechts 16k.

Ver gezocht voor die mensen?
Misschien.
Maar als ze elke maand 100 euro in overpriced stuff steken (ook al komt dat later voor de helft nominaal terug), dan is dat 50 euro dat ze bv. niet in pensioensparen etc. gestoken hebben, wat op lange termijn voor hen wel een groot verschil maakt.
En dat is al minder ver gezocht.
 
Nu moet ik wel zeggen dat ik in het onderwijs nooit les heb gekregen over huishoudbudget of hoe verantwoord met geld om te gaan. Gelukkig heb ik thuis wel een goed voorbeeld gehad en ben ik op het juiste moment de tools en informatie tegengekomen op het internet. Ik kan ergens wel begrijpen dat zoiets van generatie op generatie doorgaat. Zulke mensen hebben vaak hun impulsen niet onder controle en zijn ook vatbaar voor verslavingen allerhande.

Ik denk dat zulke programma's bewust laagdrempelig zijn gemaakt om een bepaalde doelgroep te sensibiliseren.
Die lessen heb ik ook nooit gehad.

Maar op zich is het toch nie zo moeilijk (zeker in hun geval met een vast loon)

Excel met 2 tabbladen
Maandelijkse Inkomsten (moogt van mij als leerkracht dat in het groen zetten)
- vaste maandelijkse uitgaven (zet maar in het rood)

Is er overschot -> sparen en de rest mag je aan foliekes geven

Tablet 2 is jaarlijkse inkomsten (eindejaarspremie, vakantiegeld, teruggave belastingen)
- jaarlijkse kosten (kadaster, verzekeringen etc)

Overschot -> sparen en de rest aan foliekes geven

Komop seg zo moeilijk kan dat toch nie zijn.
Dan ziet ge ook meteen waar ge kunt knippen in de vaste kosten zodat uw overschot hoger is.

Trouwens 2 volwassen, 2 kinderen. Vakantie van 5000€, dat is toch nog zo gek niet dan?
 
daarnet ook de aflevering gezien.
Soms heb ik echt de indruk dat men gewoon een programma wou maken, dat men geen deelnemers vond en ze dan maar 2 acteurs hebben ingehuurd.

Echt waar, "wij weten ècht niet waarom we niet rondkomen" (met >5000euro in de maand...)

Doe gewoon uw bankrekening open en je ziet het... :sarcastic:
 
Als je al het gevoel hebt dat sparen niet lukt, waarom dan jaarlijks een dure vakantie willen doen. Een huisje huren in een buurland is toch ook al heel tof en gemakkelijker haalbaar.

Alsof die kinderen daar geen blijvende leuke herinneringen zouden aan over houden.
 
daarnet ook de aflevering gezien.
Soms heb ik echt de indruk dat men gewoon een programma wou maken, dat men geen deelnemers vond en ze dan maar 2 acteurs hebben ingehuurd.

Echt waar, "wij weten ècht niet waarom we niet rondkomen" (met >5000euro in de maand...)

Doe gewoon uw bankrekening open en je ziet het... :sarcastic:
Net ook gekeken, maar volgens mij in hun inkomen geen 5000€ per maand.

Dat is incl vakantiegeld + eindejaarspremie etc en dan omgerekend per maand.
Als ge dan 1750€ per maand aan uw hypotheek geeft zit ge boven uw stand te lenen.
 
Vriendin was het hier al 2 weken aan het zien, dat we daar misschien eens iets kunnen leren.

Aflevering 1 gezien: hele afleveringen zeveren om dan op het einde te zeggen “we hebben het opgelost met 1400€ opslag jeej”

Dan zei ik ok nog 1 aflevering maar het ziet er niet goed uit dat ik hier nog naar ga kijken 😝. Keuze aflevering: 5000€ verdienen en niet weten waar het naartoe gaat maar 200€ per maand opgelicht worden. Ja jongens, en dan altijd diene reclame van die app daar tussen. Heb het eens opgezocht, trekt op nix die app.

Ik kijk bijna nooit VRT maar dacht dat dat gekend stond als hoogstaande tv…
 
Net ook gekeken, maar volgens mij in hun inkomen geen 5000€ per maand.

Dat is incl vakantiegeld + eindejaarspremie etc en dan omgerekend per maand.
Als ge dan 1750€ per maand aan uw hypotheek geeft zit ge boven uw stand te lenen.
Mijn vriendin heeft ongeveer dezelfde leeftijd en staat ook in het onderwijs. Haar loon is een klein beetje lager maar met kinderen ten laste en kindergeld komde wel aan de 2.5k netto per kop denk ik. Overschat de eindejaarspremie ook niet want das écht gene vette, verre van een 13de maand zoals in de privé vaak wel het geval is.

Trouwens 2 volwassen, 2 kinderen. Vakantie van 5000€, dat is toch nog zo gek niet dan?
€5k voor een week... das toch veel geld?
Wij gaan voor de helft van dat geld 2 weken op Hotel in Oostenrijk en daar gaan op veel plaatsen jonge kinderen gratis mee.
En kwaliteit van een 4* daar is >>>> dan een 5* in Spanje. Máár... het is niet dezelfde vakantie natuurlijk, dat besef ik wel.
 
Laatst bewerkt:
Soms heb ik echt de indruk dat men gewoon een programma wou maken, dat men geen deelnemers vond en ze dan maar 2 acteurs hebben ingehuurd.
De vrouw van een collega van mij werkt op een nationale nieuwsdienst (voor tv, de naam zal ik maar niet vernoemen), achter de schermen.

Zij is effectief al opgeroepen geweest als 'fake' getuige in reportages. Niet dat ze daar heeft staan liegen, maar dat is dan de persoon die gekozen wordt wanneer ze 'toevallig' iemand interviewen die bij de traiteur haar kerstkalkoen gaat afhalen, bijvoorbeeld.

Dus insiders worden wel eens gebruikt.

Ik zeg nu niet dat het hier zo is, maar het gebeurt weldegelijk.
 
Laatst bewerkt:

Vergelijkbare onderwerpen

Terug
Bovenaan