Geef jij bloed aan het Rode Kruis?

Geef jij bloed?

  • Ja, zelfs bloedplaatjes of plasma

    Stemmen: 13 9,8%
  • Ja, gewoon bloed

    Stemmen: 39 29,5%
  • Nee, wegens angst

    Stemmen: 15 11,4%
  • Nee, wegens nooit aan gedacht, mss eens doen?

    Stemmen: 9 6,8%
  • Nee, geen tijd daarvoor

    Stemmen: 4 3,0%
  • Nee, ik vergeet het altijd te doen

    Stemmen: 6 4,5%
  • Nee, wegens medische redenen (niet geschikt/afgekeurd)

    Stemmen: 27 20,5%
  • Nee, andere reden

    Stemmen: 19 14,4%

  • Totaal aantal stemmers
    132
Ik ben een trouwe bloedgever. Een periode even niet (door zwangerschappen en borstvoeding). Maar onlangs weer twee keer geweest.
Eerste keer mocht ik geen geven omdat mijn bloeddruk te laag stond (heb van nature een heel lage bloeddruk).
De tweede keer mocht wel, maar toen hadden ze fout geprikt waardoor ik alsnog niet echt bloed heb kunnen geven. Toen ik zei dat ze anders maar moest herprikken, mag dat blijkbaar niet. Ze krijgen maar een prikkans. Jammer wel, want ik ben 0 negatief.

En nu moet ik toch wat moed bijeen rapen nog eens een afspraak te maken. :p
 
Ik heb gekozen voor "nee, andere reden". Want ik lees hier wel dingen die totaal tegenovergesteld zijn aan wat ik ervaar :D

Ik wil dus graag bloed geven. Ik zou dat zelfs 2x/j of zo terugkerend wel willen doen. Alleen, het lukt me nooit. Ik lees altijd dat er weer tekorten zijn, dat ze op zoek zijn naar mensen die bloed geven. En dan ga ik naar hun website.

Je kunt nu niet zeggen dat ik superafgelegen woon, in centrum Antwerpen. Als ik op eender welke dag wil gaan, is het in donorcentrum Edegem: 15min met de auto of een halfuur (!) met de fiets, wat ik niet meteen zie zitten, omdat ik niet weet hoe ik zal reageren. En anders is de eerstvolgende keer 8/11. Schoten, Wijnegem, Deurne... Telkens 15-20min in de auto. Het is echt niet supertoegankelijk, vind ik. Ik moet echt al diep gaan graven om een afspraak te kunnen maken.

Natuurlijk, met dat ik het zit te bekijken, merk ik dat er nog wel eentje dichterbij is in juli :D Dus ik heb ook ineens mijn afspraak gemaakt. Mijn kritiek meteen gecounterd!!
 
ik heb altijd met plezier bloed gegeven maar mag dus niet meer.
dit omdat ik als single regelmatig seksuele contacten heb met wisselende partners.
Telkens je met iemand nieuws seks heb mag je x aantal maanden geen bloed meer geven.
Ik vertik het ook om te liegen op die vragenlijst dus wordt ik telkens afgekeurd.
 
  • Leuk
Waarderingen: Ebel
Ik heb een kaartje gedateerd een jaar na mijn geboorte waar allerlei info over mijn bloedgroep op staat;
Ik zou bloedgroep O hebben met Rhesus D: negatief, Du: Negatief en CDE: Ccddee

Ik veronderstel dat ik O negatief bloed heb, maar iemand een idee wat de CDE zaken zijn? :shy:
 
ik ben onlangs voor het eerst bloed gaan geven.
ook omdat ik gewoon mijn bloedgroep niet kende.

viel goed mee, dus waarschijnlijk zal dat nog wel eens gebeuren
 
Bij
Bij mij staat 0-negatief en ccee

Als ik dan de omschrijving lees:

De rhesus factor wordt bepaald door 3 genen, c, d en e. Je krijgt van zowel de moeder als van de vader een gen. Voor elk van de letters zijn er 2 alternatieven: c of C, d of D en e of E.

Eigenlijk is vooral de "d" belangrijk. Als je minstens één D hebt ben je "positief", zijn beide een d, dan ben je "negatief".

Ik ben dus niks ?


Over de vraag, alhoewel ik 0-negatief heb en dus zeer nuttig kan zijn voor bloed donaties ben ik nog nooit geweest. Ik ben gewoon bang dat ik van mijn sus ga draaien of kei misselijk ga voelen. Beetje onnozel wss gezien het leed dat je er mee kan besparen. Maar ik vind dat de huisdokters, die dus bekend zijn met mijn bloedgroep, wel een grotere rol in kunnen spelen in het aanmoedigen om bloeddonor te zijn door wat druk bij de patient te leggen, of deze in elk geval toch voor te lichten.
 
Laatst bewerkt:
Bij

Bij mij staat 0-negatief en ccee

Als ik dan de omschrijving lees:

De rhesus factor wordt bepaald door 3 genen, c, d en e. Je krijgt van zowel de moeder als van de vader een gen. Voor elk van de letters zijn er 2 alternatieven: c of C, d of D en e of E.

Eigenlijk is vooral de "d" belangrijk. Als je minstens één D hebt ben je "positief", zijn beide een d, dan ben je "negatief".

Ik ben dus niks ?
Nee, omdat er al negatief staat, is bij jou de "dd" weggelaten.
Over de vraag, alhoewel ik 0-negatief heb en dus zeer nuttig kan zijn voor bloed donaties ben ik nog nooit geweest. Ik ben gewoon bang dat ik van mijn sus ga draaien of kei misselijk ga voelen. Beetje onnozel wss gezien het leed dat je er mee kan besparen. Maar ik vind dat de huisdokters, die dus bekend zijn met mijn bloedgroep, wel een grotere rol in kunnen spelen in het aanmoedigen om bloeddonor te zijn door wat druk bij de patient te leggen, of deze in elk geval toch voor te lichten.
Bij Rode Kruis willen ze niet dat iemand druk opgelegd wordt. Terecht denk ik.

Maar vraag gerust eens bij een bloeddonatie (de data en locatie kan je zien op de site van het rode kruis) of je het eens mag "in werking" zien en eventueel of je met een donor mag spreken.

Ter info, dit is hoe het werkt (toch bij ons in Ieper):
1. Je meldt je aan op het uur waarop je een afspraak hebt. Ze geven je direct een bonnetje (om op het einde een klein cadeautje te krijgen, 1 punt is bvb een strip, 2 punten was vroeger een Kinepolis-ticket, ...) en een flesje water. Dat flesje water is om op te drinken achteraf, zodat je zeker bij warm weer voldoende gehydrateerd blijft. Je krijgt ook een vragenlijst mee en men doet een polsbandje met je naam aan.
2. Je moet een vragenlijst invullen op een tafel (privé, afgeschermd) met ja/nee vragen over je gezondheid (recent tandartsbezoek, medicatie, ...) , je seksleven (meerdere partners, recent nieuwe partner, ...) en je reizen (recent naar "vreemde' landen geweest, ....) . Daarna ga je naar de dokter (opnieuw afgeschermd) die je vragenlijst overloopt en eventueel bijkomende vragen stelt. Hij kan je terug naar huis sturen, ook daar kan je nog altijd zeggen "ik wil eigenlijk geen bloed geven". Geen probleem, je kan gewoon terug naar huis en da's niet abnormaal, veel mensen die bvb vergeten dat je geen bloed mag geven als je de week ervoor naar de tandarts ging. Of bvb bij vrouwen die denken dat ze zwanger zijn (of waarvan nog niemand mag weten dat ze zwanger zijn).
3. Indien de dokter je goedkeurt, ga je naar de tafel waar ze alle buisjes en zakjes klaarmaken. Daar krijg je een bakje met alles wat ze nodig hebben om je te prikken. Je wacht even en dan zullen ze je vragen of je links of rechts wil geprikt worden, niet alle zetels kunnen beide kanten aan. Als er een juiste zetel vrij is, ga je daar liggen. Geen idee van links of rechts? Dan zullen de verpleegsters wel kiezen en kijken.
4. Eens je ligt, maakt men alles klaar, men desinfecteert de prikplek, men geeft je een knijpballetje in de hand (daarmee kan je de aders "verdikken") en men gebruikt een band die men rond je arm spant (opnieuw voor die aders zichtbaar te maken). Dan zal men prikken (een héél dunne naald, je voelt het een tweetal seconden) en tapt men eerst enkele buisjes vol voor de controle van je bloed. Daarna zal het bloed in een zakje stromen dat gewiegd wordt. Er loopt continu verpleegsters rond die je in de gaten houden, zeker als het je eerste keer is. Denk je flauw te vallen kan je dat direct aangeven, maar anders zullen ze het ook wel zeker zien.
5. Als het gedaan is, dan zal de machine een signaal geven dat het zakje vol zit (de hoeveelheid is volgens je gewicht, denk max 500ml). Bij sommige mensen gaat dat vlug, bij anderen trager. Dan komt men, als men niet met iemand anders bezig is, om de naald eruit te halen en zal gevraagd worden om met een watje even het gaatje af te dekken. Als dat wat gestold is (na 2 minuten ongeveer), dan zal men met tape rond je prikgat gaan om dat watje vast te zetten.
6. Dan mag je rechtstaan (tenzij je liever nog wat ligt) en mag je naar de cafétaria gaan, waar je gevraagd wordt om een tiental minuten ter plaatse te blijven en even nog iets (gratis) te drinken. Zou je dan nog nog last hebben (draaierig, ...) , dan komt de dokter direct af. Ik heb dat op mijn >50 bloedgiftes en >100 plasmagiften slechts 1 keer gezien en dan was het nog niet erg.
7. Daarna kan je naar huis, eventueel nog na het kiezen van een cadeautje. is er iets mis met je bloed, krijg je bericht van het Rode Kruis. Dat kan gaan over een tekort aan ijzer of zo (zie https://www.rodekruis.be/wat-kan-ji...-informatie-bij-onze-laboratoriumonderzoeken/)

Als je in het Ieperse woont (of voor iedereen die twijfelt): ik ga op 6 september terug, geef gerust een seintje, men mag gerust alle stappen met mij doorlopen (al denk ik dat de dokter dat niet zal willen, de rest kan wel).






Quasi bij elke stap vraagt men je naam en controleert men je bandje, om zeker te zijn dat het bloed én de medische gegevens van de juiste persoon is.
 
Ik gaf vroeger regelmatig bloed, nu is het al even geleden, hoofdzakelijk omdat de driemaandelijkse (?) lokale bloedinzamelactie steeds slecht vielen in functie van sportieve doelen. De dag voor iets waar je een aantal maand voor hebt getraind ga je geen bloed meer afgeven. Een vast donorcentrum gaan opzoeken vind ik dan weer teveel moeite (2 min wandelen vs 20-25 min met de wagen).

Dit najaar zal het sowieso wel gebeuren.

De eerste keer was ik wel geschrokken. De dokter zegt dat je geen info krijgt van het Rode Kruis behalve als er iets mis is met je bloed. 2-3 weken later kreeg ik een brief, bleek dat een bedankingsbrief te zijn. Niet goed voor de tikker 😅
 
Volgende week gift nr 78, zowel bloed, plasma en 1 keer per toeval plaatjes.
Het probleem met bloedplaatjes is dat het lang duurt en niet in ieder transfusiecentrum kan afgenomen worden.
 
Over de vraag, alhoewel ik 0-negatief heb en dus zeer nuttig kan zijn voor bloed donaties ben ik nog nooit geweest. Ik ben gewoon bang dat ik van mijn sus ga draaien of kei misselijk ga voelen. Beetje onnozel wss gezien het leed dat je er mee kan besparen. Maar ik vind dat de huisdokters, die dus bekend zijn met mijn bloedgroep, wel een grotere rol in kunnen spelen in het aanmoedigen om bloeddonor te zijn door wat druk bij de patient te leggen, of deze in elk geval toch voor te lichten.
Vooraf zeker eten en drinken en nadien gewoon blijven liggen - dan zitten op bedje en dan pas opstaan. Moest je toch iets voelen dan gaan liggen. Als het gebeurt voel je het meestal aankomen en als je op tijd gaat of blijft liggen gebeurt er niets.

Als je nadien toch schrik hebt nog, kan je bloedplasma geven (maar je moet 1* bloed geveven hebben hiervoor)
 
Indien je een vaste relatie hebt. Niet?

Er zijn nog genoeg vragen die ervoor zorgen dat je bloed geweigerd zal worden. Maar dat geldt ook voor een hetero met een losbandig seksleven.
 
Homoseksualiteit maakt niet uit om bloed te geven.
Jawel. Als je homosexuele contacten hebt, moet je 12 maand wachten na de laatste keer 'homosex'. Ik mag gerust de dag na sex met mijn vrouw bloed geven.

Is een moeilijke discussie, afweging tussen veiligheid en vrijheid.
 
Indien je een vaste relatie hebt. Niet?

Er zijn nog genoeg vragen die ervoor zorgen dat je bloed geweigerd zal worden. Maar dat geldt ook voor een hetero met een losbandig seksleven.
Ik heb een vaste relatie hoor, maar zoals @JPV al zegt: moeilijke discussie :)
 
Ik vind het wel goed dat de mogelijkheid er is. Vroeger was daar zelfs geen sprake van.
 
Ik vind het wel goed dat de mogelijkheid er is. Vroeger was daar zelfs geen sprake van.
Ik niet, want ik wil heel graag bloed geven :) Een losbandig seksleven is niet eigen aan homoseksuelen hoor ;-)
Mogelijkheid is het niet echt, maar bon.
 
Terug
Bovenaan