Geef jij bloed aan het Rode Kruis?

Geef jij bloed?

  • Ja, zelfs bloedplaatjes of plasma

    Stemmen: 13 9,8%
  • Ja, gewoon bloed

    Stemmen: 39 29,5%
  • Nee, wegens angst

    Stemmen: 15 11,4%
  • Nee, wegens nooit aan gedacht, mss eens doen?

    Stemmen: 9 6,8%
  • Nee, geen tijd daarvoor

    Stemmen: 4 3,0%
  • Nee, ik vergeet het altijd te doen

    Stemmen: 6 4,5%
  • Nee, wegens medische redenen (niet geschikt/afgekeurd)

    Stemmen: 27 20,5%
  • Nee, andere reden

    Stemmen: 19 14,4%

  • Totaal aantal stemmers
    132
Ik geef 4x per jaar bloed, al sinds mijn 19-20 jaar ofzo. Nog nooit ergens last van gehad, ik heb ook goeie dikke aders.
Meestal maak ik er een sport van om mijn zakje zo snel mogelijk vol te hebben. :tongue:

Plasma geven heb ik nog nooit gedaan, kan je afaik nergens doen hier in de buurt.
 
Ik probeer alle 3 maanden bloed te geven. En de laatste jaren lukt dat (weer) goed. Rode kruis komt hier in het dorp dan langs op een donderdagavond. Vlakbij, dus lekker makkelijk.

Ik heb er fysiek geen ongemakken van, en ook geen bang van naalden, dus het zou in mijn geval dus een beetje zonde zijn om het niet te doen, vind ik :)

Het Rode Kruis doet me telkens wel met de neus op de feiten drukken dat ik weer geen orgie heb gehad de afgelopen periode :( :p
 
Gedaan van mijn 18 tot een jaar of 30 of zo. Laatste keer slechte ervaring gehad. Lange drukke werkdag gehad, geen tijd om te eten en dus 's avonds nuchter gaan bloed geven (zonder bij stil te staan dat dit niet het beste idee was :unsure: ). Tijdens het aanschuiven voor mijn bonneke is dus het licht uitgegaan en flauw gevallen. Sindsdien niet meer geweest. Zou het eigenlijk ook opnieuw moeten gaan doen.
Het Rode Kruis doet me telkens wel met de neus op de feiten drukken dat ik weer geen orgie heb gehad de afgelopen periode :( :p
Ik herinner me ook een vraag op die lijst ivm vluchtige "niet-hetero" sex. Staat dat er ook nog altijd op?
 
Elke keer ik een flyer krijg zeg ik "Deze keer ga ik effectief bloed geven". En dan passeert die datum en ben ik het weer vergeten :unsure:
 
Elke keer ik een flyer krijg zeg ik "Deze keer ga ik effectief bloed geven". En dan passeert die datum en ben ik het weer vergeten :unsure:
Vorige week heeft het Rode Kruis me een hele dag proberen te bellen op mijn smartphone. Heb afgenomen en verzocht om eens vriendelijk met dat stalkerig gedrag te stoppen. Het was instant gedaan. Ik zal zelf wel beslissen wanneer ik bloed kom geven 🤷‍♂️
 
Vroeger regelmatig gedaan, dan werd het leven drukker en is het op een laag pitje gevallen.
Afgelopen december hebben ze hemachromatose vastgesteld bij mij. Dat wil zeggen dat mijn lichaam te veel ijzer heeft. Oplossing: aderlatingen. Maar dat zakje bloed wordt hier in België helaas gewoon weg gegooid.

Vanaf mijn waarden weer onder controle zijn zou ik wel een attest kunnen krijgen zodat ik mijn aderlatingen kan vervangen door donaties bij het Rode Kruis.
Uiteindelijk zou dat win-win zijn: ik moet niet meer elke x-tijd naar het ziekenhuis en bij het Rode Kruis krijgen ze een vaste donor met een gegeerde bloedgroep (AB-).
 
Al wel paar keer bloed gegeven tijdens de jaarlijkse "Bloedserieus" actie hier op de campus, terwijl ik het strikt volgens de achterhaalde regels niet zou mogen cuz biseksueel en geen celibataire kluizenaar zijn.
Doe het vooral voor de goodiebags, uit mezelf zou ik nooit de moeite om speciaal bloed te gaan geven. Heb toch een bloedgroep die je aan bijna niemand kan geven (A+).
 
Nee om medische redenen. Als diabeet sta ik ingedeeld in de risicogroep van druggebruikers vanwege het naaldgebruik.


Op het werk hebben wij nog tijdje zakken bloed die de dag ervoor afgenomen waren maar om de een of andere reden niet geschikt waren voor donatie (niet aan het minimum van x ml geraakt, maar ook om medische redenen) aangekocht bij het rode kruis. Kan zeggen die vingen nogal wat euro'tjes voor zo een zak. 😳
 
Al wel paar keer bloed gegeven tijdens de jaarlijkse "Bloedserieus" actie hier op de campus, terwijl ik het strikt volgens de achterhaalde regels niet zou mogen cuz biseksueel en geen celibataire kluizenaar zijn.
Doe het vooral voor de goodiebags, uit mezelf zou ik nooit de moeite om speciaal bloed te gaan geven. Heb toch een bloedgroep die je aan bijna niemand kan geven (A+).
Ge kunt aan A+ en AB+ geven. En A+ is een van de meest voorkomende in België dus ik zou niet zeggen dat ge aan niemand kunt geven :p.
Hun voorraden voor A+ zijn wss wel nooit heel erg laag maar dat varieert toch vaak.

Ik mag helaas niet voor medische redenen, anders zou ik wel geven omdat ik een weinig voorkomende heb (AB+).
 
  • Leuk
Waarderingen: JPV
Doe het vooral voor de goodiebags, uit mezelf zou ik nooit de moeite om speciaal bloed te gaan geven. Heb toch een bloedgroep die je aan bijna niemand kan geven (A+).
38% van de bevolking noem ik toch niet "bijna niemand"
 
Nee, vrees voor besmetting met een ziekte :unsure:
Plus ik hou graag mijn lichaamsdelen en sappen intern bij mij. :coolbrows:
 
Ik herinner me ook een vraag op die lijst ivm vluchtige "niet-hetero" sex. Staat dat er ook nog altijd op?
Ja, zo'n vragen staan er ook nog bij.

Ik praat het meest met mijn vrouw over seks, de dag voor dat ik bloed ga geven.

Dat je geen bloed wil geven, ok... maar om dat nu 'gay' te noemen...


Allé zo kan het wel weer even met de flauwe grapjes.
 
Ik mag omwille van een auto-immuunziekte geen bloed geven.

Daarnaast blijf ik het belachelijk vinden hoe het risico bij mannen wordt ingeschat die seks hebben met andere mannen...
 
Ja, zo'n vragen staan er ook nog bij.

Ik praat het meest met mijn vrouw over seks, de dag voor dat ik bloed ga geven.


Dat je geen bloed wil geven, ok... maar om dat nu 'gay' te noemen...


Allé zo kan het wel weer even met de flauwe grapjes.
Hij is gay
 
I know, vandaar mijn laatste zinnetje ;)

OT: Zijn er hier veel mensen waar het Rode Kruis ook op het bedrijf langskomt? Sinds vorig jaar is dat hier terug het geval. Lijkt me nog altijd één van de meest efficiënte manieren om aan bloeddonnaties te geraken.
 
I know, vandaar mijn laatste zinnetje ;)

OT: Zijn er hier veel mensen waar het Rode Kruis ook op het bedrijf langskomt? Sinds vorig jaar is dat hier terug het geval. Lijkt me nog altijd één van de meest efficiënte manieren om aan bloeddonnaties te geraken.
Bij de nmbs kan je op bepaalde dagen in Brussel in één van de hoofdgebouwen tijdens je dienst bloed gaan geven.
Is wel enkel voor de mensen die bureau werk doen in Brussel.
 
Terug
Bovenaan