Geef jij bloed aan het Rode Kruis?

Geef jij bloed?

  • Ja, zelfs bloedplaatjes of plasma

    Stemmen: 13 9,8%
  • Ja, gewoon bloed

    Stemmen: 39 29,5%
  • Nee, wegens angst

    Stemmen: 15 11,4%
  • Nee, wegens nooit aan gedacht, mss eens doen?

    Stemmen: 9 6,8%
  • Nee, geen tijd daarvoor

    Stemmen: 4 3,0%
  • Nee, ik vergeet het altijd te doen

    Stemmen: 6 4,5%
  • Nee, wegens medische redenen (niet geschikt/afgekeurd)

    Stemmen: 27 20,5%
  • Nee, andere reden

    Stemmen: 19 14,4%

  • Totaal aantal stemmers
    132

JPV

Crew Member
Crowdfunder FE
Geef jij bloed aan het rode kruis? Zoniet, waarom niet?

Vandaag bloed gegeven en zie dat er toch veel oudere mensen zijn die bloed geven. Men vraagt ook vaak naar nieuwe bloedgevers wegens een tekort (soms natuurlijk gewoon als manier om reclame te maken, maar het lijkt me wel nodig dat er nieuwe komen).

Bloedplasma/-plaatjes gaf ik vroeger als student, maar da's niet beschikbaar dicht in de buurt.

Voor wie nog geen bloed geeft:
- Je bloed wordt getest, wijken de waardes af (hemoglobine, ijzer, ...) krijg je een berichtje, dus is een gratis bloedcontrole.
- Het duurt ongeveer 1 uur (van begin tot einde), meer dan een prikje voel je er niet van
- Je krijgt een flesje water (extra vocht) en een drankje/koekje acheraf (om je even op je gemak laten komen) en kan nog bonnetjes sparen voor cadeaus (1 bon = strip, 2 bonnen = boek)
- telkens ga je even bij een dokter, die je controleert. Je kan afgekeurd worden indien je o.a. recent naar de tandarts bent geweest, nieuwe of speciale seksuele contacten hebt of een ziekte opgelopen hebt. Dan kan je direct de zaal verlaten en dat gebeurt nog wel eens, je valt dus niet op als je op het laatste moment niet kan omdat je gisteren een nieuw lief opgedaan hebt ;).
- andere basisvereisten: minimum 18 jaar, minstens 50 kg. Maar daar zullen de meesten hier wel aan voldoen;

 
2 keer bloed gedoneerd, maar mijn lichaam reageert bijzonder slecht op het bloedverlies.

Eerste week op kot, na twee uur aanschuiven, ben ik na de afname zonder enige waarschuwing flauwgevallen tijdens het bestellen van een drankje. Toen ze mij hebben opgeraapt, ben ik eventjes bijgekomen en heb ik daarna opnieuw het bewustzijn verloren. Mijn mama is mij moeten komen ophalen aangezien ik nog amper op mijn benen kon staan.

Jaren later nog eens opnieuw geprobeerd, maar van zodra ik rechtop ging zitten, verdween mijn zicht. Met veel geduld en cola toch thuisgeraakt, maar aangenaam is het allerminst. Sindsdien word ik niet meer uitgenodigd.
 
Ik heb een tijdje om de 14 dagen plasma gedoneerd. De laatste tijd wegens tijdsgebrek heel wat minder, zou het echt weer eens fatsoenlijk moeten opnemen. Gelukkig een centrum om plasma te doneren in de buurt, want de lokale bloedinzamelingen waren hier geen succes aangezien ik moeilijk te prikken ben. In het centrum lukt dit meestal zonder problemen.

Voor mij telkens een uurtje me-time. Duurt ongeveer een uur en ik kijk dan telkens een serie. Achteraf een drankje en een koekske. Bij plasma krijg je 2 bonnen of 1 transportbon, hier kan je bv ook een bon v NMBS mee nemen.

Ik snap dat er een tekort aan donoren is, maar ik vind ze soms wel wat opdringerig. Hoe vaak ik wel geen telefoon of brief krijg om te gaan doneren.
 
Ondanks dat ik misschien wel meer zou kunnen gaan, mis ik er soms een beetje het geduld voor. Toch probeer ik 1 á 2 keer per jaar bloed te doneren. Er is hier een vast donorcentrum dichtbij waar ik vroeger gewoon kon binnenwandelen, maar tegenwoordig vragen ze een afspraak op voorhand, wat de spontaniteit er wat uit kan halen.

Meer informatie kan je vinden via: https://www.rodekruis.be/wat-kan-jij-doen/geef-bloed-of-plasma/
En ook handig om in het oog te houden: https://www.rodekruis.be/wat-kan-jij-doen/geef-bloed-of-plasma/check-je-bloedvoorraad/
 
Nee om verschillende redenen.

1) Ik vergeet het altijd
2) Geen tijd. Ik geraak nu al niet rond met alles wat ik thuis moet doen. (+Met het werken in shiften is dat een extra stap aan plannen)
3) Tattoo's, piercings,...
4) Een van de redenen voor puntje 6, ik heb een vrij lage bloeddruk
5) Ik neem medicatie waardoor ik vermoed dat ik geen bloed ga mogen geven.
6) De laatste keer dat ik geweest ben, 15j geleden of zo, ben ik zo goed als flauwgevallen. Ik voelde me raar en ze hadden me net op tijd losgekoppeld 😅
 
Laatst nog eens geweest. En van zin om het terug meer te gaan doen.

Alleen mijn gegevens om me te contacteren krijgen ze niet meer.
 
Ik vind dat het ergens verplicht zou moeten zijn.
Waarom? Dat is voor veel mensen een heel invasief iets, dat verplichten is wel enorm drastisch vind ik....

------
Mijn ex doneert frequent bloed, met bloedgroep O+ is die op dat vlak natuurlijk de ideale kandidaat!
Ik heb een grote schrik van naalden, bloed prikken is altijd miserie wegens kleine springaders waardoor ik simpelweg bij de jaarlijkse bloedcontrole bij de huisarts (die mag 1x prikken van mij, lukt het niet ga ik naar het ziekenhuis waar ze me met kindernaaldjes prikken) al met blauwe plekken naar huis ga.
1x heeft mijn ex me toch kunnen overhalen om het toch eens te proberen (je kan altijd stop zeggen ook. 🤷‍♀️) maar bij de dokter bleek dat ik geen bloed mag geven. Een geluk bij een ongeluk! 😬
 
Ik ga al sinds mijn 20ste regelmatig.
Hier vlakbij is een donor centrum met ruime openingsuren, dat maakt het plannen makkelijker.
Normaal gaf ik plaatjes maar na mijn bevalling heb ik bepaalde antistoffen in mijn bloed waardoor ik geen plaatjes meer mag geven.
Nu geef ik plasma of als ze liever bloed hebben, bloed.
Ik heb heel makkelijke aders en vind het ook wel even een welkome ontspanning van het werkende mama leven.
 
Ik heb een tijdje (net na mijn studententijd) zo vaak bloed gegeven als ik kon, de laatste tijd nog maar 1x per jaar ofzo, ik heb wel een afspraak staan om binnenkort opnieuw te doneren. Zoals een ander lid eerder zei vind ik ook wel dat ze opdringerig zijn om je opnieuw te laten komen. Sms'en, brieven, bellen (soms meermaals per dag), ... Ik snap wel dat het nodig is dat mensen komen doneren, maar toch.
 
Ik heb in het verleden erg vaak bloed en ook plasma gegeven, maar sinds ik eens net niet bewusteloos gegaan ben, ben ik eigenlijk niet meer geweest. Ik heb blijkbaar ook erg moeilijke aders, en ben al eens terug naar huis moeten gaan omdat ze niet binnen het kwartier in een ader geraakten (dat is blijkbaar een regel). Dat was tof, 15min met een naald in uw arm liggen koteren om een ader te pakken te krijgen.

Toen ik federaal ambtenaar was, kreeg je daar trouwens nog een dag verlof voor :eek:. Ondertussen is dat niet meer zo.
 
20* plasma gegeven, nu gestopt omdat ik het na een medische antecedent niet meer veilig vind voor mezelf
 
Mijn bloed werd altijd afgekeurd door te lage hemoglobine, dan overgeschakeld naar plasma geven omdat daar de norm iets lager ligt waardoor mijn plasma nog nooit is afgekeurd. Momenteel mag ik door zwangerschap niet doneren maar zodra het weer mag, ga ik terug doneren.
Dit is dan ook het enige wat ik doneer, geen financiële giften.
 
Nadat ik mij als beenmergdonor heb opgegeven vroegen ze of ik ineens bloed wou doneren, sindsdien doe ik dat regelmatig.
Het is ondertussen wel weer even geleden, straks nog eens een afspraak maken!
 
Ik heb het jaren terug twee of drie keer gedaan. Ik heb vrij grote, zichtbare aders die makkelijk te prikken zijn, en het bloed komt er ook snel uit. Weinig van gemerkt. Eigenlijk zou ik het dus gewoon regelmatig moeten doen.
Maar buiten enkele herinneringen het eerste jaar ofzo, zie ik nog maar weinig van en ik moet eerlijk zijn: het ontgaat me gewoon volledig.

Dusja, goed voornemen is om dat terug eens op te nemen, aangezien ik gewoon O+ ben. Weetje: in Mexico geeft bijna niemand vrijwillig bloed, als je daar een serieuze operatie ondergaat dien je dan ook zelf X aantal donoren te vinden die de reserves aanvullen. Dan is ons systeem toch wel wat zorgelozer.
 
Ik heb dat nog maar een keer gedaan en ik voelde het bloed zo uit me gaan. Dat kan natuurlijk ook aan mij liggen. Al bij al viel het wel mee.
 
3) Tattoo's, piercings,...
Is dan een reden tot "afkeur"?
Ergens wel logisch: extra risico-factor, maar dan valt toch een groot deel af.

Nog nooit bloed gegeven, vrij zeker dat ik zou neergaan 😂.

Bloed in een zak of buisje doet iets met mij.

Bloed van een wonde (iemand anders of mezelf) doet me niets.
Ook geen prik-angst. (tattoo's)

Voor het werk minstens 2x per jaar een bloedname. (zal al wel 50+ in totaal zitten)
Maar het went niet.
Al 3x neergegaan.
Niet kijken tijdens het prikken, alles onder controle... Dokter legt casual de gevulde buisjes in mijn gezichtsveld en system shutdown.
 
Terug
Bovenaan