Geef jij bloed aan het Rode Kruis?

Geef jij bloed?

  • Ja, zelfs bloedplaatjes of plasma

    Stemmen: 13 9,8%
  • Ja, gewoon bloed

    Stemmen: 39 29,5%
  • Nee, wegens angst

    Stemmen: 15 11,4%
  • Nee, wegens nooit aan gedacht, mss eens doen?

    Stemmen: 9 6,8%
  • Nee, geen tijd daarvoor

    Stemmen: 4 3,0%
  • Nee, ik vergeet het altijd te doen

    Stemmen: 6 4,5%
  • Nee, wegens medische redenen (niet geschikt/afgekeurd)

    Stemmen: 27 20,5%
  • Nee, andere reden

    Stemmen: 19 14,4%

  • Totaal aantal stemmers
    132
Was dat vorig jaar (of twee jaar terug?) niet aangepast dat homoseksuelen wél bloed mochten geven? Ik herinner me dat er een tijdje gedoe rond was in de media dat homoseksuelen nog altijd niet mochten doneren en dat dat uiteindelijk dan wel mocht van het Rode Kruis.

En in navolging mogen ze vanaf 1 juli 2023 bloed doneren als ze de laatste 4 maand geen seksueel contact hadden.

 
Laatst bewerkt:
Ik geef zowel bloed als plasma maar vooral plasma omdat ik AB+ ben.
Ik probeer iedere 2 weken te geven maar het laatste jaar was dit moeilijk omwille van slaapgebrek en gebrek aan tijd sinds de geboorte van onze dochter.

Vorige week donderdag nog plasma gegeven maar dat verliep iets minder vlot. Lijkbleek geworden en duizeligheid met een dikke blauwe vlek op mijn bicep. Maar goed, niet ter plaatse flauwgevallen dus volgende week nog eens geven. Daarnaast krijg ik er 2 bonnen voor dus 3 x geven en ik krijg een gratis Kinepolisticket 😁.
 
Indertijd op de hogeschool kwam het rode kruis een halve dag op de campus staan. Ik trommel kei enthousiast een paar vriendinnen op en wat bleek? Ik mocht zélf geen bloed geven 🙈 Ik heb als kind epilepsie gehad en dat was geloof ik al reden genoeg om niet te mogen doneren. Wel mijn koffiekoek, cola en cinematicket gekregen toen 😝
 
Vroeger heel frequent. Nu wat minder. Bijna altijd plasma. O+.
Het is fijn te weten dat ik daar mensen mee help. M'n bloed wordt regelmatig gecontroleerd en dat is ook mooi meegenomen.

Als ik me niet vergis krijg je ook gratis bloed als je opgenomen wordt, terwijl dat anders heel duur is. Donorkaart zit altijd in m'n portefeuille. Geen idee of dat zo is, ik heb mij dat laten wijsmaken. Zelf nog nooit nodig gehad.

In het begin, x-aantal jaren terug, ging ik soms samen met mijn schoonmoeder. Plasma heeft eigenlijk een heldere, gele kleur. Precies urine. De zak van mijn schoonmoeder was op een keer nogal wit en troebel. Ik vroeg aan de dokter die daar rondliep hoe dat kwam. M'n schoonmoeder had over de middag frieten gegeten en 's avonds was dat het resultaat daarvan. Vond ik heel interessant.
 
Ik moet het eigenlijk doen, maar ik vergeet het altijd te doen en tegen dan is mijn medisch certificaat niet meer in orde.
Vorig jaar erfelijke aandoening ontdekt, ik heb te veel ijzer in mijn bloed (hemochromatose).
Toen moest ik om de week naar de dokter om een aderlating te laten doen, mijn bloed werd nadien vernietigd.

Nu is mijn ijzer niveau in orde, maar ik vergeet ofwel een afspraak in te plannen, ofwel is mijn medisch certificaat vervallen.
Binnenkort weer naar de dokter voor een aderlating 😅

één keer in een ver verleden ook afgekeurd. Ik kwam net terug van carnaval in Rio en had toen geen stabiele relatie :ROFLMAO:
 
Nee wegens angst, maar waarschijnlijk zou ik van de dokter ook niet mogen.
Ben ook niet gek aan die naalden.
Heb me al 5 jaar niet meer laten controleren op iets, omdat ik angst heb voor die naalden én aangezien ze toch maar amper kankers kunnen opsporen.


Wat ik me afvraag is, waarom nemen ze niet gewoon bloed af van stervende mensen. (geen oudere mensen natuurlijk, ik weet ook wel dat die hun bloed niet meer in beste staat is, daarom mogen zij geen bloed geven bijvoorbeeld)

Of mensen die net een dodelijk ongeval hebben gehad. Die hun bloed is toch nog vers. Dat kan toch gerust afgetapt worden, inclusief organen.
We leven nu toch in een tijd waarbij je organen (en bloed dus wellicht ook?) standaard overgedragen worden aan "de wetenschap", indien je er expliciet zelf voor kiest dit niet te willen?

Dan moet er toch altijd bloed genoeg zijn?
 
Ben ook niet gek aan die naalden.
Heb me al 5 jaar niet meer laten controleren op iets, omdat ik angst heb voor die naalden én aangezien ze toch maar amper kankers kunnen opsporen.


Wat ik me afvraag is, waarom nemen ze niet gewoon bloed af van stervende mensen. (geen oudere mensen natuurlijk, ik weet ook wel dat die hun bloed niet meer in beste staat is, daarom mogen zij geen bloed geven bijvoorbeeld)

Of mensen die net een dodelijk ongeval hebben gehad. Die hun bloed is toch nog vers. Dat kan toch gerust afgetapt worden, inclusief organen.
We leven nu toch in een tijd waarbij je organen (en bloed dus wellicht ook?) standaard overgedragen worden aan "de wetenschap", indien je er expliciet zelf voor kiest dit niet te willen?

Dan moet er toch altijd bloed genoeg zijn?
 
Vroeger regelmatig op dezelfde dag, tot ik eens niet kon en ze me opbelden of ik toch niet wou gaan die avond. Ik kon echt niet en toen nam die medewerker woorden in de mond als "schuldverzuim" en "doden op je geweten hebben". Ondertussen jaren geleden, zou het eigenlijk terug moeten gaan doen.
 
Ik heb A negatief bloed en ze hebben wel redelijk wat van dat type nodig. In principe zou ik er geen probleem mee hebben maar het spijtige is dat mijn bloed niet goed aftapt. Ik zit daar vaak (drie)dubbel zo lang dan iemand anders.
 
Nee, ik mag nooit en vaak om verschillende redenen tegelijkertijd (vroeger piercings, nu losse seksuele contacten, groepsseks, sekswerker en seks hebben met mannen die seks hebben met mannen). Tbh wil ik al niet meer, ik tel ook niet, 't is altijd wel iets. Ik lees net dat je 12 maanden moeten wachten, ik heb letterlijk vorige zaterdag nog de helft van die toestanden voorgehad 🤷‍♂️En binnen nu en 12 maanden zal dat nog wel een paar keer gebeuren.
 
Begonnen als student als het Bloedserieus was. Daarna nog regelmatig gaan geven, maar door verschillende verhuizen, de coronaperiode en m'n zwangerschap is dat er niet meer van gekomen. Ik zou weer kunnen beginnen maar de opdringerigheid (telefoon, sms'en, mails ...) steekt me wat tegen.
 
Als het kan doe ik het 4x per jaar. 2x ter plekke afgekeurd omdat ik de x aantal dagen ervoor bij de tandarts was geweest en tandsteen had laten verwijderen :unsure: Nu zorg ik er ook wel voor dat de jaarlijkste tandarts beurt na de donatie gepland staat aangezien het toch altijd rond dezelfde periode is.

Het is een van de makkelijkste 'goeie daden' om te doen (mits medische OK etc. etc.)
 
Paar keer geweest, maar de laatste paar keer een 'voos' gevoel in mijn arm gehad en het lijkt dat sindsdien mijn kracht in die arm/hand verminderd is. Sindsdien niet meer geweest.
 
Ik herken die opdringerigheid eigenlijk helemaal niet.
Toen ik zwanger was hebben ze eens een keer gebeld, ze hebben toen genoteerd wanneer ik terug mocht geven en hebben me die volledige periode met rust gelaten.
Nu bellen ze heel af en toe eens en dan zijn ze altijd vriendelijk en heel normaal.
 
Aangezien ik zelf al meerdere keren bloed toegediend gekregen heb, zou ik zelf ook wel bloed willen doneren, maar om medische reden word ik geweigerd.
 
Ik geef bloed, omdat ik het wil en ook kan. Ben B+.

Vroeger nog plasma gegeven in mijn studentenjaren. Dan als ik terug thuis woonde, geen plasma gegeven omdat er in de nabijheid nog geen mogelijkheid was om plasma te geven, enkel bloed. Zoveel jaar later is er een centrum hier in Roeselare. Heb dan nog es geprobeerd om plasma te geven. Na 2 mislukte en onaangename pogingen probeer ik het niet meer en houd ik het enkel bij bloed geven. Ik doe wel mijn best om elk jaar 4x te kunnen geven :)
 
Vroeger 4 tot 6x per jaar. Gewoon uitnprincipr om mensen te helpen.

Nu in ZA 2x per jaar omdat ze het maar 2x per jaar doen mijn regio.
 
Terug
Bovenaan