Geef jij bloed aan het Rode Kruis?

Geef jij bloed?

  • Ja, zelfs bloedplaatjes of plasma

    Stemmen: 13 9,8%
  • Ja, gewoon bloed

    Stemmen: 39 29,5%
  • Nee, wegens angst

    Stemmen: 15 11,4%
  • Nee, wegens nooit aan gedacht, mss eens doen?

    Stemmen: 9 6,8%
  • Nee, geen tijd daarvoor

    Stemmen: 4 3,0%
  • Nee, ik vergeet het altijd te doen

    Stemmen: 6 4,5%
  • Nee, wegens medische redenen (niet geschikt/afgekeurd)

    Stemmen: 27 20,5%
  • Nee, andere reden

    Stemmen: 19 14,4%

  • Totaal aantal stemmers
    132
Begonnen als student als het Bloedserieus was. Daarna nog regelmatig gaan geven, maar door verschillende verhuizen, de coronaperiode en m'n zwangerschap is dat er niet meer van gekomen. Ik zou weer kunnen beginnen maar de opdringerigheid (telefoon, sms'en, mails ...) steekt me wat tegen.
Onlangs toch wel het toppunt meegemaakt. Mijn vrouw gaat geregeld. Briefje gehad in de brievenbus dat het weer was in de buurt op 3 data. Ik weet niet of ze mail sturen naar mijn vrouw want haar mail zie ik niet dus kan wel zijn dat ze haar ook nog eens naar gestuurd hebben. Vervolgens hebben ze haar proberen bellen, maar ze nam niet op. En dan hebben ze maar op mijn gsm gebeld. Ik weet niet hoe ze aan mijn nummer en de link met mijn vrouw gekomen zijn hoor. Ik ben ooit 15 jaar terug geweest om daar afgekeurd te worden voor de hierboven al vermelde reden. Ik kende mijn vrouw nog niet op die moment. Kan wel zijn toen mijn nummer geregistreerd is, maar dan nog van waar die link? Heeft mijn vrouw die daar ergens moeten opgeven? Dat verzamelen lijkt mij toch niet nodig voor een donatie?
 
1ste keer bloed gedoneerd bij een grote "inzamelactie" op school (middelbaar, iedereen 18+ mocht doneren) maar afgekeurd bij controle.
Nog eens gedaan jaar ofzo later, zelfde resultaat.
Iets later dan ook permanent medisch afgekeurd om die reden dus. Hypereosinofilie ofzo noemt het, mijn afweersysteem staat basically continu in overdrive.
Plasma zou ik an sich wel mogen doneren maar aanvaarden ze niet om dezelfde redenen, zou te aangepaste filtering vereisen ofzo.



Allemaal een beetje onder voorbehoud want die info is intussen ook al weer 15+j oud, kan zijn dat de praktijken/technieken/medische wetenschap intussen is geëvolueerd dat ik wel zou mogen doneren
 
Toen ik afgelopen week bloed ging geven, hoorde ik de verpleegkundigen onder elkaar dat het erg rustig was. Dus ik vroeg of dat normaal was.

Aan de praat geraakt en zo te weten gekomen dat die centra quota opgelegd krijgen. Dat er een callcenter is dat mensen optrommelt en dat als die niemand vinden, ze zelf kandidaten moet vinden.
Dus als jij gaat om bloed te geven, vragen ze dan of je niet liever bloedplaatjes of plasma geeft of andersom.
 
Ik heb er destijds ook even mee gestopt omwille van de opdringerige telefoontjes en e-mails. Telkens nummer geblokkeerd en die bleven maar bellen met een ander nummer. Met momenten heel boertig.
 
Onlangs bloed gegeven omdat het rode kruis een inzamelactie bij ons op't werk organiseerde. Ideaal systeem om mensen zoals ik, die gewoon dat laatste beetje luiheid moeten overwinnen, over de streep te trekken. Waren super vriendelijk, goed uitgelegd en ik moest me er niet voor verplaatsen. Wou het al lang eens doen gezien ze jaarlijks langskomen, maar gezien ik voor het werk regelmatig buiten Europa moet reizen is er telkens een sperperiode van 3 a 6 maand. Nu was het eindelijk eens mogelijk :)

En dan was er natuurlijk die ene collega die je anders nooit met korte mouwen ziet rondlopen zelfs al was het 35 graden (zo nen stereotype ijdele Antwerpenaar, jeweetwel), die nu natuurlijk voor die ene keer wél korte mouwen aanhad en de ganse dag met dat verband bleef rondlopen, zodat iedereen zou kunnen zien dat hij bloed gegeven had :sarcastic:
 
Bij bepaalde overheidsdiensten krijg je de hele dag betaald verlof als je in de ochten bloed gaat geven.
Gaat dat nog altijd zo?
Dat kan wel degelijk motiverend werken.
 
Bij bepaalde overheidsdiensten krijg je de hele dag betaald verlof als je in de ochten bloed gaat geven.
Gaat dat nog altijd zo?
Dat kan wel degelijk motiverend werken.
Neen, dat is niet meer van toepassing.

Enkel de tijd dat je bloed geeft, geloof ik en maar logisch ook.
 
Ooit gegaan maar 2 keer niet mogen doneren. 1 keer omdat een nieuw lief had, 2de keer omdat ik pas uit Brazilië kwam. Daarna niet meer gegaan.

Zou het moeten doen, maar maak mezelf wijs dat mijn midi-chlorian level te hoog is in mijn bloed om te doneren.
 
Bij bepaalde overheidsdiensten krijg je de hele dag betaald verlof als je in de ochten bloed gaat geven.
Gaat dat nog altijd zo?
Dat kan wel degelijk motiverend werken.


Al een tijdje afgeschaft.
 
Ik heb jaren bloed gegeven, maar nu is het niet meer te doen met de dochter qua planning. Mogelijks ga ik weer zodra het gaat.
 
Nee, heb er nooit aan gedacht. Wou het dit jaar wel eens doen, maar blijkbaar weeg ik te weinig. Dat gaat ook niet meer veranderen, aangezien ik niet meer in de lengte groei. Dus gaat er nooit van komen tenzij ze die regel versoepelen, gok ik?
 
Ik mag niet, wegens de insuline. Maar zelfs voor de diabetes deed ik het niet, zo iets dat nooit op mijn radar kwam en bleef.
 
Vandaag weer langs geweest om bloed te geven. Ik probeer dat toch regelmatig te doen, maar het lukt niet altijd met mijn planning enzo.
 
Ik probeer elke 2 weken te gaan om plasma te geven. Soms lukt dat enkele maanden maar er zijn uiteraard drukke periodes wanneer ik enkele keren niet kan gaan, of na een reis.

Altijd heel vriendelijk behandeld, ik doe het met veel plezier.
 
1x heb ik plasma gegeven toen men een oproep deed op het nieuws dat ze een hoogdringend te kort hadden.
Toen heb ik meteen een afspraak gemaakt.

Het issue voor plasma is het een aardig stukje rijden. Dat is al naar Mechelen tuffen (20km) enkel en alleen voor plasma te geven.
Dus normaal doe ik dit niet. Anders moeten ze maar meer plaatsen daarvoor voorzien he.

Ik heb wel eens bloed gegeven, maar de laatste jaren heb ik er niet meer aan gedacht.
Ik denk dat ik nog eens een afspraak ga maken.

Update: Op afspraak hier in de parachiezaal op wandelafstand is niet mogelijk.
Je kan daar wel naartoe gaan op 5 juli en 4 oktober zonder afspraak.
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan