Geef jij bloed aan het Rode Kruis?

Geef jij bloed?

  • Ja, zelfs bloedplaatjes of plasma

    Stemmen: 13 9,8%
  • Ja, gewoon bloed

    Stemmen: 39 29,5%
  • Nee, wegens angst

    Stemmen: 15 11,4%
  • Nee, wegens nooit aan gedacht, mss eens doen?

    Stemmen: 9 6,8%
  • Nee, geen tijd daarvoor

    Stemmen: 4 3,0%
  • Nee, ik vergeet het altijd te doen

    Stemmen: 6 4,5%
  • Nee, wegens medische redenen (niet geschikt/afgekeurd)

    Stemmen: 27 20,5%
  • Nee, andere reden

    Stemmen: 19 14,4%

  • Totaal aantal stemmers
    132
Ik niet, want ik wil heel graag bloed geven :) Een losbandig seksleven is niet eigen aan homoseksuelen hoor ;-)
Mogelijkheid is het niet echt, maar bon.
Ok, heb me net even geïnformeerd.

In een vaste relatie moet je inderdaad nog 4 maanden wachten.

Daar was ik niet van op de hoogte.
 
Nee, omdat er al negatief staat, is bij jou de "dd" weggelaten.

Bij Rode Kruis willen ze niet dat iemand druk opgelegd wordt. Terecht denk ik.

Maar vraag gerust eens bij een bloeddonatie (de data en locatie kan je zien op de site van het rode kruis) of je het eens mag "in werking" zien en eventueel of je met een donor mag spreken.

Ter info, dit is hoe het werkt (toch bij ons in Ieper):
1. Je meldt je aan op het uur waarop je een afspraak hebt. Ze geven je direct een bonnetje (om op het einde een klein cadeautje te krijgen, 1 punt is bvb een strip, 2 punten was vroeger een Kinepolis-ticket, ...) en een flesje water. Dat flesje water is om op te drinken achteraf, zodat je zeker bij warm weer voldoende gehydrateerd blijft. Je krijgt ook een vragenlijst mee en men doet een polsbandje met je naam aan.
Normaal gezien als het je eerste keer is doen ze je een rood polsbandje aan in plaats van een wit. Dan kunnen ze zien dat het jouw eerste keer is en zullen ze bijvoorbeeld ook extra veel uitleg geven enzovoort.
 
Jawel. Als je homosexuele contacten hebt, moet je 12 maand wachten na de laatste keer 'homosex'. Ik mag gerust de dag na sex met mijn vrouw bloed geven.

Is een moeilijke discussie, afweging tussen veiligheid en vrijheid.
Dacht 4 maanden? Maar dacht eigenlijk alleen met losse contacten, zoals bij hetero's, maar blijkbaar zelfs met je vast partner. Bizar.
 
Dacht 4 maanden? Maar dacht eigenlijk alleen met losse contacten, zoals bij hetero's, maar blijkbaar zelfs met je vast partner. Bizar.
Blijkbaar is het vrij recent aangepast van 12 naar 4 maanden: link

Voor homo's met een jarenlange vaste relatie (seks inbegrepen) is het inderdaad wel jammer dat ze geen bloed mogen geven.
 
Er is hier nog geen topic over maar dit topic gaat over bloed dus "here we go"

Blijkbaar heb ik dun bloed. Ik stond daar nooit bij stil (want ik heb dit al sinds zolang ik mij herinner) maar nu ik af en toe mij moest laten opensnijden blijkt dat men in eerste instantie steeds denkt dat ik vergeten ben door te geven dat ik bloedverdunners gebruik (omdat mijn bloed echt hard stroomt).
Ik gebruik dus GEEN bloedverdunners

Anderzijds stolt mijn bloed wél 'normaal' (eigenlijk iets sneller dan normaal want ik bloed hevig en de stolling compenseert dit volledig). Dwz ik bloed heel heftig maar dat duurt ook relatief kort. (max 30sec of zo) Nadien bloed ik al niet meer.

De laatste arts die ik sprak vind dit vreemd. Want hij was er van uit gegaan dat als je dun bloed hebt, je ook een lage stollingsgraad hebt. Maar mijn stollingsgraad is dus "normaal of zelfs beter dan normaal". Hij dacht dat dit niet mogelijk was. (Dan vraag ik mij af hoe hij zijn studies is door gekomen maar goed :D))

Ik vermoed dus dat ik gewoon 'normaal' ben, ik géén bloedziekte heb maar dat ik van nature gewoon een afwijking heb tov de gemiddelde mens qua bloeding en stolling? Of hoe moet ik dit bezien?
 
Terug
Bovenaan