Gedoogbeleid externe commissioning

Beste forumleden,

Ik kom bij jullie informeren of er mensen zijn geweest in een zelfde scenario en hoe hier werd met omgegaan.

Even de situatie schetsen. Ik oefen al 7 jaar een sales functie uit bij mijn huidige werkgever & wordt betaald via een vaste verloning. Bij het wisselen naar de huidige werkgever ben ik van een commissie systeem naar een vast verlonings systeem gegaan, op dat moment een bewuste keuze ivm aankopen van een huis etc. Bij het ondertekenen van mijn contract werd ook gemeld dat bovenop de vaste verloning er commissies zouden te verdienen zijn betaald door externe partners voor het verkopen van service contracten, verzekeringen & financieringsmogelijkheden. Dit werd echter niet vermeld in het contract.
Het bleek al snel dat dit een zeer mooie jaarlijkse extra zou worden & de werkgever heeft dit dan ook jaren misbruikt voor het niet geven van opslag & sales bonus ifv te behalen target onder het mom van "je verdient al genoeg met de externe commissies".
Volumes zijn jaar na jaar gestegen, marges gegroeid, kortom geen enkele reden dat de werkgever niet tevreden zou zijn over de geleverde prestaties & dit werd dan ook elk jaar tijdens het evaluatiegesprek gezegd met een leuke "danku, doe zo voort". Elk jaar heb ik duidelijk gemeld dat ik het door hun gebruiken van het "gedoogbeleid omtrent de commissies" om geen opslag te verkrijgen echt niet kon appreccieren maar kon hier verder ook niet veel aan doen, ze lieten immers toe dat 100% naar ons toe kwam.
Gisteren tijdens de roundup meeting van januari werd er doodleuk aangekondigd dat vanaf 01/02/2023 de helft van deze commissies naar de werkgever zal gaan; "we hebben rondom ons gekeken en dit is in de sector marktconform".

Je kan u inbeelden dat de hele salesploeg hier niet onmiddellijk vrolijk van wordt. Opslag moesten we dit jaar ook al niet verwachten want "als je kijkt op je loonbrief van januari zie je dat er al 11% bij is"... #cringe.

Swat, de vraag. In hoeverre is een gedoogbeleid iets waar je een punt kan van maken. Voor mij is het 7 jaar op deze manier maar voor mijn collega geld dit gedoogbeleid al 13 jaar, heeft een werkgever dan zomaar het recht om het eenzijdig aan te passen?

Bedankt voor jullie feedback!

Dus, je hebt jarenlang geld gekregen dat niet contractueel vast stond? Natuurlijk is de werkgever vrij om daar mee te stoppen?

En mag ik vragen hoe die commissies betaald werden, want mij lijkt dat heel louche boel om commissies uit te betalen als dat geen onderdeel van het contract is.

waarom noemen ze dat "gedoogbeleid omtrent de commissies"?
In de zin van "weet dat het een geste is naar u toe".
Dus, je hebt jarenlang geld gekregen dat niet contractueel vast stond? Natuurlijk is de werkgever vrij om daar mee te stoppen?

En mag ik vragen hoe die commissies betaald werden, want mij lijkt dat heel louche boel om commissies uit te betalen als dat geen onderdeel van het contract is.
Klopt, ook nooit ingegaan wanneer ik het contractueel wou zien en gebruikt tegen mij om geen opslag te moeten betalen. Naief maar je gaat uit van het beste, nee? Altijd een heel goede verstandhouding geweest, leven en laten leven. Wij mochten onze kost goed verdienen maar we zorgden er dan ook voor dat altijd alles in orde was. Weet dat zij ook bovenop de commissies die wij kregen, een soort van bonus ontvingen van de 3de partijen voor ons geleverd werk.
betaling gebeurd via mijn vennootschap.

Wacht... Je hebt een werkgever en een deel van je inkomen door dat werk gaat je je vennootschap?

Wacht... Je hebt een werkgever en een deel van je inkomen door dat werk gaat je je vennootschap?
Werk gewoon in loonverband & heb daarbuiten mijn eigen vennootschap samen met mijn vrouw waar we beide activiteit in hebben. Ik ontvang daar de externe commissies in.

Da's fraude met de grote letter F.
Lijkt me licht overdreven ;) schijnzelfstandigheid hoogstens, al factureer ik aan meerdere partijen en betaal ik mijn bijdragen en belastingen properkes. Er gebeuren ongetwijfeld ergere zaken.
Maar dat is natuurlijk geen antwoord op de initiële vraag! ;)

Lijkt me licht overdreven ;) schijnzelfstandigheid hoogstens, al factureer ik aan meerdere partijen en betaal ik mijn bijdragen en belastingen properkes. Er gebeuren ongetwijfeld ergere zaken.
Maar dat is natuurlijk geen antwoord op de initiële vraag! ;)
Hoe ga je een punt maken van het voorgaande "gedoogbeleid" als dit fraude is waar je doelbewust aan meegewerkt hebt? Lijkt me dat de werkgever ook wel weet dat jullie moeilijk kunnen aanvechten dat jullie het oude, illegale systeem als argument zien om nu betere loonsvoorwaarden te hebben.

Allez, "er gebeuren ergere zaken" en "het is maar schijnzelfstandigheid", ik denk dat men met die argumenten eens goed gaat lachen.

Dus elke management vennootschap in België waarmee bijna alle kaderleden en consultants werken is fraude met de grote letter F?
Ik betaal RSZ & belastingen op inkomsten in de vennootschap (die ik vergaar van verschillende partijen) zoals ik dat op mijn loon betaal.

Swat, lijkt mij niet dat er hier iets constructiefs gaat uitkomen!

Lijkt me licht overdreven ;) schijnzelfstandigheid hoogstens, al factureer ik aan meerdere partijen en betaal ik mijn bijdragen en belastingen properkes.
nee, je betaalt niet propertjes je bijdragen en belastingen, je fraudeert.

En veel succes om dit rechtgetrokken te krijgen met je werkgever als hij kan bewijzen dat je voor de geleverde prestaties tijdens de door hem betaalde werkuren nog zelf factureert.

Dus elke management vennootschap in België waarmee bijna alle kaderleden en consultants werken is fraude met de grote letter F?
Ik betaal RSZ & belastingen op inkomsten in de vennootschap (die ik vergaar van verschillende partijen) zoals ik dat op mijn loon betaal.

Nee, managementvennootschappen zijn geen werknemers.
Wat jij doet is effectief fraude.

Al die management vennootschappen zijn voor zelfstandigen. Niet voor mensen in loondienst.
Dat het lijkt alsof ze in loondienst werken is gewoon hoe het systeem rond management vennootschappen werkt, maar ze zijn in geen geval een werknemer van het bedrijf waar ze voor werken.

Dat jij zowel in loondienst werkt en daarnaast nog eens een vennootschap voor dezelfde job/werkgever hebt(dat het externe partijen zijn die betalen doet er in principe niet toe) is echt wel crazy.
En je hebt dan zelf nog niet eens door dat dit keiharde fraude is?

Even ter info, doordat je vrouw ook in die vennootschap zit, stel je haar ook bloot aan medeverantwoordelijkheid in deze fraude.

Ik kan je echt aanraden om je boekhouder buiten te gooien en een nieuwe te zoeken en best ook bij een fiscalist te rade gaan wat je nu best doet om je zaken op orde te krijgen.

Bon, dit gaat duidelijk zijn doel voorbij. :)
Mijn werkgever is op de hoogte dat ik factureer, zelf via hun aanraden zo gedaan. Alle grote financiële instanties & verzekeraars betalen mijn facturen met plezier & weten dat ik ook in loondienst werk. Het zal wel meevallen.

Hoe dat ik betaald wordt doet er niet toe, ik stel de vraag in hoeverre de term gedoogbeleid iets is waar je "recht" op hebt als het lang genoeg wordt aangehouden of niet. De rest lijkt me irrelevant.

Mijn werkgever is op de hoogte dat ik factureer, zelf via hun aanraden zo gedaan. Alle grote financiële instanties & verzekeraars betalen mijn facturen met plezier & weten dat ik ook in loondienst werk. Het zal wel meevallen.

Hoe dat ik betaald wordt doet er niet toe, ik stel de vraag in hoeverre de term gedoogbeleid iets is waar je "recht" op hebt als het lang genoeg wordt aangehouden of niet. De rest lijkt me irrelevant.
Goh ja, als ik niet weet dat ik fraudeer zou ik het toch appreciëren dat anderen me daarop wijzen hoor. Dan kan je nu nog proberen jezelf zo veel mogelijk in te dekken (en je vrouw), vooraleer de shit is gonna hit the fan.

Los van het eventuele fraude-aspect, zoals ik het begrijp:
Gij doet job A in loonverband voor werkgever X
Intussen als zelfstandige ook nog activiteit B, min of meer verweven met uw functie bij X, waarvoor ge vergoeding/commissie krijgt van partij Y.

Ergens moet er dan toch iets op papier staan daarover? Een overeenkomst tussen bepaalde partijen. Hoe weet Y hoeveel ze moeten betalen, aan wie? Allez ja, want nu is er dus uw vennootschap dat inkomsten uit het niets heeft zonder dat er eigenlijk, contractueel bepaalde, prestaties tegenover staan.
Uw vennootschap moet toch ook facturen etc in de boekhouding steken?

die verzekeraars/financiële instanties lopen dan ook geen enkel risico. Of zij die factuur aan jou betalen of aan je werkgever doet er niet toe.
als die externe commissies niet via de werkgever geregeld worden, heeft je werkgever officieel niks te zeggen over die commissies. Als je externe partijen je plots maar de helft willen betalen omdat je werkgever hen nu plots ook facturen stuurt, dan moet je met de externe partijen praten waarom ze je plots minder willen vergoeden.

Terug
Bovenaan