Garagepoort vervangen door raam

utolor.

Well-known member
Wij zouden graag de poort van onze inpandige garage vervangen door een vast raam. Initieel wilden we de garagepoort vervangen door een nieuwe poort, gezien de huidige poort zijn beste tijd gehad heeft (rot is). Aangezien onze wagens toch nooit binnen staan en we graag wat extra leefruimte zouden creëren, leek het ons een goed plan om de garage ineens om te vormen tot woonruimte. We zijn er nog niet uit of het een slaapkamer, bureau, ... wordt, aangezien we nog wat aan het zien zijn welke ruimte het meest geschikt is voor welke functie. Dit leek ons alleszins de ideale manier om zonder bij te bouwen en zonder al te veel gedoe leefruimte bij te creëren.

Na navraag bij de gemeente, blijkt dat er toch een vergunning nodig is om de garagepoort om te vormen tot een raam. Dit omdat deze in de voorgevel zit. Daarbovenop zouden we dan een vergunning moeten aanvragen voor het behouden van onze oprit/parkeerplaats in de voortuin, aangezien deze vergunningsplichtig wordt eens er geen vergunde garage meer is. Tot zover het "zonder al te veel gedoe" gedeelte dus. Als we de poort vervangen door een nieuwe poort zou dit allemaal niet nodig zijn volgens de gemeente.

Nu heb ik enkele vragen:
- Zijn er hier personen die hun inpandige garage omgevormd hebben tot een woonruimte? Heb je hierbij de garagepoort behouden of niet? We overwegen om terug een garagepoort te steken, maar het lijkt ons niet ideaal voor een slaapkamer/bureau aangezien de meeste mooie poorten geen ramen hebben en dan zou het maar een donkere sombere ruimte worden. Er zijn wel 2 kleine raampjes in de garage aan de noord-west kant, maar veel licht komt daar niet naar binnen.
- Iemand ervaring met het aanvragen van zo'n vergunningen? Ik wilde een aanvraag indienen, maar los van dat het helemaal niet straight forward is, zag ik iets van dossiertaks en als ik dit verder opzocht leek dit 500 euro te kosten... Geldt dit ook voor deze eenvoudige ingreep zonder stabiliteitswerken? Want dat vind ik een nogal grote kost om gewoon nog maar de aanvraag te mogen doen, die mogelijk ook nog eens afgekeurd wordt. Daarnaast zou de doorlooptijd van zo'n omgevingsvergunning maar liefst 4-5 maand duren.
- Andere tips en ervaringen zijn ook altijd welkom.
 
Als de schepen/dienst stedenbouw dan op voorhand niet zegt dat het meestal afgekeurd wordt (persoonlijk er naartoe gaan of bellen, via mail zullen ze niet zo eerlijk antwoorden), zou ik de poging wel wagen om het om te bouwen.

Dossierkost kan per gemeente verschillen, niemand die daar iets deftigs over zal kunnen zeggen. Het is sowieso een van de goedkoopste manieren om extra woonruimte te creëren.
 
Inderdaad, je kan op voorhand al eens babbelen met de verantwoordelijke op de gemeente.. vaak gaat die u dan al kunnen inschatten of dat erdoor gaat komen of niet. (ik verwacht niet dat dit een probleem zou zijn tbh..)
 
Of je doet wat de complete generatie voor ons deed,

Je gaat naar een ramenfirma, besteld een mooi vast raam. Laat dit plaatsen en doet van kromme haas in de 5% kans dat er zever van komt.

Er moet al een klacht van een buur komen alvorens de gemeente vanachter hun bureau komen om iets vast te stellen..
bouwmisdrijven verjaren nu ook na 5 jaar...
 
Praktisch iedereen in onze omgeving zei ons van het gewoon te doen zonder vergunning aan te vragen. Ik wou anoniem bellen naar die dienst, maar ze zijn telefonisch niet bereikbaar. Ik moest alles op mail zetten. Nu staat alles op email en weten ze in principe wat onze plannen zijn (incl adres, want dat vroegen ze), dus is de kans er wel dat ze dit na een tijdje eens komen checken als ik geen aanvraag indien. Veel mensen verharden onvergund hun voortuin om daar te parkeren en in enkele steden hebben de mensen die achteraf terug mogen uitbreken. Een oprit uitbreken kan ik zelf nog wel, een raam die geplaatst moet worden met een kraan terug gaan uitbreken is iets minder vanzelfsprekend (naast het feit dat ik dat echt niet zie zitten na alle kosten die we er dan in gestoken hebt). Het is makkelijk te controleren aangezien het van op straat te zien is en we hebben een buur die van de kleinste dingen problemen durft te maken.

Ik was me eerlijk gezegd ook onbewust dat we voor zoiets eenvoudig een vergunning nodig zouden hebben, maar één van de firma's die langskwam voor een offerte maakte ons hierop attent. We hebben al verschillende offertes, waar we nu dus niet kunnen op intekenen omdat we pas in april of mei gaan weten of de vergunning goedgekeurd wordt. I.e. als alles van de eerste keer goed ingediend is, want heb al gehoord dat zo'n aanvragen meestal enkele keren terug worden gestuurd omdat er iets niet duidelijk is of ontbreekt. Daarbovenop worden volgend jaar dan nog eens grote prijsstijgingen verwacht voor bouwmaterialen, dus de offertes zullen er niet goedkoper op worden.

Heb gebeld naar de klantendienst van omgevingsvergunningen en daar zeiden ze me dat een eenvoudige aanvraag "vervangen ramen" idd zou moeten voldoen. De kost moet ik navragen bij de gemeente, dus daar heb ik nu een mail voor gestuurd. Blijkbaar gebeurt het zelden dat die dossierkost betaald moet worden voor je een goedkeuring krijgt, dus dat is toch al iets. Ik wacht gewoon af hoeveel het zou gaan kosten om die aanvraag te doen en aan de hand daarvan gaan we beslissen of we ermee verder gaan.

Er moet al een klacht van een buur komen alvorens de gemeente vanachter hun bureau komen om iets vast te stellen..
bouwmisdrijven verjaren nu ook na 5 jaar...
Dat van die 5 jaar wist ik niet. Houdt dat in dat als er 5 jaar geen klachten komen, ze je niet meer mogen dwingen om onvergunde verbouwingen terug af te breken?
 
Of je doet wat de complete generatie voor ons deed,

Je gaat naar een ramenfirma, besteld een mooi vast raam. Laat dit plaatsen en doet van kromme haas in de 5% kans dat er zever van komt.

Er moet al een klacht van een buur komen alvorens de gemeente vanachter hun bureau komen om iets vast te stellen..
bouwmisdrijven verjaren nu ook na 5 jaar...
5 jaar? is dat dan recent veranderd ofzo?
 
Hier in de gemeente moet er per woning, in bepaalde gebieden/wijken toch, verplicht een overdekte parkeerplaats voor een wagen bij een woning zijn. Rijhuis=garage binnen, Open/halfopen=carport of garage binnen.

Bij een (halfopen) woning in de straat waar we woonden, wou men ook de garagepoort vervangen door een deur+raam en moest men verplicht een carport zetten om het verlies van die overdekte parkeerplaats op te vangen.

In principe kan men dan nog moeilijk doen over de (waterdoorlatende) verharding van de voortuin, gezien voor de nieuwere huizen (waar we nu wonen bijvoorbeeld) enkel de toegang tot de woning mag verhard worden (dus oprit naar garage/carport en toegang tot voordeur).
 
Hier in de gemeente moet er per woning, in bepaalde gebieden/wijken toch, verplicht een overdekte parkeerplaats voor een wagen bij een woning zijn. Rijhuis=garage binnen, Open/halfopen=carport of garage binnen.

Bij een (halfopen) woning in de straat waar we woonden, wou men ook de garagepoort vervangen door een deur+raam en moest men verplicht een carport zetten om het verlies van die overdekte parkeerplaats op te vangen.
Ik denk niet dat dat hier geldt, aangezien er nog huizen zijn in de wijk zonder overdekte parkeerplaats/garage.
 
Of je doet wat de complete generatie voor ons deed,

Je gaat naar een ramenfirma, besteld een mooi vast raam. Laat dit plaatsen en doet van kromme haas in de 5% kans dat er zever van komt.

Er moet al een klacht van een buur komen alvorens de gemeente vanachter hun bureau komen om iets vast te stellen..
bouwmisdrijven verjaren nu ook na 5 jaar...
Ja en gewoon een aanbouw aan een aanbouw zetten en nog 3 tuinhuizen en carports, typisch Vlaams ;)
 
Ja en gewoon een aanbouw aan een aanbouw zetten en nog 3 tuinhuizen en carports, typisch Vlaams ;)
Da's wel een verschil vind ik. De garage mee als leefruimte opnemen zorgt er net voor dat er niets bijgebouwd hoeft te worden, dus dat is een ideale oplossing voor het volgebouwde Vlaanderen. Ik begrijp niet goed dat zoiets vergunningsplichtig is. Wij opteerden hiervoor omdat het geen gedoe zou zijn, maar ik vind het persoonlijk al redelijk veel gedoe om gewoon een raam te kunnen plaatsen in een bestaande opening en we zijn er nog niet.

Heb een afspraak gemaakt op het gemeentehuis om naar de slaagkansen en kosten te vragen, maar als het echt te kostelijk en ingewikkeld wordt, gaan we waarschijnlijk ook liever ineens voor een bijbouw (binnen enkele jaren weliswaar). Het moet blijkbaar toch beiden langs de papiermolen passeren. Een bijbouw zal natuurlijk altijd een pak meer kosten en meer papierwerk zijn, maar dat is écht extra binnenruimte die je creëert. Door de garage om te bouwen, verliezen we bergruimte. Garage ombouwen is de ideale oplossing als er geen papierwerk, bijhorende kosten en wachttijd bij komt kijken, maar dat blijkt dus niet zo te zijn.
 
Hypothetische vraag, Van de 10 000 zwembaden die afgelopen jaar gebouwd zijn hoeveel % heeft daarvoor een vergunning aangevraagd??

Maarja, ik woon nu eenmaal in de "stille kempen" wij zijn wat achter waarschijnlijk. :laugh:
 
Hypothetische vraag, Van de 10 000 zwembaden die afgelopen jaar gebouwd zijn hoeveel % heeft daarvoor een vergunning aangevraagd??

Maarja, ik woon nu eenmaal in de "stille kempen" wij zijn wat achter waarschijnlijk. :laugh:
Plantje er in en het is een zwemvijver, geen vergunning nodig.
 
Plantje er in en het is een zwemvijver, geen vergunning nodig.
Da's... niet waar? Toch in onze gemeente telt zowat alles mee als verharding hoor. En je hebt in heel Vlaanderen een 80m2 die je vergunningsloos kan verharden (noodzakelijke toegangen niet meegerekend).
 
Zo'n aanvraag is niet moeilijk hoor. Gewoon zelf uw plannekes tekenen, in uw geval dus uw voorgevel in bestaande en nieuwe toestand met de afmetingen van uw poort en dan op de andere tekening het raam (zo zien ze dat het effectief even groot is en dus geen stabiliteitswerk) en dan op uw inplantingsplan teken je gewoon uwe voortuin zoals em nu is als die niet wijzigt. Je vermeld wel in welke materialen uw verharding is. Er nog een paar foto's bijsteken, een korte omschrijving van hetgeen je gaat doen, en alles opladen via het omgevingsloket. www.omgevingsloket.be . Op de website van je gemeente moet je normaal het retributiereglement terugvinden waar je de administratieve kost van je aanvraag kan terugvinden.
Het is trouwens vergunningsplichtig omdat je uw voorgevel, uitzicht op openbaar domein wijzigt.
 
  • Leuk
Waarderingen: 515
Zo'n aanvraag is niet moeilijk hoor. Gewoon zelf uw plannekes tekenen, in uw geval dus uw voorgevel in bestaande en nieuwe toestand met de afmetingen van uw poort en dan op de andere tekening het raam (zo zien ze dat het effectief even groot is en dus geen stabiliteitswerk) en dan op uw inplantingsplan teken je gewoon uwe voortuin zoals em nu is als die niet wijzigt. Je vermeld wel in welke materialen uw verharding is. Er nog een paar foto's bijsteken, een korte omschrijving van hetgeen je gaat doen, en alles opladen via het omgevingsloket. www.omgevingsloket.be . Op de website van je gemeente moet je normaal het retributiereglement terugvinden waar je de administratieve kost van je aanvraag kan terugvinden.
Het is trouwens vergunningsplichtig omdat je uw voorgevel, uitzicht op openbaar domein wijzigt.
Bedankt voor de info. Heb mijn aanvraag ondertussen ingediend, maar vond het toch niet zo vanzelfsprekend.

Heb het foldertje eens doorgenomen van de plannen die erbij moesten zitten en het was zelfs niet eender in welke schaal alles getekend werd, de breedte van de straat en de groenzones van de straat moesten erbij getekend worden, ... De gemeente zou al die info moeten hebben, dus ik begrijp niet goed waarom ik met een meter op straat alles zou moeten gaan opmeten. Heb op Google Maps wat maten opgenomen, maar dat zal nooit 100% juist zijn. Ik ben ook niet de beste tekenaar en ik heb geen plannen van het huis met een schaal. Ik heb dus op best effort wat plannetjes toegevoegd en in paint wat bijgetekend en aanduidingen gemaakt. Meer is imo ook niet nodig, aangezien er nergens maten veranderen. Het enige wat verandert, is dat de houten poort verandert in een vast alu raam en dat heb ik zo duidelijk in de beschrijving vermeld.
 
Terug
Bovenaan