Desktop Gaming PC's in 2024

Charlaweyd

New member
Een vraag voor de groep. Eerst een kleine intro.

Zo'n 12 jaar lang heb ik amper nog iets gevolgd van de evoluties in PC hardware. Grafische kaarten, CPU's, mobo's,.... In mijn hoofd zit ik ongetwijfeld nog met referenties van +/- 2012. Ik ben nog steeds zeer fier op mijn (huidige!) gaming PC die ik toen nog gebouwd had met een Intel I7-2600k. Een kleine upgrade tussendoor was de switch naar een AMD R9 380 die ik tweedehands van mijn broer had bemachtigd en een SSD'tje om het een en ander wat rapper te laten gaan. Dat alles in mijn (intussen) old-school Antec 900 behuizing :love: Ik bouwde vroeger wel vaker PC's en was wel redelijk mee met alles. Intussen echter is dat helemaal niet meer het geval.

Gezien ik nu en dan toch wel graag nog eens game, merk ik dat mijn PC zijn tijd wat gehad lijkt te hebben 😏. Zeker als het nieuwere games betreft. Het lukt me nog net om Battlefield V met dit ding te spelen. Maar dat is intussen toch ook al een 6 jaar oud spel. BF2042 lukt zeker niet :crazy:.

De vraag!
De vraag wordt duidelijk: Stel dat ik 1200€ te spenderen heb. Wat zouden jullie aanraden als "gaming" computer? Laat ons zeggen dat ik toch graag iets koop dat voor de lange termijn even goed kan zijn (je ziet hoe lang ik nu al met deze PC aan de slag ben!). Eventueel tussendoor eens iets upgraden moet kunnen, maar dit is nu niet mijn uitgangspunt. De basis mag dus in ieder geval wel goed zijn.
Wat wil ik er mee spelen? Wellicht nog wel wat BFV, maar liefst ook nieuwere games uiteraard. Graag haal ik toch 60 fps en speel ik liever niet op de laagste settings. Verder speel ik doorgaans de wat realistischere FPS games, ook wat real time strategy games en zaken zoals Red dead redemption (2) of GTA.

Alvast bedankt voor enige suggesties!
 
Momenteel heb ik het volgende al eens samengesteld op Alternate. Ietsje hoger van budget (1340€).

Ik zou het zelf in elkaar kunnen steken. Dan recupereer ik nog makkelijk een behuizing en evt een voeding die ik reeds heb liggen van oudere builds. Maar kwestie dat het toch eens "helemaal nieuw" is, for fun, koop ik wellicht alles in 1 keer.

Ik voorzie toch iets meer opslag ruimte, 2TB. 500gb zou rap vol staan, zeker met sommige games die tegenwoordig al snel richting de 100+gb innemen. En windows zelf neemt ook al wat in! 'Tis lang niet meer Windows 97...

Wellicht kan ik nog eenvoudig wat besparen op een goedkopere CPU cooler en een goedkopere behuizing.
Eventueel cheaper gaan in mobo en CPU en nog iets minder ram. Maar als ik op lange termijn denk, lijkt het me niet slecht om hier gewoon meteen een beetje (relatief gezien) deftig op te investeren.

(@fomix: Zoals Fr@gsta zegt: Je hebt idd een AM5 mobo voor een AM4 CPU, dat zal niet lukken).

What do you guys think? Optimalisaties mogelijk voor gaming performance?

Windows Microsoft Windows 11 Home (Nederlandstalig) software€ 139,90
Moederbord ASUS ROG STRIX B550-F GAMING socket AM4 moederbord€ 134,90
Voeding Sharkoon WPM Gold ZERO 650W voeding€ 81,90
Grafische kaart ASUS GeForce RTX 4060 DUAL OC grafische kaart€ 369,00
SSD SAMSUNG 980 PRO, 2 TB SSD€ 164,90
CPU-koeler DeepCool AK400 Digital cpu-koeler€ 49,99
Geheugen Corsair 32 GB DDR4-3200 Kit werkgeheugen€ 89,90
CPU AMD Ryzen 7 5700X, 3,4 GHz (4,6 GHz Turbo Boost) socket AM4 processor€ 179,90
Behuizing NZXT H5 Elite All Black midi tower behuizing€ 129,90

Totaalprijs

€ 1.340,29
 
Momenteel heb ik het volgende al eens samengesteld op Alternate. Ietsje hoger van budget (1340€).

Ik zou het zelf in elkaar kunnen steken. Dan recupereer ik nog makkelijk een behuizing en evt een voeding die ik reeds heb liggen van oudere builds. Maar kwestie dat het toch eens "helemaal nieuw" is, for fun, koop ik wellicht alles in 1 keer.

Ik voorzie toch iets meer opslag ruimte, 2TB. 500gb zou rap vol staan, zeker met sommige games die tegenwoordig al snel richting de 100+gb innemen. En windows zelf neemt ook al wat in! 'Tis lang niet meer Windows 97...

Wellicht kan ik nog eenvoudig wat besparen op een goedkopere CPU cooler en een goedkopere behuizing.
Eventueel cheaper gaan in mobo en CPU en nog iets minder ram. Maar als ik op lange termijn denk, lijkt het me niet slecht om hier gewoon meteen een beetje (relatief gezien) deftig op te investeren.

(@fomix: Zoals Fr@gsta zegt: Je hebt idd een AM5 mobo voor een AM4 CPU, dat zal niet lukken).

What do you guys think? Optimalisaties mogelijk voor gaming performance?

Windows Microsoft Windows 11 Home (Nederlandstalig) software€ 139,90
Moederbord ASUS ROG STRIX B550-F GAMING socket AM4 moederbord€ 134,90
Voeding Sharkoon WPM Gold ZERO 650W voeding€ 81,90
Grafische kaart ASUS GeForce RTX 4060 DUAL OC grafische kaart€ 369,00
SSD SAMSUNG 980 PRO, 2 TB SSD€ 164,90
CPU-koeler DeepCool AK400 Digital cpu-koeler€ 49,99
Geheugen Corsair 32 GB DDR4-3200 Kit werkgeheugen€ 89,90
CPU AMD Ryzen 7 5700X, 3,4 GHz (4,6 GHz Turbo Boost) socket AM4 processor€ 179,90
Behuizing NZXT H5 Elite All Black midi tower behuizing€ 129,90

Totaalprijs

€ 1.340,29

Laat die windows vallen, je kan windows 11 gratis installeren via de ISO files die je op de windows site zelf kan downloaden zonder problemen.
Daarna kan je een legit key kopen om windows te activeren voor een fractie van de prijs...
 
Yep, Windows 11 kan ik er idd wel van tussen laten. Daar zijn andere oplossingen voor.
Als ik prijzen zowat zie, zit ik direct wel zo'n 260€ hoger met een 4070 tov de 4060 die ik nu in de config heb steken. Tenzij ik iets over het hoofd zie. Met de 4070 kies is wellicht ook beter voor een net iets sterkere voeding, 750watt bijvoorbeeld, als ik het goed lees. Klopt?

Wat mijn scherm betreft zal ik wellicht ook wel iets nieuw willen kopen. Vandaag gebruik ik nog steeds 1 scherm, dat gaat al langer mee dan mijn huidige game PC. Samsung syncmaster 2343bw. Nieuw scherm mag een beetje groter zijn en moet toch wel een goeie resolutie hebben. In games zoals Hell let Loose bvb zijn details, zelfs details van pixel-grootte, belangrijk. Hoe kleiner de pixels, hoe beter! 😁
 
Nvidia onverdrijft altijd met hun PSU requirements, om safe te zitten, zolang ge geen bakbeest van een CPU en het een degelijke voeding is gaat dat wel werken zonder problemen.

Ik weet niet hoe goed sharkoon hun voedingen zijn, ik zou dan wel voor een A-merk gaan of toch 750W pakken als ge wilt safe zitten.
 
Laatst bewerkt:
Momenteel heb ik het volgende al eens samengesteld op Alternate. Ietsje hoger van budget (1340€).

Ik zou het zelf in elkaar kunnen steken. Dan recupereer ik nog makkelijk een behuizing en evt een voeding die ik reeds heb liggen van oudere builds. Maar kwestie dat het toch eens "helemaal nieuw" is, for fun, koop ik wellicht alles in 1 keer.

Ik voorzie toch iets meer opslag ruimte, 2TB. 500gb zou rap vol staan, zeker met sommige games die tegenwoordig al snel richting de 100+gb innemen. En windows zelf neemt ook al wat in! 'Tis lang niet meer Windows 97...

Wellicht kan ik nog eenvoudig wat besparen op een goedkopere CPU cooler en een goedkopere behuizing.
Eventueel cheaper gaan in mobo en CPU en nog iets minder ram. Maar als ik op lange termijn denk, lijkt het me niet slecht om hier gewoon meteen een beetje (relatief gezien) deftig op te investeren.

(@fomix: Zoals Fr@gsta zegt: Je hebt idd een AM5 mobo voor een AM4 CPU, dat zal niet lukken).

What do you guys think? Optimalisaties mogelijk voor gaming performance?

Windows Microsoft Windows 11 Home (Nederlandstalig) software€ 139,90
Moederbord ASUS ROG STRIX B550-F GAMING socket AM4 moederbord€ 134,90
Voeding Sharkoon WPM Gold ZERO 650W voeding€ 81,90
Grafische kaart ASUS GeForce RTX 4060 DUAL OC grafische kaart€ 369,00
SSD SAMSUNG 980 PRO, 2 TB SSD€ 164,90
CPU-koeler DeepCool AK400 Digital cpu-koeler€ 49,99
Geheugen Corsair 32 GB DDR4-3200 Kit werkgeheugen€ 89,90
CPU AMD Ryzen 7 5700X, 3,4 GHz (4,6 GHz Turbo Boost) socket AM4 processor€ 179,90
Behuizing NZXT H5 Elite All Black midi tower behuizing€ 129,90

Totaalprijs

€ 1.340,29
ik heb het nu wat deftig bekeken.
Waarom ga je voor de vorige generatie AMD cpu's?
Voor meer futureproof te zitten zou ik AMD 5 mobo aanraden en een 7xxx X3D cpu, kans is groot dat de volgende gen cpu's van AMD ook nog altijd gaan werken op een AM5 mobo (zie naar de vorige gen AM4, alle nieuwe cpu's konden op een AM4 mobo)
Het nadeel is nu wel als je voor AM5 gaat je DDR5 geheugen moet nemen wat de kostprijs wel wat gaat naar boven duwen, maar wederom je bent dan meer futureproof.

Ook voor voeding zou ik zeker gaan voor een 850 watt voeding 650 & 750 vind ik te laag voor hedendaagse systemen.
Zeker als je voor AM5 en RTX 40 kaart gaat
 
Mja, door prijs zat ik nu nog wat meer op AM4 te kijken. Maar je hebt zeker een punt voor de long term. Op zich duwt AM5 de build makkelijk weer een 100 à 150€ duurder. Eventueel switch naar 4070 ipv 4060 maakt het zeker ook weer wat duurder. De voeding moet ik dan ook nog eens bekijken. Mogelijk dat die dan ook nog eens rap een 50 à 100 euro meer kost :p Choices...
 
Ondanks dat AM4 nog sterk voor de dag komt in gaming dankzij de X3D processoren zou ik het voor een nieuwe build niet langer overwegen. Daar ga je gewoon teveel spijt van hebben achteraf. Dat ze nu nog met een 5700X3D afkomen is aanlokkelijk, toch als je een bestaande AM4 build nog eens een laatste boost wil geven… start je vandaag op nul zou ik eerder instap AM5 gaan wetende dat je daar de komende generatie ook in kan prikken. Een 7600 is al stuk sneller dan een 5700X. En zijt ge niet vies van 2dehands kunt ge der pakweg over een dik jaar eventueel zelfs een 7800X3D in prikken voor een prikje 🤪
 
Ik voorzie toch iets meer opslag ruimte, 2TB. 500gb zou rap vol staan, zeker met sommige games die tegenwoordig al snel richting de 100+gb innemen. En windows zelf neemt ook al wat in! 'Tis lang niet meer Windows 97...
Ik merk vandaag de dag ook al dat ik zelden meer dan 1 game speel. Wel gezien dat de 980 serie een stuk sneller leest en schrijft. Dus naar de 1TB versie (met heatsink) geswitched in mijn build, thanks!

Zoals Fr@gsta zegt: Je hebt idd een AM5 mobo voor een AM4 CPU, dat zal niet lukken).
Merci voor het op te merken, ik denk met het vele switchen tussen 4 & 5 socket een foutje in geslopen.

CPU-koeler DeepCool AK400 Digital cpu-koeler
Zijn die stock AMD koelers niet goed genoeg voor standaard gebruik (niet OC'en)? If so, dan pak je toch beter de 5700G die met koeler komt?
Die komt op 192€ (13€ duurder dan de 5700X) met dezelfde specs waardoor je toch weer wat euro's op die CPU koeler bespaart.
En als hij toch te lawaaierig is kan je er worst case enkele maanden later nog een aftermarket koeler op zetten.

Ik vind dat je op u voorstel nogal veel toegevingen doet , AM4 & 'maar' RTX 4060.
Men build is na aanpassing SSD en de juiste CPU :) 1353€. 16€ duurder al jouwe maar:
- Threadstarter recupereert zijn case
- Geen Win11 -> zoals aangehaald zijn er goedkopere opties dan OEM mee te kopen
- Wel RTX 4070
- Wel AM5 socket
- CPU met koeler , geen aparte nodig
- Maar 1TB SSD ipv 2TB

AMD Ryzen 7 7700 boxed309.91€
AsRock B650M-HDV/M.2125.02€
Asus Dual Geforce RTX 4070 OC Edition596.78€ (deze kan wel al is schommelen heb ik gemerkt)
Corsair Vengeance CMK32GX5M2B5200C40102.9€
MSI MPG A750GF104.99€
Samsung 980 Pro (met heatsink) 1TB113.88€
Totaal1353.48€

Dat is volgens mij een build waarmee je al is onder de mensen kan komen. :)
 
Ik merk vandaag de dag ook al dat ik zelden meer dan 1 game speel. Wel gezien dat de 980 serie een stuk sneller leest en schrijft. Dus naar de 1TB versie (met heatsink) geswitched in mijn build, thanks!

Je kan ook altijd een Kingston KC3000 1TB kiezen. Heb zelf een 512GB versie en die haalt ook 7000 lezen en schrijven. De 1TB versie kost €99.
 
AMD 7600X cpu
Thermalright true spirit 120 direct koeler
Asrock b650m pro rs mobo
Gskill ripjaws s5 6000 2x16gb geheugen
Crucial p3 1tb opslag
deepcool cc360 argb behuizing
corsair rm850E V2 psu
powercolor hellhound 7800xt videokaart

alles samen +/- 1350 euro op megekko.

gebalanceerde build mét upgrade path cpu voor later.
 
Terug
Bovenaan