Freelancers & Ondernemers

Bij de klant is er werk policy van 4 dagen kantoor en 1 dag thuis (omwille van eerlijk te zijn tov degene die niet thuis kunnen werken door hun functie). In hoeverre moet ik dit 'volgen'?

Ik wist dit op voorhand, dit werd mij mondeling verteld via Teams/telefoon maar nooit contract getekend hiervoor. Natuurlijk probeer ik mij te schikken naar hun wensen, maar nu ben ik hier een tijdje bezig en het is soms moeilijk om 4 dagen op kantoor te zitten (gezien de afstand etc) dus ik zit hier soms maar 3 dagen op kantoor. Geldt die policy eigenlijk op freelancers?
Als de klant niet akkoord is met wat je doet kan die toch gewoon het contract opzeggen rekening houdend met de opzegtermijn. Dus bespreek dat gewoon op uw project.

Daar staat geen locatie/werkplaats in? Meestal heb je bij Cronos ook een raamovereenkomst, staat daar meer in?

In ieder geval voor de goede relaties kan je dit best afspreken met uw eindklant rechtstreeks bespreken wat haalbaar is voor jou en waarmee zij ook tevreden zijn om alle discussies te vermijden.
Nee dat is het. Op vorig project, via hetzelfde Cronos bedrijf, had ik wel een volledig dienstverleningcontract met oa. maand opzeg indien contract wordt beïndigd etc.

Om eerlijk te zijn: stel dat je eens wat sneller geld nodig hebt dan je kan uitkeren, vraag dan gewoon aan je boekhouder hoe je dat het meest elegant doet in jouw specifieke situatie, en volg zijn of haar richtlijnen. Zal waarschijnlijk ook nog wel wat afhangen van situatie tot situatie: bvb stel dat je weet dat je binnen 2 maand toch pakweg 40K uitkeert via dividend maar je hebt al 5K nodig, dan zal dat iets anders zijn dan weten dat je binnen 2 maand 10K uitkeert via dividend maar je hebt 20K nodig.

Case per case efkes kort bespreken met boekhouder en doen wat die zegt :)
Een vooruitbetaalde huur van de bureelruimte kan een eenvoudige oplossing zijn.
Je mag niet meer meteen in kosten boeken, maar het kan wel nog via de overlopende rekeningen.

Voorbeeld:
5 jaar 400 euro maandelijkse huur
60 x 400 = 24000
Je kan die 24k in principe meteen opnemen.
Ieder jaar boek je 4800 in kosten en word je daar op belast in de personenbelasting.

Dan ben je altijd 50% kwijt
Een heel stuk minder omdat je eerst de kostenforfait er nog kan aftrekken?

"Privé worden huurinkomsten anderzijds wel belast in de personenbelastingen als ‘onroerend inkomen’. Je wordt echter niet belast op het bruto huurbedrag: je mag een kostenforfait van 40% in aftrek brengen. Daarnaast kan je ook nog (een stukje van) de intresten die je betaalt op een eventueel nog lopende hypothecaire krediet voor de woning ten laste leggen. "

Dan ben je altijd 50% kwijt
Neen.
Ik doe dit bv. zelf in mijn dossier en deze huur is aan 5% belast.
400 euro per maand bemeubelde bureelverhuur

4800 op jaarbasis
gedeelte roerend
Wettelijk mag je 40% van deze huur nemen.
Hier krijg je dan 50% kosten forfait op.
Het saldo is belast aan 30% roerende voorheffing.

dus: 4800 x 40% = 1920 / 2 = 960 x 30% = 288

gedeelte onroerend
Wettelijk mag je 60% van deze huur nemen.
Zoals hierboven 40% als kostenforfait maar ook het beroepsmatige deel van uw intresten van de lening mag je in mindering brengen.
lees: er blijft geen belastbare basis over.

fiscaal
daarnaast mag je ook nog een deel onder federaal lange termijnsparen brengen dus nog wat meer voordelig voor sommige...

Phew ok dat is min of meer duidelijk maar dat heb ik nog niet doorgekregen van mijn boekhouder. Sterker nog ik heb al meer dan een week niets meer gehoord 🤨 Mails blijven onbeantwoord. Is het een drukke periode voor boekhouders ofzo?

Phew ok dat is min of meer duidelijk maar dat heb ik nog niet doorgekregen van mijn boekhouder. Sterker nog ik heb al meer dan een week niets meer gehoord 🤨 Mails blijven onbeantwoord. Is het een drukke periode voor boekhouders ofzo?
Het is altijd druk he ;) 31/01 was wel een serieuze deadline.
Nu zou het wat rustiger moeten zijn.

Nope. Maar dat is het dus in theorie wel, een lening.

Ik moet het dan toch correct doen om hoge interest te vermijden (rekening-courant)? Mijn boekhouder zei dat dat de theorie is. Ook is deze transactie zichtbaar in de boekhouding, dus dan kan een controleur toch zien dat ik bv. 2500 geleend heb voor pakweg een jaar?
Als dat maar voor korte tijd is valt die intrest (6,48%) goed mee op zo’n bedrag.
Het is niet zo dat het de moeite is om een contractje te gaan maken om op pakweg 2,60% te landen.

Misschien heb je nog voldoende tegoed ook, als die rekening courant in totaliteit een schuld tov jezelf blijft is er geen vuiltje aan de lucht.

@Apelords : hehe idd, als die deadlines met fiscus voorbij zijn en je denkt dat het iets rustiger is zijn die banken en dergelijke daar wel weer met vragen om tussentijdse/voorlopige cijfers,…

Laatst bewerkt:
Ik heb het nog niet met mijn boekhouder besproken, maar kan je eigenlijk een lening aangaan van je vennootschap naar jezelf?

Dus pakweg voor een verbouwing te doen leen je jezelf x euro aan x %, maar dan voordeliger dan het tarief bij de bank ofzo?

't is dat daar nu een pak geld staat en we binnenkort een totaalrenovatie gaan doen dusja :unsure:

Edit: Net eens gegoogled, dat zou wel gaan maar dan kom ik nog op een rentevoet van 3.3%.. in welke situatie zou zoiets dan voordelig zijn eigenlijk? Als je geen lening bij de bank kunt krijgen ofzo?

Ik heb het nog niet met mijn boekhouder besproken, maar kan je eigenlijk een lening aangaan van je vennootschap naar jezelf?

Dus pakweg voor een verbouwing te doen leen je jezelf x euro aan x %, maar dan voordeliger dan het tarief bij de bank ofzo?

't is dat daar nu een pak geld staat en we binnenkort een totaalrenovatie gaan doen dusja :unsure:

Edit: Net eens gegoogled, dat zou wel gaan maar dan kom ik nog op een rentevoet van 3.3%.. in welke situatie zou zoiets dan voordelig zijn eigenlijk? Als je geen lening bij de bank kunt krijgen ofzo?
Dat us net hetgeen ik gevraagd heb😂 Die 2500 is voor een (deel van) een renovatie.

Het staat hier al vaak uitgelegd hoor.
Op een normale debet rekening-courant betaal je 6,48% bruto aan uw vennootschap.
Op een lening met een vaste looptijd betaal je +- 2,60% bruto aan uw vennootschap.
De rentevoeten van inkomstenjaar 2023 zijn nog niet gekend.

Belangrijk om te weten:
- het zijn bruto intresten want je betaalt die intrest aan uw vennootschap. Uw vennootschap maakt dus meer winst, jij krijgt daar privé dan intresten van terug. Om de netto kost prijs te rekenen moet je uw taxatatie van de vennootschap in rekening brengen.
Dus bijvoorbeeld iemand met het verlaagde vennootschapsbelastingen tarief + vvpr = 32%
2,60 x 32% = 0,832% NETTO
- je mag zelfs nog afwijken van deze rentevoet als je bijvoorbeeld een vergelijkbaar voorstel hebt gekregen van de bank.
BV. de bank wilt een bullet-krediet lenen voor 8 jaar, zonder enige bijkomende voorwaarde aan 2%. Dan kan je zelfs die 2% toepassen en hou je dat voorstel bij in uw dossier. (neem gewoon de wettelijke intrest om 'gedoe' te vermijden).
- je laat best een uitgebreid contract opstellen waarbij alle modaliteiten duidelijk vermeld staan. Let ook op voor het eventuele tegenstrijdig belang aangezien je zowel handelt als genieter van de lening én als bestuurder van de vennootschap.

Netto verschil tussen de 2 is dus 1,2416%.
Op een lening van 2.500 is dat jaarlijks 30 euro...
Als je boekhouder zich moet bezighouden om een contract op te stellen voor 2.500 maak je dus verlies indien hij wat erelonen aanrekent.

Geld blijft (grotendeels) bij jou.
Als je geen investeringen in je zaak wil doen, het geld dus niet nodig hebt, kan je beter van de zaak aan je privé uitlenen dan bij een bank gaan shoppen. Bij een bank is al het geld weg. Bij je zaak gaat er vennootschapsbelasting overheen, maar blijft het grootste deel toch nog voor jezelf.
Beetje broekzak - vestzak operatie waarbij de fiscus ook nog wat afroomt.
Lijkt me een no-brainer.

Heb ik 2j geleden gedaan voor een zwemvijver en wordt afbetaald als mijn liquidatiereserve wordt uitgekeerd.
Dat is ook een voordeel: je kan de betalingsmodaliteiten zetten zoals jijzelf wil. Ik denk dat je enkel wel de interest jaarlijks moet betalen. (zo staat het toch in mijn contract met mezelf)

Voornaamste reden hier is sneller aan liquidatiereserves geraken, laatste jaren kwam het hier op 2.5% bruto en <1% netto. Bijvoorbeeld voor renovatie of andere zaken.. Geen bank of notaris kosten er bovenop

Ik weet niet of de rentevoeten voor dit jaar al gekend zijn of niet

Bij de klant is er werk policy van 4 dagen kantoor en 1 dag thuis (omwille van eerlijk te zijn tov degene die niet thuis kunnen werken door hun functie). In hoeverre moet ik dit 'volgen'?

Ik wist dit op voorhand, dit werd mij mondeling verteld via Teams/telefoon maar nooit contract getekend hiervoor. Natuurlijk probeer ik mij te schikken naar hun wensen, maar nu ben ik hier een tijdje bezig en het is soms moeilijk om 4 dagen op kantoor te zitten (gezien de afstand etc) dus ik zit hier soms maar 3 dagen op kantoor. Geldt die policy eigenlijk op freelancers?
Meestal verwoorden ze het algemeen dat je u moet schikken naar de geldende policies binnen het bedrijf. Zoals:

'The Interim Manager will perform the Services in conformity with the guiding principles and strategic decisions approved by the Board of directors of the Client.'

'De dienstverlener zal de huisregels van de opdrachtgever naleven.'

Best contract eens volledig nalezen.

Bij ons is er ook maar 1 dag thuiswerk voorzien. Ik had de opdracht initieel geweigerd, daarop hebben ze een persoonlijke toegeving gedaan van 2 dagen thuiswerk. Als ze daarop terugkomen is het simpel, de markt staat in brand, voldoende werk 🤷‍♀️.

Inderdaad, niet plooien voor belachelijke / achtergestelde thuiswerk policies en voldoende opdrachten weigeren op basis van die reden zodat de geesten beginnen te rijpen.

Wat je kan doen om dit te omzeilen, is bijvoorbeeld 1 dag per week "verlof" nemen om dan van thuis voor een andere klant / klein project te werken. Meestal stuikt hun systeem dan in elkaar, omdat ze niet uitgewerkt hebben hoe men moet omgaan met verlof tijdens de week. Verlies je dan je thuiswerkdagen, of werk je minder dagen ter plaatse? Ik heb nog maar 1 klant geweten waar ze dit wel in detail hadden beschreven.

Meestal verwoorden ze het algemeen dat je u moet schikken naar de geldende policies binnen het bedrijf. Zoals:

'The Interim Manager will perform the Services in conformity with the guiding principles and strategic decisions approved by the Board of directors of the Client.'

'De dienstverlener zal de huisregels van de opdrachtgever naleven.'

Best contract eens volledig nalezen.

Bij ons is er ook maar 1 dag thuiswerk voorzien. Ik had de opdracht initieel geweigerd, daarop hebben ze een persoonlijke toegeving gedaan van 2 dagen thuiswerk. Als ze daarop terugkomen is het simpel, de markt staat in brand, voldoende werk 🤷‍♀️.
Ja maar ik heb geen rechtstreeks contract met de klant. Eerder met het cronos bedrijf voor het financiële. Het is een half blad en staat niet veel op behalve de overeenkomst.

Ik heb letterlijk vandaag de opmerking gekregen dat ik er vandaag niet ben en woensdag was ik er ook niet ☠️ Het is niet van niet willen, maar het is een uur rijden en de woensdag/vrijdag is het moeilijker voor mij aangezien ik nog activiteiten heb na het werk. Heb het laten weten, ik ga proberen voor de woensdag er toch te zijn, maar heb al aan maat gevraagd of er positie open is bij hem voor freelancers..'t Is het principe dat ze geen rekening houden van hoe ver ik kom en dat ze moeilijk doen over die ene dag

Oemph, dat is wel vervelend. Hier nog geen problemen mee ondervonden bij klant. Afgelopen weken maar 1 maal gegaan hoewel het principe is van gemiddeld 2 dagen per week,.
Ik verwacht hier ook geen problemen mee, te meer omdat er niemand intern zich ook aan houd :')

Wat voor mij wel vervelend is (gezien de huidige inflatie), is dat hoewel er contractueel niets staat over tariefonderhandelingen, er zo te zien een ongeschreven regel is tussen de tussenpartij en de klant dat als ik gewoon blijf bij deze ene klant dat ik een jaar wacht tot ik een verhoging mag aanrekenen/onderhandelen. Mijn tarief is opzich çava, en ben ik er nog "maar" 6 maand actief. Wat het vervelender is, is dat ik meer doe dan waarvoor ik werd binnengehaald en ik doe letterlijk iets anders (niet vooral cloud, maar ISRM, release management en nog eens twee extra rollen).

Aan de andere kant is het wel leuk werk, en doe ik het ook graag want het geeft me de kans om me te verdiepen in security and risk.

Laatst bewerkt:
Ja maar ik heb geen rechtstreeks contract met de klant. Eerder met het cronos bedrijf voor het financiële. Het is een half blad en staat niet veel op behalve de overeenkomst.

Ik heb letterlijk vandaag de opmerking gekregen dat ik er vandaag niet ben en woensdag was ik er ook niet ☠️ Het is niet van niet willen, maar het is een uur rijden en de woensdag/vrijdag is het moeilijker voor mij aangezien ik nog activiteiten heb na het werk. Heb het laten weten, ik ga proberen voor de woensdag er toch te zijn, maar heb al aan maat gevraagd of er positie open is bij hem voor freelancers..'t Is het principe dat ze geen rekening houden van hoe ver ik kom en dat ze moeilijk doen over die ene dag
Ik heb ook geen rechtstreeks contract met de klant. Dat waren voorbeelden van paragrafen die tussenpartijen er algemeen verwoord inzetten om zichzelf in te dekken.
Ben je zeker dat het half blad geen bijlage is op een algemeen contract? Want dat doen tussenpartijen ook vaak. In een bijlage van 1 bladje zetten ze expliciet de context van de opdracht (plaats, werkregime, tarief, eind/startdatum etc), in het algemeen stuk staan dan de voorwaarden die ze in elk ander contract hanteren.

Je bent freelancer met reden. Ik vind het imo de taak van een tussenpartij om een ideale situatie te onderhandelen tussen beide partijen. Als ze dat niet doen, dan is het u goed recht om iets anders te zoeken.

En jammer genoeg zijn er nog altijd die freelancers misnoegen. 'Externen mogen altijd meer en zie keer wat die per dag kosten..'.
Door zo'n kleingeestig gedrag eindigen ze zonder helpende handen ;).

Terug
Bovenaan