Freelancers & Ondernemers

Vele contracten hebben dat niet, dan is het de termijn uitdoen
Maar toch niet in IT-consultancy contracten dan. Want, die verbintenis is dan wederzijds en dan ga je dus mogelijks een jaar lang moeten betalen voor iemand waar je niet tevreden van bent.

Dus eigenlijk zijn het dan contracten van een maand 😄
Bij gewoon loondienst contracten kunt ge toch ook van de ene dag op de andere ontslagen worden? Bij mijn contract kunt ge pas na 1 maand weggaan of losgelaten worden + nog een maand opzeg.

Is gewoon voordelig voor beide partijen als het geen match is, geen leuk project, ...

Bij gewoon loondienst contracten kunt ge toch ook van de ene dag op de andere ontslagen worden?
Kan zeker, maar als die persoon al 5 jaar in dienst was moet ge hem ofwel nog 5 maand laten verder werken, vermoedelijk tegen zijn goesting dan nog.
En dan nog 100% betalen voor slechts 4/5 te werken wegens zijn wekelijkse "sollicitatiedag".
Of ge zet hem gelijk buiten, maar dan moogt ge hem wel 21 weken loon in een keer uit betalen!

Kan zeker, maar als die persoon al 5 jaar in dienst was moet ge hem ofwel nog 5 maand laten verder werken, vermoedelijk tegen zijn goesting dan nog.
En dan nog 100% betalen voor slechts 4/5 te werken wegens zijn wekelijkse "sollicitatiedag".
Of ge zet hem gelijk buiten, maar dan moogt ge hem wel 21 weken loon in een keer uit betalen!
Nja als die er 5 jaar als freelancer zat gaat die u in the end wel een pak meer gekost hebben natuurlijk :D

Wat zien jullie tegenwoordig als ondergrens om te gaan freelancen? Paar jaar terug denk ik waren er velen onder jullie het over eens dat je het voor minder dan 450 per dag niet zouden doen.
Is dit bedrag intussen (veel) gestegen?

Wat zien jullie tegenwoordig als ondergrens om te gaan freelancen? Paar jaar terug denk ik waren er velen onder jullie het over eens dat je het voor minder dan 450 per dag niet zouden doen.
Goh, de brutolonen zijn nu 12% gestegen, dus neem nu dat dat 500€ bruto per maand extra is en dus 250€ netto. Dat wilt zeggen dat ge zo'n 370€ meer omzet per maand nodig hebt of dus 19€ per dag extra.

Als je €4500 netto niet voldoende vindt, dan ben je toch een beetje van het padje vind ik.

Ik kreeg van een klant de purchase order doorgestuurd voor komend jaar. Er stond een verhoging in van 10,47% op de dagprijs. Heel blij aangezien ze al rijkelijk betaalden…
Ik zet de mail terug op ongelezen.

Een dag later krijg ik een algemene mail waarin ze zeggen de dagprijs te verhogen met 6%.
Vreemd vond ik, aangezien ik het purchase order al doorgekregen had…
Ik ga die mail terug opzoeken maar deze is verdwenen.

Net even opgezocht en blijkbaar is het dus mogelijk om een verzonden mail die ongeopend is terug te verwijderen uit iemand zijn inbox?!

Hangt ook deels af van wat uw pakket als werknemer nu is.

Ik weet dat die x10 al redelijk wat gepasseerd is maar niet in welke mate ze al voor 'lagere' bedragen ook berekend werd.
Ik denk dat het bij 450€ wel eens wat minder kan zijn aangezien je toch altijd met bepaalde vaste kosten zitten die dan ook zwaarder doorwegen.
Niet alle kosten zijn in verhouding met de dayrate.

Terug
Bovenaan