Freelancers & Ondernemers

Ik heb ook geen rechtstreeks contract met de klant. Dat waren voorbeelden van paragrafen die tussenpartijen er algemeen verwoord inzetten om zichzelf in te dekken.
Ben je zeker dat het half blad geen bijlage is op een algemeen contract? Want dat doen tussenpartijen ook vaak. In een bijlage van 1 bladje zetten ze expliciet de context van de opdracht (plaats, werkregime, tarief, eind/startdatum etc), in het algemeen stuk staan dan de voorwaarden die ze in elk ander contract hanteren.

Je bent freelancer met reden. Ik vind het imo de taak van een tussenpartij om een ideale situatie te onderhandelen tussen beide partijen. Als ze dat niet doen, dan is het u goed recht om iets anders te zoeken.

En jammer genoeg zijn er nog altijd die freelancers misnoegen. 'Externen mogen altijd meer en zie keer wat die per dag kosten..'.
Door zo'n kleingeestig gedrag eindigen ze zonder helpende handen ;).
Ahja, 'bijlage 1' staat er lol.. :unsure:

Ja maar ik heb geen rechtstreeks contract met de klant. Eerder met het cronos bedrijf voor het financiële. Het is een half blad en staat niet veel op behalve de overeenkomst.

Ik heb letterlijk vandaag de opmerking gekregen dat ik er vandaag niet ben en woensdag was ik er ook niet ☠️ Het is niet van niet willen, maar het is een uur rijden en de woensdag/vrijdag is het moeilijker voor mij aangezien ik nog activiteiten heb na het werk. Heb het laten weten, ik ga proberen voor de woensdag er toch te zijn, maar heb al aan maat gevraagd of er positie open is bij hem voor freelancers..'t Is het principe dat ze geen rekening houden van hoe ver ik kom en dat ze moeilijk doen over die ene dag

Je moet daar gewoon open in gesprek over kunnen gaan toch? Zeg niet gewoon "ik ga het proberen" maar geef aan dat het voor jou niet evident is, en of daar een andere regeling kan getroffen worden. Want als je gewoon zegt dat je het gaat proberen, dan schep je eigenlijk een verwachtingspatroon dat je niet noodzakelijk kan waarmaken.

Die tussenpartij, wat doen die voor jou? Puur placement, of meer dan dat? Indien dat laatste, kan je het ook eerst met hen opnemen. Geef je verwachtingen door en kijk of zij die boodschap ook met klant kunnen afspreken. Indien het eerste zal je het wel sowieso zelf moeten doen, maar kan je niettemin ook aan hen doorgeven dat bij het uitkijken naar een volgende opdracht, er rekening mee wordt gehouden.

Ook wel een lesson learned voor jou lijkt me: valideer en schat vooraf de impact in van de beschreven policies. Indien niet beschreven, vraag ernaar.

Uiteindelijk is het toch simpel? Wij verkopen diensten en bepalen daarvoor de prijs en voorwaarden. Elk contract legt die voorwaarden vast voor een bepaalde periode en bij elk contract is er een nieuwe mogelijkheid om te heronderhandelen.

Of dat dan acceptabel is, met interne policies strookt, binnen de budgetten past,... Is allemaal de klant zijn probleem en wat die tussenpartij betreft, die kunnen proberen om daarin te bemiddelen en een compromis te vinden. Wanneer je eisen echt niet in lijn met de markt liggen en je geen opdracht meer vindt, kan je altijd nog je eisen bijstellen.

Maar als je ooit ergens op een opdracht terecht komt waar je inhoudelijk, financieel of qua andere voorwaarden niet gelukkig bent is het tijd om iets anders te zoeken. Daarom ben je toch freelancer en doe je niet meer mee aan carrièreladders, anciënniteit ?

Die tussenpartij, wat doen die voor jou? Puur placement, of meer dan dat? Indien dat laatste, kan je het ook eerst met hen opnemen.
Ik zou dat precies eerder met de eindklant opnemen in plaats van met de tussenpartij. Op zich gaat de tussenpartij totaal niet geïnteresseerd zijn of ge nu gaat werken bij de klant, bij u thuis, of op een strand in Sjakkamakka.

De klant zal daar wel een mening over hebben, en jijzelf ook. Dus is het een kwestie van die 2 standpunten bij elkaar te brengen in een afspraak waarin jullie je allebei kunnen vinden. Als dat niet lukt zou ik ook gewoon iets anders zoeken.

Ik vind het overigens wel raar dat je 3 dagen per week bij de klant zit, maar geen rechtstreeks contact hebt met de klant. Bedoel je dan met de HR afdeling of zo? Ik zou dit gewoon met je rechtstreekse leidinggevende bespreken, en het niet contractueel gaan uitvechten of iets dergelijks.

Ik snap trouwens ook wel dat de klant opmerkingen geeft over 2 dagen thuiswerken als ze tijdens het intake gesprek duidelijk hebben aangegeven dat de policy is om 4 dagen per week op kantoor te zijn. Dat wil overigens niet zeggen dat het onbespreekbaar is. Al zou ik zelf niet gaan afkomen met papieren en contracten als dat gewoon mondeling afgesproken is. Probeer gewoon uw situatie uit te leggen, en zo overeen te komen.

Ik zou dat precies eerder met de eindklant opnemen in plaats van met de tussenpartij. Op zich gaat de tussenpartij totaal niet geïnteresseerd zijn of ge nu gaat werken bij de klant, bij u thuis, of op een strand in Sjakkamakka.

Wij zijn zelf ook een "tussenpartij" in die zin dat we ook werken met freelancers, maar wij behandelen die zoals internen en dat betekent ook dat we inzitten met hun work/life balance en we (als dat moet) in gesprek gaan met de klant over dit soort zaken indien de consultant dat liever heeft.

Daarom dat ik vraag wat die tussenpartij is of doet in het geval van @Soeplepel :)

Uiteindelijk is het toch simpel? Wij verkopen diensten en bepalen daarvoor de prijs en voorwaarden. Elk contract legt die voorwaarden vast voor een bepaalde periode en bij elk contract is er een nieuwe mogelijkheid om te heronderhandelen.

Of dat dan acceptabel is, met interne policies strookt, binnen de budgetten past,... Is allemaal de klant zijn probleem en wat die tussenpartij betreft, die kunnen proberen om daarin te bemiddelen en een compromis te vinden. Wanneer je eisen echt niet in lijn met de markt liggen en je geen opdracht meer vindt, kan je altijd nog je eisen bijstellen.

Maar als je ooit ergens op een opdracht terecht komt waar je inhoudelijk, financieel of qua andere voorwaarden niet gelukkig bent is het tijd om iets anders te zoeken. Daarom ben je toch freelancer en doe je niet meer mee aan carrièreladders, anciënniteit ?
Tot je 2 maanden zonder werk zit, dan ga je al sneller toegeven natuurlijk…

Zoals gezegd ga gewoon in dialoog met uw eindklant over wat haalbaar is voor jou. Indien je dat niet zitten laat uw tussenpartij dat doen.

Aangezien dit vermeld is geweest in het begin tijdens het interview gesprek is dat wel iets dat je beter toen had aangekaart :) Lessons learned voor uw volgende project

Mijn huidige klant heeft zo beslist om bij geen enkele consultant een verhoging toe te passen als gevolg van de indexering. Ondertussen is de leegloop begonnen (ik denk dat er 6 man deze week vertrokken is ofzo). Hierdoor zit de sfeer bij de rest ook onder 0 natuurlijk.
Zo zie je maar dat een beslissing om "budgetredenen" u vrij snel veel duurder kan komen te staan...

Mijn huidige klant heeft zo beslist om bij geen enkele consultant een verhoging toe te passen als gevolg van de indexering. Ondertussen is de leegloop begonnen (ik denk dat er 6 man deze week vertrokken is ofzo). Hierdoor zit de sfeer bij de rest ook onder 0 natuurlijk.
Zo zie je maar dat een beslissing om "budgetredenen" u vrij snel veel duurder kan komen te staan...
Freelancer komen makkelijker dan gewoon werkvolk, maar vertrekken ook makkelijker.

Hoe kan je best je kapitaal tijdelijk verhogen in je vennootschap?
Zou een stuk privé spaarcenten erin willen steken om een hoger stock niveau aan te kunnen houden tijdens een wat groter project.
Zou voor een half jaartje zijn, dus liefst met minimaal papierwerk, en vooral makkelijk het geld er op het einde van het project terug naar mijn privé te kunnen zetten.

Ja niet overdenken, gewoon overstorten van prive naar vennootschap. Dat heb ik ook gedaan toen ik startte en mijn wagen kocht
(je gaat daarmee niet het kapitaal verhogen)

Ik heb een privé overbruggingskrediet lopen, maar dat gaat voor een jaar verlengd moeten worden. Gaat me per maand met de hogere rentevoeten nu gemakkelijk 300€ meer kosten. Het bedrag van dat overbruggingskrediet heb ik wel volledig in m'n vennootschap staan ondertussen, als ik sommige posts hierboven lees moet het vrij eenvoudig zijn om dat bedrag tijdelijk (1 a 1,5j) te lenen van de vennootschap?

Idem, ik heb ook 30k prive geld gestort om er later gewoon opnieuw uit te halen. Om een banklening te vermijden voor mijn wagen.

Ik heb een privé overbruggingskrediet lopen, maar dat gaat voor een jaar verlengd moeten worden. Gaat me per maand met de hogere rentevoeten nu gemakkelijk 300€ meer kosten. Het bedrag van dat overbruggingskrediet heb ik wel volledig in m'n vennootschap staan ondertussen, als ik sommige posts hierboven lees moet het vrij eenvoudig zijn om dat bedrag tijdelijk (1 a 1,5j) te lenen van de vennootschap?
praat met uw boekhouder, best.

Ik dacht dat als je tekent voor een jaar, je ook vastzit voor een jaar. Ik veronderstel dat je niet zomaar kan vertrekken na 3 maanden?
Mijn contract zegt dat de overeenkomst unilateraal mag worden opgezegd van eender welke partij van dag op dag in de eerste 30 dagen en daarna mits een opzeg van 20 werkdagen. Hangt af wat er in je arbeidsovereenkomst staat, maar freelancer zijn snel weg als ze willen.

Kost dat geld? Van privé naar vennootschap?
Neen, gewoon overschrijven en erbij zetten (voor je boekhouder) :rekening courant - <reden>"

Afhankelijk van hoeveel je stort kan je uzelf zelfs rente aanrekenen, maar het sop moet de kolen waard zijn. Het voordeel in mijn geval was dat ik geen banklening aan hoef te gaan de rente op mijn wagen dus niet kwijt ben.

Wanneer de zaak solvabel genoeg is later, kan je dat kostenloos terugtrekken.

Je moet daar gewoon open in gesprek over kunnen gaan toch? Zeg niet gewoon "ik ga het proberen" maar geef aan dat het voor jou niet evident is, en of daar een andere regeling kan getroffen worden. Want als je gewoon zegt dat je het gaat proberen, dan schep je eigenlijk een verwachtingspatroon dat je niet noodzakelijk kan waarmaken.

Die tussenpartij, wat doen die voor jou? Puur placement, of meer dan dat? Indien dat laatste, kan je het ook eerst met hen opnemen. Geef je verwachtingen door en kijk of zij die boodschap ook met klant kunnen afspreken. Indien het eerste zal je het wel sowieso zelf moeten doen, maar kan je niettemin ook aan hen doorgeven dat bij het uitkijken naar een volgende opdracht, er rekening mee wordt gehouden.

Ook wel een lesson learned voor jou lijkt me: valideer en schat vooraf de impact in van de beschreven policies. Indien niet beschreven, vraag ernaar.
De tussenpartij gaat onderhandelen over de prijs en flexibiliteit, ik geef mijn dagtarief en die proberen dan iets meer te kunnen krijgen. Ze hebben ook geprobeerd om rekening te houden met mijn afstand maar ze blijven bij die 4 dagen policy. Ze checken af en toe is in hoe het gaat etc en had het hun ook laten weten dat moeilijk is om er te geraken soms en ze zeiden dat ik het zeker moest laten weten alst niet ging.

Met de eindklant heb ik het eigenlijk gewoon aan de scrummaster laten weten want die stuurde mij vrijdag dat ik er 2 dagen niet was.

Terug
Bovenaan