Freelancers & Ondernemers

Ik weet dat die x10 al redelijk wat gepasseerd is maar niet in welke mate ze al voor 'lagere' bedragen ook berekend werd.
Ik denk dat het bij 450€ wel eens wat minder kan zijn aangezien je toch altijd met bepaalde vaste kosten zitten die dan ook zwaarder doorwegen.
Niet alle kosten zijn in verhouding met de dayrate.
Zal volgens mij zeker nog aan x10 geraken hoor.
Belastingschalen 2023 zijn opnieuw hoger dus daar win je ook al wat meer netto.

Zoveel vaste kosten (los van een wagen) zijn er nu ook niet hé...
Als ik morgen niet meer zelfstandig ben, dan kost mijn internet/telefoon nog steeds hetzelfde... Is dit dan een 'vaste kost' voor mijn vennootschap?
M.i. integendeel, het is een netto voordeel.
Als ik morgen privé een gsm van 1000 EUR koop, dan kost mij die 1000 EUR.
Via mijn vennootschap kost mij deze snel gerekend 550 EUR, opnieuw dat is geen kost maar een netto voordeel.

Rekening houdend met bovenstaande, heb ik eens alle werkelijke kosten eigen aan mijn vennootschap opgeteld voor 2022 en kom aan nog geen 1.500 EUR. Tel daarbij nog een kost voor uw boekhouder en je hebt uw vaste kosten.
Als laatste nog een auto maar die kan maandelijks 500 of 1500 EUR kosten.

Vele contracten hebben dat niet, dan is het de termijn uitdoen
In mijn sector werken alle grote tussenspelers eveneens met een clausule waarbij je de eerste maand van dag op dag kan stoppen en daarna mits een opzeg van 1 maand. Meeste opdrachten zijn dan ook vervangingsopdrachten in afwachting van permanente aanwerving of tijdelijke uitval van een werknemer. Zodra die stoel opnieuw gevuld is moet men het contract kunnen beëindigen. Maar dat maakt ook dat je zelf kan vertrekken als het geen match blijkt te zijn.

Na deze thread doorgelezen te hebben wil ik alvast iedereen bedanken voor zijn contributies, zeer hulpzaam!

Ik ben van plan om op korte termijn ook de sprong te wagen naar freelancer, maar zit met een vraagje rond aftrek software.
Hoe zit dat net met software die een eenmalige aankoopkost heeft, maar ook een jaarlijkse abonnementskost?
Ik heb begrepen dat software op enkele jaren afgeschreven wordt, is dat met een abonnement dan een doorlopend geheel?

Gaat om een eenmalige aankoop van +-10k met jaarlijks een 3k abonnementskosten.

Na deze thread doorgelezen te hebben wil ik alvast iedereen bedanken voor zijn contributies, zeer hulpzaam!

Ik ben van plan om op korte termijn ook de sprong te wagen naar freelancer, maar zit met een vraagje rond aftrek software.
Hoe zit dat net met software die een eenmalige aankoopkost heeft, maar ook een jaarlijkse abonnementskost?
Ik heb begrepen dat software op enkele jaren afgeschreven wordt, is dat met een abonnement dan een doorlopend geheel?

Gaat om een eenmalige aankoop van +-10k met jaarlijks een 3k abonnementskosten.
Die 10.000 wordt geactiveerd op de balans en dan inderdaad afgeschreven over enkele jaren.
Abonnementskosten zijn een service en worden gewoon volledig in de P&L genomen als kost.

Dit zijn dus 2 aparte componenten die je in feite los van elkaar moet zien.

Zal volgens mij zeker nog aan x10 geraken hoor.
Belastingschalen 2023 zijn opnieuw hoger dus daar win je ook al wat meer netto.

Zoveel vaste kosten (los van een wagen) zijn er nu ook niet hé...
Als ik morgen niet meer zelfstandig ben, dan kost mijn internet/telefoon nog steeds hetzelfde... Is dit dan een 'vaste kost' voor mijn vennootschap?
M.i. integendeel, het is een netto voordeel.
Als ik morgen privé een gsm van 1000 EUR koop, dan kost mij die 1000 EUR.
Via mijn vennootschap kost mij deze snel gerekend 550 EUR, opnieuw dat is geen kost maar een netto voordeel.

Rekening houdend met bovenstaande, heb ik eens alle werkelijke kosten eigen aan mijn vennootschap opgeteld voor 2022 en kom aan nog geen 1.500 EUR. Tel daarbij nog een kost voor uw boekhouder en je hebt uw vaste kosten.
Als laatste nog een auto maar die kan maandelijks 500 of 1500 EUR kosten.
Je hebt gelijk. Maar niet veralgemenen en spreken voor iedere vennootschap aub. Er zijn er genoeg die tienduizenden euro’s kosten hebben ieder jaar.

Etalage, huur winkel, pand, wagen, elektriciteit, eventueel werknemers of onderaannemers, …

Dit topic noemt dan ook ‘freelancers en ondernemers’

Je hebt gelijk. Maar niet veralgemenen en spreken voor iedere vennootschap aub. Er zijn er genoeg die tienduizenden euro’s kosten hebben ieder jaar.

Etalage, huur winkel, pand, wagen, elektriciteit, eventueel werknemers of onderaannemers, …

Dit topic noemt dan ook ‘freelancers en ondernemers’
Mijn antwoord was dan ook specifiek op de vraag of x10 van toepassing kan zijn bij een freelancer zijn dagtarief...

Voor een lichte vracht is de btw aftrekbaar in de mate van het beroepsgebruik. Heeft u geen rittenadministratie, dan mag u dat beroepsgebruik forfaitair op 85% bepalen als u de auto voor meer dan de helft beroepsmatig gebruikt en op 35% als het beroepsgebruik kleiner is dan de helft.
Is het rijden naar een plaats waar je meer dan 40 dagen per jaar zit, in deze context beroepsmatig gebruik of niet?

Ik ben in zee gegaan met een boekhouder die weliswaar deel uitmaakt van een semi-groot boekhoudkantoor, maar hij was mijn vaste contactpersoon.
Deze persoon vertrekt na zijn verlof, dat daags afloopt, definitief. Doordat hij deel uitmaakte van een groter geheel kan ik wel verder doen met het kantoor, maar ik word "gewoon" overgedragen aan een random persoon.

Niet zeker hoe ik me daarbij moet voelen.
Ik zal zien hoe ze hun werk doen, maar voelt wel beetje ambetant dat de persoon met wie ik in zee ben gegaan,opstapt en niets laat weten. Privé-redenen en al, dus hij moet niets, en al zeker niet aan de grote klok hangen (of aan zijn klanten vertellen), maar zelfs me niet eens laten weten dat hij vertrekt terwijl hij weet dat ik met hem begonnen ben en hun kantoor gekozen heb omwille van hem is toch wel wat afstandelijk. En smaakt zuur.

Daarbovenop heb ik via mail en telefonisch bepaalde boekhoudkundige vragen gesteld, die drie weken later nog altijd niet beantwoord zijn (wel via dit forum ondertussen :sop:). Ze rekenen die mails en telefoontjes wel lekker aan.

Dit wetende, begin ik te twijfelen of ik wel wil blijven. Het is waarschijnlijk eigen aan een groter kantoor, maar toch, had toch graag iets gehoord de afgelopen twee-drie weken.

Laatst bewerkt:
Ik ben in zee gegaan met een boekhouder die weliswaar deel uitmaakt van een semi-groot boekhoudkantoor, maar hij was mijn vaste contactpersoon.
Deze persoon vertrekt na zijn verlof, dat daags afloopt, definitief. Doordat hij deel uitmaakte van een groter geheel kan ik wel verder doen met het kantoor, maar ik word "gewoon" overgedragen aan een random persoon.

Niet zeker hoe ik me daarbij moet voelen.
Ik zal zien hoe ze hun werk doen, maar voelt wel beetje ambetant dat de persoon met wie ik in zee ben gegaan,opstapt en niets laat weten. Privé-redenen en al, dus hij moet niets, en al zeker niet aan de grote klok hangen (of aan zijn klanten vertellen), maar zelfs me niet eens laten weten dat hij vertrekt terwijl hij weet dat ik met hem begonnen ben en hun kantoor gekozen heb omwille van hem is toch wel wat afstandelijk. En smaakt zuur.

Daarbovenop heb ik via mail en telefonisch bepaalde boekhoudkundige vragen gesteld, die drie weken later nog altijd niet beantwoord zijn (wel via dit forum ondertussen :sop:). Ze rekenen die mails en telefoontjes wel lekker aan.

Dit wetende, begin ik te twijfelen of ik wel wil blijven. Het is waarschijnlijk eigen aan een groter kantoor, maar toch, had toch graag iets gehoord de afgelopen twee-drie weken.
Ik zat beetje met het zelfde.
Begonnen bij kantoor, goede werkrelatie met eigenaar en dossierbeheerder.
Wegens gezondheidsredenen heeft de eigenaar het kantoor verkocht. Dossierbeheerder is daarna op pensioen gegaan.
Dan op minder dan 2 jaar tijd 2 verschillende dossierbeheerders gehad en het ging telkens van kwaad naar erger.
Ook weken wachten op een antwoord.
Op de vraag aan de nieuwe eigenaar waarom ik slechter wordt behandeld en tegelijk in augustus 2022 al 1,5 keer zoveel heb betaald als over heel 2021 (minder facturen en onkosten over die 8 maanden!), ging hij een antwoord zoeken. Nooit antwoord gekregen, dus in december overgestapt.
Je boekhouder moet je kunnen vertrouwen, als dat er niet is, is het beter om te stoppen.
Groot kantoor, allemaal leuk, maar uiteindelijk is het geen rocket science voor kleine zelfstandige (in de IT)

Dat die boekhouder jou niet verwittigd heeft, tja. Hij zal waarschijnlijk andere zorgen hebben gehad.

Ik denk dat @Horse doelt op de algemene regel dagtarief * 10 is nettoloon?
Dus €450 dagtarief = +/- 4.500 net.
Maar over netto spreken als zelfstandige is sowieso al niet gebruikelijk. Want er zijn meerdere manieren om je geld uit de vennootschap te krijgen, of wie weet wil je ze zelfs helemaal niet uit je vennootschap omdat je je vennootschap gebruikt voor grote kosten (auto bijvoorbeeld).

Right, de helft zal al wat realistischer zijn, weliswaar aangevuld met een wagen en andere extralegale voordelen.
Je bent dagtarief en loon aan het verwarren. Juniors gaan makkelijk voor hoger dan 450 per dag tegenwoordig.

Dat is iets compleet anders.

Die junior merkt niets van zijn dag-tarief.

Het is zelfs zo dat juniors vaak onderbetaalt worden en eigenlijk gewoon een melkkoe zijn voor bedrijven als EASI, Spotit etc.

Ze kosten geen kloten en en ze brengen veel in het laadje.

Maar over netto spreken als zelfstandige is sowieso al niet gebruikelijk. Want er zijn meerdere manieren om je geld uit de vennootschap te krijgen, of wie weet wil je ze zelfs helemaal niet uit je vennootschap omdat je je vennootschap gebruikt voor grote kosten (auto bijvoorbeeld).

Auto wordt afgeschreven en is dus niet zomaar een kost in 1 jaar waardoor je dat jaar geen winst maakt (of verlies draait). :)

Een zelfstandige ITer gaat typisch echt wel rekenen wat er netto naar prive komt hoor.

Auto wordt afgeschreven en is dus niet zomaar een kost in 1 jaar waardoor je dat jaar geen winst maakt (of verlies draait). :)
Maar je moet die auto wel betalen. Je kan ook evengoed een auto privé kopen en de kilometers vergoeden, dan zit je al met een totaal ander kostmodel dan iemand die een auto in renting neemt bijvoorbeeld. En zo blijft er een heel stuk meer geld over om uit te keren naar je privé.

Een zelfstandige ITer gaat typisch echt wel rekenen wat er netto naar prive komt hoor.
Goh veel freelancers die ik ken weten het niet goed. En hier op het forum ook al gemerkt toen er eens specifiek gevraagd werd aan zelfstandigen hoeveel ze netto verdienen.
Ja het loon dat iedereen zichzelf uitkeert is vrij duidelijk. Maar de andere fiscale zaken worden al een stuk vager. En het is ook nog de keuze van keer je alles uit, of laat je wat zitten in de vennootschap voor later.

Maar je moet die auto wel betalen. Je kan ook evengoed een auto privé kopen en de kilometers vergoeden, dan zit je al met een totaal ander kostmodel dan iemand die een auto in renting neemt bijvoorbeeld. En zo blijft er een heel stuk meer geld over om uit te keren naar je privé.

Goh veel freelancers die ik ken weten het niet goed. En hier op het forum ook al gemerkt toen er eens specifiek gevraagd werd aan zelfstandigen hoeveel ze netto verdienen.
Ja het loon dat iedereen zichzelf uitkeert is vrij duidelijk. Maar de andere fiscale zaken worden al een stuk vager. En het is ook nog de keuze van keer je alles uit, of laat je wat zitten in de vennootschap voor later.
Je weet dat wel he, aangezien je letterlijk dat geld moet over schrijven :p. In praktijk is het loon+auteursrechten+dividend, dat is niet zo heel moeilijk.

Je weet dat wel he, aangezien je letterlijk dat geld moet over schrijven :p. In praktijk is het loon+auteursrechten+dividend, dat is niet zo heel moeilijk.
Oké mss verkeerd verwoord, ik bedoel dat het als zelfstandige is het moeilijker in te schatten hoeveel je in zijn geheel verdient.
Wat je netto op je privé rekening overschrijft is idd duidelijk, maar dat is niet het hele verhaal.

Maar intussen zijn we helemaal afgeweken van mijn initiële vraag over wat de ondergrens die velen onder jullie zouden aanhouden als minimum dagtarief om de overschakeling te maken naar freelancer.
Vroeger kwam ik het getal 450 euro vaak tegen. Die indexatie interesseert me eigenlijk niet, in mijn geval krijg ik véél meer geïndexeerd dan mijn kosten gestegen zijn. Net zoals dat wellicht het geval is voor iemand die 450 per dag vraagt en nu 495 per dag zou vragen, die persoon houdt wellicht gewoon meer over ipv dat dit 1 op 1 de gestegen kosten zou dekken :p

Het is een subjectieve vraag, maar er is ergens een vage grens

Is het de moeite als je 1 euro meer verdient op het einde van het jaar? Vanaf wanneer is alle extra miserie die je moet afhandelen "de moeite?"

Vraag het aan 10 mensen en je krijgt 20 antwoorden.

Persoonlijk: als je voor het geld gaat, ben je niet goed begonnen. In de eerste plek doe je het omdat je niet meer in loondienst wil werken, en omdat je een beetje je eigen carriere in handen wil hebben. En als je een goed dagtarief kan onderhandelen, des te beter.

Ik vind het de foute vraag, laat staan dat er een objectief antwoord op is.

Het is een subjectieve vraag, maar er is ergens een vage grens

Is het de moeite als je 1 euro meer verdient op het einde van het jaar? Vanaf wanneer is alle extra miserie die je moet afhandelen "de moeite?"

Vraag het aan 10 mensen en je krijgt 20 antwoorden.

Persoonlijk: als je voor het geld gaat, ben je niet goed begonnen. In de eerste plek doe je het omdat je niet meer in loondienst wil werken, en omdat je een beetje je eigen carriere in handen wil hebben. En als je een goed dagtarief kan onderhandelen, des te beter.

Ik vind het de foute vraag, laat staan dat er een objectief antwoord op is.
Enerzijds klopt dat, anderzijds is mijn nettoloon verdrievoudigd door de switch te doen. Puur voor het geld is dus zeker ook een geldig argument imo.

Oké mss verkeerd verwoord, ik bedoel dat het als zelfstandige is het moeilijker in te schatten hoeveel je in zijn geheel verdient.
Wat je netto op je privé rekening overschrijft is idd duidelijk, maar dat is niet het hele verhaal.

Maar intussen zijn we helemaal afgeweken van mijn initiële vraag over wat de ondergrens die velen onder jullie zouden aanhouden als minimum dagtarief om de overschakeling te maken naar freelancer.
Vroeger kwam ik het getal 450 euro vaak tegen. Die indexatie interesseert me eigenlijk niet, in mijn geval krijg ik véél meer geïndexeerd dan mijn kosten gestegen zijn. Net zoals dat wellicht het geval is voor iemand die 450 per dag vraagt en nu 495 per dag zou vragen, die persoon houdt wellicht gewoon meer over ipv dat dit 1 op 1 de gestegen kosten zou dekken :p
Goh, moet je zelf natuurlijk weten hé... Als je geen te zotte kosten hebt is het inmiddels duidelijk dat je qua netto-inkomen (met de nodige optimalisatie) ongeveer 10x je dagrate kan krijgen waarbij dan je wagen etc. al betaald zijn, dus 4.500 EUR netto op maandbasis.

Is dat dan "de moeite" of niet... Moet je zelf weten. Ik vermoed wel dat je als freelancer op enkele jaren tijd al een mooi hogere dayrate hebt en de evolutie in je loon nog een stuk sneller zal volgen dan in loondienst. Dat gevoel krijg ik toch van de berichten van dit topic.

Terug
Bovenaan