Freelancers & Ondernemers

Ik heb gehoord van een zelfstandige met een inkomen van 50.000 per jaar bruut die een wagen kocht van 55k... Ik moet dieje mens zijn rekening niet maken, maar dat lijkt me ook niet echt verstandig.
Maar dat heeft toch niets met mekaar te maken?
Auto koop je op de zaak, niet privé.
Als je interesse hebt in een mooie auto, lijkt 55k mij zeker niet overdreven (als je een tarief hebt van bvb 650€/dag)

Bedoel je dan dat wanneer je gelden van op de vennootschap zijn rekening gaat gaan uitlenen prive? Ik dacht eigenlijk dat je dat gewoon mocht doen zolang op de jaarafrekening hetzelfde geld terug op rekening courant staat?
Ik ga dit deze maand met mijn boekhouder bespreken, maar mijn indruk was dat als je geld leent van je zaak aan je prive, dat je daar dan wel rente op moet betalen vanuit je prive en deze loopt snel op.

Omgekeer echter geld het ook: als je geld leent aan je zaak van je prive mag je rente aanrekenen onder bepaalde omstandigheden van je zaak naar je prive. It works both ways. Wat ik nu gedaan heb, is rekening courant naar mijn zaak gedaan voor de wagen (ik wilde geen banklening).

Omgekeer echter geld het ook: als je geld leent aan je zaak van je prive mag je rente aanrekenen onder bepaalde omstandigheden van je zaak naar je prive. It works both ways. Wat ik nu gedaan heb, is rekening courant naar mijn zaak gedaan voor de wagen (ik wilde geen banklening).
Omgekeerd betaal je 30% roerende voorheffing + erelonen van uw accountant om de aangifte in te dienen versus 32% belasting vvpr of liq res :)

Mijn kosten en verloning zijn perfect duidelijk en zijn ong. 90K incl. verloning (auteursrechten, brutoloon van 3K) per jaar excl. BTW.

Dus ziekte en overwachte verlofdagen daar gelaten, kom ik op een winst van € 65K afgerond (veilig spelen).

Na aftrek van vennootschapsbelasting (20%) schiet er nog € 54K over. Uitbetalen aan 15% geeft € 47 101 of € 3 925 per maand. incl. mijn nettoloon van € 2 300 zit ik aan €6225K.

Dit is een stuk meer dan toen ik werknemer was (5500 bruto of zo'n €3400 netto). Ik zit zelfs mooi rond de x10 vuistregel. Daarenboven heb ik een dikkere wagen ( :p mooi meegenomen) en meer "bedrijfsvoordelen".
Moet je bij die 2300 niet de ontvangen auteursrechten bijtellen want die krijg je toch ook netto uitbetaald ?

Blijft wel een serieus verschil met het loon als werknemer, maar de keerzijde is dat je een groter risico aangaat. De kans dat je eens voor een tijd met 0 inkomsten komt te zitten blijft bestaan, ja natuurlijk ik weet dat als IT’er die kans vrij klein is.

Moet je bij die 2300 niet de ontvangen auteursrechten bijtellen want die krijg je toch ook netto uitbetaald ?

Blijft wel een serieus verschil met het loon als werknemer, maar de keerzijde is dat je een groter risico aangaat. De kans dat je eens voor een tijd met 0 inkomsten komt te zitten blijft bestaan, ja natuurlijk ik weet dat als IT’er die kans vrij klein is.
Je hebt als normale IT'er zo'n 70k jaarlijkse onkosten aan auto, loon, ... Zonder auteursrechten gerekend. Dat bedrag is ook min of meer constant, onafhankelijk van uw dagrate, en bevat een nettoloon van +-2500€/maand.
Dus eigenlijk is die berekening heel makkelijk:
(((Dagrate * aantal te werken dagen)-70000)*0,68) + (12*2500).
Aan een dagrate van 800€ en 220 gewerkte dagen is dat dus:
73000€ dividend + 30000€ loon per jaar of zo'n 8500€ netto per maand.

De kans bestaat altijd dat je op 0€ inkomsten komt, maar dat zal vlot het dubbel zijn van wat uw nettoloon zal zijn met 5000€ bruto, dus per dag dat je werkt mag je al een dag zonder werk vallen en dan kom je nog beter uit...

Oh juist. 1000 auteursrechten bovenop nettoloon. Naast netto krijg ik ook huur dus zit ik netto eerder rond de 3700 😁 Maar auteursrechten verdwijnt volgend jaar.

Omgekeerd betaal je 30% roerende voorheffing + erelonen van uw accountant om de aangifte in te dienen versus 32% belasting vvpr of liq res :)
Zoals ik zeii: ik ging het deze maand gaan bespreken maar wel: hij raade het me af van mezelf intrest aan te rekenen in dit geval, zonder meer info te geven rap aan de tel.

Exciting days :)

Over die leningen. Ik heb mezelf eergisteren 2.500 eur uitbetaald en het "lening" genoemd.
Via alle sites kom ik de volgende formule tegen:

(P x 24 x n) / (n + 1)

En voor de rest lees ik er niets over.

Er moet toch nog meer gebeuren? Ik betaal de vennootschap terug binnen de termijn van het contractje dat ik zelf uitschrijf in naam van de vennootschap aan de berekende rente per jaar en dat is het?

Over die leningen. Ik heb mezelf eergisteren 2.500 eur uitbetaald en het "lening" genoemd.
Via alle sites kom ik de volgende formule tegen:

(P x 24 x n) / (n + 1)

En voor de rest lees ik er niets over.

Er moet toch nog meer gebeuren? Ik betaal de vennootschap terug binnen de termijn van het contractje dat ik zelf uitschrijf in naam van de vennootschap aan de berekende rente per jaar en dat is het?
P is afhankelijk van het jaar waarin de lening start, dus zeker de juiste nemen. Jaarlijks ook de rente terug betalen ipv enkel op het einde.

En contract aan boekhouder geven zodat hij zeker dit niet op R/C boekt

Hopelijk een 0 vergeten in het bedrag?

Gewoon laten boeken op R/c, voor zo’n bedrag ga je toch geen apart contractje en dergelijke zitten maken :unsure:

Hopelijk een 0 vergeten in het bedrag?

Gewoon laten boeken op R/c, voor zo’n bedrag ga je toch geen apart contractje en dergelijke zitten maken :unsure:
Nope. Maar dat is het dus in theorie wel, een lening.

Ik moet het dan toch correct doen om hoge interest te vermijden (rekening-courant)? Mijn boekhouder zei dat dat de theorie is. Ook is deze transactie zichtbaar in de boekhouding, dus dan kan een controleur toch zien dat ik bv. 2500 geleend heb voor pakweg een jaar?

Nope. Maar dat is het dus in theorie wel, een lening.

Ik moet het dan toch correct doen om hoge interest te vermijden (rekening-courant)? Mijn boekhouder zei dat dat de theorie is. Ook is deze transactie zichtbaar in de boekhouding, dus dan kan een controleur toch zien dat ik bv. 2500 geleend heb voor pakweg een jaar?

Om eerlijk te zijn: stel dat je eens wat sneller geld nodig hebt dan je kan uitkeren, vraag dan gewoon aan je boekhouder hoe je dat het meest elegant doet in jouw specifieke situatie, en volg zijn of haar richtlijnen. Zal waarschijnlijk ook nog wel wat afhangen van situatie tot situatie: bvb stel dat je weet dat je binnen 2 maand toch pakweg 40K uitkeert via dividend maar je hebt al 5K nodig, dan zal dat iets anders zijn dan weten dat je binnen 2 maand 10K uitkeert via dividend maar je hebt 20K nodig.

Case per case efkes kort bespreken met boekhouder en doen wat die zegt :)

Bij de klant is er werk policy van 4 dagen kantoor en 1 dag thuis (omwille van eerlijk te zijn tov degene die niet thuis kunnen werken door hun functie). In hoeverre moet ik dit 'volgen'?

Ik wist dit op voorhand, dit werd mij mondeling verteld via Teams/telefoon maar nooit contract getekend hiervoor. Natuurlijk probeer ik mij te schikken naar hun wensen, maar nu ben ik hier een tijdje bezig en het is soms moeilijk om 4 dagen op kantoor te zitten (gezien de afstand etc) dus ik zit hier soms maar 3 dagen op kantoor. Geldt die policy eigenlijk op freelancers?

Bij de klant is er werk policy van 4 dagen kantoor en 1 dag thuis (omwille van eerlijk te zijn tov degene die niet thuis kunnen werken door hun functie). In hoeverre moet ik dit 'volgen'?

Ik wist dit op voorhand, dit werd mij mondeling verteld via Teams/telefoon maar nooit contract getekend hiervoor. Natuurlijk probeer ik mij te schikken naar hun wensen, maar nu ben ik hier een tijdje bezig en het is soms moeilijk om 4 dagen op kantoor te zitten (gezien de afstand etc) dus ik zit hier soms maar 3 dagen op kantoor. Geldt die policy eigenlijk op freelancers?
Staat die policy ook in uw contract? Meestal staat er "werkzamenheden uit te voeren op de kantoren van de klant" (dus officieel fulltime op kantoor).

Als dat niet het geval is valt dit te overleggen met uw leidinggevende...

Staat die policy ook in uw contract? Meestal staat er "werkzamenheden uit te voeren op de kantoren van de klant" (dus officieel fulltime op kantoor).

Als dat niet het geval is valt dit te overleggen met uw leidinggevende...
Ik heb enkel contract getekend waarop mijn einddatum staat, welke functie en aan welk tarief. Dit is ondertekend door mij en cronos. Verder niets.

Ik heb enkel contract getekend waarop mijn einddatum staat, welke functie en aan welk tarief. Dit is ondertekend door mij en cronos. Verder niets.
Daar staat geen locatie/werkplaats in? Meestal heb je bij Cronos ook een raamovereenkomst, staat daar meer in?

In ieder geval voor de goede relaties kan je dit best afspreken met uw eindklant rechtstreeks bespreken wat haalbaar is voor jou en waarmee zij ook tevreden zijn om alle discussies te vermijden.

Terug
Bovenaan