Freelancers & Ondernemers

Vraagje rond aankoop via kickstarter:
Het gaat om een Amerikaans bedrijf, en je kan volgens mij geen "zakelijke aankoop" doen via kickstarter (je kan nergens BTW-nummer opgeven).
Maar ik vermoed dat de kosten wel gewoon aftrekbaar zijn, maar de BTW niet terugtrekbaar is dan?

Dus gewoon factuur doorgeven aan boekhouder?
Gebruik uw zaak als naam en zet BTW nummer ergens in een veld van adres of dergelijks en laat uw boekhouder het uitvogelen :) Maar kost sowieso aftrekbaar idd

Iemand die al lange tijd freelancer is, heeft me daarnet gezegd dat je het niet moet doen voor het geld als je een rate van 650 vraagt terwijl je als interne 75k-80k bruto op jaarbasis kunt verdienen + alle voordelen die je hebt (pensioen, ziekteverz, etc).

Imo is dit volledig van de pot gerukt? Als ik de berekeningen hier zie, dan is x10 dagrate op termijn minstens het dubbele qua nettoloon ivm een werknemer op 80k, plus de rest van je inkomsten die je op IPT of vapz of w/e kunt zetten? Zelfs zonder auteursrechten en nog wat andere hervormingen blijft het financieel toch nog een interessante keuze om de stap te zetten? Los van het nettoloon heb je nog je elek&gas/internet/telecom/kleinigheden zoals koffie/tech gear/... die je kan inbrengen. Die zaken schelen ook veel op het einde van de rit.

Hij sprak van pas freelance te beginnen als je een expert ben in je domein en 800+ kunt vragen. Iemand die zich kan vinden in die gast zijn "pessimisme"?

Laatst bewerkt:
Iemand die al lange tijd freelancer is, heeft me daarnet gezegd dat je het niet moet doen voor het geld als je een rate van 650 vraagt terwijl je als interne 75k-80k bruto op jaarbasis kunt verdienen + alle voordelen die je hebt (pensioen, ziekteverz, etc).

Imo is dit volledig van de pot gerukt? Als ik de berekeningen hier zie, dan is x10 dagrate op termijn minstens het dubbele qua nettoloon ivm een werknemer op 80k, plus de rest van je inkomsten die je op IPT of vapz or w/e kunt zetten? Zelfs zonder auteursrechten en nog wat andere hervormingen blijft het financieel toch nog een interessante keuze om de stap te zetten? Hij sprak van pas freelance te beginnen als je een expert ben in je domein en 800+ kunt vragen. Iemand die zich kan vinden in die gast zijn "pessimisme"?
Nee. Waarschijnlijk snapt hij zelf niet veel van boekhouding en snapt hij niet dat in de huidige regeling je veel sneller aan uw dividend kan.
En hij leeft mogelijks nog in het idee "zelfstandigen hebben een laag pensioen".
Ik heb het gisteren eens opgezocht hoeveel ik bruto zou moeten verdienen om mijn netto-inkomsten te krijgen. Laat ons zeggen dat de Minister-president (moest hij enkel dat loon krijgen :p) er serieus voor moet onder doen...

Veel hangt ook af van hoeveel dagen je effectief billable bent (ziekte, opleidingen, vakantie, ...) maar als je rekent dat je >200d normaliter kan werken gaat het puur netto (incl. wachttijd voor dividenden) in het voordeel liggen van die 650 EUR.

Ik had mij dat ook laten wijsmaken. "Je moet brutoloon maal 3 kunnen factureren per maand en dan komt het ongeveer overeen". Dat was toen ik een bruto had van rond de 4500/maand.

Gingen mijn ogen even open toen ik me erin ging verdiepen en financieel plan opmaakte, en nog meer toen ik ook echt aan mijn eerste boekjaar bezig was.

Met 650/dag ga je al vlot verdubbelen tov een bruto van 5k/maand.

Loon van een werknemer is minstens x13.92 ipv x12, dus dat is al 11% meer dat je per maand moet rekenen
Op "weinig belastingen" te betalen keer je jezelf een lager loon uit, maar dat heeft ook nadelen zoals lager pensioen.

Om maar te zeggen: 3000 netto / maand als zelfstandige véél minder waard dan 3000 netto van een werknemer

650€ maal 200 werkdagen = 130.000€

Daar moet je als freelancer toch iets mee kunnen doen fiscaal gezien. Je mag nog 30k kosten hebben dan hou je nog 100k over.

Geef jezelf een loon van 2000 netto (45k bruto) en dan hou je nog 55k over.

Daarop 20% vennootschapsbelasting (11k) en dan hou je nog 44k over.

Werk 5 jaar en zet het dan privé met LR en geniet 👌

Loon van een werknemer is minstens x13.92 ipv x12, dus dat is al 11% meer dat je per maand moet rekenen
Op "weinig belastingen" te betalen keer je jezelf een lager loon uit, maar dat heeft ook nadelen zoals lager pensioen.

Om maar te zeggen: 3000 netto / maand als zelfstandige véél minder waard dan 3000 netto van een werknemer

Wat is veel... Ja, via loon heb je dan je vakantiegeld en eindejaarspremie niet dat een werknemer wel heeft.
En uitgaande van die 650 aan 200, of zelfs 220 werkdagen, maak je die paar duizend euro in het (meer dan) tienvoudige weer goed.

Daar moet je als freelancer toch iets mee kunnen doen fiscaal gezien. Je mag nog 30k kosten hebben dan hou je nog 100k over.

Iemand begint het te snappen. (y)

Imo is dit volledig van de pot gerukt? Als ik de berekeningen hier zie, dan is x10 dagrate op termijn minstens het dubbele qua nettoloon ivm een werknemer op 80k, plus de rest van je inkomsten die je op IPT of vapz of w/e kunt zetten? Zelfs zonder auteursrechten en nog wat andere hervormingen blijft het financieel toch nog een interessante keuze om de stap te zetten? Los van het nettoloon heb je nog je elek&gas/internet/telecom/kleinigheden zoals koffie/tech gear/... die je kan inbrengen. Die zaken schelen ook veel op het einde van de rit.

Hij sprak van pas freelance te beginnen als je een expert ben in je domein en 800+ kunt vragen. Iemand die zich kan vinden in die gast zijn "pessimisme"?
Dat is iemand die zichzelf een superhoog loon uitkeert en weinig aan fiscale optimalisatie doet dan zeker?
Met +800 per dag (ik neem aan dat die persoon dat verdient, anders wel raar advies) moet je toch echt gigantisch veel verdienen.

Misschien rijd hij met een Porsche Taycan Turbo S full option en doet hij 5 "conferencies" per jaar naar Ibiza, California, etc en dan nog een hoog loon?

Ik heb zonet even mijn komende maanden eens bekeken tot aan mijn eerste volle jaar (eind juli) en gezien ik dit eerste jaar (2022-2023) geen verlofdagen ga nemen (behalve bank holidays, ik ben actief in de bankensector), kom ik aan een ronde € 155K (serieus, exact dat bedrag) excl. BTW. met een tarief van €620.

Mijn kosten en verloning zijn perfect duidelijk en zijn ong. 90K incl. verloning (auteursrechten, brutoloon van 3K) per jaar excl. BTW.

Dus ziekte en overwachte verlofdagen daar gelaten, kom ik op een winst van € 65K afgerond (veilig spelen).

Na aftrek van vennootschapsbelasting (20%) schiet er nog € 54K over. Uitbetalen aan 15% geeft € 47 101 of € 3 925 per maand. incl. mijn nettoloon van € 2 300 zit ik aan €6225K.

Dit is een stuk meer dan toen ik werknemer was (5500 bruto of zo'n €3400 netto). Ik zit zelfs mooi rond de x10 vuistregel. Daarenboven heb ik een dikkere wagen ( :P mooi meegenomen) en meer "bedrijfsvoordelen".

Laatst bewerkt:
Ik had mij dat ook laten wijsmaken. "Je moet brutoloon maal 3 kunnen factureren per maand en dan komt het ongeveer overeen". Dat was toen ik een bruto had van rond de 4500/maand.

Gingen mijn ogen even open toen ik me erin ging verdiepen en financieel plan opmaakte, en nog meer toen ik ook echt aan mijn eerste boekjaar bezig was.

Met 650/dag ga je al vlot verdubbelen tov een bruto van 5k/maand.
Dit.

This one gets it.

Als je alles aan loon uitkeert... Ja, dan kies je de makkelijk maar fiscaal on-interessante keuze.

Even wat extreme interpretaties... Andere zullen er anders over denken.

Ik ken iemand die zichzelf een hongerloon uitkeerde, om dat alles vai dividend er uit te halen. Zelfs dat hij onder het minimumloon zat voor zijn vennootschapsbelasting.

Het is maar wat je zelf wil.

Wel enkele opmerkingen: een kost is een kost, aftrekbaar of niet. Laat je niets wijsmaken dat je "kosten moet maken". Dat is BS.

Rekening courant vermijden uit je vennootschap, de rentes lopen snel op.

Een electrissche wagen is momenteel geld smijt weg: ze zijn pokkeduur.

Beter een tweedehandswagentje op naft dan een dure EV. Een kost is een kost en je moet al wat naft tanken om 30k af te trekken uit BTW om er voordeliger mee te zijn... Of dit zo blijft, is af te wachten. Ik denk dat in 10 jaar ofzo dit verhaal anders zal zijn. Too soon to tell.

Ik ken iemand die zichzelf een hongerloon uitkeerde, om dat alles vai dividend er uit te halen. Zelfs dat hij onder het minimumloon zat voor zijn vennootschapsbelasting.
Hey that's me :)

Vaak discussie hier, ik ben pro debet rekening courant.
0,80% netto intrest is peanuts in vergelijking met hoge verloning of hoge inflatie om het te laten staan.

Een electrissche wagen is momenteel geld smijt weg: ze zijn pokkeduur.

Beter een tweedehandswagentje op naft dan een dure EV. Een kost is een kost en je moet al wat naft tanken om 30k af te trekken uit BTW om er voordeliger mee te zijn... Of dit zo blijft, is af te wachten. Ik denk dat in 10 jaar ofzo dit verhaal anders zal zijn. Too soon to tell.
Zo eenvoudig is het niet... dit is uiteindelijk niet meer dan TCO berekening.
Een tweedehands naft kan een enorm hoog voordeel alle aard hebben i.c.m. een lage fiscale aftrekbaarheid waardoor de wagen eigenlijk per maand eigenlijk meer kost dan een EV.

Ja, maar niet iedereen heeft een oprit of doet het type verkeer die geschikt is voor EV. En laadpalen zijn altijd bezet in mijn buurt.

Ik ben consultant voor een reden, dan kan nu gent-deinze zijn maar kan morgen gent-Mechelen zijn. Of beide op 1 dag.

Inderdaad, net zoals je advies is dat allemaal persoonsgebonden. Er is geen one size fits all.
Helemaal akkoord. Iedereen moet voor zichzelf uitmaken wat er wel en niet goed is voor hun.

Maar vergeet wel nooit: als je op het punt staat om iets heel stoms te doen, gaan er ook weinig barrieres zijn tussen u en die keuze als zelfstandige.

Ik heb gehoord van een zelfstandige met een inkomen van 50.000 per jaar bruut die een wagen kocht van 55k... Ik moet dieje mens zijn rekening niet maken, maar dat lijkt me ook niet echt verstandig.

Ik moedig iedereen aan om goed na te denken over hun situatie. Maar naar mijn ervaring: niet kunnen kiezen is soms erger dan de foute keuze.

Each to his own :)

Bedoel je dan dat wanneer je gelden van op de vennootschap zijn rekening gaat gaan uitlenen prive? Ik dacht eigenlijk dat je dat gewoon mocht doen zolang op de jaarafrekening hetzelfde geld terug op rekening courant staat?

Terug
Bovenaan