Ik heb het nog niet met mijn boekhouder besproken, maar kan je eigenlijk een lening aangaan van je vennootschap naar jezelf?
Dus pakweg voor een verbouwing te doen leen je jezelf x euro aan x %, maar dan voordeliger dan het tarief bij de bank ofzo?
't is dat daar nu een pak geld staat en we binnenkort een totaalrenovatie gaan doen dusja
Edit: Net eens gegoogled, dat zou wel gaan maar dan kom ik nog op een rentevoet van 3.3%.. in welke situatie zou zoiets dan voordelig zijn eigenlijk? Als je geen lening bij de bank kunt krijgen ofzo?
Het staat hier al vaak uitgelegd hoor.
Op een normale debet rekening-courant betaal je 6,48% bruto aan uw vennootschap.
Op een lening met een vaste looptijd betaal je +- 2,60% bruto aan uw vennootschap.
De rentevoeten van inkomstenjaar 2023 zijn nog niet gekend.
Belangrijk om te weten:
- het zijn bruto intresten want je betaalt die intrest aan uw vennootschap. Uw vennootschap maakt dus meer winst, jij krijgt daar privé dan intresten van terug. Om de netto kost prijs te rekenen moet je uw taxatatie van de vennootschap in rekening brengen.
Dus bijvoorbeeld iemand met het verlaagde vennootschapsbelastingen tarief + vvpr = 32%
2,60 x 32% = 0,832% NETTO
- je mag zelfs nog afwijken van deze rentevoet als je bijvoorbeeld een vergelijkbaar voorstel hebt gekregen van de bank.
BV. de bank wilt een bullet-krediet lenen voor 8 jaar, zonder enige bijkomende voorwaarde aan 2%. Dan kan je zelfs die 2% toepassen en hou je dat voorstel bij in uw dossier. (neem gewoon de wettelijke intrest om 'gedoe' te vermijden).
- je laat best een uitgebreid contract opstellen waarbij alle modaliteiten duidelijk vermeld staan. Let ook op voor het eventuele tegenstrijdig belang aangezien je zowel handelt als genieter van de lening én als bestuurder van de vennootschap.
Netto verschil tussen de 2 is dus 1,2416%.
Op een lening van 2.500 is dat jaarlijks 30 euro...
Als je boekhouder zich moet bezighouden om een contract op te stellen voor 2.500 maak je dus verlies indien hij wat erelonen aanrekent.