Freelancers & Ondernemers

Voor de beginnende ondernemers hier, ik sta altijd open voor een vrijblijvend gesprek rond hoe Odoo jou kan helpen ;) Odoo is gratis voor 1 gebruiker en 1 app.

Het betere lobbywerk van de automobielsector zou je denken :)
Misschien hier nog even op inhaken: weet wel dat er nieuwe tests aankomen waardoor heel veel PHEV's die vandaag onder de 50g zitten, zelfs heel ruim, vanaf 2026 boven de 50g zitten.

Concreet gaat een X1 hybride dan wel nog net lukken, maar de hoogdagen van de X5 en consoorten liggen dan wel achter ons.

Misschien hier nog even op inhaken: weet wel dat er nieuwe tests aankomen waardoor heel veel PHEV's die vandaag onder de 50g zitten, zelfs heel ruim, vanaf 2026 boven de 50g zitten.

Concreet gaat een X1 hybride dan wel nog net lukken, maar de hoogdagen van de X5 en consoorten liggen dan wel achter ons.
Ik lees in de media ivm de nieuwe phev aanpak dat men rond de 20gr mikt. Een x5 50e valt hier momenteel wel nog onder.

Weer de zoveelste fout van mijn boekhouder: van de verhuur van kantoorruimte van onze privéwoning aan de vennootschap heeft de boekhouder al van in het begin gezegd dat dit onbelast zou zijn. Vraag me niet wat of hoe, ik heb het zelf niet in detail uitgezocht :p. In mijn aanslagbrief had ik gezien dat de woonbonus ook foutief berekend was, dus een wijziging gevraagd en nu krijg ik van de fiscus een vraag om inlichtingen ivm. de huur die we ontvangen van de vennootschap. De boekhouder heeft nu een herberekening gedaan van onze PB en het percentage dat wordt verhuurd aan de vennootschap ook uit de woonbonus gehaald en het bedrag in voordeel zou nu zakken met zo'n €1400, dus omgerekend ongeveer €116 per maand extra belasting. Aangezien ik €250 huur per maand uitbetaal zou ik daar dan slechts de helft van overhouden? Klopt dat en is dat een side effect van de woonbonus die gedeeltelijk wegvalt? Normaal gaat het percentage dat verhuurd wordt nog hoger worden ook in de definitieve berekening.

Toch wel jammer, ik verwacht echt wel meer van een groter boekhoudkantoor. Het is al elk jaar wel iets geweest:
- verkeerd berekenen van loon waardoor er teveel bedrijfsvoorheffing en sociale bijdragen werden betaald, heb ik 2 jaar op rij moeten aangeven
- verkeerde berekening van auteursrechten tijdens de overgangsperiode
- misvatting over de periode van de uit te keren dividenden
- verkeerde berekening van dividendtarief
- woonbonus verkeerd aangegeven en blijkbaar huur ook incorrect aangegeven (+ mij foutief geïnformeerd dan over de belasting daarop)

Het is eigenlijk klote om daar altijd tijd en mentale ruimte in te steken, als leek hoor ik dat toch niet allemaal na te kijken, man man..

Interessant. Wel een rare zin: "Zelfstandige bedrijfsleiders zijn geen werknemers en betalen geen VAA.". Als directeur in een vennootschap ben je toch een bedrijfsleider en die betalen wel VAA.
Ik heb dat ook zien staan, en er ook mee gelachen dat ik dat eens naar mijn boekhouder moet doorsturen :D.

Interessant. Wel een rare zin: "Zelfstandige bedrijfsleiders zijn geen werknemers en betalen geen VAA.". Als directeur in een vennootschap ben je toch een bedrijfsleider en die betalen wel VAA.

"VAA betalen" is ook maar een raar begrip.

Je krijgt een VAA en je wordt belast op een VAA. Je betaalt geen VAA.

Ik moet toch ook wakker blijven, de draft ontvangen van afsluiting boekjaar '24 en vermeerdering/vermindering voorafbetaling compleet verkeerd.
Maar toch even in twijfel voor ik hier onzin begon te vertellen en het even opgezocht.
Kan iemand bevestigen dat het vorig jaar wel degelijk 9% was en voordeel voorafbetaling respectievelijk 12/10/8/6.
Volgens deze bron allesinds wel en kan mij herinneren dat het op de website van de FOD ook zo was: https://www.grantthornton.be/the-fi...oorafbetalingen-in-de-vennootschapsbelasting/

Ik zie nu op de website van de fod: https://financien.belgium.be/nl/ondernemingen/vennootschapsbelasting/voorafbetalingen#q8
Dat dit terug gezakt is voor inkomstenjaar '25 naar hetgeen van '23.
Dus 6,75% met voordeel 9/7,5/6/4,5

Vreemd dat ze dit weer aanpassen of heeft iemand daar een uitleg achter?

Matig kwartaal achter de rug, het is particulier heel erg rustig moet ik zeggen en hoor overal een beetje hetzelfde.

Nu met de vrouw mee in de zaak en een dubbel loon die uit de vennootschap moet komen is het toch wel wat zweten eigenlijk.
Alles geraakt wel betaald, maar er is niet veel overschot.

Wat wel heel erg tegen steekt is dat ik dit kwartaal op zich wel brutomarge heb, maar na loonkost is de nettowinst wel beperkt en zorgt de situatie er voor dat ik evenveel btw moet betalen voor Q1 dan dat ik nettowinst heb bijna, best wel zuur eigenlijk.

Januari en februari was break even na alle kosten en lonen, maart was gelukkig een pak beter. Maar op zich heb ik nogsteeds wel meer omzet dan Q1 2024, maar ook een pak meer kosten dan toen.

Maarja ben ook begonnen met mijn Worx werkgerief te upgraden naar Dewalt, dusja er zitten nogaltijd wel veel "onnodige" kosten in ook op zich.

Huur van de loods is er nu ook nog maar sinds vorige zomer bijgekomen is ook 1000€ excl elke maand, in combinatie met het extra loon van de vrouw tikt dat elke maand nu toch een paar duizend euro extra af, als het dan eens wat kalmer is voel je dat wel.

Als ik alleen zou zijn was het allemaal wel nog oké, kan ook nie direct verlangen dat we mega veel meer werk hebben voor met ons 2. Zal ook nog heel lang duren tegen dat mijn vrouw van alles wat we doen voldoende kennis heeft om veel dingen zelfstandig te doen. Nu is ze vaak nog gewoon de helpende hand, waardoor we niet gigantisch veel sneller vooruit gaan, maar dat hoort er ook bij.

Occasioneel hebben we zo eens een dag dat ik wat dingen doe en dat zij volledig apart ook voor omzet zorgt en dat zijn wel leuke dagen.

Het zou al een pak schelen moest je eigenlijk altijd eens direct uw geld hebben.
De rekening blijft altijd maar op hetzelfde bedrag schommelen en elk kwartaal na de btw dan zakt dat even serieus weer af.

Het enige waar ik tegenwoordig nog naar kijk is het openstaande bedrag bij klanten, dat is constant rond de 20k en het lijkt gewoon alsof je dat eigenlijk nooit echt hebt, want dat komt mondjesmaat binnen, maar tegen dan gaat dat even mondjesmaat weer buiten -_-

Laatst bewerkt:
Matig kwartaal achter de rug, het is particulier heel erg rustig moet ik zeggen en hoor overal een beetje hetzelfde.
Ik zou niet teveel piekeren. Met de kost van je vrouw weet je dat dit iets is dat maar op lange termijn zal renderen. Bovendien is het gevoel, gezien je toch meer omzet hebt ondanks een "rustig" kwartaal, misschien deels doordat je gewoon alles met 2 kan doen, terwijl je vroeger geen tijd had om te piekeren en veel meer een rush voelde (die je nu mss nooit meer zal hebben met je tweetjes).

2024 was sowieso ook een zwakker jaar dan 2023 qua nieuwe autoverkoop en nog altijd niet op het niveau van voor Corona, mss speelt dat ook mee.

Ik zou niet teveel piekeren. Met de kost van je vrouw weet je dat dit iets is dat maar op lange termijn zal renderen. Bovendien is het gevoel, gezien je toch meer omzet hebt ondanks een "rustig" kwartaal, misschien deels doordat je gewoon alles met 2 kan doen, terwijl je vroeger geen tijd had om te piekeren en veel meer een rush voelde (die je nu mss nooit meer zal hebben met je tweetjes).

2024 was sowieso ook een zwakker jaar dan 2023 qua nieuwe autoverkoop en nog altijd niet op het niveau van voor Corona, mss speelt dat ook mee.

Ja kan wel dat het rustiger aanvoelt dan dat het eigenlijk was door dat we met 2 zijn.
Heb de eerste 2 maand bijna geen enkele keer 's avonds nog terug gemoeten naar de loods terwijl ik er vroeger bijna elke avond zat.

Nu is het hier weer alles op een hoop, al mijn grootste klanten met deadlines tegen april en de paasvakantie, is al weer een week of 2 tot 's avonds en de zondag, is toch weer even wennen als je uit die routine bent :D

Samenvatting:
Quasi alles valt uit de boot behalve een paar uitzonderingen.
Wat mij nog steeds niet duidelijk is, is of dit retro-actief gaat werken of niet. Maw gaat mijn huidige 530e, aangekocht in 2022, onder de bestaande regeling van 2022 blijven vallen?

Wat mij nog steeds niet duidelijk is, is of dit retro-actief gaat werken of niet. Maw gaat mijn huidige 530e, aangekocht in 2022, onder de bestaande regeling van 2022 blijven vallen?
Het wordt een nieuw testcyclus, jouw auto heeft die testcyclus niet gehad en op het gelijkvormigheidsattest staat die nieuwe CO2 waarde dus ook niet.
Zal dus ook niet Retroactief zijn.

Vraagje over de voorafbetaling van de belastingen omdat we net door de cijfers van 2024 gegaan.
Ik heb Q1 55% van mijn belastingen betaald.
In Q4 nog 3%.
Nu zou ik nog 42% moeten betalen.
Is dit eigenlijk niet wat slecht berekend door mijn boekhouder?

Ik heb geen cashflow tekort, dus ik zou denken dat ik in Q1 best eigenlijk al 90% van de verwachte belastingen zou kunnen betalen.
Mijn omzet was vorig jaar 10% hoger dan het jaar ervoor, dus dat ze beetje ernaast zaten kan ik begrijpen, maar ik zou toch liever dichterbij het doel zitten.

Terug
Bovenaan