Freelancers & Ondernemers

"De regering zal een uitzondering voorzien op deze beperkte aftrekbaarheid voor hybride auto’s met een uitstoot van maximaal 50 gram/km. Indien het percentage volgens de aftrekformule hoger is dan 75%, mag tot eind 2027 het hogere percentage worden toegepast."
Ola pola, dat is interessant. Misschien wel een jonge hybridewagen op de kop tikken eenmaal dat geformaliseerd is. Bedankt

Heb een nieuwe klant, die een contract voorstelt. Kan er iemand een advocaat aanraden die dit kan controleren? Liefst regio Kempen, maar het is voor een klant in de UK en online werk, dus niet zo belangrijk.
Mag via pm.

Ik ben bijna zover om ergens als zelfstandige te gaan werken. Ik had nog enkele vragen. De boekhouder schat de kostprijs voor een vennootschap jaarlijks in tussen 3500-4000. Is dit een normaal tarief? Bijkomend zou dan nog opstartkosten van 1.500 voor notaris zijn als ik voor een BV zou gaan en 1.500 voor de opstart bij hun. Daarbij maken ze dan ook het financieel plan. Is dat iets wat ik zelf kan maken of is dit te complex?

De bedoeling is dat ik mijzelf ga verhuren bij een werknemer. Eventueel daarna nog wat extra opdrachten zou uitvoeren buiten dit contract maar dat is een plan voor in de toekomst. Ze raden hier commv of bv aan. Nu het nadeel wat in mijn ogen bij de bv zit zijn de extra kosten die erbij komen kijken. Bij de commv vind ik de aansprakelijkheid wel belangrijk. Als die 3.000 euro dan wel zorgt dat ik niet aansprakelijk gesteld kan worden lijkt het me beter om voor die bv te gaan.

Kunnen jullie me op weg helpen om de juiste vennootschapsvorm te kiezen?
Wie is er verantwoordelijk als ik een fout maak op het werk? Ikzelf als BV/Commv of de werkgever?
Ik heb recent een BV opgestart en heb het even terug opgezocht:

SBB
- oprichting: €2400 excl. kosten
- boekhouding: €4600 (max. 240 facturen, incl. aangifte personenbelasting) + €250 (tools) + kosten, max. 1,00 uur voor korte adviesvragen

Lokaal boekhoudkantoor (10 medewerkers)
- oprichting: €1800 excl. kosten
- boekhouding: €4320 (voorschot) + tools + kosten (excl. aangifte personenbelasting)

Lokaal boekhoudkantoor (5 medewerkers, mondeling, geen offerte)
- oprichting: €800 + kosten Xerius (187,65)
- boekhouding: €1500 (obv 24 verkoopfacturen & 120 aankoopfacturen) + kosten OkiOki

Lokaal boekhoudkantoor (2 medewerkers, enorm uitgebreide offerte, je kunt uw eigen prijs sturen door zaken weg te laten/verminderen etc.)
- oprichting: €2000 excl. kosten
- boekhouding: €3720 + €1330 (afsluiting boekjaar) + €704 kosten, vragen inbegrepen (tot zekere hoogte)

Nog paar andere gebeld, maar hebben niet gereageerd of hadden geen tijd.
Uiteindelijk gekozen voor de goedkoopste, aangezien het een simpele vennootschap voor IT freelance activiteiten is. Je moet al eens iets zelf doen & uitzoeken, en het eerste gesprek was met een typische introverte boekhouder en geen gladde vennoot. Maar uiteindelijk moet je die meerkost van die grotere kantoren zelf betalen, ik vond dat het niet waard.

*kosten: billit (of OkiOki, dan geen CodaBox meer nodig), clearfacts, codabox & e-stox, neerleggen jaarrekening
Notaris komt er telkens nog bij als je een BV wilt, en dat was voor mij €1200 (huwelijkscontract moest niet gewijzigd worden, was al OK)

Jaarlijkse kosten voor CommV en BV zijn +/- gelijkaardig. Je spaart uw neerleggingskosten uit. De oprichting van een CommV is wel wat goedkoper, want je spaart uw notariskosten uit. Maar qua boekhoudkosten is mij verteld dat dit net hetzelfde is.

CommV en BV hebben inderdaad een verschil in aansprakelijkheid, maar dat kun je oplossen met verzekeringen. Daarnaast is de beperkte aansprakelijkheid igv een BV ook wat meer uitgehold dan vroeger door de verhoogde bestuurderaansprakelijkheid igv fouten. Daarnaast wou ik mijn partner niet mee opnemen in de CommV, dus ging het sowieso een BV worden.

Laatst bewerkt:
Hoe lang denk je dat het zal duren eer dit op papier staat? Zou dat asap zijn, of kan dat nog makkelijk duren tot volgend jaar voor ze er aan beginnen?
Moeilijk te zeggen maar laatste seminarie zei vanaf inkomstenjaar 2026. Sommige zaken gaan retroactief terug naar inkomstenjaar 2025 trouwens.

Vraagje voor mensen met een vennootschap: hoe moeilijk is het om de eigen boekhouding eigenlijk te doen? We hebben hier een simpele (maar groeiende) bv zonder speciale constructies, geen voorraden, geen noemenswaardige vaste activa, ...
We hebben een boekhoudkantoor, maar we hebben de indruk dat dat nogal overkil is voor de bewust zeer kleine vennootschap die we nu hebben.
Ons gaat het totaal niet over de kostprijs (hoewel accountants toch precies serieus doorrekenen voor schijnbaar weinig werk), wel dat dit misschien interessant en leerrijk kan zijn om dat allemaal (of toch een groot stuk) zelf te beginnen doen. We hebben allebei een economische achtergrond, maar de hoeveelheid 'accountancy' die we hebben gehad was in ons geval zeer minimaal.
Er bestaat wat boekhoudsoftware en -apps (zoals Accountable): zijn die 'goed' voor een dubbele boekhouding, of is dat vooral gericht op zelfstandigen?

Vraagje voor mensen met een vennootschap: hoe moeilijk is het om de eigen boekhouding eigenlijk te doen? We hebben hier een simpele (maar groeiende) bv zonder speciale constructies, geen voorraden, geen noemenswaardige vaste activa, ...
We hebben een boekhoudkantoor, maar we hebben de indruk dat dat nogal overkil is voor de bewust zeer kleine vennootschap die we nu hebben.
Ons gaat het totaal niet over de kostprijs (hoewel accountants toch precies serieus doorrekenen voor schijnbaar weinig werk), wel dat dit misschien interessant en leerrijk kan zijn om dat allemaal (of toch een groot stuk) zelf te beginnen doen. We hebben allebei een economische achtergrond, maar de hoeveelheid 'accountancy' die we hebben gehad was in ons geval zeer minimaal.
Er bestaat wat boekhoudsoftware en -apps (zoals Accountable): zijn die 'goed' voor een dubbele boekhouding, of is dat vooral gericht op zelfstandigen?
Als je echt zelf iets wil doen in de boekhouding van een vennootschap: zoek een accountant die kan inloggen op uw boekhouding en louter de review doet. Jullie boeken zelf de aan-en verkoopfacturen en het financieel dagboek bij, doen eventueel nog zelf de BTW-aangiftes, eventueel wat afsluitposten als je er iets van kent, en laat de boekhouder op het eind van het jaar de boekhouding reviewen en de jaarrekening en aangifte vennootschapsbelasting opmaken. Zeker als je maar minimaal erin onderlegd bent, dan riskeer je geen fiscale blunders die u bij controle zuur kunnen uitvallen.

Anderzijds, wat gaat u dat besparen? :/ 2000€ per jaar als je alles al relatief correct doet? Want software heeft ook een kost ;) (en al zeker voor digitaliseringoplossingen zoals coda voor uw bankafschriften, dat rolt niet gratis in uw boekhoudsoftware).

Anderzijds, wat gaat u dat besparen? :/ 2000€ per jaar als je alles al relatief correct doet? Want software heeft ook een kost ;) (en al zeker voor digitaliseringoplossingen zoals coda voor uw bankafschriften, dat rolt niet gratis in uw boekhoudsoftware).
Idd. Ik ken iemand die het op deze manier doet en hij begint zich ook af te vragen of het de besparing waard is.

Kan je concreter zijn, met wat je bedoelt met 'verklooit'? Hoeveel aandeelhouders zijn er?
Heeft wat langer geduurd maar ik heb dus geen advies gekregen bij oprichting VOF(2018) rond impact verdeling van de aandelen waardoor ik maar 50% aandelen in vol beheer heb gehad de hele tijd en mijn vrouw ook. Mijn vrouw neemt geen actieve rol op.

Kan ik hier iets aan doen want ik wil uiteraard maximaal gebruik maken van de vvpr regeling?

Als je echt zelf iets wil doen in de boekhouding van een vennootschap: zoek een accountant die kan inloggen op uw boekhouding en louter de review doet. Jullie boeken zelf de aan-en verkoopfacturen en het financieel dagboek bij, doen eventueel nog zelf de BTW-aangiftes, eventueel wat afsluitposten als je er iets van kent, en laat de boekhouder op het eind van het jaar de boekhouding reviewen en de jaarrekening en aangifte vennootschapsbelasting opmaken. Zeker als je maar minimaal erin onderlegd bent, dan riskeer je geen fiscale blunders die u bij controle zuur kunnen uitvallen.

Tgoh, over die besparing gaat het echt niet, want dat zijn toch kosten die we kunnen aftrekken en dan moeten we de moeite niet doen en zijn we zeker dat het in orde is. Mij gaat het eerder over de 'uitdaging' om dat zelf voor een stuk te kunnen en de vingers aan de knoppen te houden. Het gaat hier voor alle duidelijkheid niet over een grote vennootschap eh. We zijn gewoon twee vrienden die een beperkt aantal finance/econometrische diensten leveren (naast onze eigen deeltijdse jobs), maar geen enkele interesse hebben om nog veel groter te worden (anders zou het te veel van onze tijd opslorpen) of vast personeel aan te werven. Dus geen reserves, quasi enkel vlottende activa, geen schulden, geen speciale vormen van winst doorsluizen/uitkeren/... (enkel een dividend op de manier dat het fiscaal voordelig is). Zo ongelofelijk moeilijk en tijdsrovend kan dat toch niet zijn?
Sowieso zou ik het altijd wel laten 'controleren' door een accountant, ongeacht wat.

kan ik alleen maar bevestigen. De fiscaliteit in Belgie is zo raar dat zelfs boekhouders zelf het niet allemaal meer bijhouden, soms. En kleine foutjes kunnen soms heel zuur zijn als je controle krijgt.

Ik persoonlijk bezie een boekhouder als een vorm van verzekering, niet als een "verloren" kost.

Laatst bewerkt:
Tgoh, over die besparing gaat het echt niet, want dat zijn toch kosten die we kunnen aftrekken en dan moeten we de moeite niet doen en zijn we zeker dat het in orde is. Mij gaat het eerder over de 'uitdaging' om dat zelf voor een stuk te kunnen en de vingers aan de knoppen te houden. Het gaat hier voor alle duidelijkheid niet over een grote vennootschap eh. We zijn gewoon twee vrienden die een beperkt aantal finance/econometrische diensten leveren (naast onze eigen deeltijdse jobs), maar geen enkele interesse hebben om nog veel groter te worden (anders zou het te veel van onze tijd opslorpen) of vast personeel aan te werven. Dus geen reserves, quasi enkel vlottende activa, geen schulden, geen speciale vormen van winst doorsluizen/uitkeren/... (enkel een dividend op de manier dat het fiscaal voordelig is). Zo ongelofelijk moeilijk en tijdsrovend kan dat toch niet zijn?
Sowieso zou ik het altijd wel laten 'controleren' door een accountant, ongeacht wat.
Kan je dan niet zelf alles doen via Odoo? Is gratis en gebruiksvriendelijk (dat hoor ik toch van kennissen die het gebruiken). Of je boekhouding zelf bijhouden in excel of een ander programma. Uiteinlijk moet je zien dat je een aantal zaken indient (btw aangiftes, jaarrekening einde jaar, aangifte venn belasting, ...) en hiervoor een systeem hebt.

Zijn er veel boekhouders die dat aanbieden? Ik zou denken dat ze hier weigerachtig tegenover staan, omdat ze dan uiteindelijk toch maar een beperkt aantal werkuren kunnen factureren?

Afgaande op zijn omschrijving hierboven denk ik niet dat coda oplossingen hier nodig zijn, als je met een paar collecties en betalingen per maand zit kan je het net zo goed zonder codafiles manueel ingeven.

Kan je dan niet zelf alles doen via Odoo? Is gratis en gebruiksvriendelijk (dat hoor ik toch van kennissen die het gebruiken). Of je boekhouding zelf bijhouden in excel of een ander programma. Uiteinlijk moet je zien dat je een aantal zaken indient (btw aangiftes, jaarrekening einde jaar, aangifte venn belasting, ...) en hiervoor een systeem hebt.

Zijn er veel boekhouders die dat aanbieden? Ik zou denken dat ze hier weigerachtig tegenover staan, omdat ze dan uiteindelijk toch maar een beperkt aantal werkuren kunnen factureren?

Afgaande op zijn omschrijving hierboven denk ik niet dat coda oplossingen hier nodig zijn, als je met een paar collecties en betalingen per maand zit kan je het net zo goed zonder codafiles manueel ingeven.
Voor een vennootschap een boekhouding in excel?Zeker met elektronische facturatie die eraan komt? :/
Odoo is gratis maar wel de gratis versie is wel beperkt.

Er zijn veel klanten waar de boekhouder louter inlogt. Maar dat zijn vaak wel mensen die iets van boekhouden kennen of een grotere KMO met een eigen interne boekhouder. Als je zelf een grote leek bent gaan ze daar minder toe geneigd zijn.

Ik heb zelf geen coda en daardoor ben ik ieder kwartaal een halve dag kwijt louter aan het inboeken van bankafschriften. Mijn bank biedt geen coda aan of via een omweg zeer duur. Is manueel echt een omslachtig gedoe.
Mijn partner heeft wel coda en die bank is op een uurtje verwerkt.
Ik ben ieder kwartaal toch 2 zondagen kwijt voor ons 2 manco’s hoor.

Voor een vennootschap een boekhouding in excel?Zeker met elektronische facturatie die eraan komt? :/
Odoo is gratis maar wel de gratis versie is wel beperkt.
Voor een simpele onderneming kan je er toch alles mee inboeken? :-) Het is niet geschikt als je met honderden (klanten)facturen werkt, maar voor een firma met een handvol klanten en dito facturen lijkt Odoo me toch geschikt. Voor die elektronische facturatie heb je ook andere (gratis) toepassingen en Odoo biedt het eveneens aan.
Er zijn veel klanten waar de boekhouder louter inlogt. Maar dat zijn vaak wel mensen die iets van boekhouden kennen of een grotere KMO met een eigen interne boekhouder. Als je zelf een grote leek bent gaan ze daar minder toe geneigd zijn.
Ok, dank voor de info, dat wist ik niet.
Ik heb zelf geen coda en daardoor ben ik ieder kwartaal een halve dag kwijt louter aan het inboeken van bankafschriften. Mijn bank biedt geen coda aan of via een omweg zeer duur. Is manueel echt een omslachtig gedoe.
Mijn partner heeft wel coda en die bank is op een uurtje verwerkt.
Ik ben ieder kwartaal toch 2 zondagen kwijt voor ons 2 manco’s hoor.
Dan heb je toch enorm veel boekingen voor een manco? Ik help met de boekhouding van mijn vriendin en ik zie niet in waarom ik daarvoor met coda bestanden zou werken, die paar bankbewegingen boek ik even vlot manueel in. Voor mijn eigen job zitten we met +- 1.200 bankrekeningen, daar moet alles elektronisch verlopen, maar voor een simpele manco?

Mijn bank biedt geen coda aan of via een omweg zeer duur.
Puur uit nieuwsgierigheid: waarom zit je dan nog bij die bank? Met de vennootschap ben je toch helemaal niet zo gebonden aan een bank zoals een particulier dat bijvoorbeeld wel is omwille van de verplichtingen die voortvloeien uit een hypothecair krediet?

Terug
Bovenaan