Freelancers & Ondernemers

Percentage worden elk jaar vastgelegd.
Nog niet zo lang geleden was een "lening vaste looptijd" op het einde van de rit goedkoper dan RC negatief, op dit ogenblik is het (voorlopig nog) omgekeerd.

Maar bovenstaande alternatieven zijn altijd wel een deftig stuk goedkoper dan de meerkost te dragen van de 30% RV op uitkering gewoon dividend vergeleken met vvprbis of liquidatiereserve.

Je kan ook altijd wachten om die centen te spenderen hé, dat is het allergoekoopste :)
Percentage is inderdaad vastgelegd maar je kan alltijd lager gaan he.
Kwestie van eens te vragen bij de bank want de rentes zijn op bulletkredieten of wat we soms ook doen is 10 jaar olo + 1%.
Al geeft dat wel gedoe bij controle maar dat maakt het spannend!

Wat best doen met een quasi lege / slapende vennootschap (BV), zonder enige activiteit meer? Geen schulden. Ouder dan 3 jaar.

Ik zie volgende 3 opties:
  • Nog wachten tot middelen volledig op zijn, door recurring kosten (boekhouder etc.) en vervolgens faillissement.
  • Ontbinding & vereffening, nadeel duur verslag bedrijfsrevisor/accountant, resterend saldo quasi niets.
  • Koper zoeken, waar? Kost overdracht? Prijs hanteren?
Heeft faillissement op termijn aanvragen gevolgen?

Wat best doen met een quasi lege / slapende vennootschap (BV), zonder enige activiteit meer? Geen schulden. Ouder dan 3 jaar.

Ik zie volgende 3 opties:
  • Nog wachten tot middelen volledig op zijn, door recurring kosten (boekhouder etc.) en vervolgens faillissement.
  • Ontbinding & vereffening, nadeel duur verslag bedrijfsrevisor/accountant, resterend saldo quasi niets.
  • Koper zoeken, waar? Kost overdracht? Prijs hanteren?
Heeft faillissement op termijn aanvragen gevolgen?
Verkopen voor 1 symbolische euro? Er zal wel iemand zijn die de kosten van het oprichten van een BV wil besparen. Waarschijnlijk kent je boekhouder wel iemand die wil starten.

Verkopen voor 1 symbolische euro? Er zal wel iemand zijn die de kosten van het oprichten van een BV wil besparen. Waarschijnlijk kent je boekhouder wel iemand die wil starten.
Euh neen, er zijn vast en zeker wel mensen die het willen overnemen voor een goed prijsje...
Je mag dus minimum al de oprichtingskosten vragen + of - de eventuele notariskosten, afhankelijk van wat je overeenkomt.

Sommige mensen zouden wat meer durven geven als je bv. al een bankrekening, RSZ nr. e.d. hebt, en dus 'een geschiedenis'.
Dan moet je natuurlijk wel je boekhouding van de afgelopen 10 jaar ook afgeven, als je daarmee ongemakkelijk bent, tja dan best onbinden en de kosten slikken.

Jammer dat men eigenlijk voor een liquidatie zoveel kosten moet betalen...

Euh neen, er zijn vast en zeker wel mensen die het willen overnemen voor een goed prijsje...
Je mag dus minimum al de oprichtingskosten vragen + of - de eventuele notariskosten, afhankelijk van wat je overeenkomt.

Sommige mensen zouden wat meer durven geven als je bv. al een bankrekening, RSZ nr. e.d. hebt, en dus 'een geschiedenis'.
Dan moet je natuurlijk wel je boekhouding van de afgelopen 10 jaar ook afgeven, als je daarmee ongemakkelijk bent, tja dan best onbinden en de kosten slikken.

Jammer dat men eigenlijk voor een liquidatie zoveel kosten moet betalen...
Niet volledig akkoord hoor, normaal moet je sowieso al naar de notaris voor een voorwerp- en naamswijziging. Dat kost evenveel (soms zelf meer) als een oprichtingsakte bij de notaris.
Verder verlies je ook het voordeelstatuut van VVPR-bis.

Wat wel soms interessant kan zijn is een vennootschap met een groot verlies en positieve rekening-courant of inbreng, dat wilt zeggen dat er ooit geld in gestoken is op 1 of andere manier. Maar dan moet je wel het verleden van de vennootschap wat kennen :)

Wat wel soms interessant kan zijn is een vennootschap met een groot verlies en positieve rekening-courant of inbreng, dat wilt zeggen dat er ooit geld in gestoken is op 1 of andere manier. Maar dan moet je wel het verleden van de vennootschap wat kennen :)
Ok, wel ja, als je iemand kan vinden die niet wakker ligt van de VVPR-bis en akkoord is om de notariskosten te betalen + je overdrachtsfee, dan is het in orde, maar veel zal je er in ieder geval niet voor krijgen als het goedkoper is om een nieuwe op te richten.

Is het niet zo dat het verlies niet (volledig) mag overgedragen worden bij een overname?

Is het niet zo dat het verlies niet (volledig) mag overgedragen worden bij een overname?
Fiscaal verlies ja, boekhoudkundig verlies kan je steeds aanzuiveren waardoor je nog steeds met een voordeel van 15% op dat verlies zit.
Op een vennootschap met 500k verlies bv. kan dat al tellen :)

Weet iemand wat hier het nut van is? Zal denk ik nog steeds via de notaris moeten dus lijkt me dan duurder dan een nieuwe vennootschap te starten? VVPR-Bis etc. vervalt dan ook gewoon?
Sneller VVPRbis en de periode van 3 jaar aansprakelijkheid gepasseerd misschien? Makkelijker leningen krijgen omwille van bestaande geschiedenis.

Zal maar in beperkte gevallen interessant zijn waarschijnlijk.

Sneller VVPRbis en de periode van 3 jaar aansprakelijkheid gepasseerd misschien? Makkelijker leningen krijgen omwille van bestaande geschiedenis.

VVPRbis mag niet na overname aandelen, is hier al meermaals gepasseerd

Kredietaanvragen worden systematisch gecheckt en kijken ze dus ook naar de KBO i.v.m. wijzigingen in 't bestuur. Als je een verleden van failissementen hebt, vergeet het.

Ik ben op zoek naar men eerste bedrijfswagen op de zaak. Tot nu toe met men oude auto rondgereden, echter begint deze na 15 jaar zijn beste tijd gehad te hebben :) (Best jammer, auto's interesseren mij niet echt en kon hier goedkoop mee rijden!)

Zijn er mensen hier die toch nog zouden opteren voor een hybride wagen, gezien de langere aftrek van 75%? de BYD Seal U DM-I lijkt me een betaalbare optie aan 37.000€.
Boekhouder blijft hameren op volledig elektrisch, maar zelf betaal ik liever een klein beetje meer kosten om toch niet volledig de overstap te moeten maken.

Ik ben op zoek naar men eerste bedrijfswagen op de zaak. Tot nu toe met men oude auto rondgereden, echter begint deze na 15 jaar zijn beste tijd gehad te hebben :) (Best jammer, auto's interesseren mij niet echt en kon hier goedkoop mee rijden!)

Zijn er mensen hier die toch nog zouden opteren voor een hybride wagen, gezien de langere aftrek van 75%? de BYD Seal U DM-I lijkt me een betaalbare optie aan 37.000€.
Boekhouder blijft hameren op volledig elektrisch, maar zelf betaal ik liever een klein beetje meer kosten om toch niet volledig de overstap te moeten maken.
En kan je uitleggen waarom je de overstap niet wilt maken?
Er zijn goeie redenen voor, maar ook heel veel slechte redenen...

Terug
Bovenaan