Freelancers & Ondernemers

Sneller VVPRbis en de periode van 3 jaar aansprakelijkheid gepasseerd misschien? Makkelijker leningen krijgen omwille van bestaande geschiedenis.

Zal maar in beperkte gevallen interessant zijn waarschijnlijk.
Kredietaanvragen worden systematisch gecheckt en kijken ze dus ook naar de KBO i.v.m. wijzigingen in 't bestuur. Als je een verleden van failissementen hebt, vergeet het.

Ik ben op zoek naar men eerste bedrijfswagen op de zaak. Tot nu toe met men oude auto rondgereden, echter begint deze na 15 jaar zijn beste tijd gehad te hebben :) (Best jammer, auto's interesseren mij niet echt en kon hier goedkoop mee rijden!)

Zijn er mensen hier die toch nog zouden opteren voor een hybride wagen, gezien de langere aftrek van 75%? de BYD Seal U DM-I lijkt me een betaalbare optie aan 37.000€.
Boekhouder blijft hameren op volledig elektrisch, maar zelf betaal ik liever een klein beetje meer kosten om toch niet volledig de overstap te moeten maken.

Ik ben op zoek naar men eerste bedrijfswagen op de zaak. Tot nu toe met men oude auto rondgereden, echter begint deze na 15 jaar zijn beste tijd gehad te hebben :) (Best jammer, auto's interesseren mij niet echt en kon hier goedkoop mee rijden!)

Zijn er mensen hier die toch nog zouden opteren voor een hybride wagen, gezien de langere aftrek van 75%? de BYD Seal U DM-I lijkt me een betaalbare optie aan 37.000€.
Boekhouder blijft hameren op volledig elektrisch, maar zelf betaal ik liever een klein beetje meer kosten om toch niet volledig de overstap te moeten maken.
En kan je uitleggen waarom je de overstap niet wilt maken?
Er zijn goeie redenen voor, maar ook heel veel slechte redenen...

Deze redenering trek je misschien best ook door om niet met een onbetrouwbaar Chinees hok opgescheept te zitten.
Tot heden is zowat alles wat je leest over BYD (grootste autoproducent in China) toch eerder positief.
Ze rijden natuurlijk nog niet zo lang rond...
Maar gezien de hogere onderhoudseisen en de meer gecompliceerde technologie van een hybride (dus potentieel een heel stuk meer zaken die fout kunnen gaan) zou ik daar toch enkel full electric gaan...

En kan je uitleggen waarom je de overstap niet wilt maken?
Er zijn goeie redenen voor, maar ook heel veel slechte redenen...
Inderdaad, ik denk dat de enige reden om niet volledig elektrisch te gaan, het thuis niet kunnen laden zou zijn.

Rij ook een maand of 8 elektrisch nu, had zoals velen eerst een beetje "battery stress", maar is in die 8 maanden en net geen 20,000 km volstrekt onterecht gebleken. En mijn wagen heeft dan nog zeker niet de grootste range, de meeste bekende merken rijden meer km/lading dan de mijne (i4 M50)

Dom voorbeeld, tegenwoordig kan je op autostrades meer laadpunten vinden dan tankstations! Aan zo goed als elk tankstation langs de autostrade kan je laden, maar aan al de laadstations (Fastned) kan je niet tanken!

Dom voorbeeld, tegenwoordig kan je op autostrades meer laadpunten vinden dan tankstations! Aan zo goed als elk tankstation langs de autostrade kan je laden, maar aan al de laadstations (Fastned) kan je niet tanken!
Het zou maar eens omgekeerd zijn zoals vroeger ;-) Staan er files aan de laadpunten. Tegenwoordig valt dat goed mee.

Inderdaad, ik denk dat de enige reden om niet volledig elektrisch te gaan, het thuis niet kunnen laden zou zijn.
Voor mij op dit moment is de enige reden dat ik nog graag een hybride zou willen, omwille van dat de modellen die ik graag zie nog niet als EV bestaan.
En als de overheid snel hun nieuwe hybride regeling op papier wil zetten, zou ik dit wel serieus overwegen.

Ik kan wel thuisladen, dus dat is gelukkig geen issue voor mij.
Voor de rest zou ik totaal niet meer terug willen naar brandstof.

Ok, maar hoelang staat ge daar te laden? Ik rij hybride en was content toen ik naar Cannes reed want ik kon gewoon nog tanken ipv telkens op te laden. Wel achter elke 500km ma bon.

Ok, maar hoelang staat ge daar te laden? Ik rij hybride en was content toen ik naar Cannes reed want ik kon gewoon nog tanken ipv telkens op te laden. Wel achter elke 500km ma bon.
Halfuurtje tot drie kwartier. Gecombineerd met de gebruikelijke pipi- & middag lunchpauze optimaliseer je nog beter je tijd, want met een ICE stop je ook af en toe zonder dat je meteen moet tanken... Eens met 2 wagens gereden, op hetzelfde moment vertrokken, maar zonder mekaar te volgen, de ICE wagen was maar 15min vroeger op bestemming.

'k Vind het zelfs aangenamer elektrisch te rijden en wat vaker te stoppen om ook eens m'n benen te strekken. Al moet ik zeggen dat het bij mij geen impact heeft op vermoeidheid, ik val even snel in slaap achter 't stuur dan met een ICE, en dan wisselen we van bestuurder.

Rij jij wekelijks of maandelijks naar Cannes?
Voor de meesten is dat één keer per jaar, en wat maakt dan dat uurtje à uur en een half langer (en mogelijks veiliger wegens meer/betere rust/laadstops)?
Volgens mijn app is het een rit (Mechelen --> Cannes) van 11:30 met 4 laadstops van tussen de 10 à 15% tot 70% batterijcapaciteit (maximaal benutten hoge laadstroom).
De laadstops zijn ongeveer 20 minuten.

En zoals gezegd, mijn wagen is verre van de beste voor zulke lange trips...
Quasi al mijn buitenlandse trips zijn naar Azië, die zijn niet zo praktisch met de wagen, en over en weer naar Zaventem of Schiphol lukt wel op één lading ;-)

en over en weer naar Zaventem of Schiphol lukt wel op één lading ;-)
Ik stel voor dat we de EV discussie naar het topic zelf transfereren?

Maar dan moet je ook nog teruggeraken, wat doe je dan met je wagen in Schiphol? Blijft die even leeg tot je terug bent? Laat je 'm associaal hangen aan een AC laadpaal in een parking? Indien niet, geen schrik dat de batterij dan volledig leeg is tegen je terug bent?

Hier eens hetzelfde gedaan, maar dan via Parijs CDG, Tesla laten staan, maar wel er net voor tot 90% kunnen laden, en bij aankomst op de parking nog 40% over. 1 maand later wanneer ik terug was, nog +/- 20% over, wel omdat ik af en toe in de app keek en het alarm aan stond, zou ik dat niet gedaan hebben of aangezet hebben, zou er misschien nog 35% over zijn.

Reden om toch hybride te kiezen is vooral de enorme kostprijs hiervan qua aankoop.

Voor een ietwat deftige range zit je al snel aan + 50.000 euro...

Ik stel voor dat we de EV discussie naar het topic zelf transfereren?

Maar dan moet je ook nog teruggeraken, wat doe je dan met je wagen in Schiphol? Blijft die even leeg tot je terug bent? Laat je 'm associaal hangen aan een AC laadpaal in een parking? Indien niet, geen schrik dat de batterij dan volledig leeg is tegen je terug bent?

Hier eens hetzelfde gedaan, maar dan via Parijs CDG, Tesla laten staan, maar wel er net voor tot 90% kunnen laden, en bij aankomst op de parking nog 40% over. 1 maand later wanneer ik terug was, nog +/- 20% over, wel omdat ik af en toe in de app keek en het alarm aan stond, zou ik dat niet gedaan hebben of aangezet hebben, zou er misschien nog 35% over zijn.
Schrik niet echt, één keer valet parking waar ze de wagen voor jou opladen.
De andere keer niet geladen (19 dagen geparkeerd), en met 8% terug thuisgekomen, maar wel een stuk of 5 snellaadstations geapsseerd op de autostrade.
Een 5 minuten sessie in één van die stations had me op misschien 15 à 20% zien thuiskomen.

Dat ladingsverlies is iets typisch Tesla precies, mijn wagen heeft dat niet, op 19 dagen was daar 1% af, voor zover ik weet enkel de (gewone) alarm installatie en de ingebouwde 4G modem...

Reden om toch hybride te kiezen is vooral de enorme kostprijs hiervan qua aankoop.

Voor een ietwat deftige range zit je al snel aan + 50.000 euro...
Je hebt goedkoper hé, Tesla model 3 vanaf 40K€, de standard range heeft hetzelfde bereik als mijn i4...
De goekopere BYD's zitten inderdaad wat lager in rijbereik.

En het is vooral het vooraf betalen van de total cost dat verschillend is.
In onderhoud, wegentaks, BIV (die twee laatste voorlopig toch nog) komt dat over de jaren een stukje terug.
Zou niet verschieten dat de TCO van een 37000€ hybride niet veel gaat schelen met een 45000€ elektrisch voertuig.
Binnen een vennootschap natuurlijk waar je die extra 25% aftrek nog eens hebt.

Terug
Bovenaan