Freelancers & Ondernemers

Elektrisch is 100% aftrekbaar tegen de 75% van hybride...
En dat is alles wat er bij hoort hé, ook de laadkosten (de benzine in hybrides is slechts 50% aftrekbaar, laden wel 100%), verzekering, onderhoud, banden, ...
Die aftrekbaarheid is overroepen imo. Er van uitgaande 15.000 euro autokosten per jaar maakt 750 euro extra vennootschapsbelasting (15000x25%x20%).

+ benzine aan 3000 euro per jaar, dit geeft 300 euro extra vennootschapsbelasting.

Die aftrekbaarheid is overroepen imo. Er van uitgaande 15.000 euro autokosten per jaar maakt 750 euro extra vennootschapsbelasting (15000x25%x20%).

+ benzine aan 3000 euro per jaar, dit geeft 300 euro extra vennootschapsbelasting.
Dus +-900€ netto per jaar.
Daar kan je al wel eens een diesel auto voor huren om mee op reis te gaan.

Ik stel voor dat we de EV discussie naar het topic zelf transfereren?

Maar dan moet je ook nog teruggeraken, wat doe je dan met je wagen in Schiphol? Blijft die even leeg tot je terug bent? Laat je 'm associaal hangen aan een AC laadpaal in een parking? Indien niet, geen schrik dat de batterij dan volledig leeg is tegen je terug bent?

Hier eens hetzelfde gedaan, maar dan via Parijs CDG, Tesla laten staan, maar wel er net voor tot 90% kunnen laden, en bij aankomst op de parking nog 40% over. 1 maand later wanneer ik terug was, nog +/- 20% over, wel omdat ik af en toe in de app keek en het alarm aan stond, zou ik dat niet gedaan hebben of aangezet hebben, zou er misschien nog 35% over zijn.
In Schiphol zet je je gewoon op P3 langparkeren (wel binnen) en hang je hem zo lang je wil aan de lader. Dat is niet asociaal, die parking is specifiek gemaakt voor reizigers... Dus by design voorzien om aan de paal te blijven hangen tot je terug bent.

Ik ben bijna zover om ergens als zelfstandige te gaan werken. Ik had nog enkele vragen. De boekhouder schat de kostprijs voor een vennootschap jaarlijks in tussen 3500-4000. Is dit een normaal tarief? Bijkomend zou dan nog opstartkosten van 1.500 voor notaris zijn als ik voor een BV zou gaan en 1.500 voor de opstart bij hun. Daarbij maken ze dan ook het financieel plan. Is dat iets wat ik zelf kan maken of is dit te complex?

De bedoeling is dat ik mijzelf ga verhuren bij een werknemer. Eventueel daarna nog wat extra opdrachten zou uitvoeren buiten dit contract maar dat is een plan voor in de toekomst. Ze raden hier commv of bv aan. Nu het nadeel wat in mijn ogen bij de bv zit zijn de extra kosten die erbij komen kijken. Bij de commv vind ik de aansprakelijkheid wel belangrijk. Als die 3.000 euro dan wel zorgt dat ik niet aansprakelijk gesteld kan worden lijkt het me beter om voor die bv te gaan.

Kunnen jullie me op weg helpen om de juiste vennootschapsvorm te kiezen?
Wie is er verantwoordelijk als ik een fout maak op het werk? Ikzelf als BV/Commv of de werkgever?

Ik ben bijna zover om ergens als zelfstandige te gaan werken. Ik had nog enkele vragen. De boekhouder schat de kostprijs voor een vennootschap jaarlijks in tussen 3500-4000. Is dit een normaal tarief? Bijkomend zou dan nog opstartkosten van 1.500 voor notaris zijn als ik voor een BV zou gaan en 1.500 voor de opstart bij hun. Daarbij maken ze dan ook het financieel plan. Is dat iets wat ik zelf kan maken of is dit te complex?

De bedoeling is dat ik mijzelf ga verhuren bij een werknemer. Eventueel daarna nog wat extra opdrachten zou uitvoeren buiten dit contract maar dat is een plan voor in de toekomst. Ze raden hier commv of bv aan. Nu het nadeel wat in mijn ogen bij de bv zit zijn de extra kosten die erbij komen kijken. Bij de commv vind ik de aansprakelijkheid wel belangrijk. Als die 3.000 euro dan wel zorgt dat ik niet aansprakelijk gesteld kan worden lijkt het me beter om voor die bv te gaan.

Wie is er verantwoordelijk als ik een fout maak op het werk? Ikzelf als BV/Commv of de werkgever?
Het is niet alleen die 3500-4000 per jaar, je hebt naast je reguliere kosten ook je sociale bijdragen en andere belastingen die je moet betalen zoals een vennootschapsbijdrage, provinciebelasting (kleintje) enz...

Of je het nu draait of keert neem naargelang je activiteit best altijd een goeie BA + RB verzekering om je in te dekken, of dat nu bij een BV of CommV is.

Ik weet alleen niet of er grote prijsverschillen gehanteerd worden door verzekeringsmaatschappijen voor een BA tussen beide vennootschapsvormen. Iemand die daar meer over weet?

Stel dat je een CommV neemt en goed verzekerd bent voor 500-800 EUR / jaar, en alle mogelijke aansprakelijkheidsscenario's gedekt zijn door uw verzekering, dan zou ik zeker geen BV meer oprichten.

Iemand ervaring met bijstuderen/omscholen als zelfstandige?

Ik zou graag binnen hier en enkele jaren een nieuwe activiteit bijnemen (eventueel als zelfstandige). Maar daarvoor zou ik 3-4 jaar moeten studeren, in dagonderwijs. Als werknemer ben je daarin gemakkelijker om betaald te kunnen studeren tot een (knelpunt)beroep. Tot zover ik nu informatie vind op diversie pagina's vallen zelfstandigen hier wederom uit de boot.
Mijn situatie laat het niet toe om te gaan studeren en plots terug te vallen op minder inkomsten.

Merci voor jullie reacties.

3500 à 4000€/jaar voor de boekhouding van een freelancer lijkt me wel veel. Maar ook niet duidelijk wat je juist gaat doen!
Ik betaal iets meer, maar voor een onderneming met honderden te boeken facturen per kwartaal.

Als freelancer met een CommV en deftige verzekering zit je normaalgezien wel goed.

Wanneer je veel vaste kosten hebt en/of schulden (afbetaling commerciele ruimte of zo) en je doet bijvoorbeeld werken waar een hoop materiaal voor moet geleverd worden en misschien nog wat onderaannemers betaald moeten worden, dan moet je wel wat meer voor die aansprakelijkheid in een Comm.V opletten.
Je verzekering dekt fouten die je maakt, maar als je bijvoorbeeld een klant hebt die niet betaalt of failliet gaat, en waar je net een hele grote factuur hebt naartoe gestuurd die hoofdzakelijk uit materialen/arbeid door onderaannemers bestaat, dan zou je wel in problemen kunnen komen, jouw leverancier/onderaannemer trekt zich dat niet aan dat je klant niet betaalt, die willen gewoon hun geld!

Als jij een fout maakt, ben jijzelf (of je vennootschap) verantwoordelijk, niet je opdrachtgever.
De schadeveroorzaker moet de schade aan de schadelijder vergoeden!

Bij een Comm.V. is er nog een ander voordeel (vind ik persoonlijk toch) en dat is dat je resutaten niet publiek zijn.

Weet ik toch niet...
Er wordt hier gemeld dat een EV een 10000€ duurder is dan een hybride.
De meeste wagens op vennootschap worden toch een jaar of 4-5 bijgehouden, jouw rekensommetje is 1050€/jaar, dat is al zo goed als de helft van dat verschil weggewerkt.
Doe er nog eens BIV/wegenbelasting bij, en het verschil wordt wel heel klein.
Dan nog een beetje minder onderhoud, en als je zonnepanelen hebt met overproductie, en je kan je injectie minimaliseren via je wagen laden, weeral goedkoop gereden km.
Tegenover een hybride is op dit ogenblik de VAA wegens zijn lagere catalogusprijs wel voordeliger, maar in de vergelijking 40000€ hybride/50000€ elektrisch scheelt dat 100€ bruto per jaar dus netto maar een paar €/maand.

Het is dat totaalpakket hé, beetje hier, beetje daar, en op het einde van de rit rij je voor hetzelfde geld met een leuke wagen (als EV je ding is toch).

Je hebt goedkoper hé, Tesla model 3 vanaf 40K€, de standard range heeft hetzelfde bereik als mijn i4...
De goekopere BYD's zitten inderdaad wat lager in rijbereik.

En het is vooral het vooraf betalen van de total cost dat verschillend is.
In onderhoud, wegentaks, BIV (die twee laatste voorlopig toch nog) komt dat over de jaren een stukje terug.
Zou niet verschieten dat de TCO van een 37000€ hybride niet veel gaat schelen met een 45000€ elektrisch voertuig.
Binnen een vennootschap natuurlijk waar je die extra 25% aftrek nog eens hebt.
Wie wil er vandaag nog een Tesla :crazy: .

Elektrisch is 100% aftrekbaar tegen de 75% van hybride...
En dat is alles wat er bij hoort hé, ook de laadkosten (de benzine in hybrides is slechts 50% aftrekbaar, laden wel 100%), verzekering, onderhoud, banden, ...

En ook niet helemaal juist, voordeel alle aard mag nog gecompenseerd worden (voorbeeld 2.500 jaarlijks VAA):
12.000 - 2.500 = 9.500 x 25% = 2.375 VU x 20% = 475 extra vennb
Trouwens redelijk complex maar sommige plugin hybrides gaan terug naar 100% vanaf 2026/2027 om nadien weer naar 75% te gaan (volgens huidig regeerakkoord, nog geen geschreven wetteksten dus:) )

Weet ik toch niet...
Er wordt hier gemeld dat een EV een 10000€ duurder is dan een hybride.
De meeste wagens op vennootschap worden toch een jaar of 4-5 bijgehouden, jouw rekensommetje is 1050€/jaar, dat is al zo goed als de helft van dat verschil weggewerkt.
Doe er nog eens BIV/wegenbelasting bij, en het verschil wordt wel heel klein.
Dan nog een beetje minder onderhoud, en als je zonnepanelen hebt met overproductie, en je kan je injectie minimaliseren via je wagen laden, weeral goedkoop gereden km.
Tegenover een hybride is op dit ogenblik de VAA wegens zijn lagere catalogusprijs wel voordeliger, maar in de vergelijking 40000€ hybride/50000€ elektrisch scheelt dat 100€ bruto per jaar dus netto maar een paar €/maand.

Het is dat totaalpakket hé, beetje hier, beetje daar, en op het einde van de rit rij je voor hetzelfde geld met een leuke wagen (als EV je ding is toch).
Dat is naar mijn inszien het punt: of net wanneer EV je ding niet is, want de kneejerk reactie hier is vaak bijna impliciet: Hybride is onbetaalbaar, EV is de enige optie!

Laden via zonnepanelen is mooi maar je gaat er wel van uit dat

1: je een eigen woning hebt waar je zonnepanelen op kan leggen
2: je een eigen oprit hebt waar je uw laadpaal kan zetten
3: je een thuis zit op de dagen dat het zonnig weer buiten is en niet op kantoor of op baan voor je job. Snachts opladen via zonnepalen is minder handig, denk ik.

Het is niet alleen die 3500-4000 per jaar, je hebt naast je reguliere kosten ook je sociale bijdragen en andere belastingen die je moet betalen zoals een vennootschapsbijdrage, provinciebelasting (kleintje) enz...

Of je het nu draait of keert neem naargelang je activiteit best altijd een goeie BA + RB verzekering om je in te dekken, of dat nu bij een BV of CommV is.

Ik weet alleen niet of er grote prijsverschillen gehanteerd worden door verzekeringsmaatschappijen voor een BA tussen beide vennootschapsvormen. Iemand die daar meer over weet?

Stel dat je een CommV neemt en goed verzekerd bent voor 500-800 EUR / jaar, en alle mogelijke aansprakelijkheidsscenario's gedekt zijn door uw verzekering, dan zou ik zeker geen BV meer oprichten.

Ik heb een CommV en volgens mij zijn er geen grote prijsverschillen voor een BA tussen CommV en BV.

Ik heb zelf voor een CommV gekozen vooral omdat de opstartkosten lager zijn. Je eigen privé vermogen kan aansprakelijk zijn bij faillissement maar bij mijn activiteit is het zo goed als onmogelijk om failliet te gaan en in schulden terecht te komen. Dit is niet bij een BV. Maar dat risico was bij mij niet echt van toepassing.

Bij een CommV ben jij de besturende vennoot maar moet je ook een stille vennoot aanstellen. Deze stille vennoot bezit enkel aandelen (naar keuze) maar mag voor de rest niets doen. Mag geen beslissingen maken ivm het beleid of dergelijke. De stille vennoot mag ook geen kosten maken op de zaak zoals de besturende vennoot.

Dat zijn zowat de grote verschillen tussen een CommV en een BV volgens mij. Uiteindelijk zijn het allebei vennootschappen en zijn de fiscale regels dezelfde. CommV is wat goedkoper om op te starten maar de risico's zijn groter. Alle opstartkosten zijn trouwens sws aftrekbaar.

Trouwens redelijk complex maar sommige plugin hybrides gaan terug naar 100% vanaf 2026/2027 om nadien weer naar 75% te gaan (volgens huidig regeerakkoord, nog geen geschreven wetteksten dus:) )
Welke paragraaf beschrijft dit dan? Ik dacht overal te lezen dat 75% de maximum was doorheen de hele looptijd?

Welke paragraaf beschrijft dit dan? Ik dacht overal te lezen dat 75% de maximum was doorheen de hele looptijd?
"De regering zal een uitzondering voorzien op deze beperkte aftrekbaarheid voor hybride auto’s met een uitstoot van maximaal 50 gram/km. Indien het percentage volgens de aftrekformule hoger is dan 75%, mag tot eind 2027 het hogere percentage worden toegepast."

Terug
Bovenaan