Ik ben bijna zover om ergens als zelfstandige te gaan werken. Ik had nog enkele vragen. De boekhouder schat de kostprijs voor een vennootschap jaarlijks in tussen 3500-4000. Is dit een normaal tarief? Bijkomend zou dan nog opstartkosten van 1.500 voor notaris zijn als ik voor een BV zou gaan en 1.500 voor de opstart bij hun. Daarbij maken ze dan ook het financieel plan. Is dat iets wat ik zelf kan maken of is dit te complex?
De bedoeling is dat ik mijzelf ga verhuren bij een werknemer. Eventueel daarna nog wat extra opdrachten zou uitvoeren buiten dit contract maar dat is een plan voor in de toekomst. Ze raden hier commv of bv aan. Nu het nadeel wat in mijn ogen bij de bv zit zijn de extra kosten die erbij komen kijken. Bij de commv vind ik de aansprakelijkheid wel belangrijk. Als die 3.000 euro dan wel zorgt dat ik niet aansprakelijk gesteld kan worden lijkt het me beter om voor die bv te gaan.
Kunnen jullie me op weg helpen om de juiste vennootschapsvorm te kiezen?
Wie is er verantwoordelijk als ik een fout maak op het werk? Ikzelf als BV/Commv of de werkgever?
Ik heb recent een BV opgestart en heb het even terug opgezocht:
SBB
- oprichting: €2400 excl. kosten
- boekhouding: €4600 (max. 240 facturen, incl. aangifte personenbelasting) + €250 (tools) + kosten, max. 1,00 uur voor korte adviesvragen
Lokaal boekhoudkantoor (10 medewerkers)
- oprichting: €1800 excl. kosten
- boekhouding: €4320 (voorschot) + tools + kosten (excl. aangifte personenbelasting)
Lokaal boekhoudkantoor (5 medewerkers, mondeling, geen offerte)
- oprichting: €800 + kosten Xerius (187,65)
- boekhouding: €1500 (obv 24 verkoopfacturen & 120 aankoopfacturen) + kosten OkiOki
Lokaal boekhoudkantoor (2 medewerkers, enorm uitgebreide offerte, je kunt uw eigen prijs sturen door zaken weg te laten/verminderen etc.)
- oprichting: €2000 excl. kosten
- boekhouding: €3720 + €1330 (afsluiting boekjaar) + €704 kosten, vragen inbegrepen (tot zekere hoogte)
Nog paar andere gebeld, maar hebben niet gereageerd of hadden geen tijd.
Uiteindelijk gekozen voor de goedkoopste, aangezien het een simpele vennootschap voor IT freelance activiteiten is. Je moet al eens iets zelf doen & uitzoeken, en het eerste gesprek was met een typische introverte boekhouder en geen gladde vennoot. Maar uiteindelijk moet je die meerkost van die grotere kantoren zelf betalen, ik vond dat het niet waard.
*kosten: billit (of OkiOki, dan geen CodaBox meer nodig), clearfacts, codabox & e-stox, neerleggen jaarrekening
Notaris komt er telkens nog bij als je een BV wilt, en dat was voor mij €1200 (huwelijkscontract moest niet gewijzigd worden, was al OK)
Jaarlijkse kosten voor CommV en BV zijn +/- gelijkaardig. Je spaart uw neerleggingskosten uit. De oprichting van een CommV is wel wat goedkoper, want je spaart uw notariskosten uit. Maar qua boekhoudkosten is mij verteld dat dit net hetzelfde is.
CommV en BV hebben inderdaad een verschil in aansprakelijkheid, maar dat kun je oplossen met verzekeringen. Daarnaast is de beperkte aansprakelijkheid igv een BV ook wat meer uitgehold dan vroeger door de verhoogde bestuurderaansprakelijkheid igv fouten. Daarnaast wou ik mijn partner niet mee opnemen in de CommV, dus ging het sowieso een BV worden.