Freelancers & Ondernemers

Matig kwartaal achter de rug, het is particulier heel erg rustig moet ik zeggen en hoor overal een beetje hetzelfde.
Wees maar zeker dat het overal rustig is.

En het zal er eerlijk gezegd niet op verbeteren de komende jaren. De prijzen zijn gewoon gek, waardoor enkel diegene die daar geen last van hebben nog geld spenderen. De rest voelt dit enorm. Als je een restaurant ziet dat vol zit, wees maar zeker dat daar de goede middenklasse zit. Er zijn er heel veel die al lang geen geld meer hebben voor extra'tjes zoals restaurants.

Ik heb veel klanten (allemaal bedrijven) en er zijn er dit jaar al 8 mee gestopt. Dat lijkt weinig maar dat heb ik in 15 jaar nog nooit meegemaakt.

Vraagje over de voorafbetaling van de belastingen omdat we net door de cijfers van 2024 gegaan.
Ik heb Q1 55% van mijn belastingen betaald.
In Q4 nog 3%.
Nu zou ik nog 42% moeten betalen.
Is dit eigenlijk niet wat slecht berekend door mijn boekhouder?

Ik heb geen cashflow tekort, dus ik zou denken dat ik in Q1 best eigenlijk al 90% van de verwachte belastingen zou kunnen betalen.
Mijn omzet was vorig jaar 10% hoger dan het jaar ervoor, dus dat ze beetje ernaast zaten kan ik begrijpen, maar ik zou toch liever dichterbij het doel zitten.

Tezien, algemeen genomen stort u best 75 % van de totale jaarbelasting als eerste voorafbetaling om zo de potentiële verhoging te neutraliseren. Niemand op dit forum zal u specifiek dossier kennen of waarop de boekhouder zich gebaseerd heeft, daar doe ik geen uitspraken over alleszins.

Nu voor een vennootschap die de 3 jaar vrijstelling van verhoging heeft wegens onvoldoende voorafbetaling, is vooraf betalen nu niet echt zo nuttig. Je kan dan beter iets anders doen met dat geld, investeren/beleggen, termijnrekening op korte termijn en dan vrij maken wanneer het effectief aanslagbiljet in de bus valt.

Voor diegene die op kalenderjaar zitten VA 1 moet ten laatste ontvangen zijn op 10/04/2025 bij de overheid!

Interessant. Wel een rare zin: "Zelfstandige bedrijfsleiders zijn geen werknemers en betalen geen VAA.". Als directeur in een vennootschap ben je toch een bedrijfsleider en die betalen wel VAA.
Is die zin net aangepast naar "Ondernemers met een eenmanszaak worden niet als werknemers beschouwd en betalen geen VAA". Waarschijnlijk bedoelde ze dat. Via een eenmanszaak betaal je geen VAA, via een vennootschap wel.

Is die zin net aangepast naar "Ondernemers met een eenmanszaak worden niet als werknemers beschouwd en betalen geen VAA". Waarschijnlijk bedoelde ze dat. Via een eenmanszaak betaal je geen VAA, via een vennootschap wel.
Ja :p, maar nu klopt de zin nog niet want in de zin erboven staat het nog dat het voordelig is voor kleine ondernemingen :p

Het wordt een nieuw testcyclus, jouw auto heeft die testcyclus niet gehad en op het gelijkvormigheidsattest staat die nieuwe CO2 waarde dus ook niet.
Zal dus ook niet Retroactief zijn.
Dus we gaan WLTP uitfaseren en er komt weer een nieuwe Europese meetmethode?
Of gaat de Belgische overheid zelf alle nieuwe auto’s gaan testen op uitstoot?

Hier nu ook zeer tevreden na een jaar met een nieuwe nadat ik door de vorige in alle drama een boete heb gekregen omdat die over de afgelopen jaren (met soms een jaar of 2 ertussen) tot 3 maal toe de aangifte vennootschapsbelasting te laat had ingediend.

Bon, de boete was de normale aanslag mocht er geen te compenseren verlies zijn van de vorige jaren + een boetebedrag.
Gezien ik daar niet mee kon lachen maar de boekhouder in kwestie alle schuld op mij stak, dan maar uit principe een advocaat ingeschakeld om dit eens uit te klaren, een jaar later, vorige week dus, eindelijk voor de rechtbank gekomen. Jammer genoeg nog geen pleitzitting omdat de zaak doorverwezen moet worden naar een andere onafhankelijkere afdeling omdat er een serieus belangenconflict is.
Het 'uit principe' kost wel wat, want ik laat me niet graag op m'n tenen trappen en uitmelken door domme fouten als deze.
De zaak dus in eerste aanleg gewonnen, dus een mooie klap in die z'n gezicht want het staat nu zwart op wit dat 'm te kort geschoten is in z'n verplichting als professioneel accountant!

Maar ik krijg het bedrag van de aanslag niet, enkel het boetebedrag, omdat het met de volgende boekjaren toch terug te compenseren is.
De rechtbank houdt dus enkel rekening met de 30% boete (extra bovenop de aanslag) + de enkele kleine boetes van elke te laat ingediende aangifte, te compenseren met een slotfactuur fake prestaties die 'm bij de start van het geschil nog snel heeft opgemaakt en die ik nochtans betwist had, maar de rechtbank redeneerde fout en zegt dat er geen betwisting gebeurde terwijl dat wel in de conclusies en documentatie staat...

Dus ik krijg maar een honderdtal € terug. Uiteraard ga ik daar niet mee akkoord en komt er een tegenvoorstel, indien ze niet akkoord gaan, gaan we 100% in beroep. Ik hou dan de vennootschap nog wat open en ga in de aanval.

Die rechters in ondernemingszaken maken toch ook wel fouten éh, of het zijn één kliek vrienden die mekaar helpen.
Dit kan haast niet anders als ik dit vonnis lees, wel ja er zijn fouten gemaakt, maar omdat het één van de onzen is gaan we ervoor zorgen dat die fouten weinig draagkracht/financiële impact hebben voor onze vriend, maar ja, toch ook de eiseres, want ja fouten éh, zo redeneer ik dit vonnis.

Waarom ga ik naar de rechtbank? Om m'n gelijk te halen toch? Zo de feiten relativeren & minimaliseren dat die rechters doen, ongelooflijk.

Wie mag er weer dokken? De zelfstandige klant van een andere zelfstandige tekortschietende amateur.

Die rechters in ondernemingszaken maken toch ook wel fouten éh, of het zijn één kliek vrienden die mekaar helpen.
Nog niet zo lang geleden is dat in het nieuws gekomen van zo'n corrupte rechter. Er zijn daar effectief onterechte faillissementen uit voortgekomen.

Wees maar zeker dat het overal rustig is.

En het zal er eerlijk gezegd niet op verbeteren de komende jaren. De prijzen zijn gewoon gek, waardoor enkel diegene die daar geen last van hebben nog geld spenderen. De rest voelt dit enorm. Als je een restaurant ziet dat vol zit, wees maar zeker dat daar de goede middenklasse zit. Er zijn er heel veel die al lang geen geld meer hebben voor extra'tjes zoals restaurants.

Ik heb veel klanten (allemaal bedrijven) en er zijn er dit jaar al 8 mee gestopt. Dat lijkt weinig maar dat heb ik in 15 jaar nog nooit meegemaakt.

Heb ook de indruk dat de gemiddelde particulier geen geld meer kan uitgeven aan exta’s idd…

Heb ook de indruk dat de gemiddelde particulier geen geld meer kan uitgeven aan exta’s idd…
Dankzij de nieuwsberichten zeker... Veel onzekerheid dankzij Oekraïne & Rusland, China & Taiwan, USA & Denemarken/Groenland... Dat doet wat met het onderbewustzijn 😂

Er is jammer genoeg niet veel nodig...

Ik kijk momenteel wat de kat uit de boom, als ik nu 2-3K uitgeef aan een wrap is dat echt een luxe uitgave, iets wat ik eigenlijk totaal niet nodig heb, het lukt ook wel zonder. Het knaagt.

Ik ben geen fan van veel van die youtubers, maar...

Dat is een voormalig "trader" van een grote bank, heeft miljoenen verdiend en komt uit een straat-arme achtergrond.

Zijn stelling: "rijkdom-ongelijkheid gaat de hele economie voor de gewone mens ondraaglijk maken, veel mensen gaat straat-arm worden"

Ik denk er het mijne van, maar... he's got a point ergens.

Loonberekening en loonfiche via boekhouder of via sociaal secretariaat.

Dat kwam hier wel al eens ter sprake dat het voordeliger is via sociaal secretariaat.
Maar waar vind je terug hoeveel jouw boekhouder hiervoor aanrekent?

(Zit nu bij boekhouder, kosten sociaal secretariaat zouden 22 euro per maand zijn)

(Zit nu bij boekhouder, kosten sociaal secretariaat zouden 22 euro per maand zijn)
Dan is er nog elk jaar een jaarafsluiting ook éh, kost iets van 120 tot 200 EUR per jaar, naast de maandelijkse fee.
Is ook makkelijker dat een sociaal secretariaat het doet het is immers echt hun job om ook op geautomatiseerde wijze alle nodige aangiftes/fiches te doen, waar je boekhouder daar meer tijd in zal steken en dus systematisch meer voor zal aanrekenen.

Iemand met een abonnement die de strekking van dit artikel kan weergeven misschien?

Edit: ik zie dat het al besproken is in het "fraude" topic

Laatst bewerkt:
Iemand met een abonnement die de strekking van dit artikel kan weergeven misschien?

Edit: ik zie dat het al besproken is in het "fraude" topic

Snelle samenvatting: je moet een frituur met bijhorende gebouw kopen om 32000 euro belastingen uit te sparen.

Snelle samenvatting: je moet een frituur met bijhorende gebouw kopen om 32000 euro belastingen uit te sparen.
En je moet ook een type zaak hebben waar dit in jouw business past.
Als ik de boel zo al zou willen flessen (niet), weet ik niet hoe ik als IT consultant een frituur (of whatever) aan mezelf moet verhuren.

Gaat een inspecteur niet moeilijk doen als ik een kantoor met 20 werkplekken verhuur aan mezelf terwijl ik dan nog meestal bij de klant zit?

Terug
Bovenaan