kinxton
Active member
Hoe moet die inspecteur dat gaan weten...Gaat een inspecteur niet moeilijk doen als ik een kantoor met 20 werkplekken verhuur aan mezelf terwijl ik dan nog meestal bij de klant zit?
Die 20 'werkplekken' doet er niet toe als jij de enige gebruiker bent, ook als het personeel is die voor jou werkt. Het huurbedrag moet enerzijds al proportioneel zijn naargelang de ruimte die je gebruikt voor je activiteit en anderzijds te verantwoorden zijn.
Als je één ruimte van bv. 100 m² van je woning aan je bedrijf verhuurt als kantoor, terwijl je in die ruimte maar 50m² echt gebruikt, en de totale woningoppervlakte 150m² is, dan klopt er natuurlijk iets niet.
Ik snap sommige mensen niet die zichzelf in hun voeten schieten. Hou toch aub alle mogelijkheden open & breed, en zeg gewoon dat je veel verplaatsingen doet naar klanten maar evengoed ook in periodes vanuit je eigen kantoor werkt en dit variabel is naargelang de opdrachtgever/klant. Dat hoeft niet zwart/wit te zijn zoals de administratie maar al te graag zou willen om je uit te melken.
Zo hou je enerzijds de aftrekbaarheid van alle gerelateerde kostenposten voor je verplaatsingen, en anderzijds voor je kantoor open, i.p.v. jezelf te beperken tot het ene of het andere of met percentages te werken.
Hier gewoon een kantoor in m'n privé die ik verhuur aan de vennootschap, alle kantoor- & verplaatsingskosten (lichte vracht) die ik maak zijn 100% aftrekbaar ongeacht of ik nu vaker op verplaatsing ben bij klanten dan thuis op kantoor.