Freelancers & Ondernemers

Gaat een inspecteur niet moeilijk doen als ik een kantoor met 20 werkplekken verhuur aan mezelf terwijl ik dan nog meestal bij de klant zit?
Hoe moet die inspecteur dat gaan weten...

Die 20 'werkplekken' doet er niet toe als jij de enige gebruiker bent, ook als het personeel is die voor jou werkt. Het huurbedrag moet enerzijds al proportioneel zijn naargelang de ruimte die je gebruikt voor je activiteit en anderzijds te verantwoorden zijn.
Als je één ruimte van bv. 100 m² van je woning aan je bedrijf verhuurt als kantoor, terwijl je in die ruimte maar 50m² echt gebruikt, en de totale woningoppervlakte 150m² is, dan klopt er natuurlijk iets niet.

Ik snap sommige mensen niet die zichzelf in hun voeten schieten. Hou toch aub alle mogelijkheden open & breed, en zeg gewoon dat je veel verplaatsingen doet naar klanten maar evengoed ook in periodes vanuit je eigen kantoor werkt en dit variabel is naargelang de opdrachtgever/klant. Dat hoeft niet zwart/wit te zijn zoals de administratie maar al te graag zou willen om je uit te melken.

Zo hou je enerzijds de aftrekbaarheid van alle gerelateerde kostenposten voor je verplaatsingen, en anderzijds voor je kantoor open, i.p.v. jezelf te beperken tot het ene of het andere of met percentages te werken.

Hier gewoon een kantoor in m'n privé die ik verhuur aan de vennootschap, alle kantoor- & verplaatsingskosten (lichte vracht) die ik maak zijn 100% aftrekbaar ongeacht of ik nu vaker op verplaatsing ben bij klanten dan thuis op kantoor.

Hoe moet die inspecteur dat gaan weten...

Die 20 'werkplekken' doet er niet toe als jij de enige gebruiker bent, ook als het personeel is die voor jou werkt. Het huurbedrag moet enerzijds al proportioneel zijn naargelang de ruimte die je gebruikt voor je activiteit en anderzijds te verantwoorden zijn.
Als je één ruimte van bv. 100 m² van je woning aan je bedrijf verhuurt als kantoor, terwijl je in die ruimte maar 50m² echt gebruikt, en de totale woningoppervlakte 150m² is, dan klopt er natuurlijk iets niet.

Ik snap sommige mensen niet die zichzelf in hun voeten schieten. Hou toch aub alle mogelijkheden open & breed, en zeg gewoon dat je veel verplaatsingen doet naar klanten maar evengoed ook in periodes vanuit je eigen kantoor werkt en dit variabel is naargelang de opdrachtgever/klant. Dat hoeft niet zwart/wit te zijn zoals de administratie maar al te graag zou willen om je uit te melken.

Zo hou je enerzijds de aftrekbaarheid van alle gerelateerde kostenposten voor je verplaatsingen, en anderzijds voor je kantoor open, i.p.v. jezelf te beperken tot het ene of het andere of met percentages te werken.

Hier gewoon een kantoor in m'n privé die ik verhuur aan de vennootschap, alle kantoor- & verplaatsingskosten (lichte vracht) die ik maak zijn 100% aftrekbaar ongeacht of ik nu vaker op verplaatsing ben bij klanten dan thuis op kantoor.
In dat geval ga je uw dagvergoeding kwijt spelen.

Dat is een voormalig "trader" van een grote bank, heeft miljoenen verdiend en komt uit een straat-arme achtergrond.
Die Gary Robinson was een matige FX trader die op het juiste moment op de juiste plaats was (Citibank in volle financiële crisis). Hij heeft een boek geschreven over zijn trading carrière en hoeveel moeite hij moet doen om ontslagen te worden op zijn job (anders mocht hij zijn bonussen niet houden als hij zelf opstapte). Die vult nu zijn dagen met preken te geven aan het publiek over income inequality .. Go figure.

Die Gary Robinson was een matige FX trader die op het juiste moment op de juiste plaats was (Citibank in volle financiële crisis). Hij heeft een boek geschreven over zijn trading carrière en hoeveel moeite hij moet doen om ontslagen te worden op zijn job (anders mocht hij zijn bonussen niet houden als hij zelf opstapte). Die vult nu zijn dagen met preken te geven aan het publiek over income inequality .. Go figure.
Ik denk er ook het mijne van hoor.

Maar zijn centrale stelling: de rijken gaan de middenklasse uit de markt duwen, lijkt wel ergens te kloppen in mijn beperkte observaties overal.

Laatst bewerkt:
Mijn boekjaar sluit na vandaag af, is er nog de mogelijkheid op toch facturen die kort volgen op 31 maart in de boekhouding van het afgesloten boekjaar te steken? Ik vermoed van niet maar check graag.

Mijn boekjaar sluit na vandaag af, is er nog de mogelijkheid op toch facturen die kort volgen op 31 maart in de boekhouding van het afgesloten boekjaar te steken? Ik vermoed van niet maar check graag.
Het is de factuurdatum die telt. Als ge volgende week nog een factuur krijgt voor een uitgave van vandaag kan (moet!) die in dit boekjaar. Als je morgen een uitgave doet moet die in het volgende boekjaar.

Het is de factuurdatum die telt. Als ge volgende week nog een factuur krijgt voor een uitgave van vandaag kan (moet!) die in dit boekjaar. Als je morgen een uitgave doet moet die in het volgende boekjaar.
Ja & nee, uitgaven waarvoor nog een factuur moest opgemaakt worden kunnen ook ingeboekt worden, als ze immers betrekking hebben tot de periode van het afgelopen boekjaar.

Tenzij dit in 2025 veranderd is? Zou me verwonderen...

Ja & nee, uitgaven waarvoor nog een factuur moest opgemaakt worden kunnen ook ingeboekt worden, als ze immers betrekking hebben tot de periode van het afgelopen boekjaar.

Tenzij dit in 2025 veranderd is? Zou me verwonderen...
Staat er op die factuur dan ook niet de datum van ergens dit boekjaar?

Je kan toch volgende week nog een factuur opmaken met de datum van vandaag?

Staat er op die factuur dan ook niet de datum van ergens dit boekjaar?
Ja maar de factuurdatum is dan meestal de dag wanneer die opgemaakt werd met vermelding dat bepaalde goederen en/of diensten geleverd werden in het verleden.

Je kan toch volgende week nog een factuur opmaken met de datum van vandaag?
Niet iedereen doet of kan dat éh.

Ik heb hier vandaag pas slotfacturen opgemaakt van een project die volledig afgewerkt was in 2022, een enorme vergetelheid omwille van diverse omstandigheden, maar met de voorschotfacturen gelukkig geen groot openstaand bedrag meer... Als die klant z'n boekjaar 31/12/2024 eindigd kan die nog perfect die facturen inboeken als te ontvangen facturen, als z'n boekhouder immers nog niet gestart is met de afsluiting.

Lukt het bij jullie om op IOS vanuit eender welke app een factuur direct op te laden (met share) naar Billit Expenses? Hier gebeurd er niets. Exact was daar precies toch beter in...

Ik wil graag DBI opstarten en ik twijfel tussen 2 partijen (Van Breda en Belfius). Bij beide zijn hun fondsen gelijklopend qua rendement.

Van Breda heeft mij steeds goed geholpen (heb daar al VAPZ en IPT), goede service. Instapkost is wel 1,5% per storting, bij belfius is dit 1%.

Belfius heb ik 2 privé leningen en 1 investeringskrediet.
Zeer slechte service en énorm lastig traject, bv: offerte brandverzekering hebben ze pas doorgestuurd 1 werkdag voor ik akte moest gaan tekenen. Zeer lang achter gezaagd. De doorgestuurde leenbedragen bij de notaris was niet correct, ook dag ervoor maar doorgestuurd! Ik had letterlijk nog 4u om de kosten te betalen, anders geen akte.

Waarom dan hier nog DBI steken? Wel als ik nog een bijkomende renovatielening wil, of mijn gezinssituatie wijzigt, dan heb ik wel Belfius nodig om een goeie rente te verkrijgen... Nu ja die renovatielening, als ik genoeg liqudatiereserves opbouw zou ik dat niet nodig hebben...

Welke partij zou je kiezen?

Zijn er hier mensen die ervaringen hebben met specifieke makelaars/verzekeraars voor beroepsaansprakelijkheid?
Is voor non IT, ik lever ingenieursdiensten aan klanten: design elektrische schema's, hardware design, plc programmatie.

Ik heb hier en daar rondgevraagd, maar dat duurt mij allemaal te lang en een offerte die ik voorlopig heb gekregen vind ik wel wat duur.
Ik moet niks speciaal hebben, gewoon het minimum om in orde te zijn met eisen van de klant.

@Vega misschien jij ervaring met zoiets?

Ik wil graag DBI opstarten en ik twijfel tussen 2 partijen (Van Breda en Belfius). Bij beide zijn hun fondsen gelijklopend qua rendement.

Van Breda heeft mij steeds goed geholpen (heb daar al VAPZ en IPT), goede service. Instapkost is wel 1,5% per storting, bij belfius is dit 1%.

Zeer slechte service en énorm lastig traject, bv: offerte brandverzekering hebben ze pas doorgestuurd 1 werkdag voor ik akte moest gaan tekenen. Zeer lang achter gezaagd. De doorgestuurde leenbedragen bij de notaris was niet correct, ook dag ervoor maar doorgestuurd! Ik had letterlijk nog 4u om de kosten te betalen, anders geen akte.

Waarom dan hier nog DBI steken? Wel als ik nog een bijkomende renovatielening wil, of mijn gezinssituatie wijzigt, dan heb ik wel Belfius nodig om een goeie rente te verkrijgen... Nu ja die renovatielening, als ik genoeg liqudatiereserves opbouw zou ik dat niet nodig hebben...

Welke partij zou je kiezen?
Instapkost BvB krijg je misschien nog 0,25 lager afhankelijk van je maandelijks instapbedrag.
Lopende kosten zitten er ook in verwerkt, die kan je ook nog vergelijken, tenzij die overal gelijk zijn.
Je kan ook gewoon je gewenste inleg opsplitsen en bij beiden de helft doen.
Los daarvan heb ik meer vertrouwen in een BvB(private instelling) dan een grootbank(waarbij belfius dan nog eens een staatsbank is).

Zeer slechte service en énorm lastig traject,
Eigenlijk raar dat je hier nog advies vraagt.
Los daarvan heb ik meer vertrouwen in een BvB(private instelling) dan een grootbank(waarbij belfius dan nog eens een staatsbank is).
Ben zelf sinds vorig jaar bij BvB. Ik vind het toch wel geruststellend dat het inderdaad een (redelijk) onafhankelijke instelling is.
Heb zelf geen ervaring bij Belfius, maar bij KBC. Voor gewone bankzaken is die prima, maar voor financieel advies niet zo.
Ze raadden bvb ook niet aan om een DBI fonds te nemen toen dat mogelijk werd.
Bij BvB ben ik al heel goed geholpen.
Zaken als documenten opvragen (verrichtingen vorig jaar etc) gaan gewoon super gemakkelijk bij BvB. Meer persoonlijk contact.
Ze hebben trouwens ook een fonds waarbij je op de zaak kan beleggen, en als je winst wil uitkeren dat naar privé overzetten zonder dat je moet uitstappen en terug instappen.

Welke situatie zou beter zijn als je een bedrijf zou willen overnemen?

Stel mijn zaak heeft 70.000 euro, zou ik via de zaak een tweede bedrijf overnemen of keer ik dividend van 70.000 euro uit en regel ik het persoonlijk?

De winst dat het tweede bedrijf zal maken, moet veronderstel ik eerst uitgekeerd worden naar mijn zaak om dan uitgekeerd te worden naar mij persoonlijk wat dus twee keer belastingen betalen is.

Zijn er hier mensen die ervaringen hebben met specifieke makelaars/verzekeraars voor beroepsaansprakelijkheid?
Is voor non IT, ik lever ingenieursdiensten aan klanten: design elektrische schema's, hardware design, plc programmatie.

Ik heb hier en daar rondgevraagd, maar dat duurt mij allemaal te lang en een offerte die ik voorlopig heb gekregen vind ik wel wat duur.
Ik moet niks speciaal hebben, gewoon het minimum om in orde te zijn met eisen van de klant.

@Vega misschien jij ervaring met zoiets?
Er zijn verschillende verzekeraars die hier een aanbod in hebben, je mag gerust PB sturen voor een offerte. Beroepsaansprakelijkheid is nu eenmaal gewoon iets "risky" vanuit het oogpunt van de verzekeraars, wat voor jou duur is kan perfect marktconform zijn.

Heb ik nodig:
- Exacte omschrijving activiteiten
- Jaarlijkse omzet
- Betreft het 1 vaste klant of verschillende klanten? Indien verschillende, hoeveel ongeveer?
- Enkel activiteiten in BE of ook in buitenland?

Vorig jaar heb ik voor een industriële designer/tekenaar in petrochemie/farma een beroepsaansprakelijkheidsverzekering afgesloten voor een kleine 500 EUR op jaarbasis. Dit was voor een verzekerd kapitaal in beroepsaansprakelijkheid van 250.000 EUR, de "standaard" BA Uitbating inbegrepen voor 1.5 Mio. EUR.

Terug
Bovenaan